Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjasti tsemppiä kokeeseen, tulevat kollegat! Pian urakka on ohi!
Urakkahan vasta alkaa, mutta kiitos!
Kyllä, mutta on ohi nopeammin kuin huomaatkaan! Ikinä ei kesä tullut yhtä nopeasti kuin pääsykoekeväinä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos että jaoitte kokemuksia te sisään jo päässeet :) saako vielä udella että tulitteko valituksi pääsykoe vai yhteispistekiintiössä?
Minä 10 h päivässä lukenut pääsin pelkän pääsykokeen perusteella, yo-papereistani ei ollut mitään hyötyä. Alunperin pidin mahdollisuuksiani olemattomana juuri tuon pääsykoekiintiön mitättömän pienuuden takia, mutta mitä enemmän opiskelin, sitä paremmin aloin uskoa siihen, että mahdollisuuksia minullakin on. Ainahan siinäkin kiintiössä joku pääsee kuitenkin.
Hurjasti tsemppiä kokeeseen, tulevat kollegat! Pian urakka on ohi!
Kiitos! Sun tarina on kyllä rohkaiseva :)
Hienoa, jos olen jotakuta rohkaissut! Mahdollisuuksia on aina. Oma elämäni olisi aivan toisenlaista, jos olisin antanut sen lannistaa, kuinka epätodennäköiseltä sisäänpääsy vaikutti. Mielestäni on myös erittäin hyvä, että psykologeiksi valikoituu ihmisiä monenlaisista lähtökohdista, kaikki eivät tosiaankaan ole monen ällän ylioppilaita, joille kaikki opiskelu on aina ollut helppoa. Heitä tietenkään mitenkään väheksymättä! Täysin nollaosaamisestakin on mahdollista saavuttaa tarvittava taso, kun vaan jaksaa tehdä töitä sen eteen. Meitä on muuten alalla monta, jotka eivät olisi ikinä uskoneet oppivansa tilastoa riittävän hyvin, mutta onnistuivat ylittämään itsensä.
Kysymys liittyen pyöristämiseen.
Vanha valintakoe vuodelta 2017.
Tehtävä 2.2.4. a)
Sain vastaukseksi 0,536
Oikea vastaus on 0,532
Mietin että kuinkahan montaa desimaalia kannattaisi välivaiheissa pitää. Itse olen pitäny neljää mutta mietin tulisiko oikea vastaus jos olisin pitänyt vaikka 3.
Miten te olette toimineet desimaalien suhteen? Oletteko saaneet täsmälleen saman tuloksen aina kuin valintakokeiden oikeissa vastauksissa?
Hei mulla ihan sama juttu!! Tuon ja monen muun laskun kanssa, että viimeisen numero. pyöristys heittää.
Oon pitänyt kaikki desimaalit välivaiheissa, mutta mallivastaus heittää välillä silti, koska pyöristys on tehty ihmeellisesti.
Tuo on kyllä kumma, miten heittää viimeiset desimaalit mallivastauksista kun laskee välivaiheet tarkoilla arvoilla. Eikös kaikissa matemaattisissa tieteissä oo perussääntönä että välivaiheissa ei pyöristellä. Toisaalta jotkut vastaukset osuvat oikeaan, eli ei mitään tietoa millä logiikalla niitä pitäisi pyöristellä.
Muistaakseni aiemman vuoden valmennuskurssilla neuvottiin pyöristämään välivaiheita vaikka 3 desimaalin tarkkuudella, koska se nopeuttaa nelilaskimella laskemista verrattuna siihen, että ottaisi kaikki desimaalit mukaan. Eikä valintakokeen tarkistamisenkaan käsittääkseni pitäisi olla niin tarkkaa, että pienistä pyöristyseroista menettäisi pisteitä, jos on laskenut tehtävän oikein. Kummallisia pyöristyksiä tosiaan on sekä valintakokeiden että valintakoekirjojen vastauksissa, mutta ehkä niissä on käytetty sellaisia tarkkuuksia, joita laskimella ei voi saada, vaikka ottaisi kaikki desimaalit mukaan.
Miten aiotte käsitellä artikkeleita?
Kuukausi aikaa kokeseen!
Aika tulee varmasti menemään ihan hujauksessa!
Saa nähdä, kuinka monta ja millaisia artikkeleita ja muuta materiaalia tiistaina sitten ilmestyy!
Jo aiemmin pyrkineet: mikä teillä on ollut aiempien kertojen isoin kompastuskivi?
Ei tarpeeksi valmistautumista / ”ylikunto” / paniikki kokeessa / aika loppuu kokeessa / .....?
Jännityksellä ja mielenkiinnolla ootan tiistaina tulevaa materiaalia
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi aikaa kokeseen!
Aika tulee varmasti menemään ihan hujauksessa!
