Ylipainoisen perheen kanssa mökillä oltuani ymmärrän, miksi oma perheeni ei ole ylipainoinen.
Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.
Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.
Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.
Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...
Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän läskivihaajien kasvatuksessa on mennyt pieleen? Miten läskiviha eroaa esimerkiksi rasismista?
Itse en ainakaan vihaa ketään, mutta tämä ilmö, että tehdään vängällä ylipainosta normaalia "jokainen saa olla kuin saa" vaikka tiedetään että ylensyöminen on addikti samalla tavalla kuin vaikkapa alkoholismi. Molemmista tulee valtavat terveydenhoitokulut vuosittain valtiolle. Jokainen ihminen on arvokas, oli ihmisellä sitten ylensyömisestä johtuvaa ylipainoa tai lapsuuden traumojen laukaisema alkoholismi, mutta suhtaudutaan asioihin realistisesti: ei ole kehon normaali tila olla ylipainoinen tai kuormittaa maksaa alati alkoholilla. Enemmän terveysneuvontaa ja roskaruualle tms herkuille korkeammat hinnat.
Ja sekö on sinun tehtäväsi valistaa kanssaeläjiä tästä asiasta? Eiköhän tähänkin ole ammattilaisia, joiden tehtäviin se työn puolesta kuuluu. Keskittyisitkö omiin ongelmiisi? Jos niitä ei ole, niin ala vaikka puuhaamaan talkootyönä jotakin matalan kynnyksen liikuntaryhmää omalle asuinalueellesi, niin teet jotakin konkreettistä tämänkin ongelman eteen. Netissä länkyttäminen ei edistä asiaa lainkaan. Tämmöiset keskustelut vaikuttaa vaan kiusaajien kokoontumiselta.
Kun ei ne ammattilaisetkaan saisi enää asiasta hiiskua kenellekään mitään, ettei "isoluisen" petteripirjon äidille tule paha mieli. Johan se on nähty, että ne terkkarit tai neuvolatyypit, jotka ovat maininneet lapsen alati kohoavasta painokäyrästä, haukutaan ruoditaan äityleissä ja täällä ja ristiinnaulitaan välittömästi. Hautakiveen tägätään "kasvurauhaa" ja "painorauhaa" ja tiesmitä.
Missä ja koska ja miten näihin saisi edes puuttua, kun joku aina suuttuu ja loukkaantuu? Fakta on kuitenkin se, että monet vanhemmat ovat supertyhmiä nykyään, mitään vastuuta ei osata ottaa taloudellisista asioista eikä ravitsemuksellisista. Terveydenhuollon velvollisuus on puuttua, jos lapsen terveys alkaa olla vaakalaudalla. Varhaista puuttumista rummutetaan kaikkialla, miksi se ei päde tähän? Helpompi tehdä muutoksia siinä vaiheessa, kun lapsen ylipaino ei vielä ole edennyt merkittäväksi lihavuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän läskivihaajien kasvatuksessa on mennyt pieleen? Miten läskiviha eroaa esimerkiksi rasismista?
Itse en ainakaan vihaa ketään, mutta tämä ilmö, että tehdään vängällä ylipainosta normaalia "jokainen saa olla kuin saa" vaikka tiedetään että ylensyöminen on addikti samalla tavalla kuin vaikkapa alkoholismi. Molemmista tulee valtavat terveydenhoitokulut vuosittain valtiolle. Jokainen ihminen on arvokas, oli ihmisellä sitten ylensyömisestä johtuvaa ylipainoa tai lapsuuden traumojen laukaisema alkoholismi, mutta suhtaudutaan asioihin realistisesti: ei ole kehon normaali tila olla ylipainoinen tai kuormittaa maksaa alati alkoholilla. Enemmän terveysneuvontaa ja roskaruualle tms herkuille korkeammat hinnat.
Ja sekö on sinun tehtäväsi valistaa kanssaeläjiä tästä asiasta? Eiköhän tähänkin ole ammattilaisia, joiden tehtäviin se työn puolesta kuuluu. Keskittyisitkö omiin ongelmiisi? Jos niitä ei ole, niin ala vaikka puuhaamaan talkootyönä jotakin matalan kynnyksen liikuntaryhmää omalle asuinalueellesi, niin teet jotakin konkreettistä tämänkin ongelman eteen. Netissä länkyttäminen ei edistä asiaa lainkaan. Tämmöiset keskustelut vaikuttaa vaan kiusaajien kokoontumiselta.
