Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
En tiedä onko se tää pääsykoeaika vai mikä, mutta ilmeisesti käyn ylikierroksilla ja heräilen aamulla 5-6 tunnin yöunien jälkeen. En tiedosta stressaavani mutta tuo pistää enemmänkin stressaan kun tarvisi selkeästi enemmän unta! Pystyn onneksi silti lukemaan mutta väsymyksen vuoksi joudun tinkiin urheilusta, mikä ois sekin hyväksi. Hmmmmmm. Muita samassa veneessä?
Tämä on hyvä kysymys, koska kokeessakin jaetaan sovellettavaa aineistoa. 😀
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko se tää pääsykoeaika vai mikä, mutta ilmeisesti käyn ylikierroksilla ja heräilen aamulla 5-6 tunnin yöunien jälkeen. En tiedosta stressaavani mutta tuo pistää enemmänkin stressaan kun tarvisi selkeästi enemmän unta! Pystyn onneksi silti lukemaan mutta väsymyksen vuoksi joudun tinkiin urheilusta, mikä ois sekin hyväksi. Hmmmmmm. Muita samassa veneessä?
Mä oon jostain syystä nyt myös kärsinyt unettomuudesta useana yönä vaikka tätä kuukautta ennen nukuin ihan hyvin.. :( myös migreenejä tullut useammin kuin normaalisti että jee. Rentoutuminen on kyllä tärkeetä, koen vaan itse että pari tuntia siihen illalla ei oikein riitä mitenkään, mutta kun ei ole aikaa enempäänkään :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kannatakaan sekä urheilla että opiskella hulluna. Jos esim lyhyt kävelylenkki piristää niin hyvä, mutta jos minkä tahansa liikkumisen jälkeen väsyttää vain enemmän niin se kertoo että liikunta vie opiskeluenergiaa, joka tässä tilanteessa on tärkeämpää.
( Itse esim tämä keväänä opiskellessa laitoin kaiken rankemman liikunnan täysin tauolle, sillä opinnoista suoriutuminen kunnialla oli tärkeämpää kuin isommat lihakset tms.)
Vaikka liikunta tuo yleensä ihmisille energiaa, niin joskus se liikunnan määrä täytyy pitää yllättävänkin vähäisenä, jotta ei pala loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen oletus, että suurin osa hakijoista ei olisi töissä ollenkaan? Ei kaikki ole niitä kotona asuvia abeja, joille se on usein taloudellisesti mahdollista.
Ei siinä oo musta mitään aikamoista. Suurin osa hakijoista on ensikertalaisia eli todennäköisesti abeja tai muuten sellaisia, että voivat asua kotona.
Joo, mulla siis ei ole urheilusta väsymys vaan vähäisistä yöunista. Varsinkin säiden ollessa hyvät ja kyhjöttäessä lukemisen parissa ois mahtavaa liikuttaa kroppaakin. Mutta ei voi, ei pysty. :/
Jep, suurin osa hankkii ensin opiskelupaikan ja menee sen jälkeen työelämään. Tietysti kesätöitä lukuunottamatta.
Ylihuomenna valmennuskurssin loppukoe! Sitä ennen tarkotus saada kaikki haltuun niin hyvin että voi oikeesti kuvitella olevansa pääsykokeessa. Sit näkee mitä pitää kertaa vielä lisää 😬
Höh, otan osaa sunkin puolesta. Kurjaa kun vielä migreenejä, eihän silloin voi oikein mitään. :(
Mullakin oli tätä ennen aika normaalisti, olen yleensä aika hyvä nukkuja ja siksi tätä ihmettelenkin. Onhan se kettumaista herätä väsyneenä, vaikka saisikin nukkua, mutta ei saa unen päästä enää kiinni. Ehkä valoisat aamutkin tekee sen. Oon yrittänyt kyllä vaikuttaa siihen ja laitan vielä korviinkin tulpat tai vastamelua, mutta silti vaan herään ja päivät menee osin pilalle. 😏
Vierailija kirjoitti:
Koen että mulla on hyvä yksityiskohtien hahmotuskyky, prosenttiluvut tms pikku yksityiskohdat jää parissa kerrassa mieleen. Lisäksi täysiä lukupäiviä.
T. Juuri tämä hullu joka lukee 12-14 päivässä. Noi 10 vuoden pääsykokeet oon laskenu kevään mittaan 2-3 kertaa, nyt lasken kertaillen.
Sä kuulostat niin superihmiseltä että alan jo epäillä trolliksi :D Sen verran harvinaista että periaatteessa merkityksettömät yksityiskohdat kuten korrelaatioarvot jää noin hyvin päähän. En myöskään tajua että miten sä ylipäätänsä jaksat, jonkin yhteensä kahdeksan tuntia kestäneen aktiivisen lukemisen jälkeen (+ tauot) tuntuu jo niin väsyneeltä ja siltä ettei tietoa mee lisää päähän että pakko lopettaa. Ei voi muuta ku sanoa et vau, toivottavasti tolla määrällä opiskelupaikka on sun!
osaisko joku selventää; katotaanko p-arvo aina normaalijakauman taulukosta vaikka kyseessä olis t-jakauma?
Vierailija kirjoitti:
osaisko joku selventää; katotaanko p-arvo aina normaalijakauman taulukosta vaikka kyseessä olis t-jakauma?
Luitko tilastomateriaalia ollenkaan vielä?
