Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Mä en jotenkin jaksa stressata yhtään :D enemmän vaan odotan innolla. Tänään hoidan kaikenlaisia muita juttuja pois alta että voi sitten huomisesta lähtien pääasiassa keskittyä tähän hommaan.
Jos jollain on tallessa viimevuotinen pistelinkki ja se vielä toimii, voi sieltä katsoa osviittaa vaadittavaan yo-todistustasoon. Hakijoiden taso lienee kohtuullisen sama vuosien välillä, kun hakijoita on niin paljon.
Itse olen innoissaan tulevasta: otan pääsykokeen positiivisena haasteena ja olisi unelma päästä tänä vuonna, mutta maailma ei romutu jos en pääse, joten vahvuuteni on se, että saan kaiken energiani lukemiseen, ilman turhaa stressiä tai painetta kouluun pääsystä. (kandi tehty yliopistossa, jos en pääse nyt, nykyiset opinnot jatkuu ja haen ensi vuonna uudelleen.) Onnea rutistukseen kaikille💪🏼
No on mulla sitä intoakin mukana, onneksi :) Oon jo hyväksynyt ja sopeutunut tähän pääsykoeuudistukseen silloin, kun se noin puoli vuotta sitten ilmoitettiin. Mut toki pelottaa, että mitähän ihmettä sieltä on huomenna tulossa, että onko ne jotain todella pitkiä ja monimutkaisia neuropsykologisia artikkeleita, joista jo yksittäinen lause menee yli hilseen. Onhan se turhaa etukäteen stressata, kun ei oikein mitään voi enää tehdä. Matikkaakin olen kertaillut syksystä asti (toinen vuosihan tää on periaatteessa tilastotieteen parissa) ja vieläkin olen paljon oppinut ja ymmärtänyt uutta. Mut silti tuntuu, etten vaan ymmärrä tarpeeksi. Eli samaan aikaan oon ahdistunut ja jännittynyt, mutta myös motivoitunut ja innoissani. Kuukausi on tosi lyhyt aika, eli sitä suuremmalla syyllä pitää vaan jaksaa täysillä. 4 viikon päästä pääsee sitten jo kesälomalle.
Mä en oo töissä mutta mulla on 4 alle kouluikäistä ja mies vuorotyössä. Pitää todella tarkkaan suunnitella aikataulu lukemiselle ja käyttää kaikki miehen vapaa-ajat hyödyksi. Olenkin jo pitkään henkisesti valmistellut häntä tulevaan urakkaan :D Olen nyt opiskellut erilaisia muistitekniikoita niin uskon että niitä käyttämällä vähempikin tuntimäärä riittää.
Ootteko muuten hakeneet tänä vuonna myös jonnekin muualle kuin psykalle? Tai onko teillä joitain helpompia ns. varavaihtoehtoja mietittynä, jos ovet psykalle ei aukeaisi usean vuoden jälkeenkään?
Itse laitoin haussa 6. paikalle matematiikan ja tilastotieteen. Epäilen kyllä vahvasti sisäänpääsyä, koska sinne otetaan YO-tutkinnon suorittaneet pelkällä todistusvalinnalla, ja mulla on C-M paperit. C pitkästä matikasta riitti juuri siihen, että voin hakea, mutta tiedä sitten. Voisi siitä kai kuitenkin olla seuraavina vuosina jotain apua psykalle hakemisessa, jos sattuisikin pääsemään.
Varavaihtoehdoista en kyllä tiedä yhtään. Muitakin kiinnostuksen kohteita mulla olisi kyllä, mutta ei oikein mitään sellaista, minne sisäänpääseminen olisi merkittävästi helpompaa kuin psykalle. Ne olisivat vain yhden ”mahdottoman” tehtävän vaihtamista toiseen samanlaiseen. Kaikki paljon helpompi tuntuu myös paljon vähemmän kiinnostavalta. Todennäköisesti jatkan siis vain psykaan hakemista, ja opiskelen sitä sitten avoimessa ensi vuoden, jos en nyt pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko muuten hakeneet tänä vuonna myös jonnekin muualle kuin psykalle? Tai onko teillä joitain helpompia ns. varavaihtoehtoja mietittynä, jos ovet psykalle ei aukeaisi usean vuoden jälkeenkään?