Kun ei ne ammattilaisetkaan saisi enää asiasta hiiskua kenellekään mitään, ettei "isoluisen" petteripirjon äidille tule paha mieli. Johan se on nähty, että ne terkkarit tai neuvolatyypit, jotka ovat maininneet lapsen alati kohoavasta painokäyrästä, haukutaan ruoditaan äityleissä ja täällä ja ristiinnaulitaan välittömästi. Hautakiveen tägätään "kasvurauhaa" ja "painorauhaa" ja tiesmitä.
Missä ja koska ja miten näihin saisi edes puuttua, kun joku aina suuttuu ja loukkaantuu? Fakta on kuitenkin se, että monet vanhemmat ovat supertyhmiä nykyään, mitään vastuuta ei osata ottaa taloudellisista asioista eikä ravitsemuksellisista. Terveydenhuollon velvollisuus on puuttua, jos lapsen terveys alkaa olla vaakalaudalla. Varhaista puuttumista rummutetaan kaikkialla, miksi se ei päde tähän? Helpompi tehdä muutoksia siinä vaiheessa, kun lapsen ylipaino ei vielä ole edennyt merkittäväksi lihavuudeksi.
Sähän olet jo selkeesti kehittänyt sen varhaisen puuttumisen ohjelman. Oletko ystävällinen ja kerrot sen?
max kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihme raivareita ihmisiltä, ap kirjoittaa asiaa!
Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.
Niin, sanoinko jo että tämän perheen lapset ovat vakavasti ylipainoisia.
Repikää tästä arvostelijat positiivisuutta!
Noin se vaan on. Jokainen aikuinen voi syödä itsensä lihavaksi mutta ei sitten kannata valittaa. Minua huolestuttaa lihavien vanhempien lihavat lapset - lapset kun saavat väärät ruokailumallit vanhemmiltaan. Tuttavaperheessäni tätä ongelmaa ei lainkaan nähdä tai hyväksytä vaan selitetään kaikilla muilla syillä lasten lihavuutta. Muutama päivä tämän perheen kanssa kyllä näyttää mistä ongelma johtuu. En puutu tämän perheen syömiseen, olen varovasti yrittänyt kertoa että heidän perusruokailutuottumukset johtavat lihavuuteen mutta en voi paasata sitä heille. Harmittaa vaan kahden jo nyt tukevan lapsen tähden. Itse olen lapsena pulleaksi syötetty ja nyt olen yrittänyt kaikin keinoin olla siirtämättä tätä lihavuusrasitetta omille lapsilleni - tähän asti siinä hyvin onnistuen.
Kumma juttu miten lihavat voivatkin selitellä asioita ihan kun ravitsemuksesta ei olisi kaikilla riittävästi tietoa. Jos on lihava, niin sitten on mutta älkää selitelkö. En puutu asiaan.
Älä sitten sinäkään oleta, että (jokainen) lihava söisi epäterveellisesti.
Omat ruokatottumukseni olivat lähes samanlaiset kuin sinulla viimetalven. Jotenkin koin että syön kamalan paljon ja että kesän aikana pudottamani paino nousee väistämättä takaisin. Niin ei käynyt. Paino pysyi samana ja nyt kun taas kesällä olen pystyt liikkumaan enemmän ilman että tarvitsee alkaa maksamaan sali maksuja, paino on taas hiljalleen lähtenyt putoamaan. Ihanaa tästä tekee juuri se että minun ei tarvitse niin sanotusti luopua mistään herkuista mitä haluan, sillä kaipa ne ovat joko terveellisempiä tai sitten en vaan syö niitä määrällisesti niin paljon. Suurin muutos ruokavaliooni joka vaikutti talveen oli lounaan muuttaminen lämpimästä ruuasta ruisleipään ja salaattiin. Illalla söin sitten enemmän. Olen onnellinen että mieltymykseni ovat muuttuneet tähän siitä mitä ne ennen olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan oikeassa, osui näköjään naulankantaan, kun täällä niin moni älähti.
Olin vierailemassa samanlaisella mökillä pari viikkoa sitten ja ihmettelin, miten joku voi syödä ihan koko ajan. Herkuttelen itsekin, mutta silloin kevennän muita aterioita vastapainoksi, että kokonaisuus ei räjöhdä käsiin.Juu ei, ei ap (etkä myöskään sinä) osunut naulan kantaan vaan muita keskustelijoita v*tuttaa tuo teidän omahyväinen ylimielisyytenne. Teillä on jostain syystä sellainen kuvitelma, että olette ihmisinä jotenkin parempia kun olette (syystä tai toisesta) onnistuneet pysymään hoikkina ja/tai normaalipainoisina. Te olisitte just samanarvoisia kuin kuka tahansa muukin, mutta tuo ylimielinen asenne kyllä saa lukeman miinukselle. Tuollaisia ihmisiä ei kukaan tarvitse eikä kaipaa elämäänsä.
