Jälleen bitbull tappanut pienemmän koiran ja raadellut teinityttöä Espoossa
htåtps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807182201080832_u0.shtml
Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.
Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.
Kommentit (528)
Mä en oo nähnyt näitä amstaffeja oikeestaan ikinä? Ei ilmeisesti kovin yleisiä ole? Tiedän vaan että sillä yhdellä bloggaajalla on tuollainen. Livenä olen nähnyt tuollaisen ehkä kerran elämässä :o
Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Koirien vihaajat kokoontuu. Ovat todennäköisesti pikkulasten äitejä. Koko keskustelu ilmiannettu koska ei pysynyt enää ollenkaan aiheessa.
Tämä on tyypillinen koiraihmisten kommentti. Ei kukaan vihaa koiria. Ongelma on useimmissa tapauksissa koiranomistaja. Luonnevikaisenkin koiran kanssa kaiketi pärjää joku koira-asiantuntija.
Oli miten oli,niin normijärjellä varustettu ihminen ei näitä rotuja kotiinsa ota.
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä tää tapaus on kamala ja on ihan HIRVEETÄ jos toinen koira raatelee toisen koiran!!!!!! Siis aivan kamalaa.
Mutta mikä tässä keskustelussa vtuttaa? Se kun täällä vouhkataan nyt kaikista mahdollisista isoista koirista. Mulla on ollut rottis aikaisemmin 11 vuoden ajan eikä se tehnyt pahaa kärpäsellekään. Todella kiltti rottis. Oli ihmisrakas, erityisen lapsirakas ja viihtyi muiden koirien kanssa, erityisesti koiranpentuja rakasti.
Oli kyllä kova vahtimaan, sen vahtiminen oli sellaista mitä varmasti kaikki säikähtivät ja paljon jos kuulivat. Itsekin säikähdin välillä vaikka olin tottunut. Mutta se tosiaan aloitti vahtimisen jos joku tuli meidän pihaan, eli ihan aiheesta. Halusinkin että se haukkuu heti jos joku tulee pihaan, ja niin tekikin. Todella kiltti oli kuitenkin, aina. Rauha sen ihanan muistolle. ❤️Yksinkertaisesti tekee vaan pahaa lukea tuollaista kun oma koira oli ihan aidosti oikeasti todella kiltti...mä en ole mikään vihaisten koirien puolustelija todellakaan.
Pitää muistaa se perusasia, että Suomessa koirat jähnäävät ja ottavat yhteen paljon, koska meillä ei koiria neutrata toisin kuin vaikka USAssa. Siellä on erikseen koirien kasvattajat ja ne, joilla koirat on lemmikkeinä, ja lemmikkikoirat neutrataan. Samalla niiden luonne tasoittuu ja ne jää ikään kuin leikkisiksi pennuiksi. Lisäksi vaikuttaa se, ettei meillä koiria sosiaalisteta ja arkitottelevaisuutta silmällä pitäen kouluteta niin hyvin kuin pitäisi. Ja sitten vielä meteli nostetaan, kun jotain sattuu. Ja se on aina näin, että vastassa on pieni räksy, jonka näkökulma on jutun ainoa tulokulma. Lukijat eivät voi millään tietää, mitä kaikkea oikeasti on tapahtunut, paljonko se pieni on haastanut, onko sen omistaja kaapaissut koiransa syliin ja nostanut korkealle toisen koiran yläpuolelle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Koira ei ollut paikallisia, vaan se oli ollut hoidossa nuorisoporukalla. Koira oli hihnassa, mutta se karkasi hoitajiltaan. Aita ei pidätellyt sitä, äiti kertoo Länsiväylälle.
Tuon kommentin mukaan koirat pitäisi kieltää nuorilta, koska selkeästi eivät osaa niistä pitää huolta.
Mutta maailmalla on miljoonia täysin vaarattomia ihania pitbulleja. Se riippuu ihan omistajasta millaisia koirista tulee. On siellä muunkin rotusia koiria, jotka ovat hyökänneet ja raadelleet ihmisiä. Pitbullit ovat vaan saaneet hirveän maineen syystä tai toisesta.
