Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Nyt on kyllä aivan pakko päästä sisään... Oon lukenut NIIIIN paljon ja ajatuskin välivuodesta kuvottaa... yök. Pelottaa, että jotenkin menen lukkoon kokeessa ja kokeen jälkeen tajuan heti, että ainiin se olisi mennyt noin ja se tehtävä olisikin mennyt näin etc....Näin kävi viime vuonna, kun tajusin heti kokeen jälkeen omat huolimattomuusvirheeni. Sitten se laskimen käyttö kauhistuttaa ja etenkin näppäilyvirheet... En kuitenkaan haluaisi laskea jokaista laskua 3 kertaa varmistaakseni, että saan aina saman tuloksen.
Varmaan ihan ekana teen monivalinnat artikkeleista ja sitten siirryn tilastoon ja aineistoon.
Mullakin alkaa olla jo hiukan toiveikkaampi olo sisäänpääsyn suhteen, kun moni asia tuntuu tutulta kertaillessa. Lisäks mieliala ja energiataso on nyt jotenki vaan päättänyt nousta. Keskimmäiset viikot oli pahoja, eka ihan ok, ja nyt vikalla oon jopa iloinen ja nautin tän materiaalin lueskelusta. :0 Sellanen fiilis et pahin ois jo ohi, vaikken voikaan tietää, mitä kokeessa odottaa, tai miten se menee.
Milloin oikeat vastaukset on aiempina vuosina julkaistu?
Tuntuu että ootte kaikki lukenut ihan superisti kun itseeni vertaan! Olen pitänyt vapaapäiviä, useammankin. Itse hakemassa suoraan lukiosta, ylioppilaskirjoitukset juuri takana ja mehut oli valmiiksikin jo aika loppu ennen materiaalien julkistamista. Ekan viikon jaksoin joka päivä muutaman tunnin lukea, sitten tuli jo seinä vastaan hiljalleen. Muutama vapaapäivä ja sitten taas pystyi jatkamaan.
Nyt viikonlopun aikana vielä matikan kertailua. En kyllä oleta pääseväni, tiedän jo valmiiksi ettei jaksaminen riittänyt riittävään lukemiseen. Noh, ei voi mitään. Ensi vuonna uusiksi sitten. Te jotka olette jaksaneet lukea joka päivä monta tuntia, nostan teille hattua! Toivottavasti pääsisitte, olette sen ansainneet.
Tsemppiä kaikille vielä lukemiseen!
Vierailija kirjoitti:
Kylmä kahvi kaunistaa!
Ei taida olla läpinäkyviä termareita. Smoothiemuki? Ainakin tyhjää parempi. Plus voi juoda helpommin. Huomaa, että luentosalin pöydät ovat tosi ahtaita.
Siis häh, tarviiko juomapullon/mukin olla läpinäkyvä tosiaan? voihan kakka sitten kun ajattelin ottaa energiajuoman :D vaikka toki senkin voi kaataa johonkin toiseen pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä kahvi kaunistaa!
Ei taida olla läpinäkyviä termareita. Smoothiemuki? Ainakin tyhjää parempi. Plus voi juoda helpommin. Huomaa, että luentosalin pöydät ovat tosi ahtaita.
Siis häh, tarviiko juomapullon/mukin olla läpinäkyvä tosiaan? voihan kakka sitten kun ajattelin ottaa energiajuoman :D vaikka toki senkin voi kaataa johonkin toiseen pulloon.
ainakin viime vuonna mun salissa oli monella energiajuomia / limutölkkejä :o
Mä toivoisin myös, että kaavoja ei jaettaisi kokeessa. Sehän vasta erottelisikin, että kuka on vaivautunut opettelemaan ne ulkoa. Tänä vuonna kaavojen määrä kuitenkin inhimillinen verrattuna aiempiin vuosiin, jos olisi pitänyt opetella ulkoa kaikki HoloPulkin kaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä otatte evääksi? :)
Alotan mellakan jos tänä vuonna vieressä joku rouskuttaa porkkanaa.
