Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
521/5687 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks joku teistä hakenut britteihin varavaihtoehtona?

Haen itse Hollantiin. Meinaan sieltä on helpompi saada sitten Suomessa laillistukseen johtava tutkinto, jos tekeekin mieli tehdä töitä psykologina tai käyttää suojeltuja psykologisia testejä työssään. Briteissä tähän täytyy käydä joku kliininen tohtorintutkinto (tai sitten maisteri esim. Hollannissa, taitaa olla harvoja maita joissa voi erikoistua kliinisesti englanniksi kun siihen kuuluu harjoittelu) ja tähän tohtorivaiheeseen on tosi vaikea päästä, joten siinä tapauksessa se on idyllinen vaihtoehto, jos et halua tehdä töitä psykologina, mutta haluat tutkinnon alalta.

hei muakin kiinnostais tähän liittyen; onko jollain tietoa, että voiko kandin suorittaa ulkomailla (hollannissa, briteissä tai missä vaan) ja sitten suorittaa maisteri suomessa ?

Helsingin yliopistossa voi hakea maisterihaussa pelkästään, ja niiden sivuilla lukee että ulkomailla suoritetulla psykologian kandilla voi hakea :-)

mahtavaa kiitos!!

Vierailija
522/5687 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks pääsykokeissa ees mahdollista pärjätä jos lukiossa oli vaan lyhyt matikka..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/5687 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lyhyt mutta kirjoitin kyllä vahvan ällän siitä, ja kävin osan kursseista pitkänä. Koen olevani vahvoilla tilastossa. Eli itse en koe ongelmaksi että oli lyhyt matikka

Vierailija
524/5687 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lyhyt matikka ja sain kirjotuksissa siitä C. XD Tilastotehtäviä oon osannu ihan hyvin kun on nyt motivaatiota niitä harjotella.

Vierailija
525/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks pääsykokeissa ees mahdollista pärjätä jos lukiossa oli vaan lyhyt matikka..?

Ei kai se oo siitä kiinni mitä on lukiossa käynyt jos jaksaa itsenäisesti opiskella tilastomatikkaa. Mulla monta vuotta lukioajoista ja aloin alusta opiskelemaan ja olen paljon oppinut. Tärkeintä on motivaatio ja täydellinen usko omaan oppimiseen. 

Vierailija
526/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin lyhyen matikan arvosanalla C ja pääsin viime keväänä sisään. Eli ihan mahdollista on.

Vierailija
527/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

woaaa mikä itsetunnon kohotus kun sain 2014 kokeesta lähes kaikki tilastotehtävät oikein, jopa ihanan kadonneet kaupungit tehtävät <3 2015 kokeesta en sitten tajunnutkaan millään miten saa vastaukset ekaan tehtävään

Vierailija
528/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo vieläkään alottanu vanhojen pääsykokeiden kertausta.... nyt täytyy ryhdistäytyy :D

Vierailija
529/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tän viikon laskenut vanhoja pääsykokeita. Aloitin lukemaan tammikuun lopussa ja olen laskenut karjalaisen ja holopulkin pariin kertaan, sekä pitkän matikan todarikirjan. Ensi viikolla vielä tehokertaus teoriasta ja logiikasta, viimeisellä viikolla lasken vielä uudelleen pääsykokeet ja lisämateriaalia.

Vierailija
530/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tän viikon laskenut vanhoja pääsykokeita. Aloitin lukemaan tammikuun lopussa ja olen laskenut karjalaisen ja holopulkin pariin kertaan, sekä pitkän matikan todarikirjan. Ensi viikolla vielä tehokertaus teoriasta ja logiikasta, viimeisellä viikolla lasken vielä uudelleen pääsykokeet ja lisämateriaalia.

Huhhuh! Luet niin kuin Holopulkki ois yhä pääsykoekirjana. No, ei hullusta pänttäyksestä kai haittaakaan ole...

Vierailija
531/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

woaaa mikä itsetunnon kohotus kun sain 2014 kokeesta lähes kaikki tilastotehtävät oikein, jopa ihanan kadonneet kaupungit tehtävät <3 2015 kokeesta en sitten tajunnutkaan millään miten saa vastaukset ekaan tehtävään

Et saakaan, sitä varten tarvitaan artikkelin tietoja.

Vierailija
532/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saakaan, sitä varten tarvitaan artikkelin tietoja.

Eikun hups, meni tehtävät sekaisin! X2 on standardoitu. Laskettava tunnusluku saadaan Spearmanilla.

