Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Ei kyllä voi olla niin, että ennen vuotta 1996, eli ennen aikaa E:tä, kirjoitetuista L:stä saisi L:n pisteet. Ne pisteytetään E:n mukaan.
Hei mä tiedän kaksikin ihmistä, jotka ovat päässeet vaikka on pieni vauva! En kyllä itse tajua miten se temppu tehdään, kun en meinaa saada itsestänikään huolehdittua samalla kun pitää lukea 😅 mut on siis kuitenkin todistettavasti mahdollista! Mutta älkää vielä luovuttako tämänkään vuoden osalta, eihän tästä nyt vielä tiedä kuinka käy. Ei ole ennenkään tarvinnut osata/ehtiä tehdä kaikkia!
Vierailija kirjoitti:
Hei mä tiedän kaksikin ihmistä, jotka ovat päässeet vaikka on pieni vauva! En kyllä itse tajua miten se temppu tehdään, kun en meinaa saada itsestänikään huolehdittua samalla kun pitää lukea 😅 mut on siis kuitenkin todistettavasti mahdollista! Mutta älkää vielä luovuttako tämänkään vuoden osalta, eihän tästä nyt vielä tiedä kuinka käy. Ei ole ennenkään tarvinnut osata/ehtiä tehdä kaikkia!
Mä tiedän kans niitä, jotka ovat lapsista ja vauvoista huolimatta päässet Joensuuhun, mutten kyllä ketään, joka ois taklannu ton Hki-tason kokeen. Mutta uskon kyllä, että kaikki on mahdollista kun tavoite on selkeä. Sittenhän sitä vaan keksii ne keinot.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans perheellinen vanhempi hakija. Nuorimmainen on reilu 1v ja oli haastavaa lukea mutta kun tarpeeksi haluaa jotain niin se onnistuu. Mies oli todella tärkeä tuki! Mulla on epätoivoinen toive että pisteet yltäisi sisäänpääsyyn. Olen laskenut että suunnilleen 65-75% sain kaikesta oikeen. En ottanut koetta mukaan joten en pysty tarkistamaan tarkkaan. Tää epävarmuus on kyllä stressaavaa. Mutta ensi vuonna uusi yritys jos nyt ei tärppää. Sosionomi on toinen vaihtoehto mutta ei todellakaan yhtä kiinnostava. Mulla ei siis ole mitään koulutusta, perhe on perustettu ensin. Vähän väärässä järjestyksessä mutta olen tyytyväinen tähän järjestykseen. Nyt on motivaatio korkealla opiskeluun monen vuoden kotiäitiyden jälkeen :D
Mä jäin vuosi sitten maisterihaussa 10. Varasijalle ja silloin nuorimmainen oli alle 1v, joten luin silloin kun ehdin. Nyt kun hain toisen kerran, olen tehnyt 40h työviikkoa ja yrittänyt siinä samalla hoitaa alle 2v ja 6v lapsia. Mielestäni lukeminen perheellisenä ei ole kuitenkaan mahdotonta, varsinkin jos oma motivaatio on kohdillaan. 😄👍
Ei hitto ärsyttää tuo Villen syntymäpäivä tehtävä! Kaikki on täällä aiemmin ja muualla netissä väittänyt, että oikea vastaus on e) 16.5.2001 ja olin sen arvannut ja kerkesin innostua et se on oikein mutta nyt kun joku selitti miten se ratkaistaan ja oikea vastaus onkin joku muu niin iski ahdistus kun menetin siitä monta pistettä. Tuo nimittäin oli varmaan vaikein nuista logiikan tehtävistä ja siitä saa silloin eniten pisteitä. Logiikasta tais mennä vaan 7/15 oikein ja nekin niitä helpoimpia jotka kerkesin kiireessä miettiä. Tähänkö mun unelma nyt kaatuu :( Artikkeleissa meni myös joitakin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voi olla niin, että ennen vuotta 1996, eli ennen aikaa E:tä, kirjoitetuista L:stä saisi L:n pisteet. Ne pisteytetään E:n mukaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3180473/te-ennen-vuotta-1996-laudaturej…
Tuosta löytyy vähän lisätietoa asiasta :) Oikeusasiamies on jo vuosia sitten antanut yliopistoille noottia eri aikoina ylioppilastutkinnon suorittaneiden eriarvoistamisesta. Tänä vuonna psykologia minusta asetti meidät vanhat eriarvoiseen asemaan. Hyväksyn sen, että menetämme psykologian ainereaalipisteet, mutta mahdollisten kokonaispisteiden erotus meidän ja uusien kirjoittajien välillä on nyt liian iso, jotta se olisi millään tavalla reilu. No, ensi vuonna se loppuu ja ollaan samalla viivalla. Toki meillä oli vain l ja m eikä sillä e:tä, mutta menetämme vanhamuotoisen reaalin tuomat pisteet kokonaan, eli minusta reilu peli kokonaisuutena.
