Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Mulla maksoi uudet tulostimen musteet materiaaleja varten 80€. Tosin niitä jäi käyttämättäkin tulostamisen jälkeen, joten ei se tavallaan sentään noin paljoa maksanut :D
Mustavalko-lasertulostimenhan saa n . 50 €:lla, ei sekään mun mielestä mikään tuhottoman kallis ratkaisu ole. Pitkällä tähtäimellä erittäin halpa ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kirjastoissa on ilmaista tulostaa
Helsingissä 40 snt kappaleelta eli satasen kieppeille koko materiaalin tulostus. Espoossa saa 20 ilmaista tulostetta mutta seutulippu sinnekin maksaa eikä 20 sivua nyt kovin paljon ole. Kauemmas (missä kirjastossa muka saa ilmaiseksi yli 200 sivua?) matkustaminen ilmaisen tulostamisen perässä maksaa myöskin.
Tulostimen ostamista harkitsin mutta tulostin, musteet ja paperit tulee edelleen kalliiksi. Työttömän budjetilla mulle on ollut järkevintä unohtaa tulostamiset ja opetella lukemaan näytöltä papereiden sijaan.
näytöltä lukeminen on myös ekologisempaa ;)
Onko minkäänlaisia villejä veikkauksia pisterajoille? Katsoin viime vuosien tilastoja, niin valintakoekiintiössä on yhteisvalinnassa tarvinnut noin 70-80% maksimista, siis tarkoitan skaalattuja pisteitä. esim. 75% 120:sta olisi 90 pistettä. Voisin veikata, että koekiintiön raja on yliopistosta riippuen 80-100.
Yhteispistekiintiössä luulen, että pitäisi olla ainakin 120 lähtöpistettä, jotta voisi päästä. Ja tähän päälle vielä riittävä menestys kokeessa. Voisi yhteispistekiintiön raja olla jossain 200 pisteen molemmilla puolin. ehkä 185-220 riippuen yliopistosta.
Itselläni on n. 124 lähtöpistettä, mihin olen ihan tyytyväinen ja haen Joensuuhun ykkösenä, koska asun siellä. Uskon, että mahkut ovat ihan hyvät päästä. Toisin ei sitä voi ikinä tietää, kun kuitenkin yli 2000 hakemusta tullut sinnekin...
Vinkki kaikille jotka miettii laskurutiinin vahvistamista: ihan perusasioita voi harjoitella keksimällä omia aineistoja, josta sitten ratkaisee tarvituilla kaavoilla vastauksia. Netistä löytyy paljon erilaisia laskureita, joihin voi sitten syöttää numerot ja antaa koneen tarkistaa vastaukset :) oikeastaan kaikki hypoteesitestaus ja regressiolaskut kuuluu tähän joukkoon.
Osaisko joku, joka on perehtynyt pääsypisteisiin enemmänkin heittää jotain veikkauksia siitä, että kuinka paljon ensi vuonna pisteitä tarvittaisiin suoraan sisäänpääsyyn? Tällä hetkellä pisteitä kasassa 110, mutta täydensin tutkintoa ja toinen reaali lähti L:llänä. Eli pisteitä saan todennäköisesti 125-130. En usko että ihan tuo vielä riittäisi, mutta jos korottamalla saisin vielä 6 tai jopa 12 pistettä, jolloin olisi parhaimmillaan 140 kasassa. Mun järjen juoksulla 130-140 voisi riittää ensikertalaisena hakijana esim. Joensuuhun. Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään joka käsittelee artikkeleita vaan sähköisessä muodossa?
Minä, mulle ihan perus muutenkin ollu lapsuudesta asti että oon melkeen koko päivän koneella/kännykällä :D niin silmillä ei mitään ongelmaa. Ja näytönhän saa onneksi aika himmeälle, ja punafiltteri myös auttaa illalla. Tuntuis vaan ahdistavalta ja hankalalta jos ois hirvee pino jotain papereita, en oo koskaan tykänny monisteista.
Ja itseasiassa kirjotan myös muistiinpanot aina kännykkään. Käsialani on niin paska että alkaa vaan ahdistaa jos koitan jotain rustata käsin :D matikkamuistiinpanoja tosin on toki vähän pakko.
