Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Uu, toivottavasti tänäkin vuonna läjäytetään 14 artikkelia luettavaksi, karsiutuisi taas porukkaa :p Vaatii aika täyspäiväistä paneutumista tuollaisen haltuunotto. Viime vuonna Jyväskylään taisi olla vain 7 artikkelia ja pidempi lukuaika, mites viime vuoden yhteisvalinta, montako oli? Toissa vuonna yhteisvalinnassa ilmeisesti 9?
Oho! Sulla on kyllä tosi hyvät paperit :) Uskon, että noilla on mahdollista päästä yhteispistekiintiöön. Itse kirjoitin neljä L ja yhden B:n ja sain 124.75 pistettä, joten siinä ja siinä riittääkö nämä kiintiöön, ei välttämättä.
Ite veikkaan et tulee 11 artikkelia joista 3 enkuks. Toivoisin että tulis enemmän enkuks koska kuitenkin opinnoissa enemmistö kirjallisuudesta on englanniks ja se muutenkin karsis niitä jotka opinnoissa ei pystyis ottaa haltuun tarvittavaa kirjallisuutta hyvässä tahdissa. Ja mikäli tilaston osuus vähenee niin jotenkin ihmisiä pitää erotella kuitenkin. Tosin ei pelkkä englanti yksinään riitä erottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Sulla on kyllä tosi hyvät paperit :) Uskon, että noilla on mahdollista päästä yhteispistekiintiöön. Itse kirjoitin neljä L ja yhden B:n ja sain 124.75 pistettä, joten siinä ja siinä riittääkö nämä kiintiöön, ei välttämättä.
3x L löytyy, mutta lyhyt matikka ja ilman kurssien käymistä tänä keväänä kirjoitettu toinen reaali rokottaa vaan ikävästi, kun viime kevään JKL taulukolla mulla olisi jotain 104/120 jos oikein muistelen :/
Vierailija kirjoitti:
Mä taas toivon, että artikkelitehtävät (tai millanen materiaali sieltä nyt tuleekaan), kokeessa jaettava aineisto ja sen tehtävät sekä logiikkatehtävät on se haastavin ja erottelevin osuus :) ois kiva saada kunnolla aivoja käyttöön sellasten tehtävien parissa kun nyt elämä ollut vaan matikkaa ja matikkaa.
Kuinka paljon oot oikein lukenut tilastoa?
Harmikseni en kyllä yhtään niin paljon kuin monet täällä ilmeisesti. Nyt viimeisen parin kuukauden ajan oon yrittänyt laskea/kerrata teoriaa noin 1-5h päivässä, en kyllä todellakaan ihan jokaisena päivänä. Keskittymishäiriöisenä (etenkin kun matikka kyseessä) toi on mulle aika paljon silti niin on sikäli tuntunut että elämä on vaan matikkaa :D mutta myös siksi että tilasto ei kyllä mulla ole millään holopulkin tasolla (tosin tuskin tarvitseekaan olla) niin toivon että koe on painottunut muihin asioihin :D
Vierailija kirjoitti:
Haen ei-ensikertalaisena vain Jyväskylään :D kilpailu tulee olemaan siis kova
Tsemppiä! Itse haen koepistekiintiössä vain Helsinkiin, eli sama tilanne täällä. We can do it!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että kahden viikon päästä julkaistavassa materiaalissa on 6 artikkelia, joista on enkun kielisiä. Tai vastaavasti 5, joista 1-2 enkunkielistä. Toki toivon että kaikki olisi suomeksi, lukeminen huomattavasti nopeampaa
Kai olet ymmärtänyt, että lähes kaikki kurssimateriaali mitä psykologiassa luetaan on englannin kielistä? Tietysti luennot ja diat suomeksi, mutta kirjat ja psykologian termit opiskellaan englanniksi, koska esimerkiksi joillekin aivojen osille ei ole mitään järkeviä käännöksiä. Joten siinä mielessä tämä on hyvä tapa karsia ne, joiden opiskelu itse koulussa olisi hitaampaa.
Tää. Jos enkku tuottaa paljonkin vaikeuksia, niin yliopistossa saattaa kyllä olla aika haastavat paikat edessä. No, sitä ehtii treenata vaikka koko kesän jos pääseekin!
Mistä tietää siis mihin kiintiöön pääsee? Luulin että se vaan arvotaan ketkä otetaan yhteispisteiden ja ketkä valintakokeen perusteella.