Miten muuten kuvailisitte omaa persoonaanne? Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisia ihmisiä psykalle hakee. :)
Itse olen big fiven (josta löytyy nettitestejä) mukaan reilusti ns. positiivisen puolella avoimuudessa, sovinnollisuudessa ja tunnollisuudessa, mutta ekstraversio ja emotionaalinen tasapainoisuus on siinä puolivälissä. Olen siis (ujo) ambivertti ja koen positiivisia ja negatiivisia tunteita aikalailla saman määrän molempia. Positiivisuutta, rohkeutta ja itsetuntoa haluaisin kehittää paremmiksi.
Haha! Ihan todellinen olen :) Luenteenlujuutta ja jääräpäisyyttä vaatii kyllä, tänä vuonna teen kaikkeni päästäkseni sisään, sain siis täydet pisteet jkl ja jäin parin varasijan taakse viimeksi :D Nyt teen ihan kaikkeni, toivottavasti se riittää. Ainakin tähän mennessä olen tehnyt kaiken niin hyvin kun pystyn, jos ei se riitä niin ei voi mitää.
Vierailija kirjoitti:
Haha! Ihan todellinen olen :) Luenteenlujuutta ja jääräpäisyyttä vaatii kyllä, tänä vuonna teen kaikkeni päästäkseni sisään, sain siis täydet pisteet jkl ja jäin parin varasijan taakse viimeksi :D Nyt teen ihan kaikkeni, toivottavasti se riittää. Ainakin tähän mennessä olen tehnyt kaiken niin hyvin kun pystyn, jos ei se riitä niin ei voi mitää.
Ai hitto! Sovelluskokeet oli kyllä perseestä kun on niin paljon tuurista kiinni että mitä niissä käy...
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten kuvailisitte omaa persoonaanne? Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisia ihmisiä psykalle hakee. :)
Itse olen big fiven (josta löytyy nettitestejä) mukaan reilusti ns. positiivisen puolella avoimuudessa, sovinnollisuudessa ja tunnollisuudessa, mutta ekstraversio ja emotionaalinen tasapainoisuus on siinä puolivälissä. Olen siis (ujo) ambivertti ja koen positiivisia ja negatiivisia tunteita aikalailla saman määrän molempia. Positiivisuutta, rohkeutta ja itsetuntoa haluaisin kehittää paremmiksi.
Miksi alapeukkuja tähän? Ettekö arvosta tuota big five -testiä vai sanoinko jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto! Sovelluskokeet oli kyllä perseestä kun on niin paljon tuurista kiinni että mitä niissä käy...
Hups, *soveltuvuuskokeet
Vierailija kirjoitti:
Jännä että tätä kommenttia alapeukutettu. :D Itse olen Big 5-mallin mukaan erittäin sisäänpäin suuntautunut, erittäin avoin kokemuksille (kertymä taisi olla 98%, eli 98% väestöstä on yhtä tai vähemmän avoimia jos oikein ymmärsin), tunnollisuudeltani keskiverto, ja keskivertoa jonkin verran sovinnollisempi ja neuroottisempi.
Veikkaan että suurin osa psykalle hakevista (tai ainakin pääsevistä) on keskivertoa selvästi tunnollisempia ja sovinnollisempia, alalle pääsy kuitenkin sen verran vaativaa ja erittäin epäsovinnollinen ihminen tuskin hakeutuisi suht. ihmisläheiselle alalle.
Tilastomateriaalissa puhutaan, että useamman kuin kahden tapahtuman yleinen yhteenlaskusääntö on monimutkainen eikä sitä esitellä ja riittää todeta, että ratkaisussa voi käyttää apuna liitäntälakia: P(A tai B tai C) = P((A tai B) tai C) = P( A tai (B tai C)). Voisiko se jatkua myös =P((B tai (A tai C)) vai onko se turhaa, koska lopputulos on sama? Ymmärsin liitäntälaista Wikipediasta, että se tarkoittaa kerto- ja yhteenlaskuissa sitä, ettei ole väliä missä järjestyksessä luvut lasketaan yhteen tai kerrotaan keskenään, koska lopputulos on sama. Todennäköisyyksissähän tai -sana tapahtumien välillä merkitsee yleensä niiden todennäköisyyksien yhteenlaskua. Onko pitkässä matikassa esitelty tätä useamman kuin kahden tapahtuman yleistä yhteenlaskusääntöä?
Onko tällainen tehtävä ratkaistavissa ehdollisen todennäköisyyden vai/sekä kombinatoriikan avulla?: "Laatikossa on 5 punaista, 5 sinistä ja 5 keltaista palloa. Laatikosta nostetaan 6 palloa yksitellen. Millä todennäköisyydellä kuudes pallo on punainen?"
Todennäköisyydet on oma heikko kohtani, mutta pystyn sen verran päättelemään, että kuudes pallo voisi olla punainen vain, jos se täyttää ehdon, että edeltävistä nostetuista viidestä pallosta maksimissaan neljä on punaisia, koska muuten kuudennen kohdalla punaisen pallon todennäköisyys on nolla, jos kaikki punaiset on jo nostettu. Jos punaisia ei ole nostettu yhtään aiemmin niin todennäköisyys, että kuudes on punainen, on 5/10. Jos nostettu yksi niin 4/10, kaksi 3/10, kolme 2/10, neljä 1/10 ja jos viisi niin 0. Onko tuo nolla tässä tapauksessa materiaalin määrittämä tyhjä joukko? En näe tähän tehtävään vastausta, mutta onko oikea vastaus siis (5/10)*(4/10)*(3/10)*(2/10)*(1/10) = 0,0012 ?
Jep! Lähen koetta seuraavana päivänä ausseihin kuukaudeks en malta oottaa! ❤️ Käy palkinnosta tästä keväästä!