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku, joka on perehtynyt pääsypisteisiin enemmänkin heittää jotain veikkauksia siitä, että kuinka paljon ensi vuonna pisteitä tarvittaisiin suoraan sisäänpääsyyn? Tällä hetkellä pisteitä kasassa 110, mutta täydensin tutkintoa ja toinen reaali lähti L:llänä. Eli pisteitä saan todennäköisesti 125-130. En usko että ihan tuo vielä riittäisi, mutta jos korottamalla saisin vielä 6 tai jopa 12 pistettä, jolloin olisi parhaimmillaan 140 kasassa. Mun järjen juoksulla 130-140 voisi riittää ensikertalaisena hakijana esim. Joensuuhun. Mitä mieltä olette?
Todella vaikea arvata, pääsypisteisiin perehtyminen ei auta. Vähintään vahvan E:n paperit pitää varmaankin olla.
Hakijoita on niin paljon, että varmasti löytyy niitä joilla on pitkistä aineista L ja E:n paperit. Esim äikkä kieli pitkä matikka psyka, pitkä reaali kuten hissa tai fysiikka pitää varmaan olla E-L.
Löysin inhokki artikkelin; uupumusasteinen väsymys: puuduttava ja hitosti tuloksia.
Nämä vanhat pääsykoetehtävät materiaalin lopussa tuntuvat todella vaikeilta, pieni epätoivo iski!
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaan hakijoilla on parhaat yo-paperit(Tai ainakin oli muutama vuosi sitten kun luin kyseisen artikkelin, jota en nyt löydä. Ei tietenkään siis tarvitse vain uskoa sanaani.) Joten kovat E/L saa olla. Itsellä olis LEEMC paperit taskussa. Psykologiasta L ja E äikkä sekä enkku. Matikka ja reaali meniki sitten penkin alle kun elämäntilanne oli mitä oli...Jos ei nyt pääse ei muuta kuin korottamaan, onneks on hyvät pohjat ettei tarvitse jokaista kirjoittaa uudestaan.
Onko muuten kukaan muu pettynyt eximian vaikeustasoon? Tein juuri tuo logiikan ja matematiikan välikokeen - joka muuten oli lähes pelkkää logiikkaa - eikä vaikeustaso ollut lähelläkään entisten vuosien htt valintakokeitten logiikkaosioita. Myöskin nuo monivalinnat artikkeleista on todella helppoja...Eniten apua oli alussa tilaston videoista, mutta muuten jäänyt kyllä käyttö vähän vähäiselle.
Tulostin kannattaa kyllä olla itsellä, mutta jos sille ei muuta käyttöä keksi kuin artikkelien tulostus niin sitten lukisin koneelta/tabletilta. Ostin joskus n. 110 euron Canonin lasertulostimen, johon värikasetti maksoi noin 40e. On varmaan nykyään halvemmalla ja tässä tuli värillinen tulotus myös, joten siksi kalliimpi. Kestänyt jo reilu 5 vuotta ja muutakin käyttöä on ollut kuin pääsykoematskujen tulostelua. Tulostaa vain yhdelle puolelle, mutta se ei estä kaksipuoleista tulostusta kahdessa erässä tehtynä!
Windowsilla tulostaessa tulostusvalikosta valitsen haluamani sivut (jätän lähdesivut pois), sitten "Lisää vaihtoehtoja" -kohdasta valitsen "Vain parilliset sivut" ja raksi ruutuun "Käänteiset sivut", jolloin tulostin tulostaa esim. 10,8,6,4,2. Sillä ei ole väliä alkaako sivut ykkösestä vai onko tulostusväli esim. 322-335 kunhan asetukset on oikein. Tämän jälkeen tulostettu pinkka laitetaan takaisin tulostimen paperisäiliöön, mutta tekstin suunta tulee tarkistaa ja se kumminpäin paperipinkka laitetaan uudestaan. Omassa tulostimessani täytyy laittaa tekstipuoli alaspäin, mutta ei ylösalaisin. En tiedä poikkeaako tämä muiden merkkien tulostimissa. Pinkassa ensimmäisenä täytyy tietysti olla sivujen ensimmäinen parillinen joka pitäisi olla automaattisesti päällimmäisenä, jos valittiin tulostus käänteisessä järjestyksessä ensimmäisellä kerralla. Sitten valitaan valikosta "Vain parittomat sivut" ja tulostus oikeassa järjestyksessä eli pienimmästä suurimpaan, joten raksi pois ruudusta "käänteiset sivut" jos se olisi sattunut sinne jäämään, mutta itsellä sivuasetukset nollautuu joka tulostuskerta. Tällä tavalla sivun 2 taakse tulostuu sivu 1, sivun 4 taakse 3 jne. Näin tulostettu pinkka pitäisi olla kaksipuoleisesti tulostettu ja oikeassa järjestysessä, jolloin niitä ei itse tarvitse järjestää tulostuksen jälkeen. Toki tulostusjärjestyksen voi laittaa niin, että ensin vain parittomat sivut käänteisessä järjestyksessä ja sitten parilliset sivut oikeassa järjestyksessä.