Saa nähdä, kuinka monta ja millaisia artikkeleita ja muuta materiaalia tiistaina sitten ilmestyy!Jo aiemmin pyrkineet: mikä teillä on ollut aiempien kertojen isoin kompastuskivi?
Ei tarpeeksi valmistautumista / ”ylikunto” / paniikki kokeessa / aika loppuu kokeessa / .....?
Mulla oli ehkä jyväskylän kokeessa se, että tein tyhmiä huolimattomuusvirheitä matikassa. Artikkeleista osasin taas kaikki nippelitiedot, mutta kokonaisuus jäi vähän vähemmälle
Kompastuskivi: varasijalle soveltuvuuskokeissa, huippupisteet pääsykokeessa..
Vierailija kirjoitti:
Kompastuskivi: varasijalle soveltuvuuskokeissa, huippupisteet pääsykokeessa..
En tiedä oletko sama, joka aiemmin kirjoitti saaneensa Jyväskylän kokeesta täydet pisteet, mutta pudonneensa soveltuvuusosiossa. Joka tapauksessa tämä tuntuu ihan käsittämättömän hirveältä, siis vatutus on varmasti ollut mieletöntä. Onneksi soveltuvuusosiota ei enää ole! Tsemppiä erityisesti sinulle/teille tämän vuoden kokeeseen!
Omat kompastuskivet aikoinaan olivat liian heikko valmistautuminen ja kokeessa tehdyt huolimattomuusvirheet. Otin opikseni!
Tuntui kieltämättä aika kamalalle, varsinkin nyt kun soveltuvuusosiot poistetaan, niin tulee mietittyä että itsekkin olisin unelma alaani opiskelemassa ilman niitä. Varsinkin, kun oma sisäänpääsyni jäi ihan pisteistä kiinni, toivotaan että rahkeet riittää tänä vuonna. :) Kiitos hirveästi tsempeistä ♥️
Mulla kompastuskivenä ollut liian vähäinen valmistautuminen ja tilastomatikka, erityisesti kaavojen ulkoa opettelu sekä vanhojen valintakoetehtävien riittävä laskeminen. Jotenkin siihen ei vaan tuntunut millään riittävän aika/ opiskelu ehtivän sinne asti, tai ehkä näiden asioiden tekeminen olisi pitänyt aloittaa jo ihan lukemisen alussa.
Iso kompastuskivi on ollut myös se, että yritän helposti liian montaa opiskelutekniikkaa yhtäaikaa ja sitten en saa mitään osaprojektia (kaavat seinälle, värikoodatut korostukset, muistiinpanot, tehtävät eri lähteistä, ajatuskartat, ajatuksella lukeminen, flashcardsit, opetusvideot jne.) valmiiksi vaan lopputulos on se, että olen tehnyt kaikkea vähän enkä ehtinyt saada mitään loppuun jokaisesta kappaleesta/ artikkelista. Ja tähän syynä varmaan ollut se, että kyllästyn helposti yhteen tekemiseen, jolloin kiusaus vaihtaa kokoajan johonkin muuhun, vaikka edellinen tavoite on ihan kesken, on ollut liian suuri. Ja sitten kaikki onkin jo sekaisin.
Artikkelien kanssa ajattelin tehdä tänä vuonna niin, että päätän etukäteen kullekin materiaalin osalle ne päivät, joina opiskelen sitä niin pitkälle/ monella tavalla kuin siinä ajassa ehdin, ja sitten siirryn seuraavaan olin valmis tai en. Ja jos jotain jää kesken, jatkan niitä asioita vasta lopussa. Tai jos en ehdi kaikkea mitä halusin niin hyväksyn sen mikä jäi tekemättä, kunhan jokaista osaa on lopulta luettu edes about yhtä paljon.
Omg en jaksa enää odottaa!! Huominen vielä pitäisi jaksaa mutta odotus on kyllä niin kova ja motivaatio korkea! Nyt kun ajattelee että enää 4 viikkoa pääsykokeeseen. Tuntuu menevän aika tosi nopeesti
Onko villejä veikkauksia pisterajojen järjestyksestä? Minä veikkaan, että Tampere ja Turku vaativat korkeammat rajat kuin Jkl, koska aloituspaikkoja esim. Treella 30 verrattuna Jyväskylän 77.
Sanoisin, että järjestys korkeimmista malalampiin olisi Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä ja Joensuu.
Luulen myös järjestyksen olevan tuon kaltainen :) mitkä fiilikset!! mikä olis teidän unelma materiaali tiistaille? Miten aiotte käyttää huomisen?
Mä ajattelin huomenna aamulla ehkä kattoo viel jotain vanhoja pääsykokeita, sitten totta kai tulostan materiaalit ja lukasen ne läpi. Ja teen jonkinlaisen sotasuunnitelman
Urakkahan vasta alkaa, mutta kiitos!