Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Mulla on tosi tehokkaat menetelmät, eli ei pelkkää lukemista ollenkaan vaan käsittelen ja pyrin ymmärtämään. Jos pelkällä lukemsells tms etenisi, niin varmasti pääsisi eteenpäin nopeammin mutta oppiminen olisi itsellä huonompaa 😓 tekokasta, mutta hyvin hidasta.
Toivoisin kyllä ensivuodelle sellaista koetta, johon ei ole aineistoa. Valmistautuminen ei selvästikään ole mun vahvin puoli. Opiskeluissa olen kuitenkin aina pärjännyt hyvin ihan tunneilla käymisellä, läksyjen tekemisellä ja yhden illan lukemisella ennen koetta, siis oikeastaan ilman minkäänlaisia opiskelumenetelmiä. Joskus kokeilin alleviivata mutta en koskaan saanut sitä valmiiksi edes yo-kokeisiin lukiessa. Nyt sitten ilmeisesti tulee vastaan se, ettei energiatasot millään sovellu kuukauden tehokkaaseen itseopiskeluun, kun sellaista ei ole aiemmin tarvinnut jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin kateellinen teille, joilla aikataulu antaa periksi vapaapäiville 😭😭 Ite joudun painamaan hommia kellon ympäri, ja pelottaa silti että aika loppuu. Vielä 1 artikkeli kokonaan käsittelemättä, sitten pitäisi ehtiä kertaamaan, vahvistamaan laskurutiinia holopulkilla, laskemaan vanhoja valintakokeita, kertaamaan tilaston teoria, harjoittelemaan logiikkaa ja mitä vielä 🙄 vielä vähän lisää artikkeleita. Tuntuu että aika ei riitä, vaikka luen kellon ympäri nukkumista lukuunottamatta. Tuntuu, että materiaalia on ihan liikaa suhteessa aikaan, ja vaikka laskin tilastoa tammikuusta asti ja se tuntui olevan tosi hyvällä mallills, niin nyt tuntuu että 2 viikkoa laskematta on hajottanut rutiinin kokonaan 🙃
Mulla on tismalleen sama tilanne :D aloitin tilastot helmikuussa mutta ne eivät tunnu olevan vielä hallussa. Terveysinyerventio vielä sisäistämättä ja kahden viikon breikki matikasta tuntuu kostautuvan. Mutta ei auta kuin yrittää!
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin kyllä ensivuodelle sellaista koetta, johon ei ole aineistoa. Valmistautuminen ei selvästikään ole mun vahvin puoli. Opiskeluissa olen kuitenkin aina pärjännyt hyvin ihan tunneilla käymisellä, läksyjen tekemisellä ja yhden illan lukemisella ennen koetta, siis oikeastaan ilman minkäänlaisia opiskelumenetelmiä. Joskus kokeilin alleviivata mutta en koskaan saanut sitä valmiiksi edes yo-kokeisiin lukiessa. Nyt sitten ilmeisesti tulee vastaan se, ettei energiatasot millään sovellu kuukauden tehokkaaseen itseopiskeluun, kun sellaista ei ole aiemmin tarvinnut jaksaa.
Tuttua, mutta yliopistossa pitää osata opiskella eli valmistautua. Kun tentissä on esim 500 sivua englanninkielistä akateemista kirjallisuutta plus luennot, niin ei sitäkään edellisenä iltana voi alkaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, mutta yliopistossa pitää osata opiskella eli valmistautua. Kun tentissä on esim 500 sivua englanninkielistä akateemista kirjallisuutta plus luennot, niin ei sitäkään edellisenä iltana voi alkaa lukea.
Jep. Pääsykoe mittaa myös opiskeluvalmiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yliopisto-opiskelu sitten paljon vaikeampaa kuin avoin yliopisto tai AMK? Niissä ainakin olen pärjännyt ihan hyvin lukien ehkä enemmän kuin yhden illan mutta kuitenkin selvästi omissa rajoissa pysyen ja ilman mitään kummempaa ahdistusta, väsymystä, muihin vertailua tai itseni pakottamista mihinkään. Joita en ainakaan vielä ole oppinut pääsykoelukemisessa välttämään.
Toisaalta en ole myöskään kokenut mitään tällaista aiemmilla hakukerroilla. Sekin voi siis olla, että tämän kaltaisen keskustelun lukeminen on se, mikä ei mulle sovi, ja aiheuttaa tunteen ettei mitään mahdollisuuksia kokeessa pärjäämiselle omalla kohdalla ole.
Jep on näitten lukeminen vähän ahdistavaa mutta uteliaisuudesta pakko käydä lukemassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yliopisto-opiskelu sitten paljon vaikeampaa kuin avoin yliopisto tai AMK? Niissä ainakin olen pärjännyt ihan hyvin lukien ehkä enemmän kuin yhden illan mutta kuitenkin selvästi omissa rajoissa pysyen ja ilman mitään kummempaa ahdistusta, väsymystä, muihin vertailua tai itseni pakottamista mihinkään. Joita en ainakaan vielä ole oppinut pääsykoelukemisessa välttämään.
