Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa. Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
3221/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu tuli viime vuonna ennen juhannusta ainakin, muut vähän myöhemmin, jos oikein muistan?

Vierailija
3222/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa pisterajat olla taivaissa, kun kaikkien mielestä koe oli helppo

Mitä ihmettä? Et oo selvästi lukenut tätä keskustelua ollenkaan :D en ole vieläkään nähnyt _kenenkään_ sanovan että koe ois ollut helppo, vaikka oon seurannut tätä ja jodelia ja psykalle-ryhmää facessa hyvin aktiivisesti. Suurin osa itseasiassa on ollut tosi pettyneitä omaan suoritukseensa ja aika loppunut kesken, muutama tyyppi täällä puhunut kokeesta positiivisempaan sävyyn mutta oikeasti vaan muutama :o niin ihmettelen vaan, mistä sait tollasen käsityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei todellakaan voi sanoa, että koe olisi ollut HELPPO. Se oli selkeästi rakennettu ja tehtävät olivat monipuolisia. Se mittasi todella paljon perehtyneisyyttä asioihin, muutamaa tehtävää + logiikkaa lukuunottamatta. Ja vaikka olisi kuinka perehtynyt, niin esim. tehtävä 1.1.1. vaati täyttä annetun aineiston hallintaa, johon ei voinut varautua etukäteen. Väitän, että jos koe olisi ollut helppo, useammallakaan ei olisi aika loppunut kesken, ja olisi osannut suoraan vastata jokaiseen kohtaan ilman suurempia pähkäilyjä.

Vierailija
3224/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei todellakaan voi sanoa, että koe olisi ollut HELPPO. Se oli selkeästi rakennettu ja tehtävät olivat monipuolisia. Se mittasi todella paljon perehtyneisyyttä asioihin, muutamaa tehtävää + logiikkaa lukuunottamatta. Ja vaikka olisi kuinka perehtynyt, niin esim. tehtävä 1.1.1. vaati täyttä annetun aineiston hallintaa, johon ei voinut varautua etukäteen. Väitän, että jos koe olisi ollut helppo, useammallakaan ei olisi aika loppunut kesken, ja olisi osannut suoraan vastata jokaiseen kohtaan ilman suurempia pähkäilyjä.

Samaa mieltä! Minä olin perehtynyt niin hyvin kuin vain voi ja juuri tuo 1.1.1 viimeiset kohdat saivat minut jumittumaan enkä ehtinyt niihin enää palata.

Vierailija
3225/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota ensi vuoden uudistusta. Osaako joku selittää kattavasti, että miten tuo haku uudistuu? Menikö se niin, että 60% otetaan yo-todistuksen perusteella ja loput 40% pääsykokeen perusteella? Ja entäs maisterihaku? Mistäs löytyis lisätietoja tästä?

Vierailija
3226/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota ensi vuoden uudistusta. Osaako joku selittää kattavasti, että miten tuo haku uudistuu? Menikö se niin, että 60% otetaan yo-todistuksen perusteella ja loput 40% pääsykokeen perusteella? Ja entäs maisterihaku? Mistäs löytyis lisätietoja tästä?

Yhteispistejono myös poistuu, eli kaikki kokeen tekijät ovat koepistejonossa. Siksi ei kannata rynnätä korottamaan yo-arvosanoja, ellei pääse E/L-tasolle kaikissa aineissa. Pitää myös olla ensikertalaisen asemassa. Pisteet löydät kun googlaat todistusvalinta 2020 ja otat sen Opintopolun linkin.

Maisterihaku pysynee ennallaan kun pääsykokeet pitää kuitenkin järjestää.

Vierailija
3227/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että ylimpien hakutoiveiden tulokset tulevat ennen alempia. Itse siis pääsin sisään viime keväänä Joensuuhun, joka oli mulla ykkösenä. Parilla kaverillani Joensuu ei ollut ykkösenä ja heillä näkyi, että opiskelijavalinta kesken Joensuun kohdalla.

Vierailija
3228/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterihaun säilyminen ei oo varmaa. Joitakin vuosia sitten Turusta tai Tampereelta (en muista kunnolla) poistettiin yhtäkkiä maisterihaku, koska tarpeeksi moni ei valmistunut siitä. Uskon ja toivon maisterihaun säilyvän, koska pääsykoeuudistuksen yhteydessä on puhuttu sisäänpääsyväylien lisäämisestä.