Mä luin tänä vuonna kaikki artikkelit kännykkään ja kuuntelin niitä kun lykin kohta 2v tyttöä rattaissa tai ajoin autoa. Ei se opiskelu helppoa lasten kanssa ole, mutta jos on paljon sisua ja osaa organisoida asiat, onnistuu kyllä! Ja ajattelin myös, että kun totuin laskemaan kotona metelissä, se oli mulle suorastaan kilpailuetu - pääsykoetilanne tuntui melkein lomamatkalta , kun oli hiljaista eikä kukaan keskeyttänyt kertaakaan laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin tänä vuonna kaikki artikkelit kännykkään ja kuuntelin niitä kun lykin kohta 2v tyttöä rattaissa tai ajoin autoa. Ei se opiskelu helppoa lasten kanssa ole, mutta jos on paljon sisua ja osaa organisoida asiat, onnistuu kyllä! Ja ajattelin myös, että kun totuin laskemaan kotona metelissä, se oli mulle suorastaan kilpailuetu - pääsykoetilanne tuntui melkein lomamatkalta , kun oli hiljaista eikä kukaan keskeyttänyt kertaakaan laskemista.
Tää on niin totta! Mäkin laskin laskuja keittiön pöydän ääressä lasten leikkien keskellä :D
Mutta artikkelien kanssa mulla oli todella hyvät kuulosuojaimet ja niistä oli apua, pystyi täysillä keskittymään sen ajan kun oli mahdollista lukea. Myös pääsykokeessa mulla oli kuulosuojaimet ja ne kyllä auttoi keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. 👍 Tein psykan aineopinnot vanhimman lapsen ollessa parivuotias ja hyvin meni. Organisointikyky parantunut lasten synnyttyä ja opiskelumotivaatiokin on parempi kun nuorempana.
Saako kysyä teiltä, joilla on psykan perus- tai aineopinnot tai molemmat tehtynä, että millä keskiarvolla suorititte ne?
Mietin, että kuinka helppoa on esim. saada perusopinnoista yleisarvosana 5 tai 4. Kolmosen varmaan saa aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä teiltä, joilla on psykan perus- tai aineopinnot tai molemmat tehtynä, että millä keskiarvolla suorititte ne?
Mietin, että kuinka helppoa on esim. saada perusopinnoista yleisarvosana 5 tai 4. Kolmosen varmaan saa aika helposti.
Mulla on suurin osa arvosanoista 5 tai 4, pari kolmosta. Siksi harmittaakin, jollei pääse opiskelee. On kuitenkin osoittanut pärjäävänsä psykan tutkinto-opiskelijoiden kanssa samoilla kursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suurin osa arvosanoista 5 tai 4, pari kolmosta. Siksi harmittaakin, jollei pääse opiskelee. On kuitenkin osoittanut pärjäävänsä psykan tutkinto-opiskelijoiden kanssa samoilla kursseilla.
Lisäyksenä edelliseen, että perusopinnoista mulla oli yhtä kurssia lukuunottamatta kaikki 5.
Mulla perusopinnot 4 ja aineopinnot 3. Harmittaa vähän toi 3, ois pitäny käydä yks korottas ois voinu tulla sitten 4.. No mutta oli vauvan kanssa vähän vaikea jakso ja yhden tentin kävin tekee vatsataudissa kun oli pakko. :D Motivaatio on kyllä pakko olla kohdillaan kaikilla jotka tätä pyrkimistä yrittää kera lasten. Hullun hommaa mut ei auta. Ja psykan opintojen tekeminen ollut ihanaa, melkein ainoaa omaa aikaa. Nauratti kun valmennuskurssilla puhuivat että vapaa-aikana rentoutukaa jne, mä vaan mietin että tää on mun vapaa-aikaa istua kurssilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto ärsyttää tuo Villen syntymäpäivä tehtävä! Kaikki on täällä aiemmin ja muualla netissä väittänyt, että oikea vastaus on e) 16.5.2001 ja olin sen arvannut ja kerkesin innostua et se on oikein mutta nyt kun joku selitti miten se ratkaistaan ja oikea vastaus onkin joku muu niin iski ahdistus kun menetin siitä monta pistettä. Tuo nimittäin oli varmaan vaikein nuista logiikan tehtävistä ja siitä saa silloin eniten pisteitä. Logiikasta tais mennä vaan 7/15 oikein ja nekin niitä helpoimpia jotka kerkesin kiireessä miettiä. Tähänkö mun unelma nyt kaatuu :( Artikkeleissa meni myös joitakin väärin.
