Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
toki siis kokeenkin pitää mennä tosi hyvin mutta noista luulis olevan apua t. edellinen
Vikaa kerraa nämä yhteispisteet tänä vuonna, ensi vuonna sitten suoraan sisälle L:n papereilla ja loput sisäänpääsijät erotellaan pelkän pääsykokeen perusteella. Oiskohan pääsykoe sillon lukion kursseihin perustuva?
Vierailija kirjoitti:
mun lähtöpisteet on 147,2 eli kaiken järjen mukaan pääsen myös yhteispistekiintiöön
No huh, omat lähtöpisteet kyllä vähä kalpenee noiden sun pisteiden rinnalla. Haha, minä vielä luulin että mulla on ihan hyvät :D Vika vuosi kun on yhteispisteet käytössä... En tiiä, tuntuu melkeen että ois helpompaa mennä korottamaan arvosanoja ja kirjoittaa uusia aineita kuin opiskella ensivuoden pääsykoekiintiötä varten...
Kiitos suorasta linkistä :) Olen samassa jättisalissa kuin viimekin vuonna... olisinpa ollut Väinö Linna -salissa, koska se on kotoisampi (jos luentosali voi olla). Pöytätilat on joka tapauksessa kamalat, varsinkin kun istuu todennäköisesti joka toisella penkillä ja takanakin joku heti niskan takana, koska ei varmaan resursseja laittaa ihmisiä väljästi. Tosin mun vastauksissa ei liene kurkittavaa. No, joka tapauksessa kyllähän se miljöökin ja tilanne vaikuttaa aikapaineen kanssa. Pitää löytää sisäinen zen ja onpahan noita kokeita tullut tehtyä ja harjoiteltua menestyksekkäästikin just tuossa salissa esim. tänään. ;)
Mulla 124,7 lähtöpistettä joten luulen, että jos koe menisi erinomaisesti niin voisin päästä yhteispisteillä, muutoin tuskin hyötyä.
Hui, miten regression opettelu on jäänyt näin viime tippaan? Itse olen käynyt sitä 4vko, ja vielä eilenkin opin uutta, tai oivalsin, nyt koen että se on täysin hallussa. Kaavat muistelin aamulla paperille, kaikki onneksi muistui ongelmitta. Vielä kolmepäivää ahkeraa kertausta, ja tilastomateriaalin läpikäynti viikonloppuna, taitaa olla kuudes kerta :D käyn siltä kannalta, jos tulee pikkutarkkaa monivalintaa. Lisäksi pitää vielä eximian materiaaleista kerrata regression lisätehtävät uudelleen :) hommaa piisaa..
Eiköhän kokeet ensi vuonna ala painottua paikan päällä luettavaan aineistoon. Siellä voi vaikka antaa jotain kivoja kaavoja, joiden avulla pitää laskea jotain, ei olisi eka kerta. Ja kovat miinukset arvaamisesta.
Siis mistä ihmeestä voi tietää, milloin t-jakauman taulukosta pitää katsoa merkitsevyystaso yksisuuntaisen ja milloin kaksisuuntaisen testin kohdalta? Pääsykoemateriaalin taulukossa ei ole näitä eritelty, mutta ainakin korrelaatiokertoimen til. merkitsevyyden testauksen kohdalla puhutaan kaksisuuntaisesta testistä.
Siis apua kun alkaa jo pikkuhiljaa jännittämään todella paljon. En tiedä, miten selviän maanantaista, jonka vietän melkein kokoaan hotellissa. En varmaankaan enää siellä lue, mutta otan sitli matskut mukaan in case tulee paniikki tarkistaa jokin asia. Voin jo kuvitella keskustelun täällä kokeen jälkeen ja huomaan, kuinka omat vastaukseni poikkeaa muista. En tiedä, uskallanko katsoa tänne kokeen jälkeen D::
Pihalla kirjoitti:
Siis mistä ihmeestä voi tietää, milloin t-jakauman taulukosta pitää katsoa merkitsevyystaso yksisuuntaisen ja milloin kaksisuuntaisen testin kohdalta? Pääsykoemateriaalin taulukossa ei ole näitä eritelty, mutta ainakin korrelaatiokertoimen til. merkitsevyyden testauksen kohdalla puhutaan kaksisuuntaisesta testistä.
