Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1641/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns = not significant eli ei tilastollista yhteyttä.

Pelkästään artikkelia selaamalla päättelin, että taulukkoon 1 on otettu sama määrä vastaajia molemmista sukupuolista ja koska tutkimukseen itsensä vastasi enemmän naisia, ovat he taulukossa 1 ae ja miehet ye.

Vierailija
1642/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollista merkitsevyyttä, siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt alan jo itekin huomaamaan väsymystä. Tai en tiiä onko ihan väsymystä, mutta ainakin keskittymisen ylläpitäminen alkaa olla vaikeempaa. Onks jollain vinkkejä millä saisin keskittymistä takasin ? :D...

Vierailija
1644/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin että 8h nukkumista ei mulle riitäkään vaan tarvitsen noin 9h unta etten olisi väsynyt. Ulos lähteminen ja liikunta sekä lepopäivän tai -illan pitäminen edes joskus on myös auttanut.

Vierailija
1645/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän onnistun heräämään 6-7 aikaan pääsykoepäivänä kun normaali heräämisaika mulle jotain 9-11 väliltä... Tuun varmaan olemaan ihan poikki kyllä siellä kokeessa varsinkin kun tuskin saa unta kovin hyvin :/ toisaalta pitäähän sinne kouluunkin sit aina herätä aikasin, äh jotenkin aamuaikataulut ei vaan sovi mulle.

t. pelkkää ilta/yöduunia ikinä tekevä :D

Vierailija
1646/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenki ajatus siitä että ens viikko on viiminen viikko ennen pääsykoetta on ihan kammottava :D toisaalta helpottavaa että tää rumba on pian ohi

Vierailija
1647/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onks täällä ketään muita, joilla ylioppilakirjoitukset meni (syystä tai toisesta) aivan penkin alle, mut silti psykalle pääsy ois tavoitteena? Mulla oli tosi vaikee elämäntilanne koko lukion ajan ja se kyllä näky kirjoitusten tuloksissa (MMCCC). Mun isoin haave kuitenkin on päästä psykalle ja nyt kun luin täältä kommentteja, joissa korostettiin et pitää olla vähintään kovat E:n paperit jos haluaa sisään, niin kyllä iski masennus, ahdistus, hysteerinen itku, ynnä muu. 

Löytyiskö yhtään verteistukea, vai oonko ihan toivoton tapaus?

Vierailija
1648/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei onks täällä ketään muita, joilla ylioppilakirjoitukset meni (syystä tai toisesta) aivan penkin alle, mut silti psykalle pääsy ois tavoitteena? Mulla oli tosi vaikee elämäntilanne koko lukion ajan ja se kyllä näky kirjoitusten tuloksissa (MMCCC). Mun isoin haave kuitenkin on päästä psykalle ja nyt kun luin täältä kommentteja, joissa korostettiin et pitää olla vähintään kovat E:n paperit jos haluaa sisään, niin kyllä iski masennus, ahdistus, hysteerinen itku, ynnä muu. 

Minä esim pääsin pelkän pääsykokeen perusteella aikoinaan, en yhteispistevalinnassa.

Vierailija
1649/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovilla E:n papereilla viitattiin ensi vuoden suoraan todistusvalintaan. Siihen ei sinun papereillasi ole asiaa,  mutta 40 % hakijoista otetaan pelkän pääsykokeen perusteella. Ja sieltähän puuttuvat ne kaikkein koululahjakkaimmat opiskelijat, koska pääsivät jo paperikiintiössä. :)

Vierailija
1650/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nooh, kyllä niitä himolukijoita jää todistusvalinnan ulkopuolellakin, ja yhä suurempi paine kohdistuu tuohon pieneen osaan paikoista,, kilpailu tulee siis kovenemaan entisestään tuosta 40% kuuluvista paikoista.

Vierailija
1651/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit päästä! Se vaatii kovaa työtä, mutta jos siihen olet valmis niin ei mikään estä sinua pääsemästä. Yo-kirjoitukset eivät loppujen lopuksi kerro paljon muusta kuin siitä, että on jaksanut panostaa opiskeluun ja kaiken lisäksi niissä tarvitaan myös ripaus tuuria. Toki matemaattisissa aineissa ja kielissä myös tietynlaisella lahjakkuudella on merkitystä, mutta pääsykokeisiin vaadittavan tilaston voi oppia vaikkei olisi mikään erityisen lahjakas matemaattisesti.

Ikävää että sinulla oli lukiossa vaikea elämäntilanne. Toivottavasti tämä on taaksejäänyttä aikaa. Tosiaan niin kuin joku tuossa aiemmin sanoi osa valitaan pelkän yo-todistuksen perusteella ensi vuonna. Edelleen osa pääsee sisään pääsykokeella. Tänä vuonnahan tuo todistuvalinta ei ole vielä käytössä.

Kaikkea hyvää jatkoon, äläkä missään nimessä luovu unelmastasi :) Kova työ yleensä jossain vaiheessa palkitaan.

Muistakaahan olla kannustavia toisianne kohtaan!

Vierailija
1652/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö muuten ketään, joka olisi hakenut psykaan huomattavan monta kertaa, ja sitten päässyt sisään? Itse olen kuullut vain kolmannella, toisella tai ensimmäisellä kerralla sisäänpäässeistä, vaikka pidempään hakeneitakin luulisi olevan ja joskus pääsevän.

Vierailija
1653/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin useita neljä kertaa hakeneita ja muutaman 5 kertaa hakeneen, jotka ovat siis päässeet sisälle. Voi toki olla useammankin kerran hakeneita, mutta itse en ole kuullut kuin maksimissaan 5 kertaa hakeneista.

Vierailija
1654/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö muuten ketään, joka olisi hakenut psykaan huomattavan monta kertaa, ja sitten päässyt sisään? Itse olen kuullut vain kolmannella, toisella tai ensimmäisellä kerralla sisäänpäässeistä, vaikka pidempään hakeneitakin luulisi olevan ja joskus pääsevän.

Tiedän muutaman, jotka pääsivät neljännellä kerralla sisään. Tunnen myös yhden, joka pääsi Jyväskylään viidennellä kerralla. Eli kun tarpeeks yrittää, kyllä sinne kuka vaan pääsee. Toki se on aikakin musta hiukan kauhea ajatus, kun miettii että jollakin saattaa kestää 5 vuotta kouluun pääsy.

Kannattaa välivuosina oikeasti opiskella avoimessa psykan perusopinnot ja vaikka tilastoa. Saa sitten hyväksiluettua ne ja pääsee heti opinnoissa eteenpäin aineopintoihin eli periaattessa välivuotena voi opiskella jo psykologiaa yliopistossa todella paljon. Tiedän yhden tytön, joka opiskeli perusopinnot ja aineopintoja 30 ja sitten valmistui kandiksi 1,5 vuodessa.

Vierailija
1655/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että kun kokeeseen luultavasti tulee se regressiotehtävä, että aineisto on helposti laskettavaa matskua, nimittäin 2,5 tuntia juuri laskin itse yhdestä aineistosta (10 havaintoarvoa) tarvittavat arvot, eli todella työlästä hommaa :D

Vierailija
1656/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa, että teen jotain ihmeellisiä huolimattomuusvirheitä tai vaan en kertakaikkiaan ymmärrä jotakin tehtävää ja meen lukkoon. Tai sitten se, että katson vain koko ajan kelloa ja näen kuinka minuutit vaan valuu hukkaan kun yritän epätoivoisesti jotakin vaikeaa tilastolaskua puoli tuntia.... tällaisia ihania kauhuskenaarioita mulla =)

Voi apua sitä päivää kun tulokset tulee. En uskalla ikinä avata opintopolkua. Se oli niin kamalaa viime keväänä kun isoilla tikkukirjaimilla lukee HYLÄTTY. Niin viiltävä teksti että en ikinä halua kokea sitä uudestaan

Vierailija
1657/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään on ollu huono opiskelupäivä, en tiiä mikä on mut en vaan oo saanu läheskään yhtä paljon tehtyä mitä aikasempina päivinä ja se ahdistaaaa

Vierailija
1658/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siinä pitää lukea hylätty, miksi ei voi lukea EI VALITTU. Sama asia, mutta paljon lempeämmin ilmaistuna. :/

Avoimessa voi lukea perus- ja aineopinnot (60 op), vaadittavat sivuaineet (vapaavalintaiset, 50 op) ja englannin ja ruotsin kurssit, kaiken mahdollisen valinnaisen. Sitten voikin alkaa suoraan kirjoittaa kandia kun pääsee sisään ja valmistuu heti ekana syksynä. :)

Vierailija
1659/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup! Uskotko rehellisesti, että sulla on hyvät mahdollisuudet päästä tänä vuonna psykalle?

Yläpeukku jos joo, alapeukku jos et oo varma / ei.

Vierailija
1660/5687 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ensi vuonna vielä avoimen väylää ? Ja mitenköhän se toimii - riittääkö että on suorittanut perus- ja aineopinnot hyvin arvosanoin avoimessa ja sitten voi hakea avoimesta väylästä?