Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Olisi mielenkiintoista tietää miten ihmiset "lukevat" yli 12 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Toi 94 vuoden tehtävän luku 8 tulee siinä tehtävänannossakin näkyvästä kaavasta 2*2*2=8. Jokaisesta kolmesta pelattavasta pelistä valittavissa 2 vaihtoehtoa.
Mitään erillistä kaavaa ei tuohon ole, vaan tämä on sama kuin jos kysytään vaikka eri kombinaatioiden määrää päivän ruokailuista, kun vaihtoehtoina on:
2 erilaista aamupalaa
2 erilaista lounasta
2 erilaista päivällistä
Tällöin vastaus on yhteensä 2*2*2=8 erilaista kokonaisuusvaihtoehtoa.
Kiitos! Onpa nyt hölmö olo.... :/
Juu ei noi 12-15h lukupäivät varmasti kellään aktiivista lukemista oo ollut. Itekin muutamia päiviä käyttänyt 12-14h lukemiseen ja käytän sovellusta, mikä näyttää aktiivisen opiskeluajan, niin se on ollut n. 6-9h. Pidän ite tunnin välein lyhyen 5-10min tauon, ruokatauossa kuluu 1-1,5h, koiria käytän välillä pihalla, välillä tuijotettava vaan seinää, kun alkaa turhauttaa jne. Joten niinkun todettu, turha vertailla.
Mä en oo tänä vuonna edes laskenut paljon luen, jotain 4-8h päiviä. Välillä menee iltaan kun pitää pitkiä taukoja, välillä lukee 4h putkeen ja chillaa loppupäivän. Artikkelit on käyty jo läpi ja tällä hetkellä kertailen ja lasken vanhoja pääsykoetehtäviä.
Nyt mulla on alkanu tulee sellasia jännityspiikkejä kesken lukemisen, kun tajuun että mitä varten mä tätä teen. Tää on mun kolmas kerta ku haen ja halu päästä sisälle on tyyliin 30-kertaistunut joka hakukerran jälkeen.
Mä aikataulutin lukemisen niin, että kertaukselle jää 8 päivää, minkä pitäis mulle olla just hyvä mut vähän ahdistaa just ku lukee muilta, että kertaus on jo alotettu :D Mut niinku kaikki on täällä sanonu, ei kannata vertailla.
Jep, ei kannata vertailla. Ite koin viime vuonna että olisin tarvinu kertaukselle enemmän aikaa nii siks tein tiiviimmin töitä nyt alussa ettei varmasti tuu hoppu ja paniikki lopussa. :)
mua on kans lähipäivinä alkanu jännittämään! mut tuntuu kyllä et jännitys on ainaki vielä sillä tasolla, että se on enemmän hyödyks ku haitaks, pysyy motivaatio ainaki korkeella
Mitä teillä tuo kertailu käytännössä tarkoittaa?
Itsellä ei ainakaan eroa normilukemisesta paljoakaan. Luen artikkelin läpi, mietin mitä en osaa ja teen siitä muistiinpanoja, otan lukuja, tutkijoita yms nippelitietoa ylös. Itselle ei ainakaan ekalla kerralla jäänyt läheskään kaikki tärkeätkään tutkijat tai luvut mieleen. Onneksi on vielä aikaa :)
Mä lasken ei-kertaamiseen sen, että eka luin artikkelit ja tein alleviivauksia, sitten luin ne toiseen kertaan syventyen paremmin ja tein omia muistiinpanoja, kaavioita ym. Kertaamisessa sit just tuo, että katon mitä en osaa / muista ja painan mieleen yksityiskohtia, kun kokonaisuudet on jo hallussa :)
Täällä yks joka lulee pääsykokeisiin työssäkäynnin ohella.
Yksi tutkinto jo takana ja alanvaihtoa suunnittelen.
Ja lapsetkin vaatii osansa äidistä työpäivään jälkeen joten aikaa lukemiselle jää illassa max 3h.
Mutta sen oonkin pystynyt käyttään tehokkaasti kun on pakko 😊 itseasiassa kun pääsiäislomalla luin pitempiä päiviä niin tuntuu et niiden konkreettinen saldo ei ollut paljoa sen parempi. Iski vaan herpaantuminen, kyllästyminen ja ahdistuminen nopemmin.😊
Lisäksi olen lukenut tekstien muistinpanot puhelimelle ja kuuntelen niitä kaikki työmatkat, onpahan sekin aika jotakin hyötykäyttöä.
Luulen kyllä että tämä panostus ei riitä, mutta yritetään nyt loppuun saakka kun kerran tähän leikkiin lähdettiin 😅
Hakijoita on abeista lähtien kaiken ikäistä ja milloin missäkin elämäntilanteessa, olen vakuuttunut että joka vuosi psykalle pääsee tältä skaalalta kaikenlaista porukkaa, kukin omilla vahvuuksillaan! Luottakaa siihen omaan tekemiseen.
Tuleekohan kokeeseen binomijakaumasta jotain... tilastomateriaalissa sitä ei selitetä, mutta tehtävissä sitä tarvitaan. Valmennuskurssillakin sanottiin että se olisi tärkeää osata vaikkei sitä käsitelty matskussa, mut saa nähdä tarviiko sitä sitten itse kokeessa ollenkaan
Tilastomateriaalin vuoden 2001 tehtävä 1b... vastuksessa käytetään z-testiä, jota ei olla materiaalissa kuitenkaan esitelty. Mitä tästä nyt sit pitäis päätellä? Hyvin ymmärsin aiemman tehtävän kohdalla, kun koko vastaus puuttui, ettei tehtävää tarvitse osta, mut mites nyt sit ku vastaus kerran aineistosta löytyy. Meneekö taas kerran huonosti tehdyn materiaalin piikkiin?
Aikamoinen oletus, että suurin osa hakijoista ei olisi töissä ollenkaan? Ei kaikki ole niitä kotona asuvia abeja, joille se on usein taloudellisesti mahdollista.
Onko muidenkin mielestä nuo tilastoaineiston vanhat tehtävät helpompia, kuin mitä usein kokeissa ovat? Mielestäni ovat valinneet melko helppoja verrattuna, mitä on esim viimeisen 15 vuoden ollut. Eli, abeilla ja niillä, jotka eivät uskoneet Holopulkin tasoon eivätkä valmistautuneet ennakkoon, on ihan hyvät mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan kokeeseen binomijakaumasta jotain... tilastomateriaalissa sitä ei selitetä, mutta tehtävissä sitä tarvitaan. Valmennuskurssillakin sanottiin että se olisi tärkeää osata vaikkei sitä käsitelty matskussa, mut saa nähdä tarviiko sitä sitten itse kokeessa ollenkaan
Onko jonkun tehtävän _vastauksessa_ käytetty binomijakaumaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin jännää niin pian tää on ohi! Mun mielestä artikkelit on tänä vuonna paljon selkeempiä verrattuna pariin viime vuoteen.. tai sit on oppinu sisäistää niitä nopeemmin
Oon kans sitä mieltä, että tän vuoden artikkelit on viime vuotisiin verrattuna helpompia ja se vähän huolettaakin -> helpompia kaikille, joten taso nousee eikä oo pahemmin varaa virheisiin!
Uskon kans että tänä vuonna sisäänpääsyyn vaaditaan lähes täydet pisteet koska materiaali niin helppo.
On tossa tietysti lounas ja päivällistauko plus kaks lyhempää taukoo :)