Koira joka irti päästyään juoksee tap.pamaan toisia koiria ja raatelemaan ihmisiä ei ole turvallinen, piti hihnasta kuka tahansa.
Tällanen koira pitäs välittömästi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo nähnyt näitä amstaffeja oikeestaan ikinä? Ei ilmeisesti kovin yleisiä ole? Tiedän vaan että sillä yhdellä bloggaajalla on tuollainen. Livenä olen nähnyt tuollaisen ehkä kerran elämässä :o
Asun Helsingissä.
Tunnen muutaman amstaffin. Ne on aika pieniä mutta lihaksikkaita, ja ainakin nämä jotka minä tunnen on ystävällisiä ja lutuisia elikoita, jatkuvasti kerjäämässä syliä ja rapsutusta. Eivät haasta riitaa sen paremmin koirien kuin ihmistenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pittbulleja yms. hankkivat usein vähänkoulutetut "elämänkoululaiset", joilla ei ole kykyä perehtyä lukemalla ja oppimalla kokemuksiaan reflektoimalla koirien kasvattamiseen ja kouluttamiseen. Ja sitten jos vielä pitää buustata omaa heikkoa egoa ja turvattomuuden tunnettaan vahvalla koiralla, niin ongelmiahan se tietää. Tutkimukset osoittavat, että lastenkasvatuksessakin aggressiivisimmat ja rangaistuksia eniten kasvatusmetodeina käyttävät ovat niitä vähiten koulutusta saaneita ihmisiä, joilla on hankaluuksia omien tunteiden hallinnassa. Jostain syystä näitä tiettyjä molossirotuja näkee eniten juuri niillä asuinalueilla, missä asuvat vähätuloisin ja vähiten koulutusta saanein väestönosa.
'
Taas pitää mukamas paremman päteä. Ja kun olet ns. älykkö, suvaitsevainen maailmankansalainen, niin ota edes selvää miten rodun nimi kirjoitetaan. Mitään pittbulleja ei olekaan. Veikkaan, että olet hyvin onneton tyyppi muutenkin. Laumasieluinen idiootti, jolla ei ole edes omia mielipiteitä vaan muilta lainattuja latteuksia.
Minkäs yliopiston professori tai fortune 500 -yrityksen CEO siellä kirjoittelee? Vai peräti joku ylimaallinen profeetta? Noin älykkääseen kommenttiin ei me tavalliset kuolevaiset pystytä.
Esimerkiksi lausahdus "...niin ota edes selvää miten rodun nimi kirjoitetaan." jää varmasti historiankirjoihin ja sitä siteerataan vielä vuosituhansienkin jälkeen, kuten Kungfutsen tai antiikin filosofien teoksia nykyään. Lause on yksinkertainen kehoitus, mutta siinä on sellaista ikiaikaista viisautta, jota ei käsitä kuin poikkeuksellisen älykkäät yksilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien vihaajat kokoontuu. Ovat todennäköisesti pikkulasten äitejä. Koko keskustelu ilmiannettu koska ei pysynyt enää ollenkaan aiheessa.
Tämä on tyypillinen koiraihmisten kommentti. Ei kukaan vihaa koiria. Ongelma on useimmissa tapauksissa koiranomistaja. Luonnevikaisenkin koiran kanssa kaiketi pärjää joku koira-asiantuntija.
Joku 1 ja sama ihminen täällä näköjään päivystää kokoajan. Hahah 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitbullit, staffit, amstaffit, saksanpaimenkoirat, rottwailerit ja kaikki näiden sekoitukset voisi ihan hyvin pyyhkiä kokonaan pois ja kieltää lopullisesti. Nuppivikaisia lähes poikkeuksetta, eikä mitään sellaista hyvää ominaisuutta mitä ei toisessa rodussa olisi.
Mulla on maailman kiltein rottweiler. Ihan oikeasti. Entinen koira oli saksanpaimenkoira ja erittäin ihmisrakas sekin. Että äläpä sinä selitä nuppivioista kun et kyseisistä roduista mitään tiedä!