Vierailija
3229/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että ylimpien hakutoiveiden tulokset tulevat ennen alempia. Itse siis pääsin sisään viime keväänä Joensuuhun, joka oli mulla ykkösenä. Parilla kaverillani Joensuu ei ollut ykkösenä ja heillä näkyi, että opiskelijavalinta kesken Joensuun kohdalla.

Joo, tuloksissa on kaksi aspektia. Toinen on koulun tulokset ja toinen on omat tulokset.

Omat tulokset valmistuvat vasta sitten kun on tullut hyväksytyksi ylimpään mahdolliseen toiveeseen. Eli joko ykköseen tai kaikki ylemmät kohteet ovat tulleet hylättyinä tai varasijoilla.

Vierailija
3230/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaun säilyminen ei oo varmaa. Joitakin vuosia sitten Turusta tai Tampereelta (en muista kunnolla) poistettiin yhtäkkiä maisterihaku, koska tarpeeksi moni ei valmistunut siitä. Uskon ja toivon maisterihaun säilyvän, koska pääsykoeuudistuksen yhteydessä on puhuttu sisäänpääsyväylien lisäämisestä.

Minä uskon, että "aikuiset" halutaan jatkossa ennemmin sisään muilla väylillä, avoin/maisteri, ja todistusvalinta/pääsykoe jää "nuorille". Katsotaan miten psykan avoimen väylä kehittyy. Mutta se ei ole ensi vuoden asia vielä.

Vierailija
3231/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että "aikuiset" halutaan jatkossa ennemmin sisään muilla väylillä, avoin/maisteri, ja todistusvalinta/pääsykoe jää "nuorille". Katsotaan miten psykan avoimen väylä kehittyy. Mutta se ei ole ensi vuoden asia vielä.

Aika vaikea keksiä miten tämä toteutettaisiin ilman syrjinnän kriteereitä ensikertalaiskiintiön lisäksi, mutta kait siihen keinot keksii jos oikein haluaa.

Vierailija
3232/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea keksiä miten tämä toteutettaisiin ilman syrjinnän kriteereitä ensikertalaiskiintiön lisäksi, mutta kait siihen keinot keksii jos oikein haluaa.

Käytännössä tietysti nostamalla näiden kiintiöiden kautta pääsijöiden määrää. Pääsykokeen ennakkovalmistautumisen poistuminen tekee maisterihausta heti houkuttelevampaa. Nyt tilanne on vähän outo, kun joutuu näkemään yhtä paljon vaivaa kuin kandihakijatkin, koska pääsykoe on sama ja pisterajakin melkein yhtä korkea. Maisterihakijalla on kuitenkin näyttöä akateemisesta opiskelukyvystä!

Toinen vaihtoehto on nostaa todistusvalinnan määrä taivaisiin, jolloin koevaihtoehtoa ei käytännössä ole. Matemaattis-luonnontieteellisen puolella todistuskiintiö tulee osassa aineita olemaan rapsakka 97 %. Noudattanee nykylinjaa, jossa pääsykokeet on vain ei-lukiopohjaisille hakijoille.

Tuo vaihtoehto ei tietenkään sovelly psykan kaltaiselle alalle.

Vierailija
3233/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein artikkelitehtäviä melkeen kaks tuntia :D

Vierailija
3234/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein artikkelitehtäviä melkeen kaks tuntia :D

Vitsi miten paljon aikaa jotkut on käyttänyt niihin! :D mä käytin ehkä 20 minuuttia (ja joo tuli virheitä, paljon)

Vierailija
3235/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistuksessa lukee "Jokaisen väitteen / kysymyksen kohdalla on löydettävä kaikki ja vain kaikki oikeat vastausvaihtoehdot, jotta saisi täydet pisteet". Eihän tuossa sanota mitään nollille jäämisestä jos vastaa yhden väärin? Vai saako noista aina vain joko 0 tai 1 pistettä? Jos saa 0 tai 1, niin silloinhan se on ihan sama vastaatko yhden oikein ja jätät yhden vastaamatta tai vastaatko yhden oikein ja vastaat toisen väärin, sama lopputuloshan siinä on, eli 0 pistettä?

Logiikkasi ontuu tässä. Tuo sinun tapasi edellyttäisi vähintään, että jokaisen kysymyksen kohdalla olisi ilmoitettu oikeiden vaihtoehtojen määrä.