Ja juu, ennen kuin alkaa taas lällättely, niin kerrottakoon että minä olen normaalipainoinen mutta en arvota ihmisiä heidän painonsa ja/tai ruokailutottumustensa mukaan. Tuo teidän muka-huolestunut lässytyksenne on ainoastaan surkeaa oman kilpenne kiillotusta.
Olen osallistunut keskusteluun ja olen samaa mieltä ap:n kanssa. Mun BMI on lähempänä 30, lapset ovat normaalipainoisia. Tiedostan, että BMIn nousu kohdallani johtuu siitä, että istun päivät toimistossa, käyn salilla vain 3 kertaa viikossa, enkä kuluta tarpeeksi siihen nähden miten syön. Syön paljon salaattia ja kasviksia, herkutellaan maks. kerran viikossa vähän, ei aina silloinkaan, lomilla vähän lipsuu, en juo mehua tai limsaa, mutta tykkään juustoista ihan valtavasti. Siinäpä se pääsyyllinen taitaakin olla tähän omaan ylipainooni. Silti haluan huolehtia että lapset liiikkuvat tarpeeksi ja leikitän heitä pihalla, kannustan harrastamaan, kävellään paljon reissuissa jne. ja syödään säännöllisen rytmin mukaan normaalia ruokaa, aterioiden välillä ei napostella, jos ruoka ei maistu silloin kun se on tarjolla, odottaa sitten seuraavaa ruokakertaa, jolloin yleensä maistuu jo paremmin.
Ymmärrän, että olen itse vastuussa omasta ylipainostani ja siitä, että lapseni oppivat suhteellisen terveelliset elämäntavat kotoa.
Joo, itsekin vähän ihmettelin kun miehen veljen vaimo tuli lapsineen mökille. Vehnää ja rasvaa, ei muuta. Sipsejä erilaisia, limsoja, karkkeja, keksejä, makkaroita, viinereitä... Itse en syö mitään noista. Nainen on valtava, lapset pulleita.
Noita sitten vetivät, makkaraa ja ranskiksia, meidän uudet perunat ja kala ei maistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoijat on laitettu ruotuun, seuraavaksi on lihavien vuoro.
Paitsi ettei ole. Yhä edelleen bussia "saa" odottaa tupakansavussa, samoin mihin tahansa kauppaan/kauppakeskukseen "saa" kulkea tupakansavun läpi. Siitä puhumattakaan että omaa kotia ei voi tuulettaa edes näillä helteillä eikä pihalla/parvekkeella viettää aikaa koska naapurustossa on näitä "jo ruotuun laitettuja". Se taas esimerkiksi on ihan yksi ja sama normi-ihmiselle ettei ravintolassa saa enää polttaa tai jonkun firman työntekijät ei saa polttaa työajalla. Tai että tupakat pitää ostaa "salaa" tiskin alta.
Melkoista ruotuun laittoa indeed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten jotkut ylipainoiset tässäkin ketjussa kertovat syövänsä kohtuudella ja terveellisesti, kuitenkaan laihtumatta. En oikein ymmärrä, miten samoilla ruokatottumuksilla toinen voi olla laiha ja toinen lihava. Osaako joku kertoa, mitä tutkimukset sanovat tästä ilmiöstä, onko tosiaan mahdollista?
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, ja tutkimusten mukaan myös suoliston bakteerikanta voi ylläpitää lihavuutta. Tämä on todettu ulosteensiirroissa, joissa jollekulle antibioottiripulista kärsivälle on siirretty lihavan ihmisen ulostetta sillä seurauksella, että tuo siirron saanut on lihonut, vaikka syö samoin kuin aiemmin.
Mutta jos joku sairaalloisen lihava väittää syövänsä vain pari salaatinlehteä, niin hän valehtelee.
Monitahoinen asia. Syömiset pitäisi siis suhteuttaa omaan kulutukseen. Minullakin on todettu kehonkoostumusmittauksella olevan normaalia alhaisempi lepokulutus (en muista oikeaa sanaa), joten syön aika vähän pysyäkseni normaalipainoisena. Joku toinen olisi ruokavaliollani varmaankin tosi hoikka. :)
Juuri näin. Ylipaino ja lihominen niin monen asian summa, kuin pelkkää syömistä tai syömättä jättäminen.
Siihen vaikuttavat suolistobakteerit, aineenvaihdunta, geenit, stressi, lepo ja yöunien pituus, ympäristö, terveys, lääkkeiden käyttö, elämäntilanne, taloudellinen tilanne, jne. jne.
Monet kommentoijat, myös ap. voisi haukkumisen ja parjaamisen sijaan lukea eri tutkimiksia, myös kansainvälisiä tutkimuksia ja sivistää itseään.