Yksisuuntaista käytetään silloin, kun tehdään yksisuuntainen testi, ja kaksisuuntaista silloin, kun tehdään kaksisuuntainen testi..?
Epätoivon kommentti tässä vaiheessa, mutta kysyn silti. Nyt tosissani ekaa kertaa yritän psykologiaa hakemaan, mutta oon ihan toivoton tämän tilastomatematiikan kanssa enkä tiedä tuleeko tästä kyllä yhtään mitään. Kova hinku olisi kuitenkin opiskelemaan päästä pian.
Mitä back up suunnitelmia teillä on opiskelun suhteen? Jos ei siis paikka nyt psykalla aukea. Jokin ihmisläheinen juttu ois omaan mieleen ja tottakai psykologian opiskelu olisi ihan unelma, mutta alan vaipua sen suhteen epätoivoon vaikka tiedostan kyllä myös sen, että harva sinne ekalla yrittämällä pääsee, mutta ahistaa nuo tulevat muutokset pääsykokeeseen yms.. Joku varasuunnutelma vois olla kiva!
Epätoivo kirjoitti:
Epätoivon kommentti tässä vaiheessa, mutta kysyn silti. Nyt tosissani ekaa kertaa yritän psykologiaa hakemaan, mutta oon ihan toivoton tämän tilastomatematiikan kanssa enkä tiedä tuleeko tästä kyllä yhtään mitään. Kova hinku olisi kuitenkin opiskelemaan päästä pian.
Mitä back up suunnitelmia teillä on opiskelun suhteen? Jos ei siis paikka nyt psykalla aukea. Jokin ihmisläheinen juttu ois omaan mieleen ja tottakai psykologian opiskelu olisi ihan unelma, mutta alan vaipua sen suhteen epätoivoon vaikka tiedostan kyllä myös sen, että harva sinne ekalla yrittämällä pääsee, mutta ahistaa nuo tulevat muutokset pääsykokeeseen yms.. Joku varasuunnutelma vois olla kiva!
Ootko miettinyt sosiaalipsykaa? Muutenkin kannattaa miettiä että mikä tarkalleen ottaen siinä psykassa eniten kiinnostaa, sitä kautta helpompi miettiä muitakin vaihtoehtoja. Esim tuo sosiaalipsyka on monille kiinnostavaa, jotka on kiinnostuneita myös psykasta sen ihmisläheisyyden vuoksi. Mulla taas erityiskiinnostus ehkä just noihin neurojuttuihin, ja toinen mitä sen takia itse miettinyt on että menis niihin juttuihin bilsan kautta (vaikka toki toivottavasti ei tarvitse kun psyka tuntuu kumminkin enemmän omalta :D). Kannattaa myös oikeasti harkita ulkomaille lähtöä, moni menee esim hollantiin opiskelemaan psykaa, ei tule erityisen kalliiksi ja varsin helppo päästä verrattuna suomeen.
Mulla alkaa olla kyllä aika hyvä fiilis omasta osaamisesta. Ainoo asia mikä luo erityistä jännitystä on toki se että koskaan ei tiedä kuinka monta muutakin ihan rautaista hakijaa tänä vuonna on :D ja tuurista kiinni sekin, että tuleeko sellaisia tehtäviä mitkä on itselle just optimaalisia vrt monet muut hyvät hakijat.
Tosi tylsää kyllä, että tän täytyy olla tällainen kilpailu. Musta ois ihanaa jos kaikki supermotivoituneet ja panostaneet vois päästä sisään. Raadollista, että moni oikeasti tosi hyvin osaavakin voi jäädä joka vuosi ulkopuolelle jos vaan sattuu olemaan kriittinen määrä ihmisiä jotka on kuitenkin vähän parempia, monesti ihan tuurillakin.
Siis löytyykö jostain kunnolliset mallivastaukset vanhoista kokeista vai onko julkaistuna pelkästään oikeat lopputulokset Helsingin yliopiston nettisivuilla? Jos ei ymmärrä tehtävänantoa niin pitääkö sitten vaan kokeilla kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä ja toivoa, että osuu oikeaan mahdollisimman pienellä yrityskerralla?
Hieman pelkistäen psykologia tutkii yksilöä ryhmässä (maailmassa) ja sosiaalispykologia tutkii koko ryhmää ja sen ilmiöitä.
