Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän kukaan voiko avoimessa opiskella kursseja, joita käydään maisteriohjelmassa? Itselläni kandintutkinto ulkomailta psykasta ja veikkaan, etten pääse tänä vuonna sisään.
Ei voi. Ainoastaan perus- ja osan aineopinnoista voi suorittaa avoimessa.
Onko maisterihakua uusille opiskelijoille Turkuun tai Tampereelle?
Vierailija kirjoitti:
Opintopolusta löytyy vastaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei! miten hemmetissä se loogisen päättelytehtäväosuuden kolmas tehtävä (Villen syntymäpäivä) ratkaistiin?
joku vastasi näin: "Veikkaan et lähet sulkeen noita 14. vaihtoehtoa pois alusta asti, eli ei voi olla toi eka tai vika, koska muuten Niina tietäis oikean vastauksen, tän jälkeen vastaus ei voi olla myöskään 17.5.2001 koska muuten Heikki tietäis vastauksen. Ja jatkat tähän malliin, en tosin ole varma enkä jaksa alkaa myöskään miettimään, sori!"
mitä ihmettä. tajuaako joku tämän avulla?
Noi voi kääntää näin:
Aaro: saamassani kuukaudessa on useampia samoja päiviä
Heikki: Saamani päivä on useasti samana vuonna.
Niina: Saamani vuosi ei ole uniikki, mutta tiedän, että saamallani vuotena on jäljellä jäävistä vaihtoehdoista useampia mahdollisia kuukausia.
Heikki: jäljellä olevista vaihtoehdoista vain yhdellä on uniikki päivä.
Raksit tuolla tavalla yksitellen päiviä pois, kuvitellen että jokainen, Heikki Aaro ja Niina tekevät samoin. Mietit mitä he tietävät.
Koitin ratkaista päässä niin saatto mennä väärin.
Alussa vois heti poissulkea toukokuun mahdollisuuksiensa, koska Aaro ei voisi tällöin sanoa, ettei Heikki tiedä syntymäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni luultavasti, jos nyt oikein tarkistin matikan monivalinnoista 9/10 oikein, aineistosta 29/30 oikein (ja tuo yksi siis nollille), regressiotehtävä meni oikein, 1.1.1 kolme kohtaa oikein ja logiikasta vain 3/15 varmaa oikein. Lähtöpisteitä muistaakseni 116-119p ja olen ensikertalainen. Jotenkin tuntuu, että ei riitä, koska aika loppui kesken kolmen logiikan jälkeen ja 12 jouduin arvaamaan :D
Ai 29 täysin oikein, kaikki oikeat valittu?! Jos näin, niin todella hieno suoritus. :)
Samaa mieltä, mahtava suoritus! Tarkistitko siis oikeat vastaukset jo ja niissä oli jokainen oikea valittu eikä yhtään väärää (tuota yhtä lukuun ottamatta)?
Eikös toi 60 prossan minimi ole skaalatuista pisteistä, ei raaka!? Eli ei kai tässä vaiheessa kukaan osaa sanoa ettei minimin puolesta pääse, kun ei tiedä niiden raakapisteistä joista ne skaalaus tehdään?
Joka tapauksessa voi sanoa, että minimipisteillä ei pääse.
Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle on, mutta sinne päästäkseen pitää olla PsM-tutkinnonsuoritusoikeus jo johonkin muuhun kotimaiseen yliopistoon, eli se on käytännössä siirtohaku. Lisäksi psykan kandi pitää olla valmis.
Joensuuhun ja Helsinkiin on myös maisterihaku. Hkiin riittää toisen alan kandi + suoritetut psykan perus- ja aineopinnot, Joensuuhun maisteriin pitää olla toisen alan maisteritutkinto ja samat perus- ja aineopinnot.
Muualle ei ole maisteriohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa voi sanoa, että minimipisteillä ei pääse.
Oikeesti.
Just näin. Kyllä sais melkoinen ihme tapahtua, että näin kävisi.
Ihan mielenkiinnolla kysyn: Kuinka moni teistä jotka osallistuu keskusteluun on myös aktiivisia facen psykalle ryhmässä? Mietin että pyöriikö täällä molemmissa samat ihmiset. Itse olen keskustellut molemmissa. Eli laita peukku ylös mikäli olet aktiivinen facessa, alas jos olet mukana ryhmässä mutta et keskustele.
Logiikka tehtävän 3 päivitystä
Vastaus d)
Tuhlasin todella pitkän ajan(päässäni) vain huomatakseni että vaihtoehtojen poissulkeminen oli turhaa. Tehtävä pitää lukea niin, että henkilöt antavat toisilleen luvut, jos luku-kombinaatioita on vain yksi, syntymäpäivä tiedetään.
Jos niitä on enemmän kuin yksi, sitä ei tiedetä.
