Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään ahdistusta siitä, että mikäli ei pääse sisään, ei ole mitään suunnitelmia välivuodelle tai muutenkin koko välivuosi kuulostaa jo ajatuksenakin kauhelta? Itselläni jo kolmas hakukerta ja alkaa olemaan mitta täynnä, jos taas jään varasijoille sekä tuntuu, että vanhemmatkin ajattelevet, että eikö se nyt taaskaan päässyt sisään...
Ja tämän takia stressi pääsykokeen suhteen on valtava. Ikää kohta 25 ja kaiken maailman pätkätöitä ja kesätöitä on tehty ja vähän avoimessakin opiskeltu ja nyt olisi jo aika saada se god damn koulupaikka. Tietenkin se on ihan omasta osaamisestani kiinni suhtesssa muihin hakijoihin, mutta ajatus, että minun tulee suoriutua käytännösssä paremmin kuin 95% muista hakijoista, on kuulostaa mahdottomalta. Tiedän, että ei kaikki hakijat osallistu kokeeseen ja kaikki eivät yritä tosissaann, mutta silti varmasti on satoja satoja satoja hakijoita, jotka ovat täysillä valmistautuneet ja omaavat hyvät paperit yms.
Noh, onneksi reilu parin viikon päästä koko rumba on ohi ja saa nauttia kesästä oli tulos mikä hyvänsä <3
Tää on myös mun 3. hakukerta, ja kahden edellisen epäonnistumisen jälkeen mulla tuli sellanen ahdistus, että nyt tänä vuonna hankin varasuunnitelman: jos ei vieläkään tuu opiskelupaikkaa nii sitten lähen ulkomaille opiskelemaan psykaa, paikka on jo hankittu :) Paljon tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään ahdistusta siitä, että mikäli ei pääse sisään, ei ole mitään suunnitelmia välivuodelle tai muutenkin koko välivuosi kuulostaa jo ajatuksenakin kauhelta? Itselläni jo kolmas hakukerta ja alkaa olemaan mitta täynnä, jos taas jään varasijoille sekä tuntuu, että vanhemmatkin ajattelevet, että eikö se nyt taaskaan päässyt sisään...
Ja tämän takia stressi pääsykokeen suhteen on valtava. Ikää kohta 25 ja kaiken maailman pätkätöitä ja kesätöitä on tehty ja vähän avoimessakin opiskeltu ja nyt olisi jo aika saada se god damn koulupaikka. Tietenkin se on ihan omasta osaamisestani kiinni suhtesssa muihin hakijoihin, mutta ajatus, että minun tulee suoriutua käytännösssä paremmin kuin 95% muista hakijoista, on kuulostaa mahdottomalta. Tiedän, että ei kaikki hakijat osallistu kokeeseen ja kaikki eivät yritä tosissaann, mutta silti varmasti on satoja satoja satoja hakijoita, jotka ovat täysillä valmistautuneet ja omaavat hyvät paperit yms.
Noh, onneksi reilu parin viikon päästä koko rumba on ohi ja saa nauttia kesästä oli tulos mikä hyvänsä <3
Itellä vähän sama tilanne. Avoimen opintoja oon lähinnä miettinyt, kun en tiedä, mitä muutakaan sit tekisin. Toisaalta odotan kesää jo ihan vaan siksikin, että tää väsymyksen ja lannistuneisuuden tunne menis pois, kun ei olis enää pakko lukea. Tuntuu etten pysty yhtään keskittymään niin kaikki opiskelu on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä sellanen olo, että teette tarpeeksi? Mulla vaihtelee tää koko ajan, välillä tuntuu että esim. tilastoa en oo harjotellu läheskään tarpeeksi, vaikka oon tammikuusta asti sitä kertaillut, ja välillä taas mulla on tosi hyvä fiilis sekä tilaston että aineistojen suhteen... :D
Ei, ihan alusta asti ollu sellanen fiilis, että en tee tarpeeks.
Joko osaatte kaikki kaavat ulkoa?
Btw jos jollakulla on tabletti muttei mahdollisuutta tulostaa aineistoa, niin ite käytän Notability-sovellusta. Siihen saa airdropattua kaikki aineistot suoraan, jolloin voi huomioviivata ja alleviivata niitä, ja kirjottaa omia muistiinpanoja ihan niinku paperillaki. :) Se tosin maksaa jotain kympin.
