Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletteko viikonloppunakin?
Tietysti. Ei voi mitenkään pitää kahta vapaapäivää per viikko, kun on näin vähän aikaa artikkelien lukemiseen.
varasija kirjoitti:
No siis, kyllähän todareissa saa tarkkana olla. Ja just klassinen todennäköisyys tunkee mieleen niin tiiviisti aina, että meinaa lähteä automaattisesti ratkaisemaan kaikkea sen avulla. Bayesin teoreema tuottaa edelleen päänvaivaa, kun tuntuu vaan, etten ymmärrä, mitä siinä pitäis tehdä ja miten ja menee jotenkin vaan ohi sen, mitä olen aiemmin todennäköisyyksistä oppinut. Tai siis pää sanoo sillonkin, että pitäis laskea vaan jotenkin klassisen todennäköisyyden kautta, mut ei ilmeisesti pidä. En ole netistäkään saanut kunnolla tajuntaani, että miten se toimii. Turhauttaa. Ois pakko oppia se.
Se tulee kai siitä kaavojen pyörittelystä, mitä matikassa ja esim. kemiassa on. Että jos halutaan tietää vaikka kaavasta x=y*z että miten saadaan y niin siitä tulee y=x/z. Mut ei tota kääntämistä tarvii ees osata Bayesin laskemista varten, jos vaan muistaa sen, et mikä tulee osoittajaan (se tapa minkä todennäköisyyttä kysytään) ja mitä nimittäjään (kokonaistodennäköisyys eli ne kaikki tavat millä se asia voi toteutua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy virallista infoa mitä valintakokeeseen saa ottaa mukaan? Millaiset eväät, kirjoitusvälineet jne?
En usko, että sen kummemmin missään on määritelty eväistä muuta, kuin että kaikki tulee olla läpinäkyvissä pakkauksissa (siis jos eväs tarvitsee pakkauksen, esim. banaanin saa ottaa kuorineen tietysti), myös läpinäkyvä vesi/juomapullo ilman etikettiä. Optista lomaketta varten ei kannata kovaa ja olematonta jälkeä tekevää kynää ottaa, vaan suosi tummaa ja pehmempää lyijyä. Oma rannekello kannattaa ottaa varuiksi, jos istut isossa salissa kaukana seinäkellosta ja on huono näkö. :D Mutta ei älykelloa, sellaista tuskin saa viedä. Nenäliinan sain valvojilta, migreenilääkkeet oli mukana minigripissä.
Kannattaa lukea koeohjeet tämän vuoden osalta, psykan kokeeseen ei saa ottaa rannekelloa!
Oho, siinä tapauksessa pyydän anteeksi väärän informaation levittämistä! Älkää laittako kelloja ranteeseen! Harmi, kun tuota omaa viestiä ei pääse enää editoimaan. Itse koen tämän kellottomuuden harmillisena, kerran istuin kokeessa isossa auditoriossa niin kaukana seinäkellosta, että oli tosi vaikeaa nähdä tarkkaa ajankulua. Toisaalta onhan se ihan ymmärrettävää, kun tarkemmin ajattelee, valvojilla olisi mahdoton tehtävä tarkistaa tuhansien hakijoiden ranteet että onko siinä älykello vai ei.
Siis, ei omaa kelloa sittenkään mukaan! 😁
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta pidän joka päivä myös paljon taukoja ja käyn esim. ulkona kävelyllä, niin ei oo niin paha, vaikka periaatteessa luenkin aamusta iltaan. Toki jos tästä tulee pidemmän päälle jotenkin huono olo, niin hidastan sit sen mukaan tai pidän vapaaillan tai jotain.
mikä on teidän mielestä hankalin artikkeli?
ööö mikä tarkalleen on dialoginen organisaatio ? sitä ei ole artikkelissa selitetty, pitäisikö yleistiedon kannalta tietää???
Mua mietityttää tossa neurogeneesi-artikkelissa yks "ristiriita" (tai sit oon vaan hölmö enkä tajua). Liittyen erottelukykyyn. Ajallisen koodaamisen teorian yhteydessä sanotaan "ajallisesti lähekkäiset tapahtumat aktivoisivat toisistaan *täysin erillisiä kypsien jyväissolujen* joukkoja, mutta *osin päällekkäisiä uusien, epäkypsien jyväissolujen* joukkoja"
Mutta kuvatekstissä jossa on tuo omena ja appelsiini asia on selitetty ikään kuin päin vastoin "Samankaltaiset asiat aktivoivat osin *samoja pykäläpoimun jyväissoluja* (tumma kolmio), mutta ne erotetaan toisistaan erityisesti uusien jyväissolujen valikoivan aktivaation ansiosta (tummat ja vaaleat ympyrät)."
