Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
2281/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuun ekalla viikolla alkaa.

Vierailija
2282/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, tuntuu että kaikki työ on jo tehty ja enemmänkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2283/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy vielä pitää mielessä kaikki pari päivää ja kerrata ettei unohu, mäkin haluaisin jo tehdä kokeen!!

Vierailija
2284/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaatte maanantaina tehä?

Vierailija
2285/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääpointit ei valitettavasti riitä, koska ne hallitsee niin moni. Tuskin keskihajontoja lukuina tarvitsee osata, mutta periaatteessa voisi olla kysymys "Miesten vastaukset hajaantuivat laajemmalle alueelle kuin naisten", vaikka sen osaaminen ei mitään hyödyllistä mittaakaan.

En silti usko, että ihan tuollaisia kysymyksiä tulee.

Mutta kun tuo ei nyt vaan pidä paikkaansa. Oletko katsonut yhtään aiempien vuosien kokeita? Kyllä HTT kokeissa ne kysymykset on aina ollut hyvinkin sellaisia, että vaatii nimenomaan niiden olennaisten asioiden ymmärrystä, ei mitään pikkutarkkoja epäolennaisuuksia. Erottelu tehdään siten, että vastausvaihtoehdot voivat olla kinkkisiä, kun useampi voi olla oikein (ja väärästä taas saa paljon miinusta) ja monesti monivalinnoissa yritetään ylipäätään vähän hämätä.

Vierailija
2286/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lukea maanantaina kaikki vielä kertaalleen läpi. Paria artikkelia vaille olen saanut toisen kertauskierroksen loppuun, toivon että tästä opettelusta on hyötyä ja tulee erottelevia kysymyksiä artikkeleista. Toivoisin, että artikkelien panostus olisi myös suurempi nyt, kun joensuu ja jkl on mukana kokeessa, esim. 40-60 kysymystä. Onkohan tehtävien määrää suhteutettu aikaan, vai lisätäänkö aikapainetta entisestään?

Mun mielestä olisi reilua, että kaavoja ei jaeta, ei niitä ole missään luvattu. Olisi ihan liian helppoa, jos jaettaisiin oikeat kaavat, enkä näe syytä miksi näin tapahtuisi: ennen yhteisvalinnassa on pitänyt osata kaavat virheiden takia, Jyväskylässä kaavat on pitänyt myös osata ulkoa, niitä jopa kysytty kokeessa. Lisäksi kaavoja on todella maltillinen määrä verrattuna esim. holopulkin kaikkiin kaavoihin, joten olen tosi varma ettei kaavoja jaeta.

Olen yllättynyt, ettei vieläkään jännitä: lisäksi mieltä rauhoittaa se, ettei koepaikalle tarvi matkustaa vaan saan herätä omasta sängystä ja mennä parin kilometrin päähän tuttuun pieneen luentosaliin tekemään koetta, enkä joudu mihinkään massaluentosaliin.

Kertailu alkaa kyllästyttää, mutta vielä kolme päivää jaksaa painaa. Olen opetellut kaksi taulukkoa, toivottavasti kysymykset tulee juuri niistä, jos taulukkoja kysytään (muiden tulokset osaan sanallisesti, mutta en ole tutkinut esim. hajontojen eroja jne, toivottavasti ei kysytä.)

Koen, että pää on niin täynnä tietoa etten tiede mitä kokeessa voidaan kysyä artikkeleista, sellaista mihin ei pystyisi vastaamaan, ainoastaan niitä taulukkoarvoja varmaan. Laskurutiini voisi tottakai aina olla parempi, mutta ennen aineistoa olin laskenut karjalaisen, holopulkin pariin kertaan, lukion pitkän todari kirjan ja kolmeen kertaan vanhat pääsykokeet, kuukausi sitten laskurutiini oli erinomaisessa kunnossa, nyt hieman ruosteessa vaikka olen matikkaa lukenut/laskenut ainakin neljänä päivänä viikossa. Jos en tänä vuonna pääse sisään, niin en sitten varmaan ikinä. Nyt loppu on kiinni lähinnä suotuisesta kokeesta ja tuurista, toivottavasti osuu kohdilleen.

Vierailija
2287/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomioineet, että vaikka yhteisvalinnassa ei ole kysytty pikkutarkkuuksia, niin jyväskylässä on toisinaan hyvinkin pikkutarkkoja: Yhteisvalinta tuo tähän kokeeseen tilaston, uskon että jkl ja joensuu puolestaan pikkutarkkuudet. Onnea vaan niille, jotka on tuudittautunut siihen ettei pikkutarkkuuksia testata: on niitä ainakin jyväskylässä testattu, varmaan tänä vuonnakin. Ei siinä järkeä ole, mutta sitä kuitenkin tapahtuu.

Vierailija
2288/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans yllättävän luottavainen fiilis jopa Helsinkiin pääsystä, en usko että kokeessa on 12 paremmin valmistautunutta kun minä mutta eihän sitä koskaan tiedä, täytyy olla optimistinen omista taidoista ja uskoa itseen.

Vierailija
2289/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin tassutella koesaliin ilman kenkiä kuten tein yo-kokeessakin, tuskin siellä kenkäpakkoa sentään on, heh. Paljon mukavampi olla ilman kenkiä :) Pienet mukavuustekijät merkkaa mulla yllättävänkin paljon, joten myös kiristämättömät lötkövaatteet ajattelin laittaa.