Ja millainen ihminen ja "ystävä" mökkivierailun jälkeen haluaa haukkua ja parjata "ystäväänsä" ja hänen perhettään ja arvostella perheen ruokailutottumia, kun sitä ennen on nauttinut vieraanvaraisuudesta perheineen.
Ymmärtäisin jos aihetta olisi käsitelty yleisellä tasolla, mutta "ystävän" vetäminen keskiöön kertoo ap. moraalista ja luottamuksesta paljon ja millainen hän on ystävänä. Empä itse haluaisi ap. ystävä ja kiertäisin kaukaa.
Eikö ap. omatunto yhtää kolkuta ja voitko vielä tämän jälkeen kohdata ystävän ja perheen kirkkain silmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus menee niin usealla ihon alle? Aloittaja vain teki havaintoja toisen perheen arjesta ja syömisestä, mikä on ihan normaalia ja tervettä kunhan ei ole törppö ja tee sitä ilkeästi ääneen. Anonyyminä on helppo pohtia tällaisia asioita kenenkään nimiä mainitsematta, jolloin perhekään ei joudu kiusaamisen kohteeksi. Omia elämäntapoja on hyvä pohtia, toisia ihmisiä tarkkaillessa voi oppia jotakin uutta.
Miksi kukaan terve ihminen tekisi havaintoja toisen perheen elämästä ja raportoisi niitä vauvapalstalle? Kyllä vierailulla ollessa on terveempää keskittyä siihen yhdessäoloon muiden havainnoimisen sijaan.
Älä viitsi. Toinen juttu, jos ap olisi alkanut mökillä saarnata ivallisena perheen ylipainosta ja antanut kokopäiväisesti jotain terveysneuvontaa ja päivitellyt heidän tekemisiään, maininnut jopa syyttävästi lapsille lihavuudesta, sekä kertonut täällä pilkallisena kuinka rasvat vaan pursuivat suupielistä!
Mutta ottikin asian fiksusti esille, eikä tässä ole ketään loukattu, paitsi mitä nyt ehkä kalikka joillekin kalahtanut? Ei pitäisi ampua sitä viestintuojaa, vaan kurkata peiliin. Ja nyt on kyse syyntakeettomista lapsista, eikä kukaan huutele kaupassa kellekään ulkonäköön liittyvää tai kyttää ostoskärryjä!
Ei kuitenkaan ottanut kantaa, eikä puuttunut, vaan teki huomioita ja hokasi vieläpä, että itselläkin on paljon korjattavaa asian suhteen.
Ja mitään "Läski, valas norsu" tyylistä ei ole aloituksessa, vaan ainoastaan pohdintaa tosiasioista. Miksi väännät faktan päälaelleen?
Itse katselin vierestä ystäväni harkittua ja määrätietoista laihdutusprojektia aluksi ihastellen ja TEIN HAVAINTOJA! Huomasin mm. kuinka itsetunto alkoi kasvaa, ja naisesta tuli, kas kummaa, ivallinen ja ilkeä kuittailija lihavia kohtaan sitä mukaa kun laihtui.
Tämä pointti oli mulle oleellinen varoitus, kun itse laihdutin. Hän muuttui aivan eri persoonaksi, mitä katselin vierestä. Ystävyytemmekin hän pisti poikki ja alkoi saalistaa miestäni! Kannattaa siis tehdä noita havaintoja :D
Ja tämä palsta on nimenomaan tällaisia keskusteluja/pohdintoja varten! Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! eri
"Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! " Ehkä ystäväsi alkoi ilkeäksi ja pisti välinne poikki, koska sinäkin olet sellainen. Ilkeä siis.
Mitä konkreettistä hyötyä näistä pohdinnoistanne on kenellekään? Olette kiusaajia vaikka mitenpäin yrittäisitte nämä opettavaiset pohdintanne kääntää.
Millä tavalla näet tämän kiusaamisena?
Selvästi tämä keskustelu ja sen pohdinnat aiheuttavat sinulle mielipahaa, mutta sen mielipahan syytä tulisi etsiä muualta kuin tämän keskustelun keskustelijoista. Tässä on yllättävän asiallisesti pohdittu sitä, miten paino-ongelmat voivat lähteä liikkeelle lapsuudenperheestä.
Ketjussa puhutaan ylipainosta ja ihmistä, joka pitää ketjua typeränä pidetään automaattisesti ylipainoisena ja käsketään häipymään ketjusta ja menemään jääkääpille. Etkö todellakaan ymmärrä? Ja nyt mielikuvituksessasi kehittelet minulle ongelmia. Hirveän älykkäältä ja hedelmälliseltä pohdinnalta todellakin tuntuu.