N25
Tyypillinen koiranomistajan kommentti. Pidätte näitä kilttejä koirianne vielä vapaina lenkkipoluilla ja kun lenkkeilijä pelkää nauratte. Mistä muuten mahtaa johtua, että yli puolet koiranomistajista on todella lihavia?
1. Olen alipainoinen, kiitos kysymästä miten muuten liittyi asiaan (?)
2. En pidä koiraani vapaana
3. Koirani ei ole vihainenOnko sulla päässä jotain vikaa? Siltä todellakin vaikuttaa. Kamala ihminen.
Jälleen tyypillinen koiranomistajan kommentti. Harrastan juoksua ja pyydän aina omistajia kytkemään koiransa, kun juoksen lenkkipolulla. Koirat ovat muuten vapaana alueilla, joissa ne tulisi pitää kytkettyinä. Lähes aina minulle on suututtu, minua on solvattu tai minulle on naurettu. Koiranomistajista huomattava osa näyttää olevan sellaisia, että ovat piittaamattomia ja eivät huomioi kanssaihmisiä. Olen monen lenkkikaveri. kanssa tehnyt huomion, että koiran kanssa löntystelee hyvin lihava nainen. Asialla ei ole mitään tekemistäsi sinun painosi kanssa. Luonnollisesti olen mielestäsi kamala ihminen, kun en palvo koiraasi. Jos koirasi hyökkäisi kimppuuni lenkkipolulla, sillä minähän tietysti provosoin. AI miten. No juoksemalla lenkkipolulla!
Mitä ihmettä sä nyt mulle vouhkaat (en muuten jaksanut lukea kokonaan). Minä olen aina pitänyt koirani kiinni, joten mitä sinä nyt siinä minulle vikiset? Ei tulis mieleenkään pitää koiraa vapaana täällä enkä ole ikinä niin tehnyt! Ei ole lenkkeilijöiden ja mun koiran välillä ollut koskaan mitään ongelmaa! Huvittavaa vauhkoamista sinulta. Ja ei, koirani ei hyökkäisi päällesi.
PS. Olen juoksija itsekin.
En vauhkoamasta sinulle vaan käyn yleistä keskustelua. Itse heitit heti herjan, että päässäni on vikaa. Jos 20 % lenkkipolkujen koirista on irti, se tarkoittaa, että 80 % ei ole. Ja koirasi voi kuulua tuohon osaan. Koira on eläin, kukaan ei voi 100% varmuudella sanoa, ettei se koskaan hyökkää. Miksi otat itseesi asiat, jotka eivät koske sinua.
Mä oon koiraihminen ja rakastan koiria, mutta jos mun koiran (bichon frise) päälle joku koira tulisi nii en tiedä mitä kamalaa tekisin....
On mulla kokemusta myös isoista koirista. Kasvoin neljän ison koiran kanssa pikkuvauvasta aikuiseksi. Olin ihan pieni vauva kun jo isot koirat pörräsi ympärilläni, ihaniahan ne on suurin osa ja todella kilttejä. Isot koirat voi monesti olla kiltempiä kuin pienet.
Silti nää tämmöset tapaukset kun omistaja ei saa pidettyä KIINNI vihaista koiraansa??? Nää on ihan kauheita!! Ei tää voi jatkua näin. Jotain on keksittävä. On se nyt s**tana kun ei kohta uskalla omaa koiraansa viedä enää edes lenkille kun ei tiedä mitkä vapaat hullut siellä juoksee jostain puskasta tappamaan.
Kyllä mua koiraihmisenä v*tuttaa hirveästi tällainen, eilen se sheltti kuoli. Ihan kauheeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku 1 ja sama ihminen täällä näköjään päivystää kokoajan. Hahah 😂
Palstalla on päivystävän (vai olisiko niitä useampia) miesasiamiehen lisäksi päivystävä koira-asiahenkilö, joka ryntää huutamaan :” koiravieraan, koiravihaa, ilmoitan asiattomaksi”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä.
Tunnen muutaman amstaffin. Ne on aika pieniä mutta lihaksikkaita, ja ainakin nämä jotka minä tunnen on ystävällisiä ja lutuisia elikoita, jatkuvasti kerjäämässä syliä ja rapsutusta. Eivät haasta riitaa sen paremmin koirien kuin ihmistenkään kanssa.