Säästyy paperia huomattavasti ja on vain hieman vaivalloisempaa kuin yksipuolinen tulostus. Alussa menin sekaisin asetuksissa ja siinä miten päin laitan jo tulostetun pinkan takaisin tulostimeen, joten homma meni pieleen, mutta kun sen oppii niin se onnistuu ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologiaan hakijoilla on parhaat yo-paperit(Tai ainakin oli muutama vuosi sitten kun luin kyseisen artikkelin, jota en nyt löydä. Ei tietenkään siis tarvitse vain uskoa sanaani.) Joten kovat E/L saa olla. Itsellä olis LEEMC paperit taskussa. Psykologiasta L ja E äikkä sekä enkku. Matikka ja reaali meniki sitten penkin alle kun elämäntilanne oli mitä oli...Jos ei nyt pääse ei muuta kuin korottamaan, onneks on hyvät pohjat ettei tarvitse jokaista kirjoittaa uudestaan.
Onko muuten kukaan muu pettynyt eximian vaikeustasoon? Tein juuri tuo logiikan ja matematiikan välikokeen - joka muuten oli lähes pelkkää logiikkaa - eikä vaikeustaso ollut lähelläkään entisten vuosien htt valintakokeitten logiikkaosioita. Myöskin nuo monivalinnat artikkeleista on todella helppoja...Eniten apua oli alussa tilaston videoista, mutta muuten jäänyt kyllä käyttö vähän vähäiselle.
mä oon vähän pettyny eximiaan! oon siis ite verkkokurssilla ja mulla myös tilaston videot ja tehtävät auttoi paljon, mutta artikkelien materiaali ja tehtävät on kyllä liian yksinkertaisia :/ en oo vielä tehny sitä välikoetta, aattelin huomenna tehdä. harmi jos siinäkään ei oo yhtään haastetta.
toisaalta sen kurssin ostinkin just tilaston harjoittelu päällimmäisenä syynä, niin sinänsä ei kyllä kadutakaan, koska sen avulla oon ymmärtäny asioita, joita en aiemmin tajunnut ja nyt on sen ansiosta tilasto aika hyvin hallussa.
Itsellä oli LLLLE paperit ja pääsin aikoinaan yhteispistekiintiössä TRE. Tänä vuonna ei ehkä kannata luottaa liikaa yo-pisteisiin, itse ainakin päätin, että ”haen pääsykokeestakin täydet” eli teen silti parhaani. Eli turha vielä tuudittautua että hyvätkin paperit kantais! Koska se voi koitua myös kohtaloksi. Sitten kun ja jos tulee tarkempaa todistusvalintaa niin pisteet alkavat olla ajankohtasia
Onko kellään ahdistusta siitä, että mikäli ei pääse sisään, ei ole mitään suunnitelmia välivuodelle tai muutenkin koko välivuosi kuulostaa jo ajatuksenakin kauhelta? Itselläni jo kolmas hakukerta ja alkaa olemaan mitta täynnä, jos taas jään varasijoille sekä tuntuu, että vanhemmatkin ajattelevet, että eikö se nyt taaskaan päässyt sisään...
Ja tämän takia stressi pääsykokeen suhteen on valtava. Ikää kohta 25 ja kaiken maailman pätkätöitä ja kesätöitä on tehty ja vähän avoimessakin opiskeltu ja nyt olisi jo aika saada se god damn koulupaikka. Tietenkin se on ihan omasta osaamisestani kiinni suhtesssa muihin hakijoihin, mutta ajatus, että minun tulee suoriutua käytännösssä paremmin kuin 95% muista hakijoista, on kuulostaa mahdottomalta. Tiedän, että ei kaikki hakijat osallistu kokeeseen ja kaikki eivät yritä tosissaann, mutta silti varmasti on satoja satoja satoja hakijoita, jotka ovat täysillä valmistautuneet ja omaavat hyvät paperit yms.
Noh, onneksi reilu parin viikon päästä koko rumba on ohi ja saa nauttia kesästä oli tulos mikä hyvänsä <3
Tässä puhutaan nimenomaan ensi vuoden todistusvalinnasta. Sen pisteytys on jo tiedossa.
Oho, täällä kirjottelee / lukee yli 50 ihmistä, en ois aatellu että niinkään moni käy täällä palstalla.
Joissain kirjastoissa on ilmaista tulostaa