Edelleen toistan, mitä hyötyä kenellekään oon tästä pohdinnasta, joka on tasoa, että "läskit syövät liikaa" tai "läskit ovat läskejä, koska ovat oppineet väärät ruokailutottomukset".
Ylipainon syitä ja länsimaiden kasvavaa lihavuusongelmaa pohditaan laajasti asiantuntija-tasolla, eli siltä kantilta ei ole lainkaan huono juttu, että tehdään niitä havaintoja ja pohditaan myls omia ruokailutottumuksia.
Näistä vaan ei oikein meinaa saada keskustella, kun näitä asioita kohtaan aina hyökätään julistamalla ne "läskivihaksi".
Koska nämä ketjut ovat läskivihaa.
Millä tavalla?
Näissä ketjuissa normaalipainoiseti ihmiset asettelevat päähänsä, jotain erinomaisuudee kruunua ja puhuvat ongelmasta, josta heillä ei ole minkäälaista omakohtaista kokemusta. Hyvä heittää neuvoja asiasta, josta eivät tiedä mitään.
Mistä päättelet, että kaikki keskustelijat, jotka eivät puolustele lasten ylipainon kerryttämistä, ovat normaalipainoisia tai hoikkia?
T. BMI 29
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten jotkut ylipainoiset tässäkin ketjussa kertovat syövänsä kohtuudella ja terveellisesti, kuitenkaan laihtumatta. En oikein ymmärrä, miten samoilla ruokatottumuksilla toinen voi olla laiha ja toinen lihava. Osaako joku kertoa, mitä tutkimukset sanovat tästä ilmiöstä, onko tosiaan mahdollista?
Olen kohta 50v ja koskaan en ole rajoittanut syömistäni ja herkutkin maistuvat, jos niitä on tarjolla ja jos vertaan mieheni syömisiin, niin syön 25-30% enemmän kuin mieheni, teemme samaa työtä ja liikumme suurinpiirtein saman verran, mutta mieheni saa jatkuvasti tarkkailla painoaan, toisin kuin minä, kun hoikkuus on suvussa ja läpipasko.
Tämän keskustelun ydin on se ettei lihavan lapsen VANHEMPIEN mieltä saa pahoittaa. Lapsen terveys tulee tärkeysjärjestyksessä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.
Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.
Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.
Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...
Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.
Jaa. Meillä ei syödä aamulla (eikä koskaan) muroja vaan puuroa ja karkkipäiväkin on vain kerran viikossa mutta kappas, ylipainoisia ollaan. Jotain peanutbutter-jelly leipiä en muuten ole koskaan nähnyt muualla kuin jenkkileffoissa, oikeastiko niitä muka joku suomalainen syö?
Jos puuroon laittaa lisukkeeksi sokerihilloa, niin siinä tulee jo lisäkaloreita. Pakastemarjat parhaimpia ja terveellisimpiä lisukkeita puurolle.
Ja olennaista tietty myös, mitä syötte niiden aamupuurojen ja karkkipäivä-karkkien välissä.
Se että sinä laitat puuroosi sokerihilloa ja jotain nutellaa ei tarkoita että normaalit ihmiset söisi moista p*skaa. Me normaalit sen sijaan syödään puuron kanssa nyt kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastemarjoja. Lisäksi aamupuuron ja karkkipäivien välillä syödään tietenkin terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, eineksiä tai edes puolivalmiita ei meillä syödä. Janojuomana on vesi ja saunajuomana kerran viikossa limua.
Tuskinpa käytän, kun tekstisdäni selvästi sanoin, että pakastemarjat parhaimpia :)
Mutta ok, syötte sopivasti ja olette ylipainoisia. No, mitäpä se minulle kuuluu.
Kertoo se kertoo susta jo ihan kaiken kun pidät pakastemarjoja parhaimpina. Oletko edes kuullut tuoreista marjoista?
Miten tuoreita marjoja voi syödä puuron kera koko vuoden? eri
Jos sä oikeasti söisit marjoja niin ei sun tarvitsisi kysyä.
Ikävä tuottaa näsäviisaalle besserwisserille pettymys, mutta olen just pakastanut 4 laatikollista mansikkaa. Mustikkaa seuraavaksi pitää hakea. Pensasmustikoita syödään myös paljon, kesäisin. Kalliita ovat, muuten söisin päivittäin.
Oisko mahdollista kommentoida asiallisesti?
