Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
841/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko muuten hakeneet tänä vuonna myös jonnekin muualle kuin psykalle? Tai onko teillä joitain helpompia ns. varavaihtoehtoja mietittynä, jos ovet psykalle ei aukeaisi usean vuoden jälkeenkään?

Itse laitoin haussa 6. paikalle matematiikan ja tilastotieteen. Epäilen kyllä vahvasti sisäänpääsyä, koska sinne otetaan YO-tutkinnon suorittaneet pelkällä todistusvalinnalla, ja mulla on C-M paperit. C pitkästä matikasta riitti juuri siihen, että voin hakea, mutta tiedä sitten. Voisi siitä kai kuitenkin olla seuraavina vuosina jotain apua psykalle hakemisessa, jos sattuisikin pääsemään.

Varavaihtoehdoista en kyllä tiedä yhtään. Muitakin kiinnostuksen kohteita mulla olisi kyllä, mutta ei oikein mitään sellaista, minne sisäänpääseminen olisi merkittävästi helpompaa kuin psykalle. Ne olisivat vain yhden ”mahdottoman” tehtävän vaihtamista toiseen samanlaiseen. Kaikki paljon helpompi tuntuu myös paljon vähemmän kiinnostavalta. Todennäköisesti jatkan siis vain psykaan hakemista, ja opiskelen sitä sitten avoimessa ensi vuoden, jos en nyt pääse mihinkään.

Mua kiinnostaa kyllä bilsa myös todella paljon, ei yhtä paljon lähellekään mutta kuitenkin sen verran että sitäkin varmasti tosi mielelläni opiskelisin. Sinne olisi kyllä paljon helpompi päästä, mutta ei vaan kyllä ensinnäkään ole ollut ollenkaan aikaa opiskella siihen kokeeseen ja toisekseen vähän ahdistaa se, että sitten ensikertalaisuus olisi menetetty, mikä kuitenkin pienentää mahiksia melko paljon, varsinkin kun omat yo-paperit ei kyllä mitenkään riitä kun kirjoitin ihan väärät aineet. Mitään varasuunnitelmaa ei itselläni oikein ole, kun ei ole mitään vakituista työpaikkaakaan, jos nyt en pääsisi niin pakko sitten jotain kivaa duunia koittaa etsiä ja miettiä ensi vuoden suunnitelmaa. Sitä olen harkinnut kyllä että hakisi ulkomaillekin, lähinnä ehkä Hollantiin psykaa opiskelemaan, ainoa ongelma siinä on se että Suomessa on muutamia hyvin tärkeitä ihmisiä, muuten sekään ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.

Tosiaan Hollannissa opiskelukaan ei kuulosta huonolta! Toki siinä olisi enemmän stressiä ja haastetta kuin Suomen sisällä muuttamisessa, mutta siellä on ainakin tosi nättiä ja viihtyisää sen verran kuin itse olen nähnyt.

Vierailija
842/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain psykaa neljään paikkaan sekä lisäksi aikuiskasvatustieteisiin yliopistoon ja sairaanhoitajaksi AMKiin. Soteli-kokeen materiaalit olen kyllä käynyt läpi, mut en jaksa stressata siitä esivalintakokeesta, joka on myöhemmin tässä kuussa. Aikuiskasvatustieteisiin ei ole ennakkomateriaalia ja pääsykoekin on vasta toukokuun lopulla, eli suurin ja tärkein urakka, tuo psykologia siis, on jo silloin ohi :) Syksyllä ajattelin hakea tosissani myös terveydenhoitajaksi, jos en vieläkään psykalle pääse. Tietääkseni terveydenhoitaja ei ollut haussa nyt keväällä, muuten oisin jo nyt hakenut sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä voi lukea aikuiskasvatustiedettä, johon ei haeta Vakavalla..?

Vierailija
844/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä voi lukea aikuiskasvatustiedettä, johon ei haeta Vakavalla..?

Tampereen yleinen kasvatustiede oikee nimi joku elinikäinen oppiminen. Jos toi nyt samaa meinaa kuin aikuiskasvatustiede

Vierailija
845/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon aiotte vielä materiaalien julkaisun jälkeen panostaa tilastotieteen harjoitteluun ? Vai käytättekö kaiken ajan vain materiaalien opiskeluun?

Vierailija
846/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin aikaan aineisto julkaistaan? 

Vierailija
847/5687 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon aiotte vielä materiaalien julkaisun jälkeen panostaa tilastotieteen harjoitteluun ? Vai käytättekö kaiken ajan vain materiaalien opiskeluun?

Mä ainakin aion yrittää tehdä vielä jonkun pikakertauksen ja vanhoja valintakokeita.

Vierailija
848/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 5 pitkää tuntia D::

Vierailija
849/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipahan nähtyä unta, jossa materiaaleja oli yli 4000 sivua ja yritin laskea, kuinka kamalan monta tuntia niiden tulostamiseen kuluisi :D

On kyllä ihana päästä matskujen kimppuun, tilastojen suhteen on kaikki jo tehty, toki täytyy pitää taitoja yllä tässä kuukauden aikana. Vielä syksyllä opiskelin lääkiksen pääsykokeisiin ja tammikuussa tuli välähdys siitä, että psykalle minä oikeasti haluan. Koepistekiintiöstä pitäisi päästä sisälle, kun tuli ns. väärät aineet kirjoitettua.