Vierailija kirjoitti:
Joko osaatte kaikki kaavat ulkoa?
en... suurimman osan kyllä tunnistan ja joitain osaan ulkoakin mutta vielä on harjoteltavaa.
Täällä osataan kaavat! Oon jotenkin tosi hyvä kaavojen ja numeroiden muistamisen kanssa, sanallinen tieto paljon vaikeempaa. Osaan kaikki 6 pearsonia ja regression variaatiot, artikkelien prosenttiluvut jää päähän ekalla lukukerralla. Sanallinen tieto, esim. Uupumusartikkelin sanalliset tulokset vaikeempi sisäistää, ja toi taulukkokin itselle vähän epäselvä, kun en ole kovarianssi/varianssitaulukoita tulkinnut.
En ole matikassa edennyt vielä pitkälle, mutta miten harjoittelette laskemaan noita regressiokertoimien merkitsevyyksiä yms joita ei ole ennen ollut vaatimuksena? Eipä kai aineiston loppuosan tehtävissäkään siten voi olla niihin liittyviä tehtäviä?
On sellainen olo, etten tee tarpeeksi. Olen huomannut, että olen alkanut väsyä. Tuntuu usein epätoivoiselta ja siltä, että aika loppuu ja en voi onnistua (vaikka ainahan sinne psykalle joku pääsee, yksi niistä voin olla myös minä). Tuntuu, että olen jäljessä ja että koe tulee olemaan siltikin todella vaikea. En tiedä. Varasuunnitelma hain muihinkin paikkoihin ja syksyllä ajattelin hakea tosissani AMKiin, jos ei nyt tärppää. Ulkomailla opiskeluakin olen alkanut vakavissani harkita. Yhtään kokonaista välivuotta en enää jaksaisi, kun tää on nyt jo kolmas välivuosi. Ensimmäisen välivuoden olin "hanttihommissa" töissä, enkä tosiaankaan halua tehdä sitä loppuelämääni.
Itse alan olla väsymyksen kanssa siinä pisteessä, etten jaksaisi lukea, mutta mikään muukaan tekeminen, jota vielä ensimmäisellä lukuviikolla kaipasin, ei tunnu yhtään houkuttelevalta. Pelkään ettei tätä enää korjata yhdellä vapaapäivällä, mutta pakko varmaan yrittää sitä. Tänään en siis lue. En lue, vaikka se tarkoittaisi, etten tee kirjaimellisesti yhtään mitään.
Toki tähän väsymykseen voi vaikuttaa myös se, että olen nyt useana yönä nukkunut huonosti ja katkonaisesti, mikä luultavasti johtuu stressistä, mutta myös muista ulkoisista ja itsestä riippumattomista tekijöistä. Ei olisi varaa pitää yhtään vapaata, kun jo pääsiäispyhät (tai ainakin perjantai ja eilinen maanantai) olivat melko nihkeitä päiviä opiskelun kannalta. Lauantainkin opiskelin, mutta ei se kovin tehokasta ollut. Sen lisäksi, etten jaksaisi enää yhtäkään välivuotta, niin en oikein jaksaisi myöskään kolmatta psykan pääsykoerumbaa.
Ite saatan välillä istuu pöydän ääressä about klo 8-23, mutta se johtuu siitä, että tykkään edetä hitaasti ilman kiirettä. Ehkä olisi parempaa ajan kulutusta se, että n. 6-8h tekisin oikein aktiivisesti ja reippaasti töitä ja lopettaisin siihen, mutta mulla ei keskittyminen riitä sellaseen. Mieluummin istun koko päivän opiskelemassa, välillä käyn syömässä ja ulkona ja pidän muutenkin vähän pidempiäkin taukoja, jos siltä tuntuu. Asetan kuitenkin aina päivätavoitteen, jonka tähän mennessä oon aina saanu täytettyä.
Mut sitten tän mun hitaan tahdin takia tuntuu siltä, etten tekis tarpeeksi, koska jos vaikka mietin jotain 2h opiskelusessiota, en oo sinä aikana saanu niin paljon aikaiseksi, kuin ajattelen että muut olisi saaneet. Yritän muistutella itelleni, että saan ne ihan samat asiat tehtyä periaatteessa samassa ajassa, kun vaan venytän päiviä pidemmiksi.