Energia juoman, mikähän olisi jotain mitä voi syödä työskentelyn lomassa? Korkea energiapitoisuus, mutta ei karkkia.. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Mä toivoisin myös, että kaavoja ei jaettaisi kokeessa. Sehän vasta erottelisikin, että kuka on vaivautunut opettelemaan ne ulkoa. Tänä vuonna kaavojen määrä kuitenkin inhimillinen verrattuna aiempiin vuosiin, jos olisi pitänyt opetella ulkoa kaikki HoloPulkin kaavat.
Olisi melko hupaisaa jos hakisivat psykologeiksi lähinnä ihmisiä jotka opettelevat kaavoja ulkoa. Varsinkin kun oma tilastomateriaalinsa oli mitä oli...
Vaikka itse osaan monia kaavoja ulkoa, niin olisi reilua jakaa kaavat ja vain oikeat, jos ennakkoon ei ole ilmoitettu mitään niistä ja materiaalikin ollut mitä on..... Muutenkin on naurettavaa tämä pänttäys ulkoa kaikessa, koska todellisuudessa se ei mittaa soveltuvuutta. Sen sijaan vaikeat soveltavat tehtävät erottelevat ja voidaan laatia vaikeita ja hyviä tehtäviä joihin ei edes ole varsinaisesti kaavoja (esim. logiikassa). Nähtäväksi jää tuo kaavahommeli....
Mitä tulee artikkeleihin, niin jättäydyn sitten rannalle vaan, jos kysyvät epäoleellisia pikkutarkkoja kysymyksiä esim. taulukon keskihajonnoista. Haluan uskoa ja toivoa, että ne kysymykset mittaa sitä että on sisäistänyt pääpointit!
Pääpointit ei valitettavasti riitä, koska ne hallitsee niin moni. Tuskin keskihajontoja lukuina tarvitsee osata, mutta periaatteessa voisi olla kysymys "Miesten vastaukset hajaantuivat laajemmalle alueelle kuin naisten", vaikka sen osaaminen ei mitään hyödyllistä mittaakaan.
En silti usko, että ihan tuollaisia kysymyksiä tulee.
Nyt on hassu kysymys, mutta:
Saako kokeessa ottaa kenkiä pois? :D Omani ovat hirveän epämukavat ja pelkään suonenvetoja.
Lue koetilannetta koskevat ohjeet. Jos siellä lukee, että kenkiä ei saa ottaa kokeen aikana jalasta, niin silloin niin ei saa tehdä.
Ootteko tehnyt v. 2013 valintakokeen tehtävän 4 harj. 4:sta? Miten ratkaisitte sen?
Vierailija kirjoitti:
Lue koetilannetta koskevat ohjeet. Jos siellä lukee, että kenkiä ei saa ottaa kokeen aikana jalasta, niin silloin niin ei saa tehdä.
Luin. Ei siellä myöskään lue ettei saa kusta lattialle, mutta se ei meinaa että näin saisi tehdä. Siksi ajattelin kysyä jos jollain olisi kokemusta koetilanteesta.
Saa ottaa, mutta ota ne sitten heti ennen kuin menet paikallesi, jopa jo salin ulkopuolella. Kerran paikallesi istuttuasi et saa poistua tekemään mitään (paitsi käymään vessassa ja puhumaan valvojan kanssa, jos esim. epäilet virhettä kokeessa). Kannattaa myös välttää turhaa kiemurtelua paikalla, koska siitä voi seurata ylimääräistä häslinkiä.
Salissa on todennäköisesti aika vilpoinen. Jos tarvitset villasukat tms. niin ota mukaan ja pistä jalkaan - ennen paikallesi menoa.
Olo on yllättävän tyyni nyt, vaikka koe onkin 2 päivän päästä. Haluaisin vain jo niin kovasti tekemään kokeen. Nämä viimeiset päivät ova yhtä helvettiä, kun tiedä mitä enää tekisi. En vain jaksa enää lukea artikkeleita tai mennä läpi muistiinpanojani.. yhtään laskua en enää jaksa myöskään.
tietääkö kukaan, koska opetus alkaa yliopistoissa? Lukukausi alkaa virallisesti elokuussa, mutta olen kuullut, että ei elokuussa ole vielä yhtään opetusta, vaan vasta syyskuussa.
Joo tätä just aattelin! Tossa kans paukahti mieleen et joku maamme Virtasista varmasti kans hakenut psykologiaan.