Mun mielestä opiskelu on välillä rankkaa ja välillä ei. Nuo englanninkieliset kirjat eivät ole niin pahoja miltä kuulostaa. Usein kirjoista järjestetään kirjaluentoja suomeksi, jotka ovat ikään kuin apuväline kirjoihin. Mutta kyllä englanninkielen taito on tosi tärkeä ja ilman hyvää enkkua voi olla aika pulassa tiettyjen kurssien kanssa, mutta aina löytyy suomenkielisiä teoksia myös usein. Esim. jos aiheena on clinical neuropsychology niin voi ihan hyvin lukea vastaavan kirja suomeksi nimeltä kliininen neuropsykologia. Itse olen usein tehnyt näin.
t. ekan vuoden psykalainen
Ai että toi terveyskäyttäymisartikkeli on puuduttava lukea! Jotenkin ei päätä eikä häntää.. silmissä vaan vilisee logiikkamallit, ohjelmateoriat ja muutosteoriat ja muut ympäripyöreät käsitteet.....
Vierailija kirjoitti:
Jep on näitten lukeminen vähän ahdistavaa mutta uteliaisuudesta pakko käydä lukemassa. :D
Sama homma :D yritän harjottaa itsehillintää mutta uteliaisuus voittaa, ja tästä keskustelusta on kuitenkin saanut välillä ihan arvokkaita vinkkejäkin...
mutta oikeesti tyypit, koittakaa olla vertailematta itseänne muihin. Totta kai tänne tulee kirjottamaan lähinnä ne joilla menee tosi hyvin, mutta oikeasti ne jolla ei ole esim. mitään ongelmia väsymyksen kanssa tän lukuprosessin aikana tai mitään vaikeuksia matikassa tms, on varmasti ihan murto-osa kaikista hakijoista. Itselläkään ei ole matikka vielä ihan hallussa, vasta ehtinyt artikkeleita käsitellä enkä niitäkään kokonaan mutta en vielä jaksa stressata. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, riippuu toki ihmisestäkin, jos on hyvä muisti niin vähempikin riittää. Itse olen todella huonomuistinen.. Toisaalta tenteissäkin "vähempikin riittää" eli ovathan ne ihan eri asia kuin pääsykokeet- kyllä pääsykoe on se kaikkein vaikein koe. Jos vertailu ynnä muu on se mikä ahdistaa, niin nämä ketjut kannattaa jättää väliin..
Vaikka olisikin huonot pohjat englannista voi kyllä pärjätä opinnoissa erittäin hyvin. Siitähän se kielitaito sitten kehittyy! Itse inhosin lukiossa englantia, kun se ei oikein sujunut. Arvosanat kyseisestä aineesta välillä 6-8 ja kirjoituksista tuli B. Ensimmäinen tenttini psykalla ja tenttikirja yllätys yllätys englanniksi. Sain tentistä arvosanaksi 5 :D Jo ensimmäisten kymmenien sivujen jälkeen alkoi lukeminen helpottua. Lisäksi esim. neuropsykologiassa tulee varmasti kaikille uusia termejä, joita ei ennestään osaa vaikka olisi kuinka hyvä englannissa. Eli ei kannata tuota kieltä ainakaan murehtia, koska etenkin luetun ymmärtäminen kehittyy huimaa vauhtia.
Tenttikirjoja ei myöskään tarvitse lukea sanasta sanaan ja riittää, että ymmärtää kokonaisuuden. Pääsykokeisiin luku on täysin eri asia. Pääsykokeen läpäisemättömyys ei myöskään tarkoita sitä, että ei olisi sovelias yliopisto-opiskelijaksi. Sisäänottokiintiö vain ehti täyttyä ennen itseä.
Mä en ole koskaan lukenut tenttiin edes viikkoa, ja olen jo valmistunut maisteriksi, olkoonkin että ei-kirjatenttialalta.
Onko htt-kokeissa joskus pitänyt aineistoista muistaa tuloksia ja tehdä niillä tilastollisia testejä??
osaisko joku auttaa uupumusartikkelin taulukko 1 kanssa? en varmaan osaa tulkita sitä oikein :D Miksi sanotaan, että ei-uupumuksen ryhmässä naiset aliedustettuja ja miehet yliedustettuja, vaikka %-määrät on 50/50 ? ja jos taulukko on lähtötilanteen tiedoista, miksi siinä kerrotaan uupumuksen lisääntymisestä ja vähentymisestä ?
Vierailija kirjoitti:
Onko htt-kokeissa joskus pitänyt aineistoista muistaa tuloksia ja tehdä niillä tilastollisia testejä??
Noita kokeitahan näkyy viime vuosilta esim. HY:n sivulla! Voit itse tarkastella missä muodossa niitä kysymyksiä on.
Vierailija kirjoitti:
osaisko joku auttaa uupumusartikkelin taulukko 1 kanssa? en varmaan osaa tulkita sitä oikein :D Miksi sanotaan, että ei-uupumuksen ryhmässä naiset aliedustettuja ja miehet yliedustettuja, vaikka %-määrät on 50/50 ? ja jos taulukko on lähtötilanteen tiedoista, miksi siinä kerrotaan uupumuksen lisääntymisestä ja vähentymisestä ?
ja mitä toi ns tarkottaa noissa taulukoissa? en löytäny googlaamalla :/
Kannattaa pohtia onko omat opiskelumenetelmät ne parhaimmat jos ne vie noin paljon aikaa ja jos ei ehdi pitämään aikaa 😕