Ilmeisesti tämä asiallisuuden vaatimus ei kuitenkaan koske (ylläriylläri) sua itseäsi. Jostain syystä sulla on oikeus tehdä oletuksia toisten syömisistä ja syyttää sokerimuroista ja ties mistä ja samalla nostaa itseäsi muita paremmaksi. Nytkin koet tarpeelliseksi kehuskella kuinka olet ollut niin poikkeuksellisen hyvä ja ahkera ihminen, että ihan olet mansikkaa saanut pakkaseen. Ja kaikki 4 laatikollista, wau. Pitää kyllä ottaa ihan hattu päästä tuollaisen saavutuksen edessä. Samalla jaksat vielä ohjeistaa kuvitteelliselta valtaistuimeltasi meitä muita, sinua huomattavasti "alempiarvoisia" kuinka täällä pitää keskustella.
Mene jo prkl kokoaan pois kun et ymmärrä olevasi just yhtä hyvä/huono kuin kaikki me muutkin.
Ota selvää kenelle vastaat. Sokerimuroistakaan en ole sanonut sanaakaan. Ja jos joku sanoo minulle tyyliin "Sä mitään marjoja ole koskaan syönytkään", niin lie oikeus vastata, että pakastinkin just 4 laatikkoa. Monet pakastaa paljon enemmän. Ja ohjeistamiseksi en luokittelisi pyyntöä vastata asiallisesti. Ne patoutumat, ne patoutumat.
Auts, nyt taisi osua. Jännästi sulla on omasta mielestäsi täysi oikeus tehdä (tietenkin negatiivisia) oletuksia muiden syömisistä, mutta kukaan ei saa edes ajatella kyseenalaistavansa sinun, ah niin terveellistä ruokavaliotasi edes sun omien kommenttiesi perusteella vaan alat puolustautumaan raivopäisesti. Millaiselle ihmiselle muuten edes tulee mieleen, että joku söisi puuron kanssa jotain sokerihilloa? No tietenkin just sellaiselle joka itse vetelee sokerin kanssa pakastettuja marjoja.
Ilmankos sulle ei tuoreet maistukaan.
Voi kristus mikä vääntäjä. Kun tietotaito loppuu, niin alkaa yhteen sanaan/virkkeeseen tarttuminen ja siitä vääntäminen. Mene nyt perustamaan se marjakeskustelu ja jatka siellä, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa ketjun alkuperäiseen aiheeseen.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, mikä muodostuu omassa perheessä tai lähipiirissä normaaliksi. Lihavissa perheissä ei välttämättä nähdä että ne kolme murolautasellista olisi mitenkään poikkeuksellista. Se on tavallinen aamupala. Ja kun kaikki perheessä tekevät samalla tavalla ja lapset oppivat siihen, ei tajuta, että se on liikaa. Lapset oppivat vanhemmiltaan mallin siitä, miten tavallisesti syödään ja siitä muotoutuu heidän normaalinsa. Ja jos syödään "normaalisti", ei voida ymmärtää, missä vika oikein on kun lihotaan ja lihotaan... Siis lapselta varsinkaan ei voida edellyttää, että osaisivat kyseenalaistaa perheen tapoja.
Tämä.
Sitä kyllä ihmettelen, että lapsien annetaan lihoa väärien tapojen vuoksi. Meillä kävi tuttavaperhe ja heidän tyttönsä oli ylipainoinen. Puuskutti kävellessä yms.
Kuulemma tyttö on ”lihovaa sorttia”. Syö terveellisesti yms.
Tosin näin, että herkkuja oli isoja pusseja...
Siis tytön kaula on hävinnyt ja kasvojen piirteet hävinneet...
Oikeastaan siltä on hävinnyt kaikki muutkin ihmismäiset piirteet ja nyt se on vaan löllyvä laardipallo...
Pidätkö itseäsi kovinkin sivistyneenä ja älykkäänä, kun kuvittelet ihmisten ruokatottumusten muuttuvan haukkumalla ja kiusaamalla, tarjoamatta mitään ratkaisua tai faktaa ongelman poistamiseen.
Ja mikä on laardipallo? Ja mitä tekemistä sillä on ihmisen painon kanssa?
On niin surullista katsoa tuota tuttavaperheen tyttöä. Vanhemmissahan se vika on, kun ovat antaneet lihoa tuohon kuntoon, mutta onhan se oksettavaa, kun lapsi on lihava ja puuskuttaa.
Kumpi sana sulle on vieras, laardi vai pallo? Jos ymmärrät niiden merkityksen erikseen, ymmärtänet ne silloinkin, kun ne muodostavat yhdyssanan.
Haukkumalla ja kiusaamalla ei paino-ongelmia ratkaista, vaan ne lisää entisestään ongelmia.
Suurin surun aihe ei ole ylipaino, vaan aikuisten asenne, kiusaamiseen ja haukkuminen esim. laardipallo, kun kutsut tyttöä laardipalloksi ja sen tekevät myös lapsesi, kun lapset ottavat mallin vanhempien asenteesta ja kielenkäytöstä, niin hyvässä kuin pahassa.
