Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
käsittelen artikkeleita n. 2 pv, joustavasti. käytän erilaisia menetelmiä, käsittelen kunkin artikkelin yhteensä n. 5-6 kertaa läpi eri menetelmin, tietoa muokaten. aluksi läpilukien, sitten alleviivaten ja pohdiskellen, teen ajatuskarttoja, muistiinpanoja, vapaata mieleenpalautusta, vaikeista asioita teen ns. Mielikuvia päähäni tai piirrän ne :D yhden artikkelin äänitin ja kuuntelin lenkillä. selitän artikkelin sisältöjä ja teorioita ääneen, keksin esimerkkejä jne: näillä menetelmillä olen kyllä oppinut hyvin, ainoastaan ekaksi ja vipaksi vaan luen. tosi työläitä menetelmiä, lukemisen parissa menee n. 9-00.00 ja nyt on mennyt pidempäänkin, toki tuon päivän aikana tulee yhteensä ehkä n. 2h taukoja. nukun aika vähän muutenkin, nyt olen pitänyt kiinni vähintään 7h yöunista. Rentoudun aamulla hetken ennen lukemista, illalla hetken ennen nukkumaanmenoa :) Enää 2vko rutistusta!! tsemppiä meille! onko kellään mitään vinkkejä kertaamisen? en keksi miten lähtisin sit kertaamaan.
Vierailija kirjoitti:
käsittelen artikkeleita n. 2 pv, joustavasti. käytän erilaisia menetelmiä, käsittelen kunkin artikkelin yhteensä n. 5-6 kertaa läpi eri menetelmin, tietoa muokaten. aluksi läpilukien, sitten alleviivaten ja pohdiskellen, teen ajatuskarttoja, muistiinpanoja, vapaata mieleenpalautusta, vaikeista asioita teen ns. Mielikuvia päähäni tai piirrän ne :D yhden artikkelin äänitin ja kuuntelin lenkillä. selitän artikkelin sisältöjä ja teorioita ääneen, keksin esimerkkejä jne: näillä menetelmillä olen kyllä oppinut hyvin, ainoastaan ekaksi ja vipaksi vaan luen. tosi työläitä menetelmiä, lukemisen parissa menee n. 9-00.00 ja nyt on mennyt pidempäänkin, toki tuon päivän aikana tulee yhteensä ehkä n. 2h taukoja. nukun aika vähän muutenkin, nyt olen pitänyt kiinni vähintään 7h yöunista. Rentoudun aamulla hetken ennen lukemista, illalla hetken ennen nukkumaanmenoa :) Enää 2vko rutistusta!! tsemppiä meille! onko kellään mitään vinkkejä kertaamisen? en keksi miten lähtisin sit kertaamaan.
Eli hui sulla ei oo käytännössä yhtään vapaa-aikaa (taukoja ja hetken rentoutumisia lukuun ottamatta), mikä ihmeen superihminen sä olet? :D Paljon noihin päiviin sisältyy tilastoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pelottavan täydelliseltä, mutta mikäs siinä jos ei väsy liikaa.
Itse kyl tarvitsen edes sen yhden päivän vapaata artikkeleista ja pänttäämisestä, koska muuten vaan väsyn liikaa ja tulee kaikki pänttääminen korvista ulos. Ja huomaa jo nyt, että alkaa väsyä ja kielteisiä tuntemuksia tulla, mut ei ois enää, kun 2 viikkoa (eli liian vähän aikaa).
Tilastomateriaalista puuttuu näköjään vastaus tuohon v. 1992 tehtävä 3, (Kymppitonni).
Onko jollain tiedossa oikea vastaus tähän?
Vierailija kirjoitti:
Tilastomateriaalista puuttuu näköjään vastaus tuohon v. 1992 tehtävä 3, (Kymppitonni).
2017 tilaston lisämateriaalista löytyy, sori en saa linkattua tähän sitä mut googlaamalla löytyy ! :D
Vierailija kirjoitti:
Kyseisessä tehtävässä käytetään binomijakaumaa, joten puuttunee tarkoituksella.
Luen tilastoa päivästä riippuen vaihtelevasti, välillä en ollenkaan ja välillä 1.5-6h! Ja painan tällä tahdilla niin kauan kun rahkeet riittää, on varaa höllätä kun on tarve :)
Ylen juttu tavoitelluimmista opiskelupaikoista https://yle.fi/uutiset/3-10742546
Helsingin psyka on kuudentena (ensisijaisten) hakijoiden määrässä ja 11. hakijaa per paikka laskettuna. Tampere menee siinä ohi.