Jos sulla tosiaan meni kaikki muu oikein paitsi puolet logiikasta ja "joitain" artikkeleista, niin eiköhän sisäänpääsy oo aika varma :D parempi tulos kuitenkin kun suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla perusopinnot 4 ja aineopinnot 3. Harmittaa vähän toi 3, ois pitäny käydä yks korottas ois voinu tulla sitten 4.. No mutta oli vauvan kanssa vähän vaikea jakso ja yhden tentin kävin tekee vatsataudissa kun oli pakko. :D Motivaatio on kyllä pakko olla kohdillaan kaikilla jotka tätä pyrkimistä yrittää kera lasten. Hullun hommaa mut ei auta. Ja psykan opintojen tekeminen ollut ihanaa, melkein ainoaa omaa aikaa. Nauratti kun valmennuskurssilla puhuivat että vapaa-aikana rentoutukaa jne, mä vaan mietin että tää on mun vapaa-aikaa istua kurssilla. :D
Mulle on myös vapaa-aikaa ollut tentteihin/pääsykokeisiin lukeminen. 😂
Mikä se oikea vastaus sitten on tuohon syntymäpäivä-tehtävään jos se ei ole tuo e-kohta?
Itse sairas vapaalla uupumuksen takia ja psykiatri määrä 600mg buranaa.sano että vedä noi nii kyllä se siitä. kun pään sekoaminen aiheuttaa jalkakipua ilmeisesti tauti levinnyt ja yhteys voidaan osoittaa. Mulon tarvittaessa esittää dokumentit jos joku haluaa tehdä esseen tai jotain psyykkisten sairauksien aiheuttama jalka kipu.
Apteekin täti ihmetteli vähä kun katto kuka määrä ja mitä. Mä kerroin että ottaa vähä ohimoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys vielä äskeiseen, että ensi vuonna 2020 ei kuitenkaan saa enää pisteitä lainkaan vanhamuotoisesta reaalista, että sen tilalle pitäisi käydä kirjoittamassa ainereaali tai pari kuten minä jo yhden kävin tekemässä.
Miten mä olin käsittänyt, että vuonna 2020 mennään 60% yo-todistusvalintaan, joka koskee vain ensikertalaisia? Loput 40% valitaan sitten valintakokeessa. Eli niitä, jotka eivät voi hakea ensikertalaiskiintiössä ei hyödytä yo-todistuksen korottaminen pätkääkään.
Juu se saattaa olla niin. Mutta osa "vanhoista" on ensikertalaisia kuten minä, joka en ole suorittanut tutkintoa loppuun tai ottanut opintopaikkaa vastaan (sen tietyn rajapyykkivuoden jälkeen). Ensikertalaisuus ei määräydy iän eikä yokirjoitusvuoden mukaan, joten tavallaan se on ihan eri asia kuin tämä mistä puhuin :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se oikea vastaus sitten on tuohon syntymäpäivä-tehtävään jos se ei ole tuo e-kohta?
Kohta c. On täällä vielä vaihe vaiheelta selitetty, kuinka siihen tulokseen päästään.
Täällä kans perheellinen vanhempi hakija. Nuorimmainen on reilu 1v ja oli haastavaa lukea mutta kun tarpeeksi haluaa jotain niin se onnistuu. Mies oli todella tärkeä tuki! Mulla on epätoivoinen toive että pisteet yltäisi sisäänpääsyyn. Olen laskenut että suunnilleen 65-75% sain kaikesta oikeen. En ottanut koetta mukaan joten en pysty tarkistamaan tarkkaan. Tää epävarmuus on kyllä stressaavaa. Mutta ensi vuonna uusi yritys jos nyt ei tärppää. Sosionomi on toinen vaihtoehto mutta ei todellakaan yhtä kiinnostava. Mulla ei siis ole mitään koulutusta, perhe on perustettu ensin. Vähän väärässä järjestyksessä mutta olen tyytyväinen tähän järjestykseen. Nyt on motivaatio korkealla opiskeluun monen vuoden kotiäitiyden jälkeen :D