Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Täällä on ihanan kannustava fiilis :) todellaki näytetään kaikille tänä vuonna että koko vuoden tilastopänttäys ei menny hukkaan! Ens syksynä psykalla!
Oon kyllä niin ilonen että en oo ekaa kertaa hakemassa, ois mun tahdilla ainaki tullu kiire
Joo mä kyllä kans kiitän itteeni et tajusin alkaa lukee marraskuussa.
Toivotteko te että kokeessa monivalintojen vääristä vastauksista tulis miinuspisteitä? Vai mieluummin niin, ettei vääristä sit vaan saa pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Toivotteko te että kokeessa monivalintojen vääristä vastauksista tulis miinuspisteitä? Vai mieluummin niin, ettei vääristä sit vaan saa pisteitä?
Miks ihmeessä toivoisin miinuspisteitä?
Miinusta. Siinä punnitaan kuka oikeesti osaa ne varmasti eikä vaan veikkaa.
Jep miinusta. Mitä vaikeempi koe sen paremmin erottelee ja ne saa paikan jotka oikeesti ansaitsee sen.
Jaettaispa enkuks materiaalia kokeessa ja siitä väittämiä ja vääristä vastauksista miinusta.
Ite oon lukenu ihan hulluna ja varmasti tiedän vastaukset. En halu et joku joka vähän arvaa saa yhtä paljon pisteitä joten todellaki miinusta
Vierailija kirjoitti:
Ite oon lukenu ihan hulluna ja varmasti tiedän vastaukset. En halu et joku joka vähän arvaa saa yhtä paljon pisteitä joten todellaki miinusta
jep!! olis epäreilua että arvailulla pääsis sisään
Tietenkin miinusta vääristä vastauksista. Vastaamatta jättäminen saisi jättää nollille. Sekin on tärkeä taito elämässä, että rehellisesti myöntää milloin ei tiedä.
Kannattaa ihan kylmästi avata Excel ja tehdä sinne erilaisia mallivastausrivejä pisteytettäväksi. Esim. 10 tehtävää, joista 5 on oikein ja 5 väärin, oikeasta saa +1 pistettä ja väärästä -1 pistettä. Miten käy? Tai entä jos oikeita onkin 4 ja vääriä 6???
Tuo on sellainen asia, jota suuri osa hakijoista millään monivalinta-alalla ei tajua, ellei ole miettinyt sen etukäteen kotona. Takaraivossa kuvittelee se ala-asteen opettajan viesti "yritä nyt jotain, aina kannattaa edes arvata!"
Ei kannata.
Osaako joku sanoa vuoden 2015 pääsykokeen tehtävästä 2F, miksi oikea vastaus olisi C) avoimuus?
Olisi tosi positiivista jos kokeessa mitattaisiin jotain muuta kuin ulkoa osaamista. Kun katson kuinka läpällä nuo materiaalit on heitetty niin tuskin ovat panostaneet.
Onks kukaan muu ihan hajalla? Eilen meni vintti pimeeks ihan yhtäkkii, ja tuli sellaset "pienet" 6h päikkärit. En koskaan oo simahdellu tollee yhtäkkii.
Nyt koitan palailla opiskeluun mut hirvee stressi, ku oon ihan loppu ja vielä kaksi artikkelia kokonaan käymättä, ja regressio kokonaan opettelematta.
Onko artikkelien välillä ollut jotain yhtäläisyyksiä? Esim. terveyskäyttäytymisessä puhuttu ohimennen uupumuksesta? Viitataan johonkin samaan tutkimukseen/tilastoon? Jotain tällaista? Artikkeleita yhdistelevät kysymykset mittaavat nimenomaan osaamista, ei vain ulkolukua.
Tilastomateriaalin surkeus on häpeällistä, mutta artikkelien osalta virheet menevät artikkelien kirjoittajien piikkiin.
Joo noita yhdisteleviä tekijöitä kannattaa pohtia :) kertailu sujuu hyvin ja vanhat pääsykokeet tuntuu yllättävän helpohkoilta. Viikko vielä yksityiskohtien mieleenpainamista ja laskututiinin nopeuttamista niin eiköhän tiistaina hyvin suju :)
Joo mustakin kokeet on semi helpoilta tuntuneet. Artikkeleja pitää vielä kerrata että jää kaikki varmasti mieleen ja aikapaineessa pystyy palauttaa nopeesti mieleen.
Niinpä onneks ei enää pitkään! Oon jo niin valmis! Vielä pitäs keksiä uusia tapoja kerrata