Tuo itsensä vertailu muihin on kyl mullakin ongelmana. Sitä ei pitäisi tehdä, koska se vaan syö omaa itsetuntoa ja -uskoa. Jokainen kun oppii ja etenee niin omalla tahdillaan ja eri tavoilla.
sain nyt ton eximian matikan ja logiikan välikokeen tehtyä ! jäi hyvä fiilis, koska sain kaikki oikein, mutta toisaalta vähän epävarma olo, koska noi tehtävät tosiaan oli todella helppoja, ei mitään pääsykoetasoa. tietty positiivista on se, että oon huomannu miten paljon mun logiikan osaaminen on parantunut, en ois puol vuotta sitten välttämättä saanu edes noita tehtäviä oikein :)
Kannattaa pitää vähän taukoa tästä keskustelusta ja muusta (opiskelu)somesta kun tuntuu tuolta. Tunne on luonnollinen ja ymmärrettävä. Kuukausi on niin lyhyt aika, että sen periaatteessa jaksaa täysillä, mutta puolivälissä suurin innostuspiikki on jo ohi ja vielä pitäisi jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole matikassa edennyt vielä pitkälle, mutta miten harjoittelette laskemaan noita regressiokertoimien merkitsevyyksiä yms joita ei ole ennen ollut vaatimuksena? Eipä kai aineiston loppuosan tehtävissäkään siten voi olla niihin liittyviä tehtäviä?
Mä sovellan niitä ihan perus regressiolaskuihin joitan on mm. holopulkissa. Sitä kautta oppii laskutavan ja kaavat jää paremmin mieleen.
Apua, 2 viikon päästä istutaan kokeessa
Teille, joita väsymys painaa ihan hirveästi: pitäkää ihan suosiolla ylimääräinen päivä-pari vapaata, niin, että teette kertakaikkiaan jotain ihan muuta kuin opiskelette. Tauon jälkeen jaksaa uudella energialla ja paussi antaa aivoille muuta ajateltavaa, niin jo opittukin vahvistuu kun aivoista putsaantuu ylimääräistä kuonaa pois. Ylikuormittuneena ei opi mitään uutta vaikka kuinka aikataulu raksuttaa. Itse pidin taukopäiviä vain aina silloin, kun tuntui että on ihan pakko, en siis aikatauluttanut niitä erikseen, mutta tuli niitä siltikin pidettyä suht runsaasti, kun monen tiiviin päivän jälkeen tuntui, että uuden oppiminen tökki pahasti. Ja sitä ihan yllättyi, miten pänttääminen sujui taas paussin jälkeen! Pari viimeistä päivää ennen koetta olisi hyvä jättää rentoutumiseen, tosin tänä vuonna aika on ollut niin lyhyt, että varmaan moni ei malta. Ja melkein kaikki nukkuvat edellisen yön huonosti ja mahakin menee sekaisin jännityksestä, ja tuntuu että kaikki tieto ja taito on kadonnut päästä, mutta kyllä sitä kuitenkin kokeessa huomaa osaavansa enemmän kuin kuvitteli tai pelkäsi! Tunnistan niin hyvin teidän väsymyksen ja jännityksen, mutta omakohtaisesti opin myös sen tauon erittäin suuren merkityksen, pääsin viime vuonna kolmannella yrittämällä sisään. Tsemppiä, tässä on VIELÄ 2 viikkoa, ootte jo tosi pitkällä ja vielä on aikaa vaikka mihin! 💪
Onko kellään tiedossa milloin voi sit alkaa odottaa pääsykoetuloksia? Jostain luin että kesäkuun lopussa tulee jotain tietoa mutta että pitääkö oikeesti sinne asti malttaa odottaa!?
Onko teillä sellanen olo, että teette tarpeeksi? Mulla vaihtelee tää koko ajan, välillä tuntuu että esim. tilastoa en oo harjotellu läheskään tarpeeksi, vaikka oon tammikuusta asti sitä kertaillut, ja välillä taas mulla on tosi hyvä fiilis sekä tilaston että aineistojen suhteen... :D