Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1961/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on kyllä veemäistä laittaa tuon useamman selittäjän regressiomallin laskeminen matskuihin. Holopulkissakaan tätä ei ole kauheasti avattu, sanottu vaan että nämä lasketaan aina tietokoneella. Niin sitten oletetaan että pääsykokelukijat (enimmäkseen abit) laskeskelis näitä.

Tätäkö tarkoitti että ennakkovalmistautuminem vähenee? 😫

Kyllä eroja saadaan kokeessa aikaiseksi muullakin tavalla. Laittaisivat sinne vaikka Nensan testit, niin voisivat valita älykkäimmät joukosta 😉

Jos uskot että tulisit valituksi älykkyystestin perusteella niin eiköhän sulla riitä kapasiteettia oppia regressio.

Vierailija
1962/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä fiilis, kokeilin vanhoja kokeita ja tuntuu tosi simppeleiltä, vielä pitäs viikko jaksaa kerrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku laittoikin aiemmin kyselyä ja oliko meitä alle 60 jotka täällä palstalla käy? Ja hajautuneena jokaiseen hakupaikkaan. Niin että ei tarvi huolehtia jos tuntuu että jotkut osaisi kaikki, meillä kaikilla on mahdollisuus päästä sisään! Uskotaan vaan itseemme, mulla ainakin sellainen fiilis että hyvä tulee! Ja nämä keskustelut on antanut lisäenergiaa ja motivaatiota lukemiseen! Tsemppiä kaikille vikalle viikolle :)

Vierailija
1964/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinn tarkoitin tuolla mensa -kommentilla, että psykallekin selvästi haetaan matemaattisesti (ja muillakin osa-alueella!) suhteellisen älykästä sakkia, jotka pystyy omaksumaan lyhyessä ajassa paljon erityisesti matemaattista tietoa. Nyt jos ennakkomatskut postuu niin sehän käytännössä tarkoittaa älykkyuden mittaamista muilla testeillä.

Logopediassahan tämä jo vähän näkyy, kun ei ole ennakkomatskuja ja tehtävät on matemaattis-loogisia enimmäkseen. Mikä ei ole mielestäni oilea suunta, sillä itse työssä tarvitaan ihan muita taitoja. Mutta kai sillä halutaan pelata, että saavat tutkijatyyppejä tarpeeksi sisään.

Ja itse en toiaankaan ole matemaattisesti lahjakas eli tämä suuntaus ei kyllä auta sisäänpääsyä!

Vierailija
1965/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku laittoikin aiemmin kyselyä ja oliko meitä alle 60 jotka täällä palstalla käy? Ja hajautuneena jokaiseen hakupaikkaan. Niin että ei tarvi huolehtia jos tuntuu että jotkut osaisi kaikki, meillä kaikilla on mahdollisuus päästä sisään! Uskotaan vaan itseemme, mulla ainakin sellainen fiilis että hyvä tulee! Ja nämä keskustelut on antanut lisäenergiaa ja motivaatiota lukemiseen! Tsemppiä kaikille vikalle viikolle :)

No sepä! Etenkin jos hakee Joensuuhun, se on useimmilla vasta vikana toiveena. Osa täällä on vieläpä maisterihakijoita, eli se tulee vetämään pari osaajaa päähakulinjoilta pois.

Vierailija
1966/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva loppujen lopuksi on matemaattisesti lahjakas eikä sekään todellakaan riitä. Psykan pääsykoe vaatii paljon muitakin taitoja, kuin matemaattisia. Jos matemaattinen lahjakkuus takaisi opiskelupaikan psykalta, olisin jo sisällä enkä valmistautumassa kokeeseen kolmatta kertaa.

Terveisin pitkästä matikasta Laudaturin kirjoittanut

Vierailija
1967/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on kyllä veemäistä laittaa tuon useamman selittäjän regressiomallin laskeminen matskuihin. Holopulkissakaan tätä ei ole kauheasti avattu, sanottu vaan että nämä lasketaan aina tietokoneella. Niin sitten oletetaan että pääsykokelukijat (enimmäkseen abit) laskeskelis näitä.

Tätäkö tarkoitti että ennakkovalmistautuminem vähenee? 😫

Kyllä eroja saadaan kokeessa aikaiseksi muullakin tavalla. Laittaisivat sinne vaikka Nensan testit, niin voisivat valita älykkäimmät joukosta 😉

Samaa mieltä :D toi on kyllä ihan hirvittävä toi usean muuttujan regressio. Kyllähän sen sisäistää (kaavoja en kyllä varmasti tässä ajassa opi ulkoa, että ne tarvitsen vierelle) mutta niin hemmetin työläs ja rasittava laskea ja kuten muissakin korrelaatio- ja regressiolaskuissa näppäilyvirheen todennäköisyys todella suuri ja sitten menee parhaimmillaan vaikka yli puoli tuntiakin hukkaan. O_O

Toivottavasti psykan valinnoissa siirrytään poispäin matemaattis-loogisesta osaamisesta koska tosiaan se ei ole todellakaan ainoita taitoja joita tulevalla psykologilla tulisi olla..

