Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Okei selventäkääpä mullekin nyt tätä maisterihakua. Sain opolta sellaisen käsityksen että jos hakee maisteriin minne tahansa, niin pitää AINA olla suoritettuna maisteri jostain muusta aineesta. Eli riittääkö jonnekin siis pelkkä kandi + psykan perus- ja aineopinnot yms mitä siihen lisäksi sitten tarvitaankaan? Jos pelkällä kandilla pystyy hakemaan myös niin sitten mulla on hyvä plan B jos nyt ei tärppää!
Se oli vitsihuumoria toi Tomi-kysymykseni. Ei tietenkään kysellä mitään noin epäolennaista.
Vierailija kirjoitti:
Okei selventäkääpä mullekin nyt tätä maisterihakua. Sain opolta sellaisen käsityksen että jos hakee maisteriin minne tahansa, niin pitää AINA olla suoritettuna maisteri jostain muusta aineesta. Eli riittääkö jonnekin siis pelkkä kandi + psykan perus- ja aineopinnot yms mitä siihen lisäksi sitten tarvitaankaan? Jos pelkällä kandilla pystyy hakemaan myös niin sitten mulla on hyvä plan B jos nyt ei tärppää!
Joko ymmärsit väärin tai opo on väärässä: niin kuin joku jo sanoikin, Helsingin maisterihakuun riittää pelkkä kandi + psykan perus- ja aineopinnot niin, että aineopinnot on suoritettuna vähintään arvosanalla 3.
Siis eikö siellä saa oikeasti olla korvatulppia?! Oma keskittymiskyky häiriintyy pienistäkin äänistä
äääh, onko täällä joku joka on saanu 2014 kokeen tehtävän 1.11. oikein? :D Oon nyt koittanu sitä kaikilla regression kaavoilla, mutta en millään saa oikeeta vastausta koska aina saan b1=0,3951... Osaako joku sanoa että onko tehtävässä joku kompa tai onko ollu vastaavaa ongelmaa? Vai oonkohan vaan jokasella laskukerralla tehny saman näppäilyvirheen... :D
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö siellä saa oikeasti olla korvatulppia?! Oma keskittymiskyky häiriintyy pienistäkin äänistä
Öh, tuossahan lukee, että saa olla...
Vierailija kirjoitti:
äääh, onko täällä joku joka on saanu 2014 kokeen tehtävän 1.11. oikein? :D Oon nyt koittanu sitä kaikilla regression kaavoilla, mutta en millään saa oikeeta vastausta koska aina saan b1=0,3951... Osaako joku sanoa että onko tehtävässä joku kompa tai onko ollu vastaavaa ongelmaa? Vai oonkohan vaan jokasella laskukerralla tehny saman näppäilyvirheen... :D
Eihän tossa pidä edes laskea regressiota vaan yrittää matemaattisen/loogisen päättelyn kautta saada selville vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa pidä edes laskea regressiota vaan yrittää matemaattisen/loogisen päättelyn kautta saada selville vastaus.
no se selittää sitten, tiesin että oon huono päättelyssä mut tää kertoo että kuin huono oikeesti oon XDD
Mikä olisi teille pahin mahdollinen koe? :p Itselle varmaan sellainen, jossa olisi vain 1 pitkä tilastotehtävä, esim. 2015 vuoden eka, peli olisi menetetty jos ei aukeaisi kyseinen tehtävä. Olisi tosi harmi, jos artikkeli osuus olisi yhtä suppea kuin 2017. Lisäksi pahin olisi joku hemmetin sekava sovellustehävä, esim se 2017 vuoden viimeinen kuvaajien yhdistely :D ylipäätään 2017 vuoden kokeentapaista en toivo, mutta ilmeisesti sinä vuonna artikkeleissa painotettiin neuroa.. Unelmakoe olisi sellainen, jossa artikkelien painotus olisi suuri, paljon pikkutarkkoja kysymyksiä, lisäksi toivoisin useita tehtäviä tilastosta, jotka olisi selkeitä mutta vaatisi oivalluskykyä ja ei olisi ihan hirveasti mekaanista näpyttelyä vaan. Lisäksi logiikkaosuuteen olisi kiva 2018 kokeenkaltainen, toki se oli niin helppo että ihan jokaisen ratkaistavissa, ja toisaalta yksi iso logiikkatehtävä voi jäädä ajan loppuessa kokonaan ratkaisematta. Sen kannalta useista osioista koostuvat olisivat ehkä helpompia. Kokeessa jaettavasta materiaalista, on vaikea uskoa että se mitään tekstiä/artikkelia ainakaan olisi, koska pelkkä tilaston laskeminen tuo niin paljon aikapainetta. Joka tapauksessa koen että olen hyvin valmistatunut melkein millaiseen vain kokeeseen ja odotan innolla :) Mites teidän kauhukokeet?