Kyllä yliopistossa pärjää huonommallakin enkulla :) T. Yliopisto opiskelija + psykan perus ja aineopintoja suoritettu, kirjoitin enkusta aikoinaan b:n
sisään otetaan kahdesta "jonosta" eli jos pärjäät hyvin pääsykokeessa ja sulla on hyvät yo-paperit, niin voit päästä sekä yhteispisteillä että koepisteillä. Jos yo-paperit on huonot, niin pääset koepistejonosta, olettaen että kuulut siihen parin prosentin parhaimmistoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yliopistossa pärjää huonommallakin enkulla :) T. Yliopisto opiskelija + psykan perus ja aineopintoja suoritettu, kirjoitin enkusta aikoinaan b:n
ainahan se on parempi että hallitsee kielen kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
sisään otetaan kahdesta "jonosta" eli jos pärjäät hyvin pääsykokeessa ja sulla on hyvät yo-paperit, niin voit päästä sekä yhteispisteillä että koepisteillä. Jos yo-paperit on huonot, niin pääset koepistejonosta, olettaen että kuulut siihen parin prosentin parhaimmistoon.
pääseekö suoraan yo papereilla psykaan, Hkiin tietenkin ällää ja eetä.
Ensi vuonna pääsee 60%. Tänä vuonna vielä ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pääseekö suoraan yo papereilla psykaan, Hkiin tietenkin ällää ja eetä.
Ei pääse vuonna 2019. Oletko käynyt opintopolun sivuilla? Vuonna 2020 yhteispistekiintiö muuttuu todistusvalinnaksi jolloin yo papereilla pääsee 60% sisään ja koekiintiöllä 40% sisään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää siis mihin kiintiöön pääsee? Luulin että se vaan arvotaan ketkä otetaan yhteispisteiden ja ketkä valintakokeen perusteella.
Mistä ihmeestä sulle on tollanen käsitys tullut O.o sut valitaan yhteispistekiintiössä, jos yhteispisteet riittää (eli toisin sanoen sun yo pisteet täytyy olla aika kovat, ja koepisteitä vaaditaan tällöin sitten vähemmän) ja koepistekiintiössä, jos saat tarpeeksi koepisteitä (niitä tarvitsee tässä tilanteessa enemmän, kuin mitä tarvisi jos sulla olisi hyvät yo-pisteet myös ja pääsisit yhteispistekiintiössä).
Eli siis esim. jos yhteispistekiintiössä sisäänpääsyyn on vaikka jonain vuonna vaadittu 170 pistettä, tästä voisi olla esim 60p koepisteitä ja 110 yo-pisteitä. Sitten taas koepistekiintiössä sun täytyykin saada vaikka 80 koepistettä että voit tulla valituksi.
"Vuodesta 2018 alkaen pääsykokeissa ei tulisi edellyttää pitkäkestoista valmentautumista."
Tässä yksi opiskelijavalintauudistuksen pääpointeista, ja tästä syystä uskon ettei enää tästä vuodesta lähtien tilaston kovin syvällistä osaamista voida vaatia kokeessa (holopulkin tasoinen tilasto nyt vähintäänkin edellyttää hyvin pitkää valmistautumista). Luulen, että jopa ne sisällöt mitä nyt valmennuskursseilla opetetaan menee tarpeettoman syvällisiksi. Varmasti suurin painotus on niissä materiaaleissa (jotka tietty voi hyvin sisältää nekin jotain tilastoon liittyvää..).
Vitsi, toivon että vielä tänä vuonna vaadittaisiin syvällistä tilasto osaamista :D onko valmennuskursseilla käyty läpi tilastollista testausta? käydäänkö sitä ylipäätään lukiokirjoissa
Paljonkohan pisteitä/millaisetkohan paperit riittää yhteispistekiintiöön? Tietysti varmasti vaihtelee yliopistokohtaisesti. En esimerkiksi usko, että Helsinkiin riittää läheskään sama pistesaldo kuin vaikkapa Jyväskylään/Joensuuhuun.
Minä valmistuin syksyllä lukiosta ja olen siis ensi kertaa pääsykokeisiin matkalla vailla mitään käsitystä edellisvuosien kiintiöiden rajoista.
Kaipa sinne yhteispistekiintiöön vähintään E:n paperit vaaditaan, näin ainakin ennen on ollut. Toki nyt uusien taulukoiden takia korostuu, onko kirjoittanut "oikeat" aineet.
Korotusten ja yo-tutkinnon täydentämisen jälkeen lähtöpisteeni ovat mitä todennäköisimmin 128,9, mikä on 81,6% lähtöpisteistä. Viime vuonna hain JKL ja sain 76% lähtöpisteistä ja niistä olisi ollut jonkun verran apua... Voikohan luottaa, että nytkin olen yhteispistekiintiössä?