Paljonko te muut saatte apua taaperoiden isovanhemmilta? Kysyy väsynyt äiti...
Meillä on vilkas taapero, jonka molemmat isovanhemmat ”ovat jo omansa hoitaneet”. Kaipaisin apua tähän taapetoarkeen, etenkin isovanhemmilta, joille lapsi on tärkeä, mutta kun tapaamme, he haluavat vain seurustella, eivät auttaa.
Asumme maalla, ja miehen työpäivät ovat matkan takia pitkiä. Tyypillistä arkeamme on, että olen yksin lapsen kanssa suurimman osan ajastamme kotona. Yrittäjävanhempani ovat suurimmaksi osin eläkkeellä ja asuvat melko lähellä. Silti voi usein mennä parikin viikkoa ettemme näe. Tyypillinen tervehdyskäynti on se, että minä teen ruokaa kaikille, isovanhemmat ja isä viihtyvät lapsen kanssa.
Kuuntelen kateudesta vihreänä miten monet saavat arkista apua isovanhemmilta, että pääsevät säännöllisesti harrastamaan, viettämään parisuhdeaikaa, tai jopa viihteelle!!! Kunpa itsekin pääsisi edes joskus johonkin kaksin, tai voisi jättää lapsen hetkeksi isovanhempiensa hoitoon, niin että voisi käydä vaikka jumpassa.
Itse olimme tosi paljon hoidossa mummolassa lapsena, kun vanhemmat tekivät ulkomaanmatkoja ym, ensimmäisen kerran olen jäänyt mummon hoitoon viikoksi yksivuotiaana.
Molemmat isovanhemmat kyllä ovat kiintyneitä lapseen, mutta koskasn eivät ehdota apua. Muutama viikko sitten kysyin äidiltäni, voisiko poika jäädä hoitoon, jos menisimme miehen kanssa joskus ulos syömään, mummon vastaus oli kysymys, miksi meidän pitäisi lähteä ulos syömään.
Ja ihan fiksut, koulutetut, ulkomailla ja riennoissa käyvät isovanhemmat siis kyseessä.
En olisi koskaan uskonut että meilläkin tämä menee näin. :’(
Lapsesta kyllä pidetään, mutta mitään sitoutumista tai vaivaa ei omaan elämään enää haluta. :(
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mummolassa olo itsellä 80-luvulla oli juurikin sitä, että yksikseen jotain leikin ja välillä sai ruokaa. Ei siihen aikaan lapsia viihdytetty ja heidän kanssaan vietetty laatuaikaa. Muutenkaan ihan pienenä en siellä missään hoidossa ollut, juurikin vähän isompana kun osasi jo olla itsekseen. Silti oli kivaa, mummolassa oli paljon tutkittavaa, tuli metsä tutuksi, sai valvoa niin pitkään kuin jaksoi ja karkkia sain niin paljon kuin jaksoin syödä.
Nykyään hoitoon liitetään niin paljon odotuksia. On 6 sivua toiveita mitä lapsen kanssa pitää tehdä. Auta armias, jos unohtui aurinkolasit ulos mennessä tai päiväunet myöhästyi 15min tai ruoka ei ole juuri sen hetken muotidieetin mukaista... Kasvatukseen ei tietenkään saa puuttua edes puolikkaan sanan verran. Tai pyytää kylään silloin kun itsellä olisi aikaa ja jaksamista.
Että miksiköhän isovanhemmat nihkeämmin nykyään hoitavat.
Niin. Juuri tuohan se lapsenkasvatuksen tilanne nyt on. Vaatimuslista on loputon. Siksi vanhemmat on niin uupuneita, koska lastenhoidosta on yhteiskunnan taholta tehty ydinfysiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut lapsena mummojen ja pappojen luona yökylässä säännöllisesti ja ne ovat edelleenkin lempimuistoja lapsuudestani. Eivätkö välinpitämättömät isovanhemmat ajattele yhtään mitä lapsi (ja myös he itse) siinä menettävät kun kieltäytyvät osallistumasta lapsenlapsensa huolenpitoon?
Eivät he mitään menetä. Hyvä elämä ei välttämättä ole millintarkka kopio sinun elämästäsi. Jos joku tekee jonkun asian eri tavalla kuin sinä, ei se tarkoita sitä että hän olisi menettänyt jotain.
En ole koskaan ollut mummolassa yökylässä. Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että pitäisi. Silti minulla on hyvät välit ja muistot isovanhemmistani. Kaverilleni taas toisen puolen isovanhemmat olivat täysin vieraita ihmisiä pitkän välimatkan takia. Kaverini ei ole koskaan mitenkään kärsinyt asiasta.
Jollakin on ollut lapsena koira. Hän voi sääliä ja surkutella koirattomia lapsia. Joku on viettänyt lapsena kaikki kesät kesämökillä. Hän voi itkeä mökittömien lasten puolesta. Kuitenkin heidän säälinsä kertoo enemmän heistä itsestään kuin säälin kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ala-asteikäisille lapsille tarkoitettu kerho, jossa ollaan vanhempien työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ala-asteikäisille lapsille tarkoitettu kerho, jossa ollaan vanhempien työpäivän ajan.
Ei tuollaisia ole.
Kesäleirejä on. Yleensä ne on kello 9-15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ainakin täällä Helsingissä on pikkukoululaisille kesäkerhoja silloin kun vanhemmat ovat töissä mutta koululaiset jo lomalla.
