Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Toivottavasti kokeessa jaetaan jotain vaikeeta aineistoa että pystyy jotenkin erottautumaan.
Ootteko te ihan pirteitä päivisin? Musta tuntuu että olen joka päivä väsynyt ja haukottelen jatkuvasti, vaikka kyse ei pitäisi olla univajeesta, ja ulkonakin käyn. Olen alkanut miettiä, että ehkä tää ei liity mitenkään lukemiseenkaan, vaan mussa itsessäni on jotain vialla.
Kyllähän rankka opiskelu kuluttaa ihan kroppaakin siinä missä raskas liikunta. kokopäiväistä opiskelua voi verrata ainakin parin tunnin liikuntasessioon, joten optimaalinen opiskelu vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa ja terveyttä.
Ite ekalla kerralla opettelin kaiken ulkoa, luvut, nimet teoriat jne. Taulukoista oleellisimmat luvut, en kaikkia, lisäksi taulukoiden tulkinta. Nyt huomenna alan kertaamaan, eli vahvistan muistijälkiä: teen kertauskortteja ajatuskarttoja ja opettelen ne pikkuluvut, joita ei tarttunu ekalle kerralla mieleen. Olen suunnitellut 2 kertaussykliä, viimeisinä päivinä luen kaiken vielö ajatuksella läpi. Tilastonsuhteen harjoittelen nyt laskemalla kertailun vuoksi holopulkkia, tosin tuntuu pääsykoetasoon nähden liian helpoilta. Lisäksi ensiviikolla lasken uudelleen 2018-2008 pääsykokeet ja kertaan tilaston teorian ja kaavat 2 kertaa. Eiköhän näillä olla iskussa kokeessa 😎💪🏼
Kuulostaa hyvältä ja samansuuntaiselta strategialta!
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te ihan pirteitä päivisin? Musta tuntuu että olen joka päivä väsynyt ja haukottelen jatkuvasti, vaikka kyse ei pitäisi olla univajeesta, ja ulkonakin käyn. Olen alkanut miettiä, että ehkä tää ei liity mitenkään lukemiseenkaan, vaan mussa itsessäni on jotain vialla.
En todellakaan.. :D En kyllä oo normaalistikaan, mutta tää jatkuva opiskelu tuntuu kyllä vievän voimia entistäkin enemmän. Todella väsynyt olen ja kaipaan enemmän rennompaa tekemistä, mutta vielä pitäis jaksaa pusertaa..
Ei kyllä mun mielestä ole helppoja nää artikkelit.
Joo vielä hetki pitää taistella väsymystä vastaan 💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rankka opiskelu kuluttaa ihan kroppaakin siinä missä raskas liikunta. kokopäiväistä opiskelua voi verrata ainakin parin tunnin liikuntasessioon, joten optimaalinen opiskelu vaatii myös hyvää fyysistä kuntoa ja terveyttä.
Itellä ei kyllä ole fyysinen kunto paras mahdollinen tai energiaa tunnu muutenkaan olevan tarpeeksi. Harrastan liikuntaa mutten ole mitenkään hyvä siinä. Ehkä siis vuoden runsaampi ja tavoitteellisempi fyysinen kuntoileminenkin voisi auttaa ensi kertaa ajatellen, jos nyt jää opiskelupaikka saamatta.
Laittakaa yläpeukkuu, jos jollain toisellakin on vielä pari artikkelia käsittelemättä.
Stressaa, kun oon edenny niin hitaasti :(
Tää on myös mun eka hakukerta mihinkään korkeakouluun niin tämmöne pänttääminen on mulle ihan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ite ekalla kerralla opettelin kaiken ulkoa, luvut, nimet teoriat jne. Taulukoista oleellisimmat luvut, en kaikkia, lisäksi taulukoiden tulkinta. Nyt huomenna alan kertaamaan, eli vahvistan muistijälkiä: teen kertauskortteja ajatuskarttoja ja opettelen ne pikkuluvut, joita ei tarttunu ekalle kerralla mieleen. Olen suunnitellut 2 kertaussykliä, viimeisinä päivinä luen kaiken vielö ajatuksella läpi. Tilastonsuhteen harjoittelen nyt laskemalla kertailun vuoksi holopulkkia, tosin tuntuu pääsykoetasoon nähden liian helpoilta. Lisäksi ensiviikolla lasken uudelleen 2018-2008 pääsykokeet ja kertaan tilaston teorian ja kaavat 2 kertaa. Eiköhän näillä olla iskussa kokeessa 😎💪🏼
Miten sä ehdit tehä kaiken ton kertauksen?? Teetkö niin pitkiä päiviä vai onko sulla vaan niin hyvä keskittymiskyky että saat tehtyä noin paljon vielä viikossa? Ite en viikossa millään ehtis laskee 10 vuoden pääsykokeita ja sen lisäks tehä muuta kertailua, oon kateellinen !!
Miten arvioitte, että ootteko oikeasti jo oppineet jonkun artikkelin kokonaan? Musta tuntuu jotenkin vaikealta laittaa mikään artikkeli "noniin oon valmis tän kanssa" -kategoriaan :D vaikka olisin käynyt läpi ja tehnyt muistiinpanot ja sisäistänyt olennaisimmat jne.
Mua kiinnostaa nähdä et miten kokeen sisältöön vaikuttaa, että koeaikaa on vähennetty tunnilla. Onkohan tehtäviä vähemmän mitä yleensä, onko ne helpompia tai onko taso ihan sama, mutta aikavähennys on tehty vaan sen vuoksi että se erottelisi hakijoita vielä paremmin.
Hyvä pointti! Ehkä helpoista materiaaleista voi seurata helpompi koe ja siksi aikapainetta lisätty.. tai sit yhtä vaikee ja erottelee vaan paremmin vielä
Koen että mulla on hyvä yksityiskohtien hahmotuskyky, prosenttiluvut tms pikku yksityiskohdat jää parissa kerrassa mieleen. Lisäksi täysiä lukupäiviä.
T. Juuri tämä hullu joka lukee 12-14 päivässä. Noi 10 vuoden pääsykokeet oon laskenu kevään mittaan 2-3 kertaa, nyt lasken kertaillen.
Vierailija kirjoitti:
Miten arvioitte, että ootteko oikeasti jo oppineet jonkun artikkelin kokonaan? Musta tuntuu jotenkin vaikealta laittaa mikään artikkeli "noniin oon valmis tän kanssa" -kategoriaan :D vaikka olisin käynyt läpi ja tehnyt muistiinpanot ja sisäistänyt olennaisimmat jne.
En lue nyt pääsykokeisiin, mutta itse en tiedä tuota muulla kuin muistelemalla lukemaani/joku kyselee tms, kun pitää muistaa mitä muistaa niin siitä vasta huomaan miten hyvin osaan. Pelkkä asian ymmärtäminen ei riitä jos asiaa ei myös muista.
Täälläkin vanhat pääsykokeet menee nopeesti koska ne on laskettu jo niin monesti
Ah ens viikko enää ja sit alkaa kesäloma ja vihdoin pääsee tekemään muutakin ja olemaan poikaystävän kanssa 😍 onneks kesätyöt alkaa vasta kesäkuussa 🙏🏻
Mä kans ootan niin paljon vapautta joka koittaa reilu viikon päästä!
Jep, veikkaan että ei moneen virheeseen tuu olemaan varaa kokeessa jos meinaa opiskelupaikan saada.