Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tähän ketjuun vaan katsomaan ja nyt alkoi suorastaan jännittää teidän puolesta <3
Toivottavasti pääsette kaikki sisälle!
Itse luin aikanaan psykologian pitkänä sivuaineena, kun vapaana sivuaineena sai opiskella lähes mitä vaan. Eli käytännössä tein myös syventävät kurssit, paitsi muutaman käytännön psykologin työhön valmistavan kurssin. Silloin otettiin vuosittain sisään tietty määrä pitkälle opiskelleita sivuaineopiskelijoitakin, eli olisin halutessani voinut vaihtaa pääaineen siinä kohtaa psykologiaan ja oman pääaineeni sivuaineeksi, mutta se olisi tiennyt noin vuoden lisäaikaa vielä opiskeluun, joten en siihen harkinnan jälkeen kuitenkaan lähtenyt. Mutta tiedän muutaman ihmisen, joka tuon vaihdon teki. Eli vinkkinä, jos ei opiskelupaikka aukea suoraan psykaan, niin menkää sisälle yliopistoon jollain, mihin on vähemmän hakijoita, ja lukekaa psykaa sivuaineena ja sitten jossain vaiheessa hakekaa pääaineen vaihtoa. Tsemppiä!
Valitettavasti psyka on niitä harvoja aineita, joihin vaihto ei onnistu...
No on ainakin ennen onnistunut, mutta toki en tiedä ihan viime vuosien tilannetta. Tuota väylää ei kauheasti mainosteta, mutta on se ainakin ennen ollut mahdollista :) Ja toki voi olla eri tilanne eri yliopistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin tähän ketjuun vaan katsomaan ja nyt alkoi suorastaan jännittää teidän puolesta <3
Itse luin aikanaan psykologian pitkänä sivuaineena, kun vapaana sivuaineena sai opiskella lähes mitä vaan. Eli käytännössä tein myös syventävät kurssit, paitsi muutaman käytännön psykologin työhön valmistavan kurssin. Silloin otettiin vuosittain sisään tietty määrä pitkälle opiskelleita sivuaineopiskelijoitakin, eli olisin halutessani voinut vaihtaa pääaineen siinä kohtaa psykologiaan ja oman pääaineeni sivuaineeksi, mutta se olisi tiennyt noin vuoden lisäaikaa vielä opiskeluun, joten en siihen harkinnan jälkeen kuitenkaan lähtenyt. Mutta tiedän muutaman ihmisen, joka tuon vaihdon teki. Eli vinkkinä, jos ei opiskelupaikka aukea suoraan psykaan, niin menkää sisälle yliopistoon jollain, mihin on vähemmän hakijoita, ja lukekaa psykaa sivuaineena ja sitten jossain vaiheessa hakekaa pääaineen vaihtoa. Tsemppiä!
No on ainakin ennen onnistunut, mutta toki en tiedä ihan viime vuosien tilannetta. Tuota väylää ei kauheasti mainosteta, mutta on se ainakin ennen ollut mahdollista :) Ja toki voi olla eri tilanne eri yliopistoissa.
Ainakaan viiteen vuoteen ei oo ollut mahollista missään yliopistossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se vakavan kokeessa ollut ja sisäänpäässyt täällä hengaillut kirjoittelija saanut tuloksensa myös vasta illan edellä? Aamupäivällä oli saanut sen spostin tulosten etenemisestä.
Täällä mä jännään teidän kanssanne!
Klo 14.32 oli tullut se viesti! En käynyt sen jäljiltä Opintopolussa, mutta kuulin myöhemmin toiselta sisäänpäässeeltä, että paikka oli silloin jo siellä odottamassa. :'D Sain tiedon illalla Opintopolun sähköpostista, jotka lähetetään keskitetysti klo 8 ja 20.
Pisteviesti teidän osaltanne kuuluu näin: "Alin hyväksytty valintakokeen pistemäärä on: 60. Sinun pistemääräsi on: "
Hyväksytty valintakoe ei tässä kohtaa tarkoita sisäänpääsyä. Se on Opintopolussa esitetty kynnysehto valinnalle (puolet skaalatuista pisteistä).
Samalla kun tarkistin tuon ehdon Opintopolusta, huomasin, että Helsingin varasijat psykassa on rajoitettu 15 hakijaan. Nehän ovat selvillä vasta kun koko valinta on valmis. Siinä yksi syy tulosten viipymiseen??