Vierailija
1968/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, täällä toinen (lyhyestä) laudatorin kirjoittanut, toki matikkaosaaminen auttaa tosi paljon, mutta kyllä sitä tarvii eniten istumalihaksia että saa 28 päivässä tuon kaiken opeteltua ulkoa :D Ihan mielenkiinnosta: onko täällä ketään, joka ei osannut esim regressiota, korrelaatiota ja tilastollisia testejä etukäteen? Oliko ne opittavissa materiaalista, miten ootte harjoitellut niitä? :)

Sillä muetin, kun itsellä meni about 3 kk 6-8h/pv laskemista, että nuo holopulkin haastavimmat asiat koin osaavani, enkä itse olisi varmaan ehtinyt mitenkään oppia tuota tilastoa muun ohella. Mutta miten te koette, onko mahdollista oppia ja muodostaa laskurutiini ja sovelluskykyky tässä ajassa, tällä materiaalilla? :)

Vierailija
1969/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta täällä hakee maisteriohjelmaan? Käsi pystyyn hep!

Vierailija
1970/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa kerratessanne kivojen asioiden ilmiötä! Se on täysin inhimillistä, että keskittyy kivoihin, itseä kiinnostaviin juttuihin ja sellaisiin, jotka jo osaa.

Tulosta syntyy silloin kun on vaikeaa. Mieti tilaston ja jokaisen artikkelin kohdalta mikä juuri siinä on sinulle vaikeaa tai vähiten kiinnostavaa. Kertaa ne erityisen huolella.

Vierailija
1971/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan ainoa joka haluaa kunnon kahden muuttujan regressiotehtävän :D kokeilin just ja sain laskettua regression kaavan +  testattua merkitsevyyden tuosta tilastomateriaalista vähän alle 40min ja oikein meni. Erottelis varmasti mukavasti, itsellä on onneks laskurutiini ihan kohdallaan kun HoloPulcks tullu käytyä läpi tammikuusta alkaen.

Vierailija
1972/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ootte harjotellu regressioiden merkitsevyyden laskemista? Ootteko laskenu vaan ne materiaalin esimerkkilaskut, holopulkin regressioanalyysi luvusta en ainakaa löytäny sellaisia tehtäviä? Haluisin vaan et olis oikeat vastaukset tiedos vaikkei ratkaisua nii tietäis onko lasku mennyt oikein vai päin honkia😁

Vierailija
1973/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varmaan ainoa joka haluaa kunnon kahden muuttujan regressiotehtävän :D kokeilin just ja sain laskettua regression kaavan +  testattua merkitsevyyden tuosta tilastomateriaalista vähän alle 40min ja oikein meni. Erottelis varmasti mukavasti, itsellä on onneks laskurutiini ihan kohdallaan kun HoloPulcks tullu käytyä läpi tammikuusta alkaen.

Mä kans toivon samaa :D mun mielestä ne on just helpoimpia kun tarttee vaan muistaa kaavat ja sijoittaa luvut niihin. Tykkään paljon enemmän kuin todennäköisyyksistä. Ja oon kans tammikuun alusta käynyt holopulkkia läpi ja laskenut tehtäviä. Se ehkä helpottaa että pystyy niin nopeasti nuo uudetkin asiat sisäistämään.

Vierailija
1974/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettei kokeessa jaeta kaavakokoelmaa. Sekin erottelisi.

Vierailija
1975/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans tykkään regressiosta! Todaritkin kyllä menee. Oikeestaan oon tykästyny tilastoon tässä vuosien varrella 😅

Vierailija
1976/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on jotenkin tosi hyvä tunne että tänä vuonna vihdoin homma hallussa!

Vierailija
1977/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin! Me tullaan niin näyttää tänä vuonna että yritti kokeentekijät mitä vaan nii me onnistutaan!

Vierailija
1978/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep tuntuu et en keksi mitä sellasta ne vois kysyy mitä en osaa

Vierailija
1979/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko viettää vappua ollenkaan? Mä ainakin lähden huomenna ulos, liian monta menoa nyt skipannu niin huomennapa pidän vapaapäivän.

Vierailija
1980/5687 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi