Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1661/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, huom! tämä on vain minun henkilökohtainen arvaukseni!, että hakuväyliä aletaan eriyttää: nuoret hakevat päävalinnassa ja aikuisia aletaan ohjata avoimen väylään. Täten uskon, että avoimen väylän merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan, mutta psykologian kaltaisella alalla kiintiö on pieni, tyyliin 5.

Kannattaa myös muistaa maisterihaku. Urakoi itselleen kandintutkinnon vaikkapa kasvatustieteistä, psyka pitkänä sivuaineena, ja näin on maisterihakukelpoinen. Ei mene yhtään aikaa hukkaan!

Vierailija
1662/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ensi vuonna vielä avoimen väylää ? Ja mitenköhän se toimii - riittääkö että on suorittanut perus- ja aineopinnot hyvin arvosanoin avoimessa ja sitten voi hakea avoimesta väylästä?

Tarkoitatko tuota Jyväskylän avoimen väylää? Huomioi muuten, että siitä valmistuu filosofian eikä psykologian maisteriksi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa mennä hermo välivaiheiden pyöristysten kanssa. Harjottelen regressiota tilaston materiaalista ja aina heittää 1 tai 2 desimaalia, kun vastauksen esimerkissä on pyöristelty millon missäkin vaiheessa 3-5 desimaaliin.

Itse pyöristin vain regressiokertoimet kolmeen desimaaliin siinä vaiheessa, kun aloin laskemaan tilastollista merkitsevyyttä (ei kai kukaan nyt y:n ennustettuja arvoja tarkoilla laske?).

Kokeessa aina kerrottu millä tarkkuudella vastaus halutaan, mutta näistä välivaiheista en saa yhtään kiinni. Voikohan optinen lukia tulkita vääräksi noi heitot, vaikka laskut mahdollisimman tarkoilla arvoilla ja muuten oikein.

Ei oo tainnut materiaaleissakaan koskaan olla mitää neuvoa esim. kaksi desimaalia välivaiheisiin enemmän kuin vastauksessa (näin meille sanottiin yläasteella). Turhauttaa.

Vierailija
1664/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että kun kokeeseen luultavasti tulee se regressiotehtävä, että aineisto on helposti laskettavaa matskua, nimittäin 2,5 tuntia juuri laskin itse yhdestä aineistosta (10 havaintoarvoa) tarvittavat arvot, eli todella työlästä hommaa :D

Päätitkö siis kokeilla laskemista sillä hitaimmalla kaavalla vai miten laskussa noin kauan kesti?

Vierailija
1665/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni kokeessa on oikean vastauksen ympärillä tietty hyväksymisalue just noiden erilaisten desimaalien käyttöjen huomioimiseksi. Oletan että mallivastaukset lasketaan jokaisessa välivaiheessa kolmella desimaalilla.

Olisihan se tosiaan absurdia jos vastaus tulkittaisiin vääräksi jos sen on laskenut mahdollisimman tarkoilla arvoilla kaikissa välivaiheissa! :D

Vierailija
1666/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku sanoa, miksi tilastomatikan materiaalissa regressiosuoran on sanottu olevan muotoa y= b0+b1x+e vaikka holopulkissa ja kaikkialla netissä sen sanotaan olevan joko sama kuin normaali suoran yhtälö (y=kx+b) tai muuten käytännössä sama asia eli y=b0+b1x? Onko siis toi tilastomatikan materiaalin e virhe vai kuuluuko sen olla yhtälössä?

Vierailija
1667/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta ja kiitos kaikille muillekkin :) Usko itseeni ja unelman saavuttamiseen palasi hieman. 

Ylioppilaskirjoituksissa oli tosiaan kohdallani kyllä myös ihan sattumasta kiinni nuo arvosanat. Äikän kurssien keskiarvo oli ysi, mutta kirjoituspäivänä ei yhtään kynä luistanut ja sain C:n. Psykan keskiarvo oli myös ysi ja prelistä sain E:n, mutta kirjoituksiin osui juuri ne itselle hankalat aiheet ja sain C:n... Nyt oon viettänyt välivuotta ja toi hankala elämäntilannekin on muuttunut helpommaksi ja mulla on taas voimia opiskella. Nyt vaan toivon parasta näiden muutamien viimeisten lukuviikkojen ja tulevan valintakokeen kannalta.

Vierailija
1668/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja kiitos kaikille muillekkin :) Usko itseeni ja unelman saavuttamiseen palasi hieman. 

Ylioppilaskirjoituksissa oli tosiaan kohdallani kyllä myös ihan sattumasta kiinni nuo arvosanat. Äikän kurssien keskiarvo oli ysi, mutta kirjoituspäivänä ei yhtään kynä luistanut ja sain C:n. Psykan keskiarvo oli myös ysi ja prelistä sain E:n, mutta kirjoituksiin osui juuri ne itselle hankalat aiheet ja sain C:n... Nyt oon viettänyt välivuotta ja toi hankala elämäntilannekin on muuttunut helpommaksi ja mulla on taas voimia opiskella. Nyt vaan toivon parasta näiden muutamien viimeisten lukuviikkojen ja tulevan valintakokeen kannalta.

Tän piti tulla vastaukseksi yhteen kommentiin, mutta tietotekniikka näköjään tuli väliin. Ainakin mulla itselläni tää näkyy omana viestinään muiden seassa. Noh, mut eniveis, kyseessä oli siis mun huono ylppäritodistus ja kriiseilyni siitä, voinko ikinä päästä opiskelemaan psykaa.

Vierailija
1669/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee!! Super hyvä fiilis, kun tilastomateriaali käyty nyt kolmanteen kertaan ja viimeinen artikkeli käyty tänään 😎 nyt ehtii paremmin kertailla tilastoa ja artikkeleista raskain osuus on ohi ja hyvin aikaa kertaamiselle, motivaatio huipussaan 😍 Mites muiden urakka?💪🏼

Vierailija
1670/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans hyvä fiilis :) artikkelit käyty loppuun toissapäivänä ja ankara kertaus niistä sekä tilastosta käynnissä :) reilu viikko ja loma alkaa! ❤️☀️

Vierailija
1671/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttuu vielä 3 artikkelia kokonaan sekä tilastosta kahden muuttujan regressioanalyysi... sekä suurin osa tilaston harjoitustehtävistä. 😔

Vierailija
1672/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelit on enimmäkseen ihan hyvässä hallussa, mutta tilasto ahdistaa. Se jää (taas) siitä matikasta kiinni jos jostain :(

Vierailija
1673/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna saan käytyä artikkelit ja matikan teorian loppuun. Sitten alkaa kertaus sekä laskeminen

Vierailija
1674/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään just pääsin alottaa kertausta :) 💪🏻

Vierailija
1675/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta oottaa että vihdoin pian pääsee näyttää mitä osaa ja kova työ toivottavasti palkitaan!

Vierailija
1676/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suht luottavainen olotila kans, tilastoa tahkottu joulusta asti nii ei ainakaan sen suhteen tuu paniikkia

Vierailija
1677/5687 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa hölmömpää... onko kaavaa jolla lasketaan eri kombinaatiot esim. vuoden tehtävä 1994 pitkävedossa 8 eri kombinaatiota? Samahan tapahtuu, jos lasketaan kombinaatiot kolmesta lapsesta ja heidän sukupuolesta (TTT, TTP, TPP, jne) tai kolikon heitossa kolme kertaa (KlKlKl, KlKlKr, KlKrKr, jne). Onko siis kaavaa, kuten variaatiossa tai permutaatiossa, vai lasketaanko ihan aaa, aab, abb, jne?

Vierailija
1678/5687 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee kun tuli tänä aamuna nyt sellainen valtava jännitys kokeesta ja en edes pysty syömään aamupalaa.

Vierailija
1679/5687 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n yli k ja käsin laskettaessa n! / [ k!*(n-k)! ]

Vierailija
1680/5687 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun sivulla nro 104 olevaan "kuinka monta psykalle tänä vuonna hakevaa täällä kirjoittelee" -galluppiini on nyt vastannut vajaa 60.

Voi olla, että näissä nettikeskusteluissa pyörivissä on paljon motivoituneita, tosissaan hakevia hakijoita, jotka pääsykoepuurtamisen lisäksi täyttävät muunkin ajan tällä psykaan hakemista tukevalla vertaisryhmällä. Moni vähemmän tosissaan pyrkivistä hakijoista ei ole kiinnostunut hengaamaan näissä yhden alan suppeissa keskusteluissa. (Kyllähän psykallekin hakee vähemmän motivoituneita. Olen itsekin mennyt psykan pääsykokeisiin huonosti valmistautuneena ja oikeastaan vain siksi, että kun olin jo käyttänyt yhteensä muutaman työpäivän verran aikaa psykaan valmentautumiseen niin vaikka tiedän, etten pääse sillä valmistautumisella sisään niin voin sentään tehdä sen kokeen, ettei käytetty aika mennyt ihan hukkaan.)

Niille, jotka laillani nyt tuskailevat etteivät osaa, pysty, opi, pärjää pääsykokeessa kun lukevat joidenkin "luin jo kaiken kymmenen kertaa ja nyt vain kertailen vaikka muistankin jo jokaikisen lauseen ja kaavan" -viestejä niin rohkaisuksi: meitä niin motivoituneita hakijoita, jotka tänne keskustelun seuraamiseen/keskusteluun kirjoittamiseen käyttää aikaa, on sen verran vähän kuitenkin, että sisäänkiintiöitä katsomalla me kaikki voidaan päästä sisään. Siis jokaikinen täällä: myös noiden tehopänttääjien lisäksi ne, jotka on epävarmempia muististaan ja laskutaidoistaan. :)