Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Jatkoa pyöristämiskysymykseen..
Saankin oikean vastauksen jos pyöristän välivaiheen numerot kahteen desimaaliin, mutta eihän tuossa nyt ole mitään järkeä että jos et pyöristä numeroita niin saat "väärän" vastauksen, kun vastauksesi on oikeasti tarkempi kuin pyöristetty vastaus. Koepaperissa ei puhuta mitään siitä että pitäisi pyöristää. Nojoo, kiva ekstra huolenaihe tähän, mahdollisuus tulla rangaistuksi tarkkuudesta.
Jep mulla kans noita pyöristysongelmia, aina heittää vähän malliratkaisuun.
Tosi iso osa noista tilastomateriaaliin valituista vanhoista koetehtävistä on todareita / kombinatoriikkaa ??? onkohan niiden suhteellinen osuus sitten kokeessakin noin suuri :/
Uskon että todareita tulee ja niihin kannattaa panostaa.
Ei liiallisesta tarkkuudesta todellakaan rangaista kunhan noudattaa pyöristysohjeita. Esimerkiks tosta 0,223 sai pisteet.
Noi tehtävät tilastomateriaalissa on ollut samat jo monta vuotta. Siks siellä on myös sellasia tehtäviä, jotka ei kuulu enää tilaston alueeseen. Musta on todella epätodennäköstä, että todarien osuus kokeesta ois samassa suhteessa, koska siinä ei ois mitään järkeä, että lukion matikalla pärjäis hyvin tilasto-osiossa, koska tilaston erottelukyky huonontuisi silloin. Pikemmin kannattaa panostaa tilastollisiin testeihin.
*tarkkuudesta
Malliratkaisut ei oo tosiaan kiveen hakattuja niin, että vain niistä sais pisteet.
Kivaa myös kun noissa mallivastauksissa on virheitä, esim 2018 1.1.3 a) pitäis olla 0.221 mutta lukee 0.223. Huoh.
Mä en usko, että tulen pääsemään sisään tänä vuonna. Avoimen kursseja siis luultavasti tiedossa, mutta mua pelottaa, että mitä jos en jaksa panostaa samaan aikaan sekä niihin avoimen opintoihin että tilaston opetteluun ensivuoden valintakoetta varten. Ja lopputulos on sitten ettei taaskaan mitään mahdollisuuksia sisään tai että pääsen sisään mutta mulla on huonot numerot niistä avoimen kursseista kun en keskittynyt niihin. Enkä todellakaan haluais psykan päättötodistukseen mitään huonoja arvosanoja. Ahdistaa...
Ei ne ihan täysin samat oo kun lisämateriaalissa viime vuodet. Ne on jättäny osan pois mutta säilyttänyt kaikki todareihin liittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko, että tulen pääsemään sisään tänä vuonna. Avoimen kursseja siis luultavasti tiedossa, mutta mua pelottaa, että mitä jos en jaksa panostaa samaan aikaan sekä niihin avoimen opintoihin että tilaston opetteluun ensivuoden valintakoetta varten. Ja lopputulos on sitten ettei taaskaan mitään mahdollisuuksia sisään tai että pääsen sisään mutta mulla on huonot numerot niistä avoimen kursseista kun en keskittynyt niihin. Enkä todellakaan haluais psykan päättötodistukseen mitään huonoja arvosanoja. Ahdistaa...
No jos huomaat ettet jaksa panostaa molempiin niin panosta tärkeimpään eli tilaston opetteluun. Ei sillä ole mitään väliä onko sinulla opiskelemaan mennessä perusopinnot tehty vai ei, sen sijaan jos opiskelet vähän sitä sun tätä etkä koskaan pääse psykaan niin se on psykologiksi opiskelun kannalta huonompi juttu (ei se toki mikään autuaaksi tekevä asia ole se psykologiuskaan).
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ihan täysin samat oo kun lisämateriaalissa viime vuodet. Ne on jättäny osan pois mutta säilyttänyt kaikki todareihin liittyvät.
Joo siis en tarkottanutkaan että ois täysin samat. Joka tapauksessa oli vähän pakko säilyttää kaikki todareihin liittyvät, koska ne kuuluu vielä alueeseen, kun taas todella moni muista tehtävistä oli esim Z-testejä tai muuten sellaisia, etteivät kuulu enää tilaston alueeseen. Siksi todarien suhteellinen osuus on niin suuri.
