Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Itse toivon että olisi mukana jotain vaikeaa tilastoa: t-testit, korrelaatiot, regressiot ja khii toiseen testit jne: ei tarvisi ite opetella, mutta takaisi sen että niitä kysytään
toimiiko teillä tuo helsingin materiaalien sivu enää?
Vierailija kirjoitti:
toimiiko teillä tuo helsingin materiaalien sivu enää?
ei näköjään :o
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon että olisi mukana jotain vaikeaa tilastoa: t-testit, korrelaatiot, regressiot ja khii toiseen testit jne: ei tarvisi ite opetella, mutta takaisi sen että niitä kysytään
Mulle noi asiat on jotenki helpompii kuin esim todennäköisyyslaskut ja kombinatoriikka (jos vaa osaa ettii oikeit lukui :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle noi asiat on jotenki helpompii kuin esim todennäköisyyslaskut ja kombinatoriikka (jos vaa osaa ettii oikeit lukui :D)
sama!! en tiiä mikä niissä todennäköisyyslaskuissa on ku mun täytyy erityisen paljon keskittyy niihin että saan ne oikein, vaikka ne periaatteessa on tosi yksinkertaisia yleensä. sit just esim. tilastollinen testaaminen menee aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama (paitsi regressio meni yli hilseen ja sitä en oikein jaksanut koskaan opetella), todarit on jostain syystä ihan hemmetin vaikeita kun yhtään hämmentävämpi tehtävänasettelu..
Sama juttu kyllä täällä :D että todennäköisyydet on kaikista vaikeimpia juuri tehtävänasetteluiden ymmärtämisen kannalta.
T. Ekan viestin laittanut
Toivon silti että noista tulee materiaalia, niin sais vähän etumatkaa koska esim. Karjalaisessa tai lukiokorjoissa ei ole tilastollista testausta
Musta olis kiva jos materiaaliin tulis todareita tai jotain loogiseen päättelyyn liittyvää. Ei ne mullekaan erityisen helppoja ole, mutta jotenkin vaan kiinnostaa. Jos ne oppis hyvin niin sittenhän niitä olis tosi mukava tehdä.
En usko että materiaaliin tulee mitään loogiseen päättelyyn liittyvää, vaikka loogista päättelyä melko varmasti testataan kokeessa
Aiemmin joku sanoi että 2018 vuoden kokeessa ei ollut logiikkaa, niin lopussahan oli perinteistä perinteisempi logiikka tehtävä
Perustodennäköisyyslaskut on melko ymmärrettäviä ja helppoja, mut niissä pitää kyllä silti olla aina tosi tarkkana. Kombinatoriikkaki on periaatteessa yksinkertaista, mutta kun niitäkin eri tapoja ja kaavoja on siinä useampi, niin helposti menee sekaisin. Karjalaisen kirjan viimeinen kappale, joka käsittelee hypoteeseja ja tilastollista testaamista, on jotenkin niin teoriapainoitteinen, että on vähän vaikea hahmottaa. Tiedän osaavani tilastotieteestä jo paljon, mut tuntuu silti, etten tarpeeksi ja että kaikki kertaus kannattaa. Aionkin artikkeleiden ohella myös vähän kerrata tilastoa, pääpainona kuitenkin on mulla artikkelit.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kyllä täällä :D että todennäköisyydet on kaikista vaikeimpia juuri tehtävänasetteluiden ymmärtämisen kannalta.
T. Ekan viestin laittanut
Toivon silti että noista tulee materiaalia, niin sais vähän etumatkaa koska esim. Karjalaisessa tai lukiokorjoissa ei ole tilastollista testausta
Häh, käydäänhän Karjalaisen kirjassa tilastollinen testaus läpi?
Käydään, mutta ei mitään testisuureita. Itse luin karjalaisen 2 kertaa läpi, ja tilastollinen testaus aukesi vasta holopulkin jälkeen. Teoriaa on vaikea ymmärtää ilman tietoa käytönnöstä
Karjalaisen kirjassa ei juuri käydä testausta käytännössä läpi, lähinnä esimerkkien avulla. Tai ainakaan itse en esimerkeistä vielä kunnolla ymmärrä.
Linkki valintakoemateriaaliin ei toimi...
Itse nukuin viimeyönä yllättävän hyvin, vaikka toki jännittää materiaalin julkaisu. Kun ei edes oikein tiedä, missä muodossa ne on, että onko ne edes artikkeleita. Tänään en vielä artikkeleita tulosta, mut huomisesta alkaen tulostan ja opettelen sitten siinä muodossa.