Vierailija
2290/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue koetilannetta koskevat ohjeet. Jos siellä lukee, että kenkiä ei saa ottaa kokeen aikana jalasta, niin silloin niin ei saa tehdä.

Luin. Ei siellä myöskään lue ettei saa kusta lattialle, mutta se ei meinaa että näin saisi tehdä. Siksi ajattelin kysyä jos jollain olisi kokemusta koetilanteesta.

Oli silti aika lapsellinen kysymys sinulta. Itse laitan kaulahuivin kaulaan, koska tiedän, että salissa on kylmä. Ei tulisi mieleenkään täällä kysellä, että saakohan kaulahuivin ottaa pois jos tuleekin lämmin. Täällä tuntuu olevan aika paljon todella epävarmoja ihmisiä, jotka eivät osaa googlettaa tai muuten ottaa selvää asioista.

Vierailija
2291/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten jos on menkat, niin periaatteessa suojaa ei voi vaihtaa vessassa tai se pitää pyytää valvojalta? Jos vessassa alkaisi räpläämään suojapapereita taskuista olisi se kai rike tai voisi herättää kyselyä, sillä valvoja tulee mukaan vessaan. Ei koppiin sentään, mutta siihen lähelle.

Vierailija
2292/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole siteitä tarjolla yliopiston puolesta.

Vierailija
2293/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutarkkuuksiakin voi opetella, mutta on myös huomioitavaa ristiriidat taulukoiden ja tekstien välillä. Ja on mahdotonta oppia aivan kaikki ulkoa. Jos haluaa kaavojen opettelun ja olennaisten opettelujen sijaan keskittyä hajontojen hajontoihin, niin toki voi, mutta kysymyksestä pitää erottaa sitten desimaaleittain oikea arvo. Jos muistaa kaikki ne arvot, niin ei siinä mitään, ihmiset varmaan keskittyy niin artikkeleissa kuin tilastoissa eri asioihin, koska 100 % osaaminen kaikessa ei ole edes inhimillistä. Ja kyllä, silti voi jäädä rannalle. :/

Vierailija
2294/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vaan kyseessä ole defenssi? Välttelette jonkun olennaisen vaikean asian opettelemista sillä, että keskittyy täysin epäolennaisuuksiin.

Vierailija
2295/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki oleellinen on opeteltu, voi keskittyä epäoleellisuuksii

Vierailija
2296/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mistä löydän joensuun kokeen paikan kun yritin nettisivuilta etsiä mutta en löytäny mistään spesifiä paikkaa ja sali jakoa

Vierailija
2298/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ihmisillä on tässä niin vaikea ymmärtää? Valintakoetietojen perusteella valintakoe perustuu valintakoevaatimuksiin ja ne on hallittava kokeessa menestymiseen. Valintakoevaatimuksissa taas on ilmaistu nämä kaavat. Jos kokeessa jotain ylimääräistä jaetaan, niin se on varmasti otain muuta kuin mitä valintakoevaatimuksissa lukee. Eli jos valintakoevaatimuksissa on annettu esim. normaalijakauman kertymäfunktion arvot, niin ne pitää opetella koska kokeessa mitataan näiden tuntemusta.

Vierailija
2299/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten jos on menkat, niin periaatteessa suojaa ei voi vaihtaa vessassa tai se pitää pyytää valvojalta? Jos vessassa alkaisi räpläämään suojapapereita taskuista olisi se kai rike tai voisi herättää kyselyä, sillä valvoja tulee mukaan vessaan. Ei koppiin sentään, mutta siihen lähelle.

Sehän on vain neljän tunnin koe, että ne laskee sen varaan että koeaika on niin lyhyt ettei kenenkään tarvitse päästä. Näin yliopistoillakin on joissain tenteissä, että ei pääse tenttien aikana vessaan. Jos on runsaat menkat niin sitten vaan super-tamponi sisään ja mahdollisimman imukykyinen side housuun. Ei kannata laskea sen varaan että pääsee kokeen aikana wc:hen.

Vierailija
2300/5687 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue koetilannetta koskevat ohjeet. Jos siellä lukee, että kenkiä ei saa ottaa kokeen aikana jalasta, niin silloin niin ei saa tehdä.

Luin. Ei siellä myöskään lue ettei saa kusta lattialle, mutta se ei meinaa että näin saisi tehdä. Siksi ajattelin kysyä jos jollain olisi kokemusta koetilanteesta.

Oli silti aika lapsellinen kysymys sinulta. Itse laitan kaulahuivin kaulaan, koska tiedän, että salissa on kylmä. Ei tulisi mieleenkään täällä kysellä, että saakohan kaulahuivin ottaa pois jos tuleekin lämmin. Täällä tuntuu olevan aika paljon todella epävarmoja ihmisiä, jotka eivät osaa googlettaa tai muuten ottaa selvää asioista.

Huomasitko nimimerkkini "Tyhmä kysymys"? Sitäpaitsi googletin ja otin selvää. Täällä tuntuu olevan myös paljon kaltaisiasi ihmisiä jotka eivät tuo mitään järkevää keskusteluun vaan pelkästään nillittävät toisten postauksista.