Vierailija
533/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten / mistä ootte harjotellu logiikkaa?

Vierailija
534/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä! Pitääpä koittaa sillä. :)

Vierailija
535/5687 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sitten on nopeita :D mä alotin jo aikasin syksyllä ja nyt pikkuhiljaa alan olla käynyt kaikki aihealueet läpi. En oo viitsinyt silleen vaan juosta kaikkea läpi koska 98% asiasta ollu mulle täysin uutta (eipä tullu lukiossa keskityttyä matikkaan tippaakaan) joten oon yrittäny harjotella paljon.. Koko päivän keskittymiskapasiteetti ainakin mulla menee tosi helposti jo siihen että teen ihan vaan vaikka 10-20 jotain ei-pääsykoetasoista tehtävää :D mut jos niiden pääsykoetehtävienkin kimppuun vielä ehtis päästä.

Vierailija
536/5687 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen olisi teidän inhokki tehtävä? Mulla varmaan logiikkatehtävä, jossa pitää päätellä voidaanko vastaus päätellä ainoastaan ekan vihjeen tai tokan vihjeen tai molempien tai ei kummankaan perusteella :D niissä menee aina pieleen, sen sijaan esim 2018 vuoden logiikka tehtävä oli todella helppo, sen tyylistä toivoisin. Aiemmissa valintakokeissa on ollut tehtäviä, joissa pitää muistaa tarkkoja tuloksia artikkeleista ja tehdä niillä tilastollisia testejä. Jos artikkelit osaa hyvin, niin sellaisista on saanut hyvin pisteitä ja varmasti kyseiset tehtävät erottelevat hyvin. Jos taas kokeessa ei saa kaivettua lukuja päästään, koko tehtävä kaatuu siihen..

Vierailija
537/5687 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen olisi teidän inhokki tehtävä? Mulla varmaan logiikkatehtävä, jossa pitää päätellä voidaanko vastaus päätellä ainoastaan ekan vihjeen tai tokan vihjeen tai molempien tai ei kummankaan perusteella :D niissä menee aina pieleen, sen sijaan esim 2018 vuoden logiikka tehtävä oli todella helppo, sen tyylistä toivoisin. Aiemmissa valintakokeissa on ollut tehtäviä, joissa pitää muistaa tarkkoja tuloksia artikkeleista ja tehdä niillä tilastollisia testejä. Jos artikkelit osaa hyvin, niin sellaisista on saanut hyvin pisteitä ja varmasti kyseiset tehtävät erottelevat hyvin. Jos taas kokeessa ei saa kaivettua lukuja päästään, koko tehtävä kaatuu siihen..

Oothan tajunnut, että monet logiikan tehtävistä saa ratkaistua yksinkertasella yhtälöllä? Ja loput sitten muistiinpanoilla ja kokeilemalla viime vuoden logiikan tyyliin. Minkä vuoden kokeissa on pitänyt muistaa tarkkoja lukuja?

Vierailija
538/5687 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oothan tajunnut, että monet logiikan tehtävistä saa ratkaistua yksinkertasella yhtälöllä? Ja loput sitten muistiinpanoilla ja kokeilemalla viime vuoden logiikan tyyliin. Minkä vuoden kokeissa on pitänyt muistaa tarkkoja lukuja?

Millä yhtälöllä?

T. Eri henkilö kun alkuperäinen kysyjä

Vierailija
539/5687 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tajunnut. Usein saankin ratkaistua itse ongelman, mutta ongelma tulee siinä että jos saan ratkaistua ongelman vinkillä a, mutta en vinkillä b, niin onko kyse silloin siitä, että ratkaisun saa pelkästään vinkillä a, vai että ratkaisun pystyy hankkimaan sekä vinkillä a, että b, en vain tajunnut b:n ratkaisutapaa :D vaikeasti selitetty, mutta pointtina siis se, että näissä tehtävissä ensimmäinen ratkaisu häiritsee liikaa toisen miettimistä :d eli jos ratkaisen tehtävän a-kohdan avulla, niin on vaikea pohtia soveltuuko b-kohta ratkaisuksi yksinään kun tiedän jo oikean ratkaisun jne. Tarkkoja lukuja ainakin 2015 ja muistaakseni myös 2016 kokeessa, jälkimmäisestä en ole varma.

Vierailija
540/5687 |
24.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä yhtälöllä?

T. Eri henkilö kun alkuperäinen kysyjä

Se riippuu siis ihan tehtävästä. Päättele ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi