Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Minkä ikäistä porukkaa täällä on? Itse olen 22 ja kolmas hakukerta.
Toinen hakukerta oli, ja olen 19-vuotias. Koe tuntui menneen ihan ok ja aikakin riitti, Ei tosin voi ikinä tietää. Täytyy vain odottaa tuloksia. Matikan tehtävät olivat aivan kummallisen selkeitä tänä vuonna, ei miljoonaa turhaa sekoittavaa taulukkoa. Regressiokertoimien keskivirheetkin oli onneksi annettu, olisi ollut melkoinen homma alkaa laskea niitä sillä hirviökaavalla. Artikkelimonivalinnoissa sai kyllä syynätä jokaista sanamuotoa (kuten jos vs. sillä, oireiden alkaminen vs. diagnoosin saaminen...) Oli myös aika kierosti ilmaistu se yksisuuntainen taulukko "jakauman oikean hännän pinta-ala".
Mistä muista asioista kuin kokeen tarkistamisesta riippuu koska tulokset julkaistaan? Oletan että tulokset julkaistaan mahdollisimman aikaisin, mutta koska mahdollisimman aikaisin mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Mistä muista asioista kuin kokeen tarkistamisesta riippuu koska tulokset julkaistaan? Oletan että tulokset julkaistaan mahdollisimman aikaisin, mutta koska mahdollisimman aikaisin mahtaa olla?
Yo-tuloksista, tulosten tarkistamisesta, Opintopolusta. Opintopolku käsittelee kuitenkin parinsadantuhannen ihmisen hakemukset (sekä toinen että kolmas aste) ja siinä on aika paljon laskemista palvelulle. Se on tarkasti määritelty missä järjestyksessä se ne voi käsitellä. Järjestys ei ole julkinen. Lisäksi tulokset ilmoitetaan tipoittain, että järjestelmä ei kaadu kun sinne rynnätään katsomaan ja hyväksymään paikkoja.
Esim. Helsingin yliopisto ilmoittaa tuloksensa aina jostain syystä ihan viimeisinä päivinä aika lailla hakukohteesta riippumatta.
Toisen asteen haku valmistuu ensin, olisikohan 14.6.
Lisäks yliopistolla on porukkaa kesälomalla paljon kesäkuussa niin eiköhän sekin vähän viivästytä tuloksia. En tiiä tarkistaako ne ite ne kokeet siellä vai lähettääkö jollekin ulkoiselle toimijalle. Näin ainakin osa mun tekemistä monivalintatenteistä on mennyt (Jyväskylä), että tuloksissa kesti koska kokeet lähetettiin jonnekin olisikohan ollut jopa ulkomaille missä ne optiset lomakkeet luettiin. Plus varmaan kestää hetki kokeiden tarkistuksen jälkeen kattoa painotukset ja lopullinen tehtävien pisteytys.
Vierailija kirjoitti:
21 ja ensimmäinen hakukerta :)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että tulokset julkaistaan pikemmin mahdollisimman myöhään.
turku 1. varasija 2018 kirjoitti:
Toinen hakukerta oli, ja olen 19-vuotias. Koe tuntui menneen ihan ok ja aikakin riitti, Ei tosin voi ikinä tietää. Täytyy vain odottaa tuloksia. Matikan tehtävät olivat aivan kummallisen selkeitä tänä vuonna, ei miljoonaa turhaa sekoittavaa taulukkoa. Regressiokertoimien keskivirheetkin oli onneksi annettu, olisi ollut melkoinen homma alkaa laskea niitä sillä hirviökaavalla. Artikkelimonivalinnoissa sai kyllä syynätä jokaista sanamuotoa (kuten jos vs. sillä, oireiden alkaminen vs. diagnoosin saaminen...) Oli myös aika kierosti ilmaistu se yksisuuntainen taulukko "jakauman oikean hännän pinta-ala".
"Kuten jos vs sillä"? Taulukkohan oli sama kuin tilastomatskussa paitsi että siinä ei lukenut oikeasta hännästä mitään, joten kokeen taulukko oli parempi.
