Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Niinpä, täytyy varautua mihin vaan. Musta kans vanhat kokeet suht ok.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa vuoden 2015 pääsykokeen tehtävästä 2F, miksi oikea vastaus olisi C) avoimuus?
Luitko ollenkaan tehtävänantoa, jossa sanottiin, että luettavana ollut artikkeli on olennainen taustatieto?
Muistan kun olin viime vuonna ihan epätoivon partaalla viikkoa ennen koetta. Tuntu etten millään ehi oppia kaikkea. Jaksoin jotenki loppuun asti mutta kokeessa ei vaan osaaminen riittäny. Vaikka perusteet oli niin en osannu soveltaa sillä tasolla mitä ois pitäny. Päätin sillon että ens kerralla tuun kokeeseen niin että osaan kaiken vaikka takaperin. Tän vuoden tein mielettömästi töitä ja nyt voi oikeesti olla ylpee itestään. Toivon että se osaaminen näkyy myös koetilanteessa.
Pitääkö kokeessa kaikki mahdolliset tulokset antaa murtolukuina? Vai riittääkö likiarvot?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kokeessa kaikki mahdolliset tulokset antaa murtolukuina? Vai riittääkö likiarvot?
Vilkaise viime vuoden pääsykokeen vastauslomaketta.
Vierailija kirjoitti:
Onks kukaan muu ihan hajalla? Eilen meni vintti pimeeks ihan yhtäkkii, ja tuli sellaset "pienet" 6h päikkärit. En koskaan oo simahdellu tollee yhtäkkii.
Nyt koitan palailla opiskeluun mut hirvee stressi, ku oon ihan loppu ja vielä kaksi artikkelia kokonaan käymättä, ja regressio kokonaan opettelematta.
Mulla sama tilanne. 😬 Mutta nyt pitää tehä loppukiri, vielä ehtii!
Te jotka ootte tehneet flashcardseja artikkeleista, montako teil on niitä yhteensä kaikista? Toisaalta tuntuu et itellä kauhee läjä mut sit mietityttää et onko näitä ees tarpeeksi
420 yhteensä. Tein tietokoneella sovelluksella.
300 korttia. Suosittelen, näillä oon kyl oppinu hyvin.
Joo koneel paljon nopeempi tehä
Joo mul kans keskimäärin 30-50 per artikkeli, riippuu tietysti pituudesta
Toi tilasto-osuus on kyllä niin helppo kun sitä on typistetty niin paljon. Paitsi pari uutta regressio kaavaa.
Niin se onkin mut ei se ois kovin paljon laajempi voinu olla tässä lukuajassa että abeilla olis ees mitään mahollisuutta yrittää.
Abina voin sanoo että ilman tilastopohjaa aika vaikee sisäistää tota materiaalia kuukaudessa niin hyvin että vanhoja kokeita osais tehä.
Miten laskette noita residuaaleja tuossa kahden selittäjän analyysissa? Esim. nuo regressiokertoimet b1 ja b2 sekä vakio on tuossa pyöristetty likiarvoiksi, joissa on 3-4 desimaalia ja jos nuo sijoittaa kaavan yhtälöön, ei saa oikeaa ennustearvoa y:lle. Siis miten pitää toimia sijoittaessa noita kaavaan jotta saisi tarkan arvon? Onkohan siinä laskimessa useampi muistipaikka? Olen niin tottumaton koko laskimen käyttöön muutenkin..
Vanhat kokeet menee mutta uskon että ne taas jotenkin yllättää tänäkin vuonna. Mutta innolla odotan mitä ne on keksiny meidän pään menoksi. Toivottavasti koe haastava jotta erottelee hyvin.