Itse laitoin haussa 6. paikalle matematiikan ja tilastotieteen. Epäilen kyllä vahvasti sisäänpääsyä, koska sinne otetaan YO-tutkinnon suorittaneet pelkällä todistusvalinnalla, ja mulla on C-M paperit. C pitkästä matikasta riitti juuri siihen, että voin hakea, mutta tiedä sitten. Voisi siitä kai kuitenkin olla seuraavina vuosina jotain apua psykalle hakemisessa, jos sattuisikin pääsemään.
Varavaihtoehdoista en kyllä tiedä yhtään. Muitakin kiinnostuksen kohteita mulla olisi kyllä, mutta ei oikein mitään sellaista, minne sisäänpääseminen olisi merkittävästi helpompaa kuin psykalle. Ne olisivat vain yhden ”mahdottoman” tehtävän vaihtamista toiseen samanlaiseen. Kaikki paljon helpompi tuntuu myös paljon vähemmän kiinnostavalta. Todennäköisesti jatkan siis vain psykaan hakemista, ja opiskelen sitä sitten avoimessa ensi vuoden, jos en nyt pääse mihinkään.
Mua kiinnostaa kyllä bilsa myös todella paljon, ei yhtä paljon lähellekään mutta kuitenkin sen verran että sitäkin varmasti tosi mielelläni opiskelisin. Sinne olisi kyllä paljon helpompi päästä, mutta ei vaan kyllä ensinnäkään ole ollut ollenkaan aikaa opiskella siihen kokeeseen ja toisekseen vähän ahdistaa se, että sitten ensikertalaisuus olisi menetetty, mikä kuitenkin pienentää mahiksia melko paljon, varsinkin kun omat yo-paperit ei kyllä mitenkään riitä kun kirjoitin ihan väärät aineet. Mitään varasuunnitelmaa ei itselläni oikein ole, kun ei ole mitään vakituista työpaikkaakaan, jos nyt en pääsisi niin pakko sitten jotain kivaa duunia koittaa etsiä ja miettiä ensi vuoden suunnitelmaa. Sitä olen harkinnut kyllä että hakisi ulkomaillekin, lähinnä ehkä Hollantiin psykaa opiskelemaan, ainoa ongelma siinä on se että Suomessa on muutamia hyvin tärkeitä ihmisiä, muuten sekään ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.
Tietääkö joku tarkemmin tuosta ulkomailla opiskelusta? Eli jos opiskelee vaikkapa psykologin tutkinnon ulkomailla, niin siihen pitää ilmeisesti hakea joku pätevyys vielä erikseen Suomessa? Pitäis kans selvittää, missä kaikkialla ulkomailla voi psykaa opiskella, koska itsellänikin se ois vaihtoehto - tosin viimeinen sellainen.
Bilsaa ei kyllä kannata mennä opiskelemaan. Se kun ei työllistä. Valitettavasti.
Tämän ketjun aikaisemmissa kommenteissa oli juttua ulkomailla opiskelusta. :)
Ulkomaillahan se koko systeemi on vähän erilainen. Eli kandin jälkeen haetaan erikseen maisteriohjelmaan. Olennaista on se, että tutkintoon kuuluu psykologiharjoittelu sekä psykologiseen arviointiin perehtyminen. Mitään yleistä kriteeriä ei ole, vain Valvira katsoo jokaisen laillistamisen yksilöllisesti. Kysyin asiaa kerran Valvirasta.
Vierailija kirjoitti:
Haen sosiaalitieteet psykan lisäksi, mutta en välttämättä osallistu sen kokeeseen. Osallistun myös nyt huhtikuussa AMK:n SOTELI- esivalintakokeeseen, mutta sitä en aio ottaa liian vakavasti (olen kyllä lukenut ennakkomateriaalit), vaikka hakemani kohde, toimintaterapia, kiinnostaa myös paljon. Jos pääsen esivalintakokeesta eteenpäin, on toimintaterapian kokeet sitten kesäkuussa, joihin voisin siinä vaiheessa osallistua hyvin kun psyka ja sos.tieteet on ohi. Huomenna julkaistavan psykan materiaalipaketti tulee vaikuttamaan päätökseeni, sillä arvioin kuinka aika ja oma jaksamiseni mahdollisesti riittäisi psykaan ja sosiaalitieteisiin valmistautumiseen ja kuinka järjetöntä koko homma olisi. Osallistuisin myös molempien valmennuskursseille, (ei menisi onneksi päällekäin aikataulut) Sain kurssit alennuksella, joten kykenemättömänä päättämään otin molemmat psykan + sos.tieteet. Tiedän, että voin mokata kaiken, jos otan liikaa urakkaa. Minulla on mahdollisuus tällä hetkellä lukea kokopäiväisesti toukokuulle. (3.5 olisi sos.tieteiden koe).