Pistelinkkiä ei ole vieläkään tullut eikä taulukosta löydy minun hakijanumerollani mitään. Valtsikka ja bilsa on jo julkaissut linkkejään ja kuulin, että sieltä ei näe muuta kuin omat pisteensä. Höh. Minulla yksi syy hakupäätökseen oli viimevuotiset pistelistat, joiden perusteella arvioin mahdollisuuteni hyviksi ja hakemisen kannattavaksi. Tämä maisterihaku on pieni ja viime vuonna oli otettu sisään kaikki, jotka ylittivät alimman hyväksytyn pistemäärän. Joku rassukka jäi alle pisteen verran alle - eikä otettu sisään, vaikka paikkoja jäi 4 täyttämättä.
Mihin koulutukseen tuo viimeinen kommentti viittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tällaiset porsaanreiät on tukittu ajat sitten.
Se on tosi kiva kun ihmiset haluavat auttaa ja osallistua! Kuka on kuullut "Häh, mihin psykologi tarvitsee matikkaa? Ei kuule kun nyt menet sairaalaan harjoittelijaksi vuodeksi, saat siitä työkokemuspisteitä!"
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla muiden jo useatta kertaa hakevien mielipide siitä, mikä oli kokeen vaikeustaso verrattuna edellisiin vuosiin. Ja kiva olisi kuullu myös jkl ja jns kokeissa ennen olleiden näkemyksiä, joita täällä on tosi vähän!
Mun mielestä koe oli vaikeudeltaan aika samaa tasoa kuin viime vuoden HTT. Tilasto oli tänä vuonna helpompi ja artikkelit taas (aika paljonkin) vaikeampi kuin viime vuonna. Logiikkakin oli mun mielestä tänä vuonna haastavampi. Olen ollut myös 2017 vuoden kokeessa ja se oli aivan kamala. 2018 ja 2019 olivat lasten leikkiä verrattuna siihen. Ja ei, en päässyt vuonna 2018, mutta olihan se nyt aivan helppo verrattuna vuoteen 2017.
Ajatuksia? :)
Kolme viimesintä koetta tehneenä mun mielestä viime vuoden koe oli todella hyvä psykan pääsykokeeksi, vaikka en siis sisään päässytkään. Tän vuoden koe tuntu vitsiltä, mutta sössin silti siinä paniikissa. Tilaston puolella tehtäviin oli annettu paljon tarvittavia arvoja valmiiksi vaikka niihin oli kaavat siinä lisämateriaalissa, mikä oli itselle pettymys, sillä se olis varmasti erotellut hakijoita vieläkin enemmän. Logiikkaosuudessa erityisesti parkkis-tehtävä, mikä ratkesi paperia ylösalaisin kääntämällä tuntuu ihan uskomattomalta siihen nähden, kuinka vaikeita kokeet on olleet viime vuosina. Toki kokeesta selvästi oli nähtävissä se, että myös jkl ja jns oli mukana. Itseäni harmittaa tämä kokeiden yhdeksi yhdistyminen aivan älyttömästi, sillä kävin viime vuonna yhteishaun lisäksi sekä jkl ja jns kokeissa, ja jkl paikka soveltuvuuskokeeseen jäi kiinni laskimeen tottuneena huonoista käsinlaskutaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se vakavan kokeessa ollut ja sisäänpäässyt täällä hengaillut kirjoittelija saanut tuloksensa myös vasta illan edellä? Aamupäivällä oli saanut sen spostin tulosten etenemisestä.
Täällä mä jännään teidän kanssanne!
Klo 14.32 oli tullut se viesti! En käynyt sen jäljiltä Opintopolussa, mutta kuulin myöhemmin toiselta sisäänpäässeeltä, että paikka oli silloin jo siellä odottamassa. :'D Sain tiedon illalla Opintopolun sähköpostista, jotka lähetetään keskitetysti klo 8 ja 20.
Pisteviesti teidän osaltanne kuuluu näin: "Alin hyväksytty valintakokeen pistemäärä on: 60. Sinun pistemääräsi on: "
Hyväksytty valintakoe ei tässä kohtaa tarkoita sisäänpääsyä. Se on Opintopolussa esitetty kynnysehto valinnalle (puolet skaalatuista pisteistä).
Samalla kun tarkistin tuon ehdon Opintopolusta, huomasin, että Helsingin varasijat psykassa on rajoitettu 15 hakijaan. Nehän ovat selvillä vasta kun koko valinta on valmis. Siinä yksi syy tulosten viipymiseen??