Tänää mul on ollu taas kriisipäivä ja tuntuu etten osaa yhtään mitää siitä huolimatta että oon tehny tosi paljon töitä.. en malta oottaa että tää on ohi eikä tarvii enää olla ahdistunu pääsykokeesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos huomaat ettet jaksa panostaa molempiin niin panosta tärkeimpään eli tilaston opetteluun. Ei sillä ole mitään väliä onko sinulla opiskelemaan mennessä perusopinnot tehty vai ei, sen sijaan jos opiskelet vähän sitä sun tätä etkä koskaan pääse psykaan niin se on psykologiksi opiskelun kannalta huonompi juttu (ei se toki mikään autuaaksi tekevä asia ole se psykologiuskaan).
Olen ajatellut aiemmin näin, ja sen takia mulla on perusopinnot yhä käymättä vaikka olen hakenut useamman kerran. En pystynyt opiskelemaan tilastoa riittävästi siis edes silloinkaan, kun kävin avoimen kursseja vain yhden kerrallaan. Enää ei olisi aikaa siihen, että keskittyisin pelkkään pääsykokeeseen koko vuoden. Tää alkaa näyttää pikkuhiljaa siltä, että mun varmaan pitäisi hakea ennemminkin vastaanotolle kuin alalle.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin hellitä vähän tuosta perfektionismista. Perfektionismi on oikeasti tosi huono juttu, joka ajaa koulu- ja työelämässä mielenterveysongelmiin ja heikentää suoriutumista estäen toisinaan sen kokonaan, kun ei voi saavuttaa parasta ja mikään muu ei kelpaa.
Yliopistosta ei tarvitse saada joka kurssista vitosta. Opinnot näkyvät opintokokonaisuuskohtaisena keskiarvona, perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot erikseen. Perusopinnot ja aineopinnot jäävät kandidaatintutkintotodistukseen, jota et tarvitse koskaan missään. Vasta maisterintodistus pätevöittää.
Todistuksessa näkyvät arvosanat opinnäytteitä ja ruotsin kursseja lukuun ottamatta ovat aina keskiarvoja useista kursseista. Muutama kurssi saa mennä vähän huonommin ja silti saa hyvän kokonaisuusarvosanan.
Kursseja voi myös uusia. Jos joku jäi huonoksi arvosanaksi, sen voi käydä korottamassa. Jos jaksaa ja tarvitsee. Elämässä on oikeasti muutakin kuin vain ne arvosanat.
Toiseksi voit lukea avoimessa tilastotieteen peruskurssit, ja prepata sitä tilastoa siellä. Siellä on ihan samat oppisisällöt kuin tämänhetkisissä psykan pääsykoevaatimuksissa. Opettelet kaavat ulkoa sen sijaan että katsot kaavakokoelmasta (kuten muut tietysti tekevät, kun se on sallittua) ja lasket nelilaskimella (kun muut laskevat tietenkin funktiolaskimella) niin harjoittelet ne pääsykokeen kannalta olennaiset taidotkin, jotka kursseihin eivät muuten liity.
Nykymuotoiseen pääsykokeeseen olisikin hyödyllisempää lukea sitä tilastotiedettä psykan sijasta. Psyka tietty vetää ja motivoi vähän paremmin, ja totta kai kaikesta osaamisesta on hyötyä. Artikkeleissa voi tulla vastaan samoja asioita, joita jo osaa.
Ja tosiaan voit lopettaa kurssien käymisen kesken, jos näyttää sille, että et ensi keväänä ehdi tai jaksa. Kesken jätetty kurssi ei vaikuta mihinkään, etenkään kokonaisuusarvosanaan. Jokaisen kurssin pitää olla hyväksytyksi suoritettuna, että voi valmistua, yksikään nolla-arvosana ei ole siellä mukana.
Kolmanneksi pääsykoehan tulee ensi vuonna muuttumaan, kun siinä ei ole ennakkomateriaalia. Silloin ei voi vaatia tämän tason tilasto-osaamista. Tietenkin tilaston osaaminen hyödyttää ja jotain lukiopohjalta ratkottavaa siellä tietenkin on.
Nyt keskity vielä tähän hetkeen ja pääsykokeisiin ja niiden jälkeen lepää vähän.
Ei tosin oo vielä sataprosenttisen varmaa, että ens vuonna ei oo ennakkomatskua vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Ei tosin oo vielä sataprosenttisen varmaa, että ens vuonna ei oo ennakkomatskua vai onko?
Samalla, kun pelkkä todistusvalinta tulee niin astuu voimaan pelkällä pääsykokeella sisäänpääsymahis, mutta pääsykokeisiin ei voi enää valmistautua etukäteen. Näin on ainakin Opetushallitus linjannut samanaikaisesti todistusvalinnan julkaisun kanssa ja tarkemmin tästä tiedetään sitten syksyllä, kun kaikkien alojen tarkat valintaperusteet julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin hellitä vähän tuosta perfektionismista. Perfektionismi on oikeasti tosi huono juttu, joka ajaa koulu- ja työelämässä mielenterveysongelmiin ja heikentää suoriutumista estäen toisinaan sen kokonaan, kun ei voi saavuttaa parasta ja mikään muu ei kelpaa.