ELi kyseessä staffi.Amstaffi ei ole pieni.
Vihaisia koiria ei saa pitää koskaan vapaana ja omistajan täytyy rehellisesti sanoa jos koira on vihainen. Mun ISOA koiraa puri pari vuotta sitten PIENI koira. Tein asiasta sillon rikosilmoituksen.
Vika harvoin on koirissa vaan yleensä omistajissa. Jos oikeasti on vihaisia tai arvaamattomia koiria niin aina täyty olla kiinni kytkettynä, ei missään nimessä koskaan yleisille paikoille kuten koirapuistot!! Ja mielellään myös kuonokoppa käyttöön.
T: koirarakas ihminen joka ei halua oman koiransa tultavan raadelluksi idiootin omistajan toimesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin voin pitää staffiani irti, ja käyttämään koirapuistossa. Kyseessä on uros, eikä ole ikinä ollut toiselle koiralle vihainen. Ei edes sellaiselle joka on staffini kimppuun hyökännyt lenkkipolulla. Lähti juoksemaan karkuun (onneksi pääsi) hätääntyneen näköisenä. Toinen edesmennyt staffini oli narttu, joka oli aikamoinen arkajalka. Sellanen köllykkä, joka ei myöskään tykännyt rähistä. Että niin.
Onnee sulle, mutta kai tajuat että jokaista tuollaista tilastopoikkeamaa kohtaan on tuhat muuta urpoa joista ei ole kuin haittaa. Juu nou, 99,9% pilaa loppujen maineen.
Älä pliis liioittele tuon prosentisi kanssa. Sen kuitenkin tiedostan että nämä pitbullit ovat rähisijöitä, ja vaarallisia (puhuin siis viestissäni vain staffien puolesta, kun näkee niitäkin parjattavan täällä). Mutta kun yleistetään staffitkin tähän samaan agressiiviseen rähisijä joukkoon, jotka ovat oikeasti perus seurakoiria luonteeltaan. Tietty staffistakin saa piittaamaton omistaja agressiivisen rähisijän :(
Juttuhan ei kerro mitä se teini teki ja miten käyttäytyi. Tai miten se toinen koira oli käyttäytynyt.
Ei ne ilman provokaatiota hyökkää, yksikään koira. Joten aivan turha keskustelu ja av-mammojen joukkohysteriaa aloittajakin vain haki, sitä paitsi kyseessä oli staffi eikä pitbull, kaksi täysin eri rotuista koiraa jälleen kerran sekoitettu provoa kirjoittaessaan.
Opetelkaa jo ne rodut ja niiden jopa näölliset erot.
Tarinoilla on aina kaksi puolta ja koskaan ei kerrota tarinan toista puolta eli sen hyökänneen koiran omistajan näkökulmaa. Siksi nämä uutisoinnit ovat yhtä tyhjän kanssa ja tiettyjen rotujen pelkkää mustamaalaamista. Eikä teillä hyvät mammat ole mitään käryä "taistelukoirista", mutu-tuntumalla kommentoitte pelkkää puuta heinää ja muutaman vesiperän.
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä tää tapaus on kamala ja on ihan HIRVEETÄ jos toinen koira raatelee toisen koiran!!!!!! Siis aivan kamalaa.
Mutta mikä tässä keskustelussa vtuttaa? Se kun täällä vouhkataan nyt kaikista mahdollisista isoista koirista. Mulla on ollut rottis aikaisemmin 11 vuoden ajan eikä se tehnyt pahaa kärpäsellekään. Todella kiltti rottis. Oli ihmisrakas, erityisen lapsirakas ja viihtyi muiden koirien kanssa, erityisesti koiranpentuja rakasti.