Pistelinkkiä ei ole vieläkään tullut eikä taulukosta löydy minun hakijanumerollani mitään. Valtsikka ja bilsa on jo julkaissut linkkejään ja kuulin, että sieltä ei näe muuta kuin omat pisteensä. Höh. Minulla yksi syy hakupäätökseen oli viimevuotiset pistelistat, joiden perusteella arvioin mahdollisuuteni hyviksi ja hakemisen kannattavaksi. Tämä maisterihaku on pieni ja viime vuonna oli otettu sisään kaikki, jotka ylittivät alimman hyväksytyn pistemäärän. Joku rassukka jäi alle pisteen verran alle - eikä otettu sisään, vaikka paikkoja jäi 4 täyttämättä.
Mihin koulutukseen tuo viimeinen kommentti viittaa?
Kasvatustieteen maisterihakuun. T. Vakava-hakija (omasta haustani ei ole anonyymia keskustelua missään, joten roikun täällä teidän kanssanne, harmi kun en voi syksyllä jatkaa - te sisäänpääsijät saatte kivan kaveriporukan alulle tältä palstalta!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla muiden jo useatta kertaa hakevien mielipide siitä, mikä oli kokeen vaikeustaso verrattuna edellisiin vuosiin. Ja kiva olisi kuullu myös jkl ja jns kokeissa ennen olleiden näkemyksiä, joita täällä on tosi vähän!
Mun mielestä koe oli vaikeudeltaan aika samaa tasoa kuin viime vuoden HTT. Tilasto oli tänä vuonna helpompi ja artikkelit taas (aika paljonkin) vaikeampi kuin viime vuonna. Logiikkakin oli mun mielestä tänä vuonna haastavampi. Olen ollut myös 2017 vuoden kokeessa ja se oli aivan kamala. 2018 ja 2019 olivat lasten leikkiä verrattuna siihen. Ja ei, en päässyt vuonna 2018, mutta olihan se nyt aivan helppo verrattuna vuoteen 2017.
Kolme viimesintä koetta tehneenä mun mielestä viime vuoden koe oli todella hyvä psykan pääsykokeeksi, vaikka en siis sisään päässytkään. Tän vuoden koe tuntu vitsiltä, mutta sössin silti siinä paniikissa. Tilaston puolella tehtäviin oli annettu paljon tarvittavia arvoja valmiiksi vaikka niihin oli kaavat siinä lisämateriaalissa, mikä oli itselle pettymys, sillä se olis varmasti erotellut hakijoita vieläkin enemmän. Logiikkaosuudessa erityisesti parkkis-tehtävä, mikä ratkesi paperia ylösalaisin kääntämällä tuntuu ihan uskomattomalta siihen nähden, kuinka vaikeita kokeet on olleet viime vuosina. Toki kokeesta selvästi oli nähtävissä se, että myös jkl ja jns oli mukana. Itseäni harmittaa tämä kokeiden yhdeksi yhdistyminen aivan älyttömästi, sillä kävin viime vuonna yhteishaun lisäksi sekä jkl ja jns kokeissa, ja jkl paikka soveltuvuuskokeeseen jäi kiinni laskimeen tottuneena huonoista käsinlaskutaidosta.
Auts, etkö sitten harjotellut käsinlaskutaitoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sössit? Mun mielestä oli ihan hyvä, että esim. regressioiden tilastollisen merkitsevyyden laskemiseen tarvittavia arvoja oli valmiina, se oli myös selvästi omanlaisensa jekku että kuka huomaa ne, useammalta kuullut että lähti niitä itse laskemaan mihin menee hemmetisti aikaa. Ja itsellä tuli aivan törkeä kiire kokeessa vaikka sinänsä suht hyvin sen osasinkin, että sikälikin ihan jees että oli jotain helpotusta kun aikaraja oli aika tiukka. Kyllä ehkä itsekin mieluummin silti tosin olisin ottanut viime vuosien tapaan sen tunnin lisää koeaikaa ja sitten vähän haastavampaa tehtävää (tilasto-osuuteen, artikkelikysymykset oli helvetin vaikeat tällaisenaankin...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnitteluni jo tässä vaiheessa kaikille tänä vuonna psykan opiskelupaikan lunastaville! Jaksamista teille, jotka joutuvat vastaanottamaan huonoja uutisia.
Tämä oli todennäköisesti viimeinen hakukertani, järjestyksessään jo viides. Koe meni keskinkertaisesti, joten en odota mitään. Näin ollen tulosten odottamiseen ei liity oikeastaan mitään suuria tunteitakaan tänä vuonna. Toista oli pari vuotta takaperin, jolloin oli kolmas hakukertani. Silloin olin valmistautunut todella hyvin sekä tilastojen että artikkelien osalta (kävin myös valmennuskurssin muun valmistautumisen ohella), myös koe TUNTUI menneen hyvin ja odotukset olivat korkealla.