Sosiaalitieteiden materiaalit julkaistiin viime viikon tiistaina. Onneksi vain neljä artikkelia, mutta yhdessä niistä on peräti 47 sivua luettavaa (sosiaalipolitiikkaa). Yksi artikkeli on psykologiaa ja tuttua kauraa, sillä itselläni on yliopistossa jo osa psykan kursseista suoritettuna ( tilastotieteen kursseja myös). Sosiaalipsykologia on myös tuttua. Olen tahkonnut sosiaalitieteiden materiaalien kanssa tiistaista lähtien ja lukenut välillä koko yönkin, nukkunut muutaman tunnin ja sitten jatkanut. Tasoitan rytmini kyllä tällä viikolla. Käsi on puuduksissa kaikesta muistiinpanojen ja kaavioiden raapustamisesta, mutta koko paketti on oikein mielenkiintoista luettavaa. Vaikka lopettaisin huomenna sosiaalitieteisiin valmistautumisen, ei tämä viikon tehoaherrus mene hukkaan, sillä se on virittänyt luku- ja kirjoitusvalmiuteen. Tieteellisen tekstin lukeminen on nykyisin helppoja kun on takana jo tuhansia sivuja aiempien opintojen vuoksi. Kunhan pääsisi nyt edes johonkin noista hakukohteistani, koska mikä tahansa niistä on parempi kuin nykyinen tilanne. Viime vuoden yritys lääkikseen ei onnistunut enkä pystynyt aloittamaan syksyllä kemian ja fyssan laskujen kanssa ahertamista uudestaan, joten luovutin sen osalta toistaiseksi. Lääkikseen valmistautuminen on kyllä moninkertainen urakka verrattuna psykaan, mutta tulipahan matikkatreeniä, vaikkakin erilaista tilastoihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen sosiaalitieteet psykan lisäksi, mutta en välttämättä osallistu sen kokeeseen. Osallistun myös nyt huhtikuussa AMK:n SOTELI- esivalintakokeeseen, mutta sitä en aio ottaa liian vakavasti (olen kyllä lukenut ennakkomateriaalit), vaikka hakemani kohde, toimintaterapia, kiinnostaa myös paljon. Jos pääsen esivalintakokeesta eteenpäin, on toimintaterapian kokeet sitten kesäkuussa, joihin voisin siinä vaiheessa osallistua hyvin kun psyka ja sos.tieteet on ohi. Huomenna julkaistavan psykan materiaalipaketti tulee vaikuttamaan päätökseeni, sillä arvioin kuinka aika ja oma jaksamiseni mahdollisesti riittäisi psykaan ja sosiaalitieteisiin valmistautumiseen ja kuinka järjetöntä koko homma olisi. Osallistuisin myös molempien valmennuskursseille, (ei menisi onneksi päällekäin aikataulut) Sain kurssit alennuksella, joten kykenemättömänä päättämään otin molemmat psykan + sos.tieteet. Tiedän, että voin mokata kaiken, jos otan liikaa urakkaa. Minulla on mahdollisuus tällä hetkellä lukea kokopäiväisesti toukokuulle. (3.5 olisi sos.tieteiden koe).
Sosiaalitieteiden materiaalit julkaistiin viime viikon tiistaina. Onneksi vain neljä artikkelia, mutta yhdessä niistä on peräti 47 sivua luettavaa (sosiaalipolitiikkaa). Yksi artikkeli on psykologiaa ja tuttua kauraa, sillä itselläni on yliopistossa jo osa psykan kursseista suoritettuna ( tilastotieteen kursseja myös). Sosiaalipsykologia on myös tuttua. Olen tahkonnut sosiaalitieteiden materiaalien kanssa tiistaista lähtien ja lukenut välillä koko yönkin, nukkunut muutaman tunnin ja sitten jatkanut. Tasoitan rytmini kyllä tällä viikolla. Käsi on puuduksissa kaikesta muistiinpanojen ja kaavioiden raapustamisesta, mutta koko paketti on oikein mielenkiintoista luettavaa. Vaikka lopettaisin huomenna sosiaalitieteisiin valmistautumisen, ei tämä viikon tehoaherrus mene hukkaan, sillä se on virittänyt luku- ja kirjoitusvalmiuteen. Tieteellisen tekstin lukeminen on nykyisin helppoja kun on takana jo tuhansia sivuja aiempien opintojen vuoksi. Kunhan pääsisi nyt edes johonkin noista hakukohteistani, koska mikä tahansa niistä on parempi kuin nykyinen tilanne. Viime vuoden yritys lääkikseen ei onnistunut enkä pystynyt aloittamaan syksyllä kemian ja fyssan laskujen kanssa ahertamista uudestaan, joten luovutin sen osalta toistaiseksi. Lääkikseen valmistautuminen on kyllä moninkertainen urakka verrattuna psykaan, mutta tulipahan matikkatreeniä, vaikkakin erilaista tilastoihin verrattuna.