Onko? Minulla kaksi koululaista, enkä ole ikinä kuullutkaan.
On ollut jo vuosikymmeniä, ainakin Helsingissä.
Ovat puistoissa, jossa on kaupungin työntekijä, saavat lämpimän aterian, leikkivät ja laulavat. Mun sisko on nyt 20v ja oli pienenä siellä. Ja yhä edelleen tänäkin kesänä näkyi olevan kesäkerhoja.
Samoin ainakin 4H järjestää ja partiolaiset ja seurakunnat.
Ei tuollaisia ole Helsingin leikkipuistoissa koululaisille. Ruokailu siellä on, mutta ei ole mitään ”kesäkerhoja”.
KesäLEIREJÄ järjestää ainakin seurakunnat ja monet yksityiset.
KesäKERHOJA on kyllä Helsingissäkin. Kesäkerhoja on myös Tampereella, Oulussa, Mikkelissä, Turussa, Vaasassa, Vantaalla, Lohjalla, Rovaniemellä, Kouvolassa, Varkaudessa, Jyväskylässä, Joensuussa, Kajaanissa... tuossa nyt muutama paikkakunta esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ei tuollaisia ole.
Googletapa sana "kesäkerho". Kesäkerhoja on lähes jokaisella paikkakunnalla.
Kesäleirit ovat niitä joissa yövytään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä voisi kuvitella lykkääväni taaperoikäisiä isovanhempien hoidettavaksi, jotka ovat yleensä 70v molemmin puolin.
On lääketiett.fakta, että heidän toimintakykynsä on alentunut, oli miten terveitä tahansa - liikkeet hitaampia, reagointikyky alentunut, näkö ja kuulo heikentynyt jne.
Tämän ikäisiä pidetään liikenteessä riskitekijöitä, onnettomuudet ja tapaturmien riski kasvaa. Auton ajooikeus tarkistetaan säännöllisesti määräajoin jne.
Samaan aikaan vanhemmat lykkäävät puolustuskyvyttömän ja avuttoman taaperon hoidettavaksi mummolle, vaikka nuoremmallakin saa olla silmät selässäkin ja reagointikyky huipussa, vaikka näillä mummoille on toiminta- ja työkyky alentunut, muuten olisivat työelämässä, eikä kukaan olisi huolissaan esim. heidän ajo-oikeudestaan.
Tässä (kin) asiassa lapsi on täysin suojaton ja vanhempiensa armoilla. Lapsenhoitajaksi kelpaa kuka tahansa.
Teillä taitaa olla jotain sairauksia suvussa? Koska minua huvitti tuo stereotypinen kuvauksesi vanhemmista ihmisistä.
Jäin 68v. opetustyötä eläkkeelle, eikä kukaan epäillyt työ- tai toimintakykyäni, edes opiskelijat. Olin myös aivan ajan tasalla digimaailmasta, koska aloitin sen opiskelun -80- luvulla Basicilla.
Töissä ei iästä myöskään puhuttu, joten ennakkoluulojakaan ei ollut. Olen ollut 60v. kun lapsenlapseni syntyi ja minulle on luotettu hänet jo vauvana.
Eikä näin vanhat voi enää olla työelämässä, pitää antaa nuorille tilaa. Toivottavasti tapaat joskus jonkun vanhuksen, joka on vähän paremmin kartalla.
Ymmärrän ap tuskan hyvi.
Asuin maalla kun isommat lapsia oli pieniä. Kavereitteni vanhemmat auttoivat taloudellisesti, talkoissa ja hoitamalla lapsia.
Meillä appivanhemmat eivät edes kutsuneet kylään kun jouluna ja synttärikahveille ja he odottivat lahjoja.
Omat vanhempani kokivat jonkun uuden nuoruuden ennen viisikymppisiä ja heitä sai kuskata ja hakea milloin mistäkin ryyppyreissulta. Erohan siitä tuli heille. Isä teki uusia mukuloita ja äiti sanoi, että muuttaa tarpeeksi kauas, ettei tarvitse olla lapsenlikkana. Oli ollut 2 krt yhteensä 3 tuntia siihen mennessä.
Isää ei ole enää näkynyt eikä kuulunut kun uusi perhe vie ja tarvii kaiken. Ei taida edes tietää montako lasta mulla on.
Äiti käy joskus ja juhlii meillä eli ryyppää ja makaa pari päivää krapuloissa. Ja sitten voikin kehua miten on hoidettu lapsia. Lapsille lupaa rahaa synttärinä, sitten katsotaan jouluna ...
Kaipa omasta mielestä antaakin rahaa, en tiedä?
En ole katkera tai kateellinen joillekin jolla on läheiset välit. En minäkään tule auttamaan sitten kun tarvitsevat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ei tuollaisia ole.
Ei ole. Minun lapseni on olleet 18 kesäleirillä ja ne on kaikki juurikin päivällä. Ei yövytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ainakin täällä Helsingissä on pikkukoululaisille kesäkerhoja silloin kun vanhemmat ovat töissä mutta koululaiset jo lomalla.
Ovat puistoissa, jossa on kaupungin työntekijä, saavat lämpimän aterian, leikkivät ja laulavat. Mun sisko on nyt 20v ja oli pienenä siellä. Ja yhä edelleen tänäkin kesänä näkyi olevan kesäkerhoja.
Ei tuollaisia ole Helsingin leikkipuistoissa koululaisille. Ruokailu siellä on, mutta ei ole mitään ”kesäkerhoja”.
Googlaamalla löytyy:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