Onko Bayesin kaava ja Bayesin teoreema sama asia :D
kelatkaa että oikeesti on sellasia superihmisiä jotka pääsee suoraan lukiosta psykalle.
Mitä ihmettä, ton tilaston perusteella sinne matikkaan ja tilastotieteeseen ois 20 hakijaa vähemmän kuin mitä opiskelupaikkoja. :0 Mullako ois siis ehkä jopa varma sisäänpääsy sinne? Saakohan sieltä psykan sivuaineeksi? Tai vaikka ei saisikaan niin mikään ei varmaan estä opiskelemasta sitä avoimessa samalla. Ja luulis et tulis väkisinkin joku laskurutiini tai jotain matikkataitoja lisää, jos pääsen vuodeks sinne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, ton tilaston perusteella sinne matikkaan ja tilastotieteeseen ois 20 hakijaa vähemmän kuin mitä opiskelupaikkoja. :0 Mullako ois siis ehkä jopa varma sisäänpääsy sinne? Saakohan sieltä psykan sivuaineeksi? Tai vaikka ei saisikaan niin mikään ei varmaan estä opiskelemasta sitä avoimessa samalla. Ja luulis et tulis väkisinkin joku laskurutiini tai jotain matikkataitoja lisää, jos pääsen vuodeks sinne.
Eikun joo, noi on vaan ensisijaiset hakijat. Voi niitä siis yhteensä kuitenkin olla enemmän kuin paikkoja.
Onko täällä ketään joka käsittelee artikkeleita vaan sähköisessä muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut ne tulostettuina, helpompi lukea, tehdä alleviivauksia ja merkintöjä ja selailla. Tulostaminen vain maksaa niin paljon tuolla aineistomäärällä, että oli pakko opetella lukemaan materiaalit näytöltä ja tekemään muistiinpanot käsin paperille.
Vähän käy kateeksi niitä joilla äiti tai isä on tulostanut työpaikallaan aineistot nätisti jopa kierrelehtiön muotoon. Ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
kelatkaa että oikeesti on sellasia superihmisiä jotka pääsee suoraan lukiosta psykalle.
Ei ne oo superihmisiä, harvinaisia vain. Kaikki on kiinni aikataulutuksesta, oppimiskyvystä ja aikasemmista taidoista.
Olisi kiva tietää montako eri psykalle hakijaa täällä vauvalla kirjoittelee. Peukuta, jos haet psykalle tänä vuonna niin nähdään vähän lukumääriä!
Ei hätää, jos tahtoisit osallistua peukutukseen, mutta et ole tämän vuoden hakija. Voit alapeukuttaa, jos olet täällä lukemassa ja osallistumassa keskusteluun, mutta et hae psykologiaan nyt yhteishaussa.:)
Siis ääh.. Luin nyt tilastomateriaalin teorian kolmanteen kertaan, ja olen aikatauluttanut niin, että käsittelen teorian vielä 2 krt läpi eli yhteensä viidesti. Silti nytkin vielä tuli lisää oivalluksia, ja vaikka muut osiot on helppoja, ja regressionkin asiat suhteellisen, niin tuosta regressio osuudesta saadaan kokeeseen kyllä tosi vaikeeta settiä jos niin halutaan :o mutta ehkä se on tarkoituksella erottelemassa, varsinkin kun noita ei pysty oikeen harjoittelemaan millän. Kirjoitin matikasta L:n niin koen että matikka on vahvuuksiani, mutta silti regressio vähän pelottaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut ne tulostettuina, helpompi lukea, tehdä alleviivauksia ja merkintöjä ja selailla. Tulostaminen vain maksaa niin paljon tuolla aineistomäärällä, että oli pakko opetella lukemaan materiaalit näytöltä ja tekemään muistiinpanot käsin paperille.
Vähän käy kateeksi niitä joilla äiti tai isä on tulostanut työpaikallaan aineistot nätisti jopa kierrelehtiön muotoon. Ilmaiseksi.
Itse tulostin ne vanhalla kotitulostimella, jossa ei toimi kuin manuaalitulostus. xD Hidasta se oli mutta vähän pakko, kun mulla silmät kuivuu, jos luen koko päivän näyttöä.
Kiitos!