Oli kyllä kova vahtimaan, sen vahtiminen oli sellaista mitä varmasti kaikki säikähtivät ja paljon jos kuulivat. Itsekin säikähdin välillä vaikka olin tottunut. Mutta se tosiaan aloitti vahtimisen jos joku tuli meidän pihaan, eli ihan aiheesta. Halusinkin että se haukkuu heti jos joku tulee pihaan, ja niin tekikin. Todella kiltti oli kuitenkin, aina. Rauha sen ihanan muistolle. ❤️Yksinkertaisesti tekee vaan pahaa lukea tuollaista kun oma koira oli ihan aidosti oikeasti todella kiltti...mä en ole mikään vihaisten koirien puolustelija todellakaan.
Mun ainoa kokemukseni rottiksesta on se, kun omistajansa vyötäröön kiinnitetty pitkässä hihnassa oleva uros yhtäkkiä hyökkäsi sitä ohittavan veljeni reiteen kiinni. Vieressä oli paljon alakouluikäisiä lapsia, joten onneksi valitsi kohteekseen täysikasvuisen aikuisen. Housut rikki ja yläkulmurit ihosta läpi. Tikkejä ei tarvittu, mutta jäykkäkouristustokote kyllä. Omistaja ei edes aluksi tajunnut, että koira oli purrut, koska ”It’s a good dog”. Tämä ei tapahtunut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Juttuhan ei kerro mitä se teini teki ja miten käyttäytyi. Tai miten se toinen koira oli käyttäytynyt.
Ei ne ilman provokaatiota hyökkää, yksikään koira. Joten aivan turha keskustelu ja av-mammojen joukkohysteriaa aloittajakin vain haki, sitä paitsi kyseessä oli staffi eikä pitbull, kaksi täysin eri rotuista koiraa jälleen kerran sekoitettu provoa kirjoittaessaan.Opetelkaa jo ne rodut ja niiden jopa näölliset erot.
Tarinoilla on aina kaksi puolta ja koskaan ei kerrota tarinan toista puolta eli sen hyökänneen koiran omistajan näkökulmaa. Siksi nämä uutisoinnit ovat yhtä tyhjän kanssa ja tiettyjen rotujen pelkkää mustamaalaamista. Eikä teillä hyvät mammat ole mitään käryä "taistelukoirista", mutu-tuntumalla kommentoitte pelkkää puuta heinää ja muutaman vesiperän.
Kyseessä oli AMSTAFFI EI STAFFI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa se perusasia, että Suomessa koirat jähnäävät ja ottavat yhteen paljon, koska meillä ei koiria neutrata toisin kuin vaikka USAssa. Siellä on erikseen koirien kasvattajat ja ne, joilla koirat on lemmikkeinä, ja lemmikkikoirat neutrataan. Samalla niiden luonne tasoittuu ja ne jää ikään kuin leikkisiksi pennuiksi. Lisäksi vaikuttaa se, ettei meillä koiria sosiaalisteta ja arkitottelevaisuutta silmällä pitäen kouluteta niin hyvin kuin pitäisi. Ja sitten vielä meteli nostetaan, kun jotain sattuu. Ja se on aina näin, että vastassa on pieni räksy, jonka näkökulma on jutun ainoa tulokulma. Lukijat eivät voi millään tietää, mitä kaikkea oikeasti on tapahtunut, paljonko se pieni on haastanut, onko sen omistaja kaapaissut koiransa syliin ja nostanut korkealle toisen koiran yläpuolelle jne.
Sillä onko se "pieni räksy" haastanut kuinka paljon tahansa tai onko omistaja nostanut koiraansa syliin ja toista koiraa korkeammalle ei ole tässä asiassa mitään väliä. Ei tervejärkinen koira hyökkää ja pure toista koiraa kuoliaaksi vain siksi, että toinen haaastaa tai on nostettu korkeammalle. Niinku ihan oikeesti...
Täällä menee joillakin puurot ja vellit ihan sekaisin. Hulluna puhetta, mutta lopulta ei tiedetä edes mistä rodusta todellisuudessa puhutaan.
Kun on olemassa ajokorttikin, niin voisi olla olemassa koirakorttikin.
Amerikassa puolet ihmiseen kuolemaan johtaneista koiranpuremista on pittien aiheuttamia, joten tosiaan siinä rodussa ja sitä rotua harrastavissa on paljonkin pielessä.