Tuokin tyttö varmasti tietää olevansa ylipainoinen ja sen päälle kun saa pilkat ja ivat olevansa laardipallo, kierre on valmis masennukseen, anoreksiasn jne.
Pahimmassa tapauksessa itsemurhaan, josta tilastot kertovat karua kieltä nuorten tyttöjen keskuudessa, kun ei kelpaa ympäristölle ja ystäville omana itsenään ja saa arvostelua ja haukkumista niskaan.
Jos olet surullinen tytön ylipainosta, niin laardipallon haukkumisen ja kiusaamisen sijaan, ole ihminen toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän olet jo selkeesti kehittänyt sen varhaisen puuttumisen ohjelman. Oletko ystävällinen ja kerrot sen?
Sitä kutsutaan neuvolaksi ja kouluterveydenhuolloksi. Niissä seurataan lapsen ja nuoren painon ja pituuden suhdetta, sekä keskustellaan vanhempien kanssa, jos käyrät heittävät huolestuttavasti johonkin suuntaan. Myös liian alhaiseen painoon puututaan (omakohtaista kokemusta kahden lapsen osalta tästä) hyvinkin herkästi. Joten tämä pituuspainoseuranta ei ole läskivihaa eikä yhtä kehotyyppiä syrjivää, vaan tavoitteena on puuttua ajoissa, jos lapsen kasvussa havaitaan poikkeama suuntaan tai toiseen. Pieni poikkeama saattaa aiheuttaa vain tiiviimmän tarkkailun ensin, mutta jos poikkeama on jatkuva, niin yleensä ryhdytään toimenpiteisiin. Ne voivat olla keskustelu vanhempien kanssa, ravintsemusterapeutilla käynti tai verikokeet ym. tutkimukset.
Monet ylipainoisen lapsen vanhemmat kokevat tämäkin puuttumisen tai jopa keskustelun aiheesta loukkaavana, mikä tekee varhaisesta puuttumisesta erittäin haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, ja tutkimusten mukaan myös suoliston bakteerikanta voi ylläpitää lihavuutta. Tämä on todettu ulosteensiirroissa, joissa jollekulle antibioottiripulista kärsivälle on siirretty lihavan ihmisen ulostetta sillä seurauksella, että tuo siirron saanut on lihonut, vaikka syö samoin kuin aiemmin.
Mutta jos joku sairaalloisen lihava väittää syövänsä vain pari salaatinlehteä, niin hän valehtelee.
Monitahoinen asia. Syömiset pitäisi siis suhteuttaa omaan kulutukseen. Minullakin on todettu kehonkoostumusmittauksella olevan normaalia alhaisempi lepokulutus (en muista oikeaa sanaa), joten syön aika vähän pysyäkseni normaalipainoisena. Joku toinen olisi ruokavaliollani varmaankin tosi hoikka. :)
Juuri näin. Ylipaino ja lihominen niin monen asian summa, kuin pelkkää syömistä tai syömättä jättäminen.
Siihen vaikuttavat suolistobakteerit, aineenvaihdunta, geenit, stressi, lepo ja yöunien pituus, ympäristö, terveys, lääkkeiden käyttö, elämäntilanne, taloudellinen tilanne, jne. jne.Monet kommentoijat, myös ap. voisi haukkumisen ja parjaamisen sijaan lukea eri tutkimiksia, myös kansainvälisiä tutkimuksia ja sivistää itseään.
Ja millainen ihminen ja "ystävä" mökkivierailun jälkeen haluaa haukkua ja parjata "ystäväänsä" ja hänen perhettään ja arvostella perheen ruokailutottumia, kun sitä ennen on nauttinut vieraanvaraisuudesta perheineen.
Ymmärtäisin jos aihetta olisi käsitelty yleisellä tasolla, mutta "ystävän" vetäminen keskiöön kertoo ap. moraalista ja luottamuksesta paljon ja millainen hän on ystävänä. Empä itse haluaisi ap. ystävä ja kiertäisin kaukaa.
Eikö ap. omatunto yhtää kolkuta ja voitko vielä tämän jälkeen kohdata ystävän ja perheen kirkkain silmin.
Väärät ruokailutottumukset ja rasva- ja sokeripitoinen ruokavalio kyllä aiheuttavat lihavuutta. Jotta pysyisi normaalipainoisena tai laihtuisi, niin ruokavalio pitää suhteuttaa omaan kulutukseen.
"Vääränlaiset" suolistobakteerit eivät oikeuta mässäilyä. Normaalipainoiset harvemmin vetävät mättöä kaksin käsin.
Eikä ole olemassa terveellistä ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun ydin on se ettei lihavan lapsen VANHEMPIEN mieltä saa pahoittaa. Lapsen terveys tulee tärkeysjärjestyksessä sen jälkeen.