Tsemppiä kaikille urakkaan :)

Vierailija
850/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten Jyväskylän tai Itä-Suomen kokeissa ollut loogiikkatehtäviä? Siis, samanalaisia kuin Hel-Tur-Tam kokeissa? Yritän (kuten kaikki muutkin) pohtia mitä uudistunut koe pitää sisällään...

Vierailija
851/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta sivua noita matskuja yleensä on ollut? Lähinnä mietin et puhutaanko 10 sivusta vai 50 vai 100 sivusta. Täytyis tänään suunnata kirjastoon noita tulostelemaan niin tietäis vähän ees suuntaa kuinka paljon paperia otan mukaan 🤨

Vierailija
852/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna hki/tre/turku ja jkl taisi molempiin olla 7 artikkelia jos oikein muistan? nyt varmaan aika saman verran, artikkelit olivat pituudeltaan keskimäärin ehkä 12 sivua. plus nyt jotain tilastoa varmaankin

Vierailija
853/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 artikkelia oli HKI/TKU/TRE viime vuonna, yhteensä n. 100 sivua. 

Vierailija
854/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin oon ainoa joka ei aio noita tulostaa :D huh huh, kalliiks tulis kirjastossa tulostella. Mä tykkään tosi paljon enemmän lukea koneelta kun jostain papereilta tai välttämättä kirjastakaan, tosi jees että ne tulee sähkösessä muodossa :)

Vierailija
855/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, jännityksen takia tässä heräillyt vaan pitkin aamua, mitähän siitä itse koepäivästä oikeen tulee :D sillon ois ensiarvosen tärkeää saada nukuttua mutta itseni tuntien en varmaan saa, muutun heti ihan kamalan unihäiriöiseksi jos jännittää..

Vierailija
856/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks psykalle hakija myös! Toinen tai kolmas kerta kun haen tosissaan psykalle, riippuu miten laskee. Ekan kerran kun hain, kävin vain istumassa tunnin kokeessa joten en niinkään laske sitä mukaan. Viime vuonna yritin täysillä muttei riittänyt kouluun asti. Toivon niin että tää ois mun vuosi ja pääsisin sisään. Olisi kova into päästä elämässä eteenpäin ja aloittaa opinnot. Jännää, kohta tulee artikkelit, ei jaksaisi odottaa! Jännä nähä miten monta niitä on ja tuleeko mitään tarkennusta tilaston osalta. Tsemppiä kaikille lukemiseen!

Vierailija
857/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevätfiilis kirjoitti:

Täällä yks psykalle hakija myös! Toinen tai kolmas kerta kun haen tosissaan psykalle, riippuu miten laskee. Ekan kerran kun hain, kävin vain istumassa tunnin kokeessa joten en niinkään laske sitä mukaan. Viime vuonna yritin täysillä muttei riittänyt kouluun asti. Toivon niin että tää ois mun vuosi ja pääsisin sisään. Olisi kova into päästä elämässä eteenpäin ja aloittaa opinnot. Jännää, kohta tulee artikkelit, ei jaksaisi odottaa! Jännä nähä miten monta niitä on ja tuleeko mitään tarkennusta tilaston osalta. Tsemppiä kaikille lukemiseen!

Siis toinen tai kolmas kerta kun haen ylipäänsä psykalle, tosissaan tokaa kertaa.

Vierailija
858/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten Jyväskylän tai Itä-Suomen kokeissa ollut loogiikkatehtäviä? Siis, samanalaisia kuin Hel-Tur-Tam kokeissa? Yritän (kuten kaikki muutkin) pohtia mitä uudistunut koe pitää sisällään...

Ei ole tietääkseni. Olin vuosien 2017 ja 2018 kokeissa eikä ollut logiikkaa. Tilastosta oli kyllä hieman soveltavampia tehväviä nyt viime keväänä.

Vierailija
859/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi tätä odotuksen määrää. Ihan hullua ajatella, että tasan 4 viikon päästä on jo pääsykoe. Toivon, että olisi vain artikkeleita eikä mikään tilastomateriaalia. Tota tilastoa alkaa jo tulemaan korvista ulos.

Onkohan siellä vain 1 englanninkielinen artikkeli vai useampi? Toivon, että se ei olisi mikään psykologian historiaan liittyvä, jossa vilisee nimiä ja vuosilukuja niin kuin viime vuonna Jyväskylän yksi oli..

Vierailija
860/5687 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi tätä odotuksen määrää. Ihan hullua ajatella, että tasan 4 viikon päästä on jo pääsykoe. Toivon, että olisi vain artikkeleita eikä mikään tilastomateriaalia. Tota tilastoa alkaa jo tulemaan korvista ulos.

Onkohan siellä vain 1 englanninkielinen artikkeli vai useampi? Toivon, että se ei olisi mikään psykologian historiaan liittyvä, jossa vilisee nimiä ja vuosilukuja niin kuin viime vuonna Jyväskylän yksi oli..

Vahva veikkaus että siinä on kyllä tilastoa, mutta sellaista jota varmaan ihan kaikki jo osaa täällä kun on opiskellut sitä ihan samalla lailla kun edellisvuosina :D

Toivon että ois useita englanninkielisiä!