Hesan maisterihakuun vaaditaan vähintään alempi korkeakoulutututkinto Suomesta tai ulkomailta. Eli myös AMK käy. Ala saa olla ihan mikä tahansa, vaikka insinööri. Siihen päälle pitää olla psykan aineopinnot suoritettuna ja kokonaisuuden arvosanan pitää olla vähintään 3 (eli ka 2,5 riittää, normaalit pyöristyssäännöt). Ne pystyy lukemaan avoimessa. Maksaa 10-15 e/op, mutta ei se nyt iso sijoitus tulevaisuuteen ole. Helsingin avoimessa voi opiskella kesäisin ilmaiseksi, kunhan on ilmoittautumishetkellä läsnäoleva Hgin yo:n opiskelija. Siitä saa jo yli puolet noista opinnoista. Ne voi myös tehdä etänä mihin tahansa yliopistoon, joka etäkursseja tarjoaa. Kokonaisuus pitää olla samasta, mutta voi vaikka tehdä perusopinnot Jyväskylään ja aineopinnot Joensuuhun tms.
Maisteriajasta iso osa menee harjoitteluun ja graduun. Ne voi tehdä missä vaan. Muutenkin luento-opetus vähenee koko ajan, kiitos koulutussäästöjen. Pendelöinti parin kurssin takia toisesta kaupungista onnistuu oikein hyvin. Ja tulee vähän painetta päästä tentti kerralla läpi, kun tullut monen sadan kilsan päästä sitä tekemään. ;D
Ulkomailla noin yleisesti maisterintutkintoja suorittavat sellaiset ihmiset, jotka haluavat akateemiselle uralle. Suomessakin kandintutkintoon on yritetty saada nostetta, kun se pakollinen nykyään on. Mutta valitettavasti työelämässä generalistialojen kandit ovat "koulunsa keskeyttäneitä" ja työpaikkailmoituksissa ikävän usein lukee "koulutukseltasi olet esim. tradenomi, ekonomi tai DI" - vaikka eivät ole ollenkaan rinnasteisia tutkintoja keskenään. :(
Korvatulpat saa olla kaikissa pääsykokeissa. Oikiksen kokeeseen ei saa viedä omia, joten siellä tarjotaan talon puolesta. Muissa kokeissa tätä mahdollisuutta ei ole, koska saa käyttää omia.
Miten siinä äsken kysytyssä 2014 tehtävässä päädytään laskuun 5*21-95? Ymmärrän, että rivejä on 21 ja y:n 20 kerätystä havainnosta summa on 95. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi se ekan rivin x:n arvo 5 otetaan mukaan. Jos se ois esim 0 niin sittenhän vastaukseksi tulisi samalla logiikalla -95
Olenko ainoa, jolla ei ole minkäänlaisia suunnitelmia välivuodelle? Nämä tyypilliset työnteko ja avoimen opinnot eivät oikein nappaa. Jotenkin ajatuskin siitä, että Opintopolussa lukee hylätty, nostaa karvat pystyyn ja se pilaisi koko kesän. Olisi niin ihana päästä katselemaan jo tulevaa asuntoa ja kaikkea opiskeluun liittyviä juttuja.