Pisteytys tapahtuu niin kuin ohjeistuksessa lukee:

Täydet pisteet kun olet vastannut vain ja ainoastaan oikeat vaihtoehdot. Oikeita vaihtoehtoja on jokaisessa kysymyksessä 1 - 4 kpl. Jos olet vastannut vähemmän kuin oikean määrän oikeista vastauksista, mutta kuitenkin pelkästään oikeita vaihtoehtoja, niin et saa täysiä pisteitä, mutta kuitenkin jotakin. Jos olet mennyt arvaamaan väärän vastausvaihtoehdon, niin et saa siitä tehtävästä yhtään pisteitä.

Lyhyesti vielä, että jos oikeita vastauksia on vain yksi, niin täydet pisteet saa vastaamalla ainoastaan sen, mutta ei yhtään muuta vaihtoehtoa. Jos oikeita vastauksia on neljä, niin täysiin pisteisiin vaaditaan jokaisen vaihtoehdon valitseminen. Jos tuossa tilanteessa vastasit kaksi valintaa, niin saat pienen osuuden pisteistä.

Mä muistelisin, että pisteitä on saanut vaan, jos ainoastaan 1 oikea vaihtoehto on jäänyt valitsematta. Eli jos kaikki 4 on oikein ja olet valinnut 2, niin 0 pistettä. Mutta jos olet valinnut 3, niin jotain pisteitä.

Ei, vaan oikeista vastauksista saa aina jonkin verran pisteitä, mutta vain ja ainoastaan jos ei ole mennyt arvaamaan vääriä vaihtoehtoja mukaan.

Voi olispa pisteytys tänäkin vuonna noin! Sit mulla olis oman tarkastukseni mukaan vaan 3 kohtaa, josta tulis 0 pistettä.

Vierailija
3236/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täysin oikeasta vastauksesta sai 1.9 pistettä. Mikäli maksimissaan yksi oikea vastaus oli jäänyt valitsematta (tyhjä) niissä kohdissa, joissa vastausvaihtoehtoja oli enemmän kuin yksi pistemäärä on 0.3. Virheellisen

vastausvaihtoehdon valitseminen tiputti pistemäärän nollaan."

Tässä viime vuoden pisteytyksestä. Siinä lukee, että maksimissaan yksi saa olla valitsematta, että saa pisteitä ton 0,3. Eli jos on valinnut neljästä oikeasta kaksi niin 0 pistettä jne.

Vierailija
3237/5687 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sitä kutsutaan arvauskynnykseksi. Pitää olla riittävä määrä oikeita merkittynä, että ylittää sen.

Vierailija
3238/5687 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten vielä istuttiin kokeessa! Tämä odottelu on kyllä tosi raastavaa, onneksi kesätyöt alkavat kohta ja saa muutakin kesätekemistä.

Tämän aamun piristys löytyi tältä palstalta, kun huomasin arvanneeni tuon syntymäpäivätehtävän vastauksen oikein. No joo, en tiedä riippuuko sisäänpääsyni siitä vai ei, mutta kerrankin sai jotain arvattua oikein. :D

Vierailija
3239/5687 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siellä on vuorostaan oikislaiset istumassa niissä samoissa saleissa. Koe alkaa just nyt! Rapina kuuluu tänne asti kun kääntävät papereitaan. :)

Vierailija
3240/5687 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on Varasija Mahdoton? Entä logopediaan hakeva, oliko koe tänään? Miten meni?

En oo varma tarkotatko logopediaan hakevalla mua mut ainaki kerroin tääl aiemmin hakevani eka logopediaan ja tokana psykaan eikä muita tämmösiä oo mun silmään täällä pistäny🤔

Pidin tosiaan pienen tauon kokeiden aikaan tästä keskustelusta, logopedian koe meni paremmin ku psyka mutten usko siltikään riittävän sisäänpääsyyn ellei tuuri käy (siinä oli muuten vuoden 2006 psykan kokeen tehtävä, mitäköhän tuollakin haetaan…)

Luulen etten hae enää ensi vuonna psykalle, kiinnostaa kyllä mutta jotenki fiilis siitä että logo on just se mun juttu on vahvistunu😇 teen varmaan kyl psykan perusopinnot jos välivuosi tulee

Ketju on lukittu.