> 'Aaro ei ole _keksinyt_ mikä syntymäpäivä on'
eli kombinaatioita on tosiaan vain yksi, etsi se. Myös Heikin vastaus tukee tätä, esim. Jos Niina jakoi vuoden Heikille: 'nyt keksin'
Listassa ei ole kuin yksi 3.2001 combinaatio, lisäksi 15.x.2001 kombinaatioita on kaksi, mutta toinen niistä on uniikki pv.Kk akselilla (15.2)(eli heikki+Aaro kombinaatio olisi jo aiemmin tiennyt tämän), joten Heikki pystyy kuultuaan Niinan vuoden poissulkemaan sen päätyen vastaukseen d) 15.3.2001
Vierailija kirjoitti:
Logiikka tehtävän 3 päivitystä
Vastaus d)Tuhlasin todella pitkän ajan(päässäni) vain huomatakseni että vaihtoehtojen poissulkeminen oli turhaa. Tehtävä pitää lukea niin, että henkilöt antavat toisilleen luvut, jos luku-kombinaatioita on vain yksi, syntymäpäivä tiedetään.
Jos niitä on enemmän kuin yksi, sitä ei tiedetä.
> 'Aaro ei ole _keksinyt_ mikä syntymäpäivä on'
eli kombinaatioita on tosiaan vain yksi, etsi se. Myös Heikin vastaus tukee tätä, esim. Jos Niina jakoi vuoden Heikille: 'nyt keksin'Listassa ei ole kuin yksi 3.2001 combinaatio, lisäksi 15.x.2001 kombinaatioita on kaksi, mutta toinen niistä on uniikki pv.Kk akselilla (15.2)(eli heikki+Aaro kombinaatio olisi jo aiemmin tiennyt tämän), joten Heikki pystyy kuultuaan Niinan vuoden poissulkemaan sen päätyen vastaukseen d) 15.3.2001
Käsittääkseni tuo ratkaisutapa on väärä. Tehtävä on muokattu singaporelaisesta syntymäpäiväarvoituksesta, joka on pyörinyt netissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä arvioisin kokeeni menneen niin, että
1.1.1. oikein ainakin a-c
1.1.2. oikein kaikki (paitsi p?)
1.2. 9/10 oikein
2.1. Täysin oikein 21/30
2.2. Varmasti oikein 9/15Lähtöpisteitä mulla on 128. Ekana hakukohteena Tampere.
Olisi kiva kuulla miten muilla Tampereelle ykkösenä hakeneilla on mennyt?
Mietityttää toi tehtävä 1.1.1. Mä tajusin askeleen 1 niin, että piti katsoa yhteys ennustettavan y ja ennustaja x:n välillä. Näin katsoin p-arvot toiseksi alemmalta riviltä, eli askel 1 tapahtuisi taulukoissa B ja D.. huomasin, että täällä on tosi rri lailla mietitty tää, osaatteko selittää miten te sen ajattelitte?
Pettynyt omaan suoritukseen kirjoitti:
Mietityttää toi tehtävä 1.1.1. Mä tajusin askeleen 1 niin, että piti katsoa yhteys ennustettavan y ja ennustaja x:n välillä. Näin katsoin p-arvot toiseksi alemmalta riviltä, eli askel 1 tapahtuisi taulukoissa B ja D.. huomasin, että täällä on tosi rri lailla mietitty tää, osaatteko selittää miten te sen ajattelitte?
Mun ymmärtääkseni 1. askeleessa riitti, kun katsoi x & y korrelaatiota. Kaikissa paitsi C:ssä oli til. merk.
Onkos täällä monta Joensuuhun ykkösenä hakenutta? :) Miten teillä meni koe?
Huomasin tässä jo heti alkuun virheitä. Muun muassa väsymykseen vaikuttavasta lääkityksestä ei mainita muuta kuin että tutkittavilla osalla oli tällaista mutta eivät huomanneet vaikutuksia kognitioon.
Missä on Varasija Mahdoton? Entä logopediaan hakeva, oliko koe tänään? Miten meni?
Pettynyt omaan suoritukseen kirjoitti:
Siinä askel 1:ssä piti katsoa tilastollisesti merkitseviä x:n ja y:n välisiä korrelaatioita eli vika sarake (r) oikealla, tähdillä merkityt merkitseviä ja juuri 2. alimmalta riviltä. P-arvot taas viittaavat regressiokerrointen tilastolliseen merkitsevyyteen. Eli oikea vastausrivi on A, B, D, E. Näin siis mun ymmärrykseni mukaan.
Tietääköhän kukaan voiko avoimessa opiskella kursseja, joita käydään maisteriohjelmassa? Itselläni kandintutkinto ulkomailta psykasta ja veikkaan, etten pääse tänä vuonna sisään.