Paskat pisteet olivat suuri yllätys ja pettymys jäätävä. En muista, milloin olisin ennen sitä tai sen jälkeen tuntenut itseni niin huonoksi ja tyhmäksi. Itkin päivätolkulla, oli murskaavaa. Mutta hei, sekin tunne helpotti ja meni siis ohi. Tämä lähinnä lohdutukseksi teille, joilla saattaa olla samat fiilikset tulosten tultua.
Voi ei :( Hurjasti tsemppiä sullekin ja jos tosiaan meinasit että nyt ois ollut vika hakukerta, niin toivottavasti sun oma polku löytyy jossain toisessa muodossa, ja pääset vielä tekemään kaikkia mahtavia sua kiinnostavia juttuja! Ulkomaille pääsee muuten helposti lukemaan psykaa, vaikka varmaan sen jo tiesitkin. Tiedätkö mikä sulla meni sitten pieleen silloin pari vuotta sitten? Vastaavassa tilanteessa varmaan ite tilaisin kokeen, että näkisi mistä kiikasti. Tosi raadollista näissä kyllä on se, että oikeasti joku pieni laskuvirhe tai muu vastaava huolimattomuusmoka voi viedä tosi ison potin pisteitä, ja jos se olisikin ollut kiinni jostain sellaisesta, niin ainakaan ei tarvis tuntea itseään niin huonoksi koska periaatteessa kuitenkin olisi osannut. Vaikka ei se toki siinä tilanteessa niin lohduta.
Hei,
Kommentti tuohon "ulkomaille pääsee helposti opiskelemaan psykaa" : kannattaa muistaa, että jos haluaa tehdä kliinistä psykologin työtä Suomessa niin silloin pitäisi kyllä opiskella Suomessa. Nimittäin mitään ulkomailla suoritettua psykologin tutkintoa ei rinnasteta Suomessa, eikä suomalaisen yliopiston psykan laitokselle pääse ulkomailla tehdyillä opinnoilla ohituskaistaa pitkin.
Toisaalta jos tiedät jo nyt, ettet halua tehdä kliinistä psykologin työtä, vaan olet hakeutumassa täysin tutkijan uralle, silloin ulkomailla opiskelu on ihan hyvä vaihtoehto. Etenkin, jos yliopisto on oikeasti hyvä eikä mikään rupuinen maaseutu-college, joka rekrytoi ulkomaalaisia kun paikalliset eivät suostu tulemaan huonomaineiseen oppilaitokseen. Monessa maassa (esim. Englanti) on tärkeää jatkon kannalta se, mistä yliopistosta valmistuu.
Paljon tsemppiä kaikille hakijoille, ja muistakaa pitää vaihtoehtoiset suunnitelmat avoimina. Psykologin työ on ihan mukavaa, mutta ei mitään tajunnanräjäyttävää. Itseasiassa lukiossa psykologian opiskelu oli paljon kivempaa kuin yliopistossa. En tiedä, olisinko loppujen lopuksi mennyt psykalle, jos olisin tiennyt miten kuivahkoa opiskelua oli tarjolla.
Terveisin psykologi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sössit tän vuoden kokeessa? miten koe siis meni?
Siis eikö ne tulokset tule tänäänkään??? Mua alkaa oikeesti raivostuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Tuolla koodissa ei ole tapahtunut tänään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia pienempiä hakuja kuten matikka, mantsa, hissa, kemia jne on tullut mutta ei mitään isompia. Ihan kummallista mun mielestä jos kaikki isot haut jätetään viimeseks paketiks, eikö siinä just oo iso riski järjestelmien kaatumiselle.. Vois mieluummin laittaa pieniä ja isoja sekasin ripotellen. Huoh
Mä ajattelin torstaina, että tulokset tulee salee maanantaina, mutta eipä taida tulla ennen perjantaita :P
Tää on niin p....estä. Tuntuu ettei pysty elämään ollenkaan ku kyttää opintopolkua kuin joku narkkari. Luulin että tänään alkais näkyä jonosijoja kun kaikki ID:t ovat tulleet.
En jaksais millään oottaa perjantaihin, kun tietää että Joensuusta ja Jyväskylästä on menneet tulokset sijoitteluun jo 20. päivä... 😭
Pitänee nyt yrittää keskittyä johonkin muihin juttuihin ja unohtaa koko haku. On tämä muuten aika piinaa.. :D