Olen 20 ja eka hakukerta. Koe tuntui menneen ihan hyvin, mutta artikkelien monivalinnoista en osaa yhtään sanoa. Tein ne hirveällä kiireellä varmaan 15 minuutissa, joten sieltä voi kyllä tulla ihan mitä tahansa hyvin huonon ja huvin hyvän väliltä :D
Yhdessä kohdassahan oli väittämä "itsetuntemuksen kohoneminen on hyvä asia SILLÄ se vähentää väkivaltaa" tai jotain sinne päin, kun artikkelissa asia oli epävarmempi: .... JOS se vähentää väkivaltaa. Yksi sana merkittävä koko väittämän kannalta
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kohdassahan oli väittämä "itsetuntemuksen kohoneminen on hyvä asia SILLÄ se vähentää väkivaltaa" tai jotain sinne päin, kun artikkelissa asia oli epävarmempi: .... JOS se vähentää väkivaltaa. Yksi sana merkittävä koko väittämän kannalta
Ja näillähän mitataan just sitä onko vain opetellut aineiston ulkoa vai ymmärtääkö sen. Ulkoa opetellut vastaa niillä samoilla sanoilla kuin kirjassa oli. Ymmärtäjä vastaa oikein.
Huonomuistiselle ymmärtäjälle nuo ovat ikäviä. "Kyllä siinä kirjassa luki näin, mutta kun se idea oli näin, vai muistanko mä nyt vaan ihan väärin..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonomuistiselle ymmärtäjälle nuo ovat ikäviä. "Kyllä siinä kirjassa luki näin, mutta kun se idea oli näin, vai muistanko mä nyt vaan ihan väärin..."
Kuulun tähän jengiin.
Kuinka monta saitte artikkelikysymyksistä oikein? Entä osittain oikein ja täysin väärin (mukaan lukien vastaukset joissa yksikin ylimääräinen vastaus)? S.193 tällä palstalla oli oikeiden vastausten lista, ja 1+2 kohtiin korjaukset muutaman viestin jälkeen.
Jokainen yliopisto tarkastanee kyseisellä paikkakunnalla tehdyt kokeet ja tiedot ajetaan yhteiseen tietokantaan Opintopolkuun. Opintopolussa on ohjelma, joka laskee pisteet ja jakaa hakijat hakukohteisiin tiettyjen parametrien (pisteet, hakukohde jne.) mukaan.
Järjestelmään tulee toki tiedot muidenkin kuin psykan valintakokeiden tuloksista, joten tuo opiskelupaikkojen jako tapahtuu vaiheittain. Tämä on myös yksi syy siihen, että tulokset saattavat tulla hakijoille hieman eri aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
18 ja eka hakukerta. Ei taida jäädä ainoaksi, ens vuonna uudestaan sitten. :D
Jännä kuulla, että täällä on ihan perheellisiäkin hakemassa. Vaatii varmasti itsekuria valmistautua pääsykokeeseen ja huolehtia samalla lapsista jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 ja eka hakukerta. Koe tuntui menneen ihan hyvin, mutta artikkelien monivalinnoista en osaa yhtään sanoa. Tein ne hirveällä kiireellä varmaan 15 minuutissa, joten sieltä voi kyllä tulla ihan mitä tahansa hyvin huonon ja huvin hyvän väliltä :D
Ihan ku mun kirjottama :D mulla tuntu kans menneen muuten hyvin mutta samoin tein artikkelikysymykset kiireessä varmaanki just alle 15 minuutissa, ja tuli kyllä varmasti paljon virheitä.. Se on ainoa asia mikä tästä kokeesta kaivaa ja paljon, kun pelottaa että tyyliin vaan muutama meni lopulta täysin oikein niistä :/ koin kyllä että ymmärsin artikkelit melko hyvin mutta en siinä kiireessä kerennyt ajatella kysymyksiä yhtään syvällisemmin, ja esim tohon väkivalta-artikkelin koska/jos lankaan menin siksi. Enkä myöskään tajunnut että tosiaan ylimääräisestä vastauksesta menee nollille niin aika huolettomasti niitä ruksailin. Toisaalta jotkut sit taas keskitty noihin paremmin esim. logiikan kustannuksella ja ei ehtiny tehdä niitä.
Ähhh saispa jo tietää... :D
Kaikki sympatiat niille jotka eivät ymmärtäneet, että monivalinnassa tippuu nollille, jos vastaa vääriä vaihtoehtoja :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatiat niille jotka eivät ymmärtäneet, että monivalinnassa tippuu nollille, jos vastaa vääriä vaihtoehtoja :D
Joo. Täähän on melkein kierompaa kuin antaa miinuspisteitä!
Hämmästyttävän moni ei tajua. Ajatellaan "no ihan sama, mä vastaan tälleen!" vaikka just se yks väärin arvattu vastaus voi maksaa opiskelupaikan.
Pakko ite kans kommentoida, koe siis meni mulla huonosti ja tein tosi tyhmiä virheitä :( Neljäs hakukerta mulla niin kyllähän sitä jo mielellään ois päässyt opiskelemaan.. No, täytynee jatkaa aineopintojen opiskelua avoimessa niin pääsee ees sitä kautta eteenpäin :/