Tuli ihanan olo viime keväänä, kun olin Joensuussa tekemässä koetta ja kävin kolmannessa kerroksessa kurkistamaan, mitä siellä on ja siellä oli oikein psykan opiskeijoiden oma psykologisiipi. Ajattelin, että jonain päivänä minä sitten kävelen tuonne tulevana psykologina. Niin siistiä. Some day =)
Kauhukoe olisi justiin sellainen, jossa kaikki tilaston tehtävät pohjatuisi kuvaajaan/taulukkoon/muuhun visuaaliseen juttuun, ja jos et sitä ymmärtäisi et saisi mitään tehtäviä tehtyä. Mielummin erilasia pieniä yksittäisiä laskutehtäviä. Lisäksi toivon että artikkeleista olisi paljon nippelikysymyksiä ja kysymyksiä saisi olla paljon. Kauheeta olisi jos artikkeleista olisi vaan 1-2 kysymystä/artikkeli.
Miten avoimen väylän kautta voi hakea? Pitää ainakin olla perus- ja aineopinnot tehty, mutta pitääkö sen lisäksi olla myös jo joku kanditutkinto tms? Tai tarviiko osallistua pääsykokeeseen? Vai riittääkö tosiaan se että tekee perus- ja aineopinnot ja toivoo että arvosanat niistä riittää sisällepääsyyn??
Pitää osallistua pääsykokeeseen, ihan siihen samaan.
Muutamankin kerran mietiskellyt että kun tässä ketjussa kirjoiteltu ulkomailla opiskelusta niin Britannia tulee usein esiin. Se on ollut luonteva paikka opiskella ennen, mutta kukaan ei tiedä miten Brexitanniassa käytyyn koulutukseen suhtaudutaan tulevaisuudessa. Suosittelisin harkitsemaan mahdollista ulkomailla opiskelua EU jäsenvaltiossa.
Ite meen britteihin opiskelemaan jos en suomeen pääse, murehdin sitten myöhemmin noista jos pitää murehtia. Voi olla että jäänkin sinne sit lopullisesti asumaan ja töihin :D Kuitenkin saisin siellä opiskella unelma-alaa unelmamaassa niin mulle se ei oo huono vaihtoehto :)
Aika luottavainen fiilis alkaa olla, ainoa mitä tosiaan toivon on se että kokeessa jaetaan kaavat koska en usko että saan opittua niitä kaikkia ulkoa :-D
Oon kyllä aika hämmästynyt miten hyvin tätä tilastoa noin muuten on nyt kaiken kaikkiaan oppinutkaan, ihan itseopiskeltuna vieläpä. Tässä parin viikon aikana vetänyt vielä loppukirin sen kanssa kun joidenkin vaativampien juttujen kanssa laiskottelin aiemmin, kun ajattelin ettei jotain asioita enää vaadittais tässä kokeessa. Oon ollut kyllä joskus nuorena ihan hyvä matikassa, mutta lukiossa kiinnostus siihen lopahti aivan täysin ja koko tilasto-opiskelu lähti mulla ihan nollasta, hyvä kun osasin yhtälöitäkään vielä ratkasta viime syksynä haha. Mutta nyt hauska fiilis kun katsoo noita vanhoja valintakokeita ja oikeasti ymmärtää mistä niissä tehtävissä on kysymys eikä ne tunnu miltään ihan käsittämättömältä, muistan niiiin elävästi sen hirvittävän järkytyksen hetken kun ensi kertaa avas HTT psykan valintakokeen pdf:n netistä :-D
Pitkä matka on tultu ja vaikka tää ei jostain syystä riittäiskään opiskelupaikkaan, niin joka tapauksessa koen ylittäneeni itseni huikeasti. :-)
Kamoon.. Tuntuu että jotkut täällä ei ole edes vilkaissut millaisia kysymyksiä artikkeleista on ollut aiemmissa valintakokeissa :D miksi ihmeessä ne haluaisi kysyä jotain noin totaalisen epärelevanttia?