Yliopistosta ei tarvitse saada joka kurssista vitosta. Opinnot näkyvät opintokokonaisuuskohtaisena keskiarvona, perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot erikseen. Perusopinnot ja aineopinnot jäävät kandidaatintutkintotodistukseen, jota et tarvitse koskaan missään. Vasta maisterintodistus pätevöittää.
Todistuksessa näkyvät arvosanat opinnäytteitä ja ruotsin kursseja lukuun ottamatta ovat aina keskiarvoja useista kursseista. Muutama kurssi saa mennä vähän huonommin ja silti saa hyvän kokonaisuusarvosanan.
Kursseja voi myös uusia. Jos joku jäi huonoksi arvosanaksi, sen voi käydä korottamassa. Jos jaksaa ja tarvitsee. Elämässä on oikeasti muutakin kuin vain ne arvosanat.
Toiseksi voit lukea avoimessa tilastotieteen peruskurssit, ja prepata sitä tilastoa siellä. Siellä on ihan samat oppisisällöt kuin tämänhetkisissä psykan pääsykoevaatimuksissa. Opettelet kaavat ulkoa sen sijaan että katsot kaavakokoelmasta (kuten muut tietysti tekevät, kun se on sallittua) ja lasket nelilaskimella (kun muut laskevat tietenkin funktiolaskimella) niin harjoittelet ne pääsykokeen kannalta olennaiset taidotkin, jotka kursseihin eivät muuten liity.
Nykymuotoiseen pääsykokeeseen olisikin hyödyllisempää lukea sitä tilastotiedettä psykan sijasta. Psyka tietty vetää ja motivoi vähän paremmin, ja totta kai kaikesta osaamisesta on hyötyä. Artikkeleissa voi tulla vastaan samoja asioita, joita jo osaa.
Ja tosiaan voit lopettaa kurssien käymisen kesken, jos näyttää sille, että et ensi keväänä ehdi tai jaksa. Kesken jätetty kurssi ei vaikuta mihinkään, etenkään kokonaisuusarvosanaan. Jokaisen kurssin pitää olla hyväksytyksi suoritettuna, että voi valmistua, yksikään nolla-arvosana ei ole siellä mukana.
Kolmanneksi pääsykoehan tulee ensi vuonna muuttumaan, kun siinä ei ole ennakkomateriaalia. Silloin ei voi vaatia tämän tason tilasto-osaamista. Tietenkin tilaston osaaminen hyödyttää ja jotain lukiopohjalta ratkottavaa siellä tietenkin on.
Nyt keskity vielä tähän hetkeen ja pääsykokeisiin ja niiden jälkeen lepää vähän.
Kiitti, tämä kuulosti kyllä huojentavalta ja järkevältä. :) Perfektionismi ei tosiaan ole kauhean hyödyllistä, siitä vaan tuntuu vaikealta luopua, kun hyvät suoritukset kohottaisivat itsetuntoa edes hetkeksi. Pitäisikin varmaan yrittää kokea itsearvostusta jostakin pysyvämmästä, mikä ei heilahtele jatkuvasti ylös ja alas.
Sekin toki voisi olla vaihtoehto, että ottaisinkin avoimessa tilastotieteen perusopinnot psykologian sijaan. Niistä varmasti olisi ainakin enemmän hyötyä valintakokeessa, eivätkä vain veisi aikaa siihen valmistautumiselta.
Mä pidin eilen vapaata koko päivän ja tänään fiilis ja energiat ihan eri tasolla!
Joo itekin meinasin palautella energioita yhellä vapaalla huomenna nyt kun on vaan kertaamista jäljellä eikä enää paniikkia.
Onneksi olkoon niille joilla laskut ja aineistot hallussa. Yritän täällä takoa aineistoa päähän ja ongelma ei ole se etten olisi riittävän hyvä sisäistämään tai ymmärtämään, mutta en vain ehdi elää elämääni ja samalla sisäistää kaikkea. Eikä tilastot ole todellakaan hallussa... saan vain puolet oikein vanhoista tehtävistä. Turhauttavaa, mutta enempää en pysty aivoistani rutistamaan, kun ei ole hyvää matikkapäätä (se joka väittää ettei tarvita puhuu läpiä päänsä, eikä tajua olevansa hyvä matikassa), enkä enempää saa revittyä aikaa arjestani aineiston tankkaamiseen. Eli tällaiset fiilikset.