Tämä.
Ihanko oikeasti uskot lapsen ylipainon jonnekin häviävän, jos vanhempien mieli pahoitetaan, haukutaan, pilkataan ja annettaisiin kunnon selkäsauna ja vietäisiin kirkon häpeäpuuhun. Tuskin.
Ainoa vaihtoehto on asiallinen valistus ja yhteistyö ja oma esimerkki. Ja kyllä, se voi tapahtua ystävällisesti ja sivistyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen vaikuttavat suolistobakteerit, aineenvaihdunta, geenit, stressi, lepo ja yöunien pituus, ympäristö, terveys, lääkkeiden käyttö, elämäntilanne, taloudellinen tilanne, jne. jne.Monet kommentoijat, myös ap. voisi haukkumisen ja parjaamisen sijaan lukea eri tutkimiksia, myös kansainvälisiä tutkimuksia ja sivistää itseään.
Väärät ruokailutottumukset ja rasva- ja sokeripitoinen ruokavalio kyllä aiheuttavat lihavuutta. Jotta pysyisi normaalipainoisena tai laihtuisi, niin ruokavalio pitää suhteuttaa omaan kulutukseen.
"Vääränlaiset" suolistobakteerit eivät oikeuta mässäilyä. Normaalipainoiset harvemmin vetävät mättöä kaksin käsin.
Kuulostat hyvältä ja pätevältä asiantuntijalta.
Meillä on 11v ja 14v tytöt ja syödään samaa ruokaa. Esikoinen on aina ollut erittäin hoikka, vaatteita joudutaan usein kaventamaan ja on syönyt lapsesta lähtien todella hyvin.
Kuopus 11v on jo syntyessään ollut "pyöreä" ja taipuvainen ylipainoon, on liikkuvainen ja aina syönyt vähemmän kuin siskonsa saman ikäisenä.
Eikä syynä voi olla, että olisin raskausaikana lihottanut lapseni, koska oksensin raskauden ensimmöiset 7kk ja kävin sairaalassa viikottain tipassa ja raskauden loppuvaiheessa oli reilusti alipainoinen.
Kerro, miksi näin paljon sisarukset voivat erota toisistaan, kun sama ruoka ja pituuskasvu on ollut suurin piirtein sama, mutta paino eri ikävaiheessa eri.
Kiitos etukäteen vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Joo ihme raivareita ihmisiltä, ap kirjoittaa asiaa!
Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.
Niin, sanoinko jo että tämän perheen lapset ovat vakavasti ylipainoisia.
Repikää tästä arvostelijat positiivisuutta!
Aivan. Oltiin kanssa mökillä 3 ystäväperheen kanssa. Siellä yks mies ja nainen söi kirjaimellisesti koko aika. Aamulla kun silmät auki, niin sipsejä ja siitä koko aika siirty suurempiin annoksiin leivistä grillaukseen. Ainoa hetki milloin niiden leuat ei jauhanu oli, kun nukkuivat tai kävivät vessassa. Ei mikään ihme, että oli sellasessa kunnossa. Teki pahaa katsoa sitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat hyvältä ja pätevältä asiantuntijalta.
Meillä on 11v ja 14v tytöt ja syödään samaa ruokaa. Esikoinen on aina ollut erittäin hoikka, vaatteita joudutaan usein kaventamaan ja on syönyt lapsesta lähtien todella hyvin.
Kuopus 11v on jo syntyessään ollut "pyöreä" ja taipuvainen ylipainoon, on liikkuvainen ja aina syönyt vähemmän kuin siskonsa saman ikäisenä.
Eikä syynä voi olla, että olisin raskausaikana lihottanut lapseni, koska oksensin raskauden ensimmöiset 7kk ja kävin sairaalassa viikottain tipassa ja raskauden loppuvaiheessa oli reilusti alipainoinen.Kerro, miksi näin paljon sisarukset voivat erota toisistaan, kun sama ruoka ja pituuskasvu on ollut suurin piirtein sama, mutta paino eri ikävaiheessa eri.
Kiitos etukäteen vastauksesta.
Sen pulleamman lapsen kulutus on vähäisempää, todennäköisesti liikkuu vähemmän, on esim. rauhallisempi liikkeissään kuin tämä hoikempi. Lepokulutus on tuolla pulleammalla todennäköisesti alhaisempi kuin hoikemmalla, eli pulleampi tarvitsee vähemmän ruokaa kuin tuo hoikempi. On hulluutta syöttää näitä kahta samalla tavalla.
Ole hyvä.
Eikö nämä asiat ole ihan selviä asioita ilman sinun valistavaa viestintääsikin?