Toimintaterapia on alaa opiskelevan kaverin mielestä ihan mahtavaa, voi suositella :) itsekin tota miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa aika rankalta tuo kaikki. Toivottavasti sun kova työ palkitaan tänä vuonna. :) Sosiaalitieteet voisi kyllä tosiaan olla yksi hyvä vaihtoehto, koska mua kuitenkin kiinnostaa esim. politiikka ja ihmisten auttaminen asioihin vaikuttamisen kautta myös. Ja enemmän itse just kallistuisin sosiaalipolitiikan kuin valtiotieteiden suuntaan sikäli, jos nyt olen saanut oikean vaikutelman siitä, että ensimmäinen olisi enemmän vasemmistonäkökulmasta ja toinen oikeisto.
Oon hakemassa maisterihaussa ja en oo nyt pahemmin kattonu näitä hakujuttuja kun yritän tehdä kandia loppuun samaan aikaan enkä nyt oo ihan varma aionko ees osallistua koko kokeeseen. Mutta siis mitä te oikeen ootte lukenu jo jos materiaali ei ole tiedossa vielä? Sitä edellisvuosien tilastomatikkakirjaa vai? Ja onko jollain tietoa millanen taso maisterihaussa on? Sori, varmaan näistä asioista on tässä keskustelussa mainittu mutten jaksais käydä läpi 50+ sivua
Vierailija kirjoitti:
Bilsaa ei kyllä kannata mennä opiskelemaan. Se kun ei työllistä. Valitettavasti.
Tiedän, ja siksikin muun muassa jos sitä päätyisin opiskelemaan niin edelleen jatkaisin ehdottomasti psykaan hakemista (en tiedä kävikö se siis ihan selväksi viestistäni).
Vaikkakin itse kyllä pääasiassa tahdon opiskelemaan ihan muista syistä kuin saadakseni varman työllisyyden tai jonkun tietynlaisen työn, primääristi haluan opiskella itseäni kiinnostavia asioita ihan vaan siitä oppimisen ilosta ja loputtomasta tiedonjanosta. Toki on suuri plussa jos oma kiinnostuksen kohde poikii jotain kiinnostavia töitäkin sitten joskus.
En kyllä toisaalta ehkä sanoisi varmaksi että bilsa ei työllistä tulevaisuudessakaan. Esim. geenitekniikan ja neurotieteen alat on kuitenkin todella voimakkaasti kasvavia ja hyvin vahvasti yhteydessä nimenomaan bilsaan. Neurotiede varsinkin kiinnostaa itseänikin älyttömän paljon, mutta sinne suuntaan pääsee onneksi myös psykan kautta :D
Vierailija kirjoitti:
Oon hakemassa maisterihaussa ja en oo nyt pahemmin kattonu näitä hakujuttuja kun yritän tehdä kandia loppuun samaan aikaan enkä nyt oo ihan varma aionko ees osallistua koko kokeeseen. Mutta siis mitä te oikeen ootte lukenu jo jos materiaali ei ole tiedossa vielä? Sitä edellisvuosien tilastomatikkakirjaa vai? Ja onko jollain tietoa millanen taso maisterihaussa on? Sori, varmaan näistä asioista on tässä keskustelussa mainittu mutten jaksais käydä läpi 50+ sivua
Mä oon pääasiassa kertaillut tilastojuttuja lukion matikankirjoista mutta vähän vilkuillut edellisvuosien kirjaakin :) tilaston tasoa kuitenkin on nyt helpotettu tässä kokeessa eli sen kirjan hallinta ei enää ole tarpeen pärjätäkseen kokeessa.
Nyt on kyllä kuumotus jo aika kova. Tuntuu, että tää koko päivä on mennyt vähän penkin alle ja on sattunut kaikkea pientä ikävää, ehkä sit stressaan huomista materiaalien julkaisua niin paljon, en tiedä.