Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoisen perheen kanssa mökillä oltuani ymmärrän, miksi oma perheeni ei ole ylipainoinen.

Vierailija
14.07.2018 |

Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.

Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.

Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.

Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...

Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.

Kommentit (447)

Vierailija
301/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ovat usein kouluttamattomia, joten tietämys oikeista ruokailutottumuksista on hukassa.

Pidätkö esim. sairaanhoitajia kouluttamattomina? ::D Heissä on melko paljon lihavia.

Tilastofakta on, että akateemisesti koulutetut eli ylemmän korkeakoulututkinnon omaavat kuuluvat hoikimpiin. Ja sitähän eivät sairaanhoitajat ole.

Vierailija
302/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Ihmisten elimistöt toimii eri tavoilla.

Täällä moni saarnaa, että kun minä syön tällä tavalla, laihdun. No ylläripylläri, kaikki ei laihdu siten.

Lääkäritkin on vasta viime vuosina tajunneet miten paljon esim. suolistobakteerit vaikuttaa.

Niin yllättävää kuin se onkin, samalla ruokavaliolla toiset lihoo ja toiset laihtuu.

Joo ja ei. Noilla asioilla on tiettyyn pisteeseen asti vaikutusta. Sitten kun aletaan unohtamaan yksilön oma vastuu asioista ollaan hukassa. Ei esimerkiksi ihminen saa alkaa murhamieheksi vaikka hänellä sattuisikin olemaan tietty väkivaltaisuuteen taipuvan geeni.

Tottakai on yksilön vastuu. Mutta pitää ymmärtää se, että jos on murhamiesgeeni niin voi päätyä pienemmän syyn takia murhamieheksi kuin joku toinen. 

Ja lihavuudesta pitäisi ymmärtää myös se, että suuren ylipainon takana on aina, aina, henkiset ongelmat. Ihminen yrittää lääkitä pahaa henkistä oloaan aina jollain, ja niitä keinoja on lukuisia, yksi niistä on ruoka.

Jos haluaa ratkaista sen miksi joku on todella lihava, pitää ratkaista ensin missä mättää henkisellä puolella ja tehdä sille joitain, muuten ei ole mitään mahdollisuutta päästä pysyvästi normaalipainoiseksi.

Juuri näin. Sama kuin missä tahans addiktiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.

Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.

Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.

Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...

Jaa. Meillä ei syödä aamulla (eikä koskaan) muroja vaan puuroa ja karkkipäiväkin on vain kerran viikossa mutta kappas, ylipainoisia ollaan. Jotain peanutbutter-jelly leipiä en muuten ole koskaan nähnyt muualla kuin jenkkileffoissa, oikeastiko niitä muka joku suomalainen syö?

Jos puuroon laittaa lisukkeeksi sokerihilloa, niin siinä tulee jo lisäkaloreita. Pakastemarjat parhaimpia ja terveellisimpiä lisukkeita puurolle.

Ja olennaista tietty myös, mitä syötte niiden aamupuurojen ja karkkipäivä-karkkien välissä.

Se että sinä laitat puuroosi sokerihilloa ja jotain nutellaa ei tarkoita että normaalit ihmiset söisi moista p*skaa. Me normaalit sen sijaan syödään puuron kanssa nyt kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastemarjoja. Lisäksi aamupuuron ja karkkipäivien välillä syödään tietenkin terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, eineksiä tai edes puolivalmiita ei meillä syödä. Janojuomana on vesi ja saunajuomana kerran viikossa limua. 

Tuskinpa käytän, kun tekstisdäni selvästi sanoin, että pakastemarjat parhaimpia :)

Mutta ok, syötte sopivasti ja olette ylipainoisia. No, mitäpä se minulle kuuluu.

Kertoo se kertoo susta jo ihan kaiken kun pidät pakastemarjoja parhaimpina. Oletko edes kuullut tuoreista marjoista? 

Miten tuoreita marjoja voi syödä puuron kera koko vuoden?  eri

Kaupasta saa tuoreita marjoja ihan ympäri vuoden, toki kotimaisia saa vain näin kesällä. Tuntuu kieltämättä erikoiselta, että oikeasti marjoja päivittäin käyttävä liputtaisi pakastemarjojen puolesta näin kesälläkin. Tuoreet kun hakkaa ne mennen tullen.

Minä liputan ihan siksi, että jäähdyttää kuuman puuron nopeasti.