Eli aktivoidaanko siinä nyt erillisiä vai päällekkäisiä vanhojen jyväissolujen verkostoja ja erillisiä vai päällekkäisiä uusien D: Tai sit jäi jotai oleellista tajuamatta. Onko muut miettiny tätä?
Vierailija kirjoitti:
ööö mikä tarkalleen on dialoginen organisaatio ? sitä ei ole artikkelissa selitetty, pitäisikö yleistiedon kannalta tietää???
Ei kai kaikkia käsitteitä selitetäkään näissä artikkeleissa, jos kirjoittaja kuvittelee ne ns peruskäsitteiksi. Ota huomioon julkaisukanava ja alkuperäinen "kohdeyleisö" (alan ammattilaiset). Eihän neuron artikkelissakaan olla jokaista solutyyppiä määritelty auki.
Opiskelen viikonloppunakin, ainakin joko la tai su. Yhden vapaapäivän pidän viikossa, jonka aikana varmasti silti vähän katselen materiaaleja. Tosi intensiivisesti täytyy opiskella, kun on niin vähän aikaa, mutta jos ei pidä ollenkaan vapaata, niin se saattaa kostautua myöhemmin.
En ole ihan kaikkia artikkeleita vielä läpi lukenut, mut tähän mennessä vaikeuksia tuottaa Uupumusasteinen väsymys-artikkelin tulokset (niin paljon numeerista tietoa, prosenttilukuja yms) ja Savant-artikkeli (paljon eri teorioita) sekä Terveysinterventio-artikkeli, koska se on niin pitkä ja myös täynnä teorioita ja muita. Neurogeneesi-artikkeliin en ole vielä kerennyt perehtyä, mutta uskoisin senkin olevan melko vaikea, vaikka mielenkiintoinen aihe onkin.
Ja tosiaan, noista matikan kaavoista.. Kun niitä on korrelaatiokertoimellekin lueteltuna ties kuinka monta, niin jos osaa jonkun/jotkut niistä ulkoa ja sama tulos tulee kaikilla kaavoilla, niin tarviikohan ne kaikki opetella ulkoa?
Mun suosikkeja on just savant-artikkeli ja terveysinterventio, tykään opetella teorioita ja noi artikkelit oli selkeitä ja helppoja, samoin identiteettiartikkeli. Oon selaillut muita, niin neurogeneesi on varmaan haastava (paljon muistettavaa) uupumusasteisessq väsymyksessä oli paljon tuloksia ja se organisaatio toimujuus mikälie vaikutti ehkä vähän kuivahkolta, tiedä sitten millainen oikeasti on :D muut kyllä näyttää kiinnostavilta ja kova luotto siihen että opin kaiken :) tilastokaavat jo hallussa. Sieluntiede artikkeli näyttää olevan raakaa ulkoa opettelua, nimiä ja vuosilukuja
te jotka ootte hakeneet aiemmin, onko kokeissa joskus kysytty artikkelien tarkkoja tutkimuskysymyksiä ?
Tosta ajokyvyn arviointi -artikkelin liitteestä 2 puuttuu osa tekstistä lopusta, mistä sen löytää?
Siis tuo tilastomateriaalin korjaussivu.... se on pian yhtä pitkä kuin alkuperäinen materiaali! Raivostuttavaa!!
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo tilastomateriaalin korjaussivu.... se on pian yhtä pitkä kuin alkuperäinen materiaali! Raivostuttavaa!!
Ja vieläkin siellä on vaikka mitä pientä virhettä. Aivan juosten kustu dokkari.
Haluaisiko joku vaikka linkata, mistä nuo koeohjeet löytyy? Olen opintopolusta monta kertaa yrittänyt tällaista tietoa etsiä, mutta en ole löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku vaikka linkata, mistä nuo koeohjeet löytyy? Olen opintopolusta monta kertaa yrittänyt tällaista tietoa etsiä, mutta en ole löytänyt.
Puolessa minuutissa kaivoin... ole hyvä https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/hae-opiskelijaksi/tietoa-valin…
Paljon kiitoksia! Opintopolusta etsiskelin, joten ei ihmekään, etten löytänyt :D Kiitos sinulle!
Opintopolussa nimenomaan on linkki tuonne siellä psykan pääsykoekohdassa.
Pitääköhän opetella tosta terveysinterventiohommasta noi BCT taksiomat :D joita on 16 ryhmää ja 93 tekniikkaa.. Ei jotenkin yhtää jää päähän, kun näitä ei saa liitettyä mihinkään: esim TDF:n 14 käsitettä oli hyvin liitetty COM-B teoriaan, ja näin ollen helposti opittavissa.. Noi BCT tekniikat toivottomia. Oletteko opitelleet taulukoituja tutkimustuloksia? Itse olen opiskellut tekstissä painuttuja ja tärkeimpiä taulukkotuloksia mutta voidaanko taulukkojen tarkkoja arvoja kysyä