Sosiaalipsykologian siivellä tulee muutakin sosi-alkuista, kuten sosiologiaa (ihmsten vuorovaikutusta keskenään ja osana yhteiskuntaa) ja sosiaalityötä (yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin tukeminen).
Kasvatustieteen puolelta tulee kasvamista ja kehittymistä koko eliniän sekä oppimis- ja motivaatioteorioita. Erityispedagogiikassa keskitytään erityisryhmien kasvuun ja sen tukemiseen. Siihen kuuluu mm. lahjakkuustutkimus.
Joka tapauksessa joutuu/pääsee! lukemaan sivuaineita. Välivuotena kannattaa lukea psykan perusopinnot, sivuaineen perusopinnot ja sitä iänikuista tilastotiedettä. Joka tosin voi olla suoraan se sivuaine.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo kirjoitti:
Mitä back up suunnitelmia teillä on opiskelun suhteen? Jos ei siis paikka nyt psykalla aukea. Jokin ihmisläheinen juttu ois omaan mieleen ja tottakai psykologian opiskelu olisi ihan unelma, mutta alan vaipua sen suhteen epätoivoon vaikka tiedostan kyllä myös sen, että harva sinne ekalla yrittämällä pääsee, mutta ahistaa nuo tulevat muutokset pääsykokeeseen yms.. Joku varasuunnutelma vois olla kiva!Ootko miettinyt sosiaalipsykaa? Muutenkin kannattaa miettiä että mikä tarkalleen ottaen siinä psykassa eniten kiinnostaa, sitä kautta helpompi miettiä muitakin vaihtoehtoja.
Juurikin näin. Kannattaa miettiä, mikä puoli psykologiassa itseä kiinnostaa eniten ja mitä haluaisi valmistumisen jälkeen tehdä työkseen. Laillistetun psykologin pätevyyden voi saada vain opiskelemalla psykologian maisterin tutkinnon, mutta monia lähelle liippaavia työtehtäviä voi päästä tekemään muiltakin aloilta. Jos esimerkiksi haluaa psykoterapeutiksi, siihen kelpaa muukin pohjakoulutus kuin psykologi. Jos taas työ- ja organisaatiopuoli, esim. kaupallisen alan pääaine ja psykologia sivuaineena voi olla hyvä yhdistelmä. Neuron puolen juttuja voi päästä tekemään biologian, fysiikan tai jopa it-pääaineen kautta. T valmistunut psykologi. :-)
No voisin veikata että ainaki niille, jotka aikasempina vuosina hakeneet ja opiskelleet tilastomatikkaa, niin tänä vuonna aukeaa ovet todennäköisemmin ku meille mattimyöhäsille ton tilastomatikan suhteen. Ja mun mielestä tietty ihan ansaittukin paikka heille siinä kohtaa, kun on toista kertaa hakemassa ja todennäkösesti opiskellu hurjasti jo kahtena vuonna koetta varten... vaikka kuulin kyllä kaverilta joka oli viime vuonna valmennuskeskuksen kurssilla, että siellä joku oli ollut jo kolmatta kertaa. Jaiks.
Ja nimimerkille Epätoivo, hyvin samat fiilikset. Ite hain myös sosionomiksi tänä vuonna, koska sielläkin erikseen mielenterveystyö. Myös sairaanhoitajana voisi erikoistua mielenterveyspuolelle. Sain tosi hyvät soteli-pisteet ja todennäköisesti pääsykoekutsu tulee. Mutta en tiedä haluaisinko ottaa mahdollista AMK-paikkaa vastaan, kun silloin menettäisin ensikertalaisuusaseman.... Siis jos haluaisinkin hakea vielä psykologiaa opiskelemaan. Olen kyllä jo aika vanha, että tavallaan kannattais ottaa varmaan jo mikä tahansa koulupaikka vastaan....
Mua kiinnostais nimenomaan psykoterapeutin työ, osaatteko sanoa että mitä muita mahdollisia pohjakoulutuksia siihen on, tai mistä löytäisin ne tarkat tiedot?
Soveltuva pohjakoulutus on esim.psykologi,lääkäri, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, sosiaalipsykologi, toimintaterapeutti amk, pappi. Googlaa niin löytyy :)
mun lähtöpisteet on 147,2 eli kaiken järjen mukaan pääsen myös yhteispistekiintiöön