Ja nuo talvisin myytävät tuoremarjat on niin kalliita, ettei itsellä ainakaan olisi varaa niitä joka päivälle ostaa.

Ei ulkomaisia tuoremarjoja ole hyvä syödä kuumentamatta. Onko myynnissä suomalaisia tuoremarjoja ympäri vuoden? Mahtaa maksaa paljon.

Itse poimin mansikat ja mustikat ja pakastan. Sitten syön niitä joka päivä.

On kotimaisia ympäri vuoden. Suomessa ei syödä kuin Pohjois- ja Itä-Euroopassa kasvatettuja marjoja, koska Etelä-Euroopan tai muun mantereen marjoja ei pakastettuna Suomessa myydä.

Kiva kun itse pakastat, hienoa. Ai niin ja vielä keräät, tuplahyvä. Ja muista vielä syödä päivittäin, nyt jo yläfemma!

Vierailija
304/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meillä ei syödä aamulla (eikä koskaan) muroja vaan puuroa ja karkkipäiväkin on vain kerran viikossa mutta kappas, ylipainoisia ollaan. Jotain peanutbutter-jelly leipiä en muuten ole koskaan nähnyt muualla kuin jenkkileffoissa, oikeastiko niitä muka joku suomalainen syö?

Jos puuroon laittaa lisukkeeksi sokerihilloa, niin siinä tulee jo lisäkaloreita. Pakastemarjat parhaimpia ja terveellisimpiä lisukkeita puurolle.

Ja olennaista tietty myös, mitä syötte niiden aamupuurojen ja karkkipäivä-karkkien välissä.

Se että sinä laitat puuroosi sokerihilloa ja jotain nutellaa ei tarkoita että normaalit ihmiset söisi moista p*skaa. Me normaalit sen sijaan syödään puuron kanssa nyt kesällä tuoreita marjoja ja talvella sitten pakastemarjoja. Lisäksi aamupuuron ja karkkipäivien välillä syödään tietenkin terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, eineksiä tai edes puolivalmiita ei meillä syödä. Janojuomana on vesi ja saunajuomana kerran viikossa limua. 

Tuskinpa käytän, kun tekstisdäni selvästi sanoin, että pakastemarjat parhaimpia :)

Mutta ok, syötte sopivasti ja olette ylipainoisia. No, mitäpä se minulle kuuluu.

Kertoo se kertoo susta jo ihan kaiken kun pidät pakastemarjoja parhaimpina. Oletko edes kuullut tuoreista marjoista? 

Kaupasta saa tuoreita marjoja ihan ympäri vuoden, toki kotimaisia saa vain näin kesällä. Tuntuu kieltämättä erikoiselta, että oikeasti marjoja päivittäin käyttävä liputtaisi pakastemarjojen puolesta näin kesälläkin. Tuoreet kun hakkaa ne mennen tullen.

Minä liputan ihan siksi, että jäähdyttää kuuman puuron nopeasti.

Ja nuo talvisin myytävät tuoremarjat on niin kalliita, ettei itsellä ainakaan olisi varaa niitä joka päivälle ostaa.

Ei ulkomaisia tuoremarjoja ole hyvä syödä kuumentamatta. Onko myynnissä suomalaisia tuoremarjoja ympäri vuoden? Mahtaa maksaa paljon.

Itse poimin mansikat ja mustikat ja pakastan. Sitten syön niitä joka päivä.

On kotimaisia ympäri vuoden. Suomessa ei syödä kuin Pohjois- ja Itä-Euroopassa kasvatettuja marjoja, koska Etelä-Euroopan tai muun mantereen marjoja ei pakastettuna Suomessa myydä.

Kiva kun itse pakastat, hienoa. Ai niin ja vielä keräät, tuplahyvä. Ja muista vielä syödä päivittäin, nyt jo yläfemma!

Siis muistaT

Vierailija
305/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä oikeasti söisit marjoja niin ei sun tarvitsisi kysyä.

Ikävä tuottaa näsäviisaalle besserwisserille pettymys, mutta olen just pakastanut 4 laatikollista mansikkaa. Mustikkaa seuraavaksi pitää hakea. Pensasmustikoita syödään myös paljon, kesäisin. Kalliita ovat, muuten söisin päivittäin.

Oisko mahdollista kommentoida asiallisesti?

Ilmeisesti tämä asiallisuuden vaatimus ei kuitenkaan koske (ylläriylläri) sua itseäsi. Jostain syystä sulla on oikeus tehdä oletuksia toisten syömisistä ja syyttää sokerimuroista ja ties mistä ja samalla nostaa itseäsi muita paremmaksi. Nytkin koet tarpeelliseksi kehuskella kuinka olet ollut niin poikkeuksellisen hyvä ja ahkera ihminen, että ihan olet mansikkaa saanut pakkaseen. Ja kaikki 4 laatikollista, wau. Pitää kyllä ottaa ihan hattu päästä tuollaisen saavutuksen edessä. Samalla jaksat vielä ohjeistaa kuvitteelliselta valtaistuimeltasi meitä muita, sinua huomattavasti  "alempiarvoisia" kuinka täällä pitää keskustella.

Mene jo prkl kokoaan pois kun et ymmärrä olevasi just yhtä hyvä/huono kuin kaikki me muutkin.

Ota selvää kenelle vastaat. Sokerimuroistakaan en ole sanonut sanaakaan. Ja jos joku sanoo minulle tyyliin "Sä mitään marjoja ole koskaan syönytkään", niin lie oikeus vastata, että pakastinkin just 4 laatikkoa. Monet pakastaa paljon enemmän. Ja ohjeistamiseksi en luokittelisi pyyntöä vastata asiallisesti. Ne patoutumat, ne patoutumat.

Auts, nyt taisi osua. Jännästi sulla on omasta mielestäsi täysi oikeus tehdä (tietenkin negatiivisia) oletuksia muiden syömisistä, mutta kukaan ei saa edes ajatella kyseenalaistavansa sinun, ah niin terveellistä ruokavaliotasi edes sun omien kommenttiesi perusteella vaan alat puolustautumaan raivopäisesti.  Millaiselle ihmiselle muuten edes tulee mieleen, että joku söisi puuron kanssa jotain sokerihilloa? No tietenkin just sellaiselle joka itse vetelee sokerin kanssa pakastettuja marjoja.

Ilmankos sulle ei tuoreet maistukaan.

Vierailija
306/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitunläskititeenoo kirjoitti:

LOL OMFG rah rah ahihihih tiihahahhaaa  ja sit ihmetellään miks läskit on rumia ja ne haisee hielle ja muutenkin pahalle, no kandee mättää kaikkee paskaa naamaan nii pääsee läskien kerhoon haisemaan. Jos mä olisin 150kg läski nii tekisin harakirin oitis inhoon läskiä ja läskejä tään on mun mielipide ja sitä pitää voida kunnioittaa. Se on voi voi taas joku mielensä pahoittaja tietty alkaa länkyttää aiheesta et onpas rumasti kirjotettu mut elämä on ja läski on rumaa, vittuux täs muuta keirtelemään, pitää keskittyy olennaiseen eikä kierrellä kaarrella aihetta. Jos on fättis ja ruma hikinen kropalltaan Jabba (star wars) nii kandee ostaa kokovartalo peili siitä näkee millanen ruma ruho onkaan, sit jättää ne 200kg jätski sipsi kokis lihis paskat pois alkaa sieltä sohvan onkalosta liikuskelemaankin johonkin muualle kun paskahuussin jääkaapin välille nii eiköhän sitä ala paskamahakin lähtemään. ei tartte tutkailla hissin painorajoja tutkailla jne ku tulee hieman homosapienssin näkösemmäx.

Kun sinulla on nyt tuo painonhallinta hyvin hallussa, kannattaisi kenties panostaa seuraavaksi oikeinkirjoituksen opetteluun.

Tekstistä ja sen sanomasta tulee puolet tehokkaampaa, kun käyttää välimerkkejä ja kappalejakoa. Kokeilepa!

Mistä sinulla on jäänyt tuollainen trauma lihavista ihmisistä? Löytyykö sellaisia kenties lähipiiristä?

Jos ei, niin kannattaisiko tutkia kaunista itseään tarkasti peilistä, vaikuttaako yläkerta kovinkin hiljaiselta ja tuuliselta?

Vierailija
307/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena kaveri, joka oli ylipainoinen ja koko muukin perhe oli. He söivät monta kertaa kuukaudessa mäkkärissä (olin kateellinen happy meal lelujen määrästä :D). Lisäksi perheen äidillä oli kokonainen keittiökaappi omistettu vain sipseille ja karkeille. Todella edesvastuutonta siirtää tuollaiset omat ruokailutottumukset lapsille... Nykyään nämä lapsetkin ovat ylipainoisia aikuisia.

Vierailija
308/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, mikä muodostuu omassa perheessä tai lähipiirissä normaaliksi. Lihavissa perheissä ei välttämättä nähdä että ne kolme murolautasellista olisi mitenkään poikkeuksellista. Se on tavallinen aamupala. Ja kun kaikki perheessä tekevät samalla tavalla ja lapset oppivat siihen, ei tajuta, että se on liikaa. Lapset oppivat vanhemmiltaan mallin siitä, miten tavallisesti syödään ja siitä muotoutuu heidän normaalinsa. Ja jos syödään "normaalisti", ei voida ymmärtää, missä vika oikein on kun lihotaan ja lihotaan... Siis lapselta varsinkaan ei voida edellyttää, että osaisivat kyseenalaistaa perheen tapoja.

Tämä.

Sitä kyllä ihmettelen, että lapsien annetaan lihoa väärien tapojen vuoksi. Meillä kävi tuttavaperhe ja heidän tyttönsä oli ylipainoinen. Puuskutti kävellessä yms.

Kuulemma tyttö on ”lihovaa sorttia”. Syö terveellisesti yms.

Tosin näin, että herkkuja oli isoja pusseja...

Vierailija
309/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, mikä muodostuu omassa perheessä tai lähipiirissä normaaliksi. Lihavissa perheissä ei välttämättä nähdä että ne kolme murolautasellista olisi mitenkään poikkeuksellista. Se on tavallinen aamupala. Ja kun kaikki perheessä tekevät samalla tavalla ja lapset oppivat siihen, ei tajuta, että se on liikaa. Lapset oppivat vanhemmiltaan mallin siitä, miten tavallisesti syödään ja siitä muotoutuu heidän normaalinsa. Ja jos syödään "normaalisti", ei voida ymmärtää, missä vika oikein on kun lihotaan ja lihotaan... Siis lapselta varsinkaan ei voida edellyttää, että osaisivat kyseenalaistaa perheen tapoja.

Tämä.

Sitä kyllä ihmettelen, että lapsien annetaan lihoa väärien tapojen vuoksi. Meillä kävi tuttavaperhe ja heidän tyttönsä oli ylipainoinen. Puuskutti kävellessä yms.

Kuulemma tyttö on ”lihovaa sorttia”. Syö terveellisesti yms.

Tosin näin, että herkkuja oli isoja pusseja...

Siis tytön kaula on hävinnyt ja kasvojen piirteet hävinneet...

Vierailija
310/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on teille kaikille mietittävää. Voitte sitten illalla ennen nukkumaanmenoa miettiä tätä:

Miksi sinä koet tuntemattomien ihmisten kehot niin voimakkaasti itsessäsi? Oletko ajatellut että saattaisit tarvita mielenterveysapua, koska ei ole tervettä käyttää elämästään noin isoa osaa toisten kehojen miettimiseen?

Mitä voisit itse tehdä? No ainakin nyt ihan ensin yrität olla ajattelematta toisten vartaloita. Se onnistuu ensin ehkä pari sekuntia, mutta tiiviillä harjoittelulla aika pitenee, ja huomaat että ahdistus helpottaa pikkuhiljaa. Jos tämä ei itsenäisesti onnistu, on pakkomielle päässyt joa sairauden tasolle, ja tarvitset ammattilaisapua. Rohekasti vain, tk:n kautta pääset eteenpäin, eikä maksa paljoa!

Tsemppiä kaikille tuntemattomien ihmisten kehoista pakkoajatuksia kokeville!

Minä koen toisten ihmisten lihavuuden haitallisena mm. siksi, että olen veronmaksaja ja maksan lihavien sydän- ja verisuonitautien, nivelrikon, diabeteksen ja vaikkapa rasvamaksan hoidot. Toisekseen siksi, että lihavuuden syyt periytyvät lapsille elintapojen seuratessa perässä, niinkuin kyseisellä perheellä ja lapset saavat elää labomba elämää. Joo on totta, että lihavuutta aiheuttavia sairauksia on, mutta ne eivät todellakaan ole niin yleisiä, että niihin voisi vedota tätä lihovaa kansaa katsellessa. Sama veronmaksun ärsytys koskee myös alkoholia, huumeita ja tupakkaa.

Hmmmm... Mihis mun omat verorahat menee? Ai niin ne meni kollegan 12 kertaan leikattiin polveen, urheilija kun on. T: sairaalloisen läski

Vierailija
311/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on teille kaikille mietittävää. Voitte sitten illalla ennen nukkumaanmenoa miettiä tätä:

Miksi sinä koet tuntemattomien ihmisten kehot niin voimakkaasti itsessäsi? Oletko ajatellut että saattaisit tarvita mielenterveysapua, koska ei ole tervettä käyttää elämästään noin isoa osaa toisten kehojen miettimiseen?

Mitä voisit itse tehdä? No ainakin nyt ihan ensin yrität olla ajattelematta toisten vartaloita. Se onnistuu ensin ehkä pari sekuntia, mutta tiiviillä harjoittelulla aika pitenee, ja huomaat että ahdistus helpottaa pikkuhiljaa. Jos tämä ei itsenäisesti onnistu, on pakkomielle päässyt joa sairauden tasolle, ja tarvitset ammattilaisapua. Rohekasti vain, tk:n kautta pääset eteenpäin, eikä maksa paljoa!

Tsemppiä kaikille tuntemattomien ihmisten kehoista pakkoajatuksia kokeville!

Minä koen toisten ihmisten lihavuuden haitallisena mm. siksi, että olen veronmaksaja ja maksan lihavien sydän- ja verisuonitautien, nivelrikon, diabeteksen ja vaikkapa rasvamaksan hoidot. Toisekseen siksi, että lihavuuden syyt periytyvät lapsille elintapojen seuratessa perässä, niinkuin kyseisellä perheellä ja lapset saavat elää labomba elämää. Joo on totta, että lihavuutta aiheuttavia sairauksia on, mutta ne eivät todellakaan ole niin yleisiä, että niihin voisi vedota tätä lihovaa kansaa katsellessa. Sama veronmaksun ärsytys koskee myös alkoholia, huumeita ja tupakkaa.

Tuskinpa olet nettomaksaja, vaikka niin kovasti haluaisit uskoa.

Vierailija
312/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keittolounasta ei hoikissa perheissä lasketa lämpimäksi ruoaksi, läskeillä vain?

Vierailija
313/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat beanutbutter + jelly leivät?

Siis maapähkinävoi+hillo -leivät. Anteeksi nyt kovasti paljon, että en tullut tuota kirjoittaneeksi suomeksi. Sepä tuntuikin ärsyttävän yllättävästi. Mutta kyseessä on niin amerikkalainen perinne, että en viitsinyt alkaa tuota suomeksi tavata. Ja juu, toinen perheen vanhemmista on meren takaa kotoisin.

Kiitos kaikille varsin räväkästä keskustelusta! ap

Vierailija
314/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjät ovat yhä lihavampia – "On pitänyt miettiä, että kestääkö leikkauspöydän 150 kilon painoraja"

https://yle.fi/uutiset/3-9753054

Lihavien osuus 1978 - 2016

https://findikaattori.fi/fi/62

Vierailija
315/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihme raivareita ihmisiltä, ap kirjoittaa asiaa!

Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.

Niin, sanoinko jo että tämän perheen lapset ovat vakavasti ylipainoisia.

Repikää tästä arvostelijat positiivisuutta!

Noin se vaan on. Jokainen aikuinen voi syödä itsensä lihavaksi mutta ei sitten kannata valittaa. Minua huolestuttaa lihavien vanhempien lihavat lapset - lapset kun saavat väärät ruokailumallit vanhemmiltaan. Tuttavaperheessäni tätä ongelmaa ei lainkaan nähdä tai hyväksytä vaan selitetään kaikilla muilla syillä lasten lihavuutta. Muutama päivä tämän perheen kanssa kyllä näyttää mistä ongelma johtuu. En puutu tämän perheen syömiseen, olen varovasti yrittänyt kertoa että heidän perusruokailutuottumukset johtavat lihavuuteen mutta en voi paasata sitä heille. Harmittaa vaan kahden jo nyt tukevan lapsen tähden.  Itse olen lapsena pulleaksi syötetty ja nyt olen yrittänyt kaikin keinoin olla siirtämättä tätä lihavuusrasitetta omille lapsilleni - tähän asti siinä hyvin onnistuen.

Kumma juttu miten lihavat voivatkin selitellä asioita ihan kun ravitsemuksesta ei olisi kaikilla riittävästi tietoa. Jos on lihava, niin sitten on mutta älkää selitelkö. En puutu asiaan.

Vierailija
316/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa enemmän lihavia kuin koskaan aiemmin – naisista jo 40 prosenttia merkittävästi ylipainoisia

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002905347.html

Samaan suuntaan mennään Suomessakin.

Vierailija
317/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusprofessorin mukaan eroa selittää osaltaan pääkaupunkiseudulla asuvien korkeampi koulutus.

- Ylipainoon liittyy isoja sosioekonomisia eroja: koulutetut ihmiset pystyvät pitämään itsestään paremmin huolta kuin vähemmän koulutetut, Jousilahti arvioi.

https://www.is.fi/terveys/art-2000000736942.html

Vierailija
318/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

max kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihme raivareita ihmisiltä, ap kirjoittaa asiaa!

Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.

Niin, sanoinko jo että tämän perheen lapset ovat vakavasti ylipainoisia.

Repikää tästä arvostelijat positiivisuutta!

Noin se vaan on. Jokainen aikuinen voi syödä itsensä lihavaksi mutta ei sitten kannata valittaa. Minua huolestuttaa lihavien vanhempien lihavat lapset - lapset kun saavat väärät ruokailumallit vanhemmiltaan. Tuttavaperheessäni tätä ongelmaa ei lainkaan nähdä tai hyväksytä vaan selitetään kaikilla muilla syillä lasten lihavuutta. Muutama päivä tämän perheen kanssa kyllä näyttää mistä ongelma johtuu. En puutu tämän perheen syömiseen, olen varovasti yrittänyt kertoa että heidän perusruokailutuottumukset johtavat lihavuuteen mutta en voi paasata sitä heille. Harmittaa vaan kahden jo nyt tukevan lapsen tähden.  Itse olen lapsena pulleaksi syötetty ja nyt olen yrittänyt kaikin keinoin olla siirtämättä tätä lihavuusrasitetta omille lapsilleni - tähän asti siinä hyvin onnistuen.

Kumma juttu miten lihavat voivatkin selitellä asioita ihan kun ravitsemuksesta ei olisi kaikilla riittävästi tietoa. Jos on lihava, niin sitten on mutta älkää selitelkö. En puutu asiaan.

Ei tarvitsisi selitellä jos ei koko ajan käytäisi päälle kuin yleinen syyttäjä.

Vierailija
319/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusprofessorin mukaan eroa selittää osaltaan pääkaupunkiseudulla asuvien korkeampi koulutus.

- Ylipainoon liittyy isoja sosioekonomisia eroja: koulutetut ihmiset pystyvät pitämään itsestään paremmin huolta kuin vähemmän koulutetut, Jousilahti arvioi.

https://www.is.fi/terveys/art-2000000736942.html

Money talks...

Vierailija
320/447 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin vedetään hurjat määrät tyhjää energiaa ja olematonta ravintosisältöä ja pilataan suoliston bakteerikanta limsoilla, irtokarkeilla, sipseillä ja steriileillä ruokamateriaaleilla.  Sitten ihmetellään kun lihotaan. Elimistö on ihan sekaisin kaikesta lisäainepaskasta.

Niinpä. Millä tuon seonneen elimistön saa takaisin kuntoon? Se kun ei riitä, että jättää ruokavaliosta pois kaiken tuon keinotekoisen ja sokeroidun moskan. 

Tästä tuli dokkari yleltä jokin aikaa sitten. Se itse asiassa riittää: sillä kun poistaa valkoisen sokerin ruokavaliosta vie myös safkat niiltä sitä ravinnokseen käyttäviltä bakteereilta suolesta ja niiden nälkäkuoleman kautta populaatio vähenee. Saman aikaisesti hyvisbakteereiden määrä alkaa lisääntyä, ottamaan enemmän elintilaa kun tarjoaa heille suotuisaa ravintoa, parsaa, porkkanaa, linssejä, voikukanlehtiä etc. Siinä dokkarissa siis ulostenäytteillä tarkkailtiin yhtä perhettä, ehkä joku muistaa tämän dokumentin nimen?

Okei.. kuulostaa ihan siltä mitä itse olen tehnyt, toki en ole voikukanlehtiä syönyt mutta parsaa ja porkkanoita syön kyllä päivittäin. Liekö just se sitten se "salainen ase" koska sokerin (ja keinotekoisten makeutusaineiden) käytön lopettaminen ja pääsääntöisesti kasvisruokaan siirtyminen ei ainakaan mulla ole toiminut eli en vieläkään laihdu.

Ohis, kannattaa! Ovat hyviä salaatissa! Ylipäätään parempi vaihtoehto kuin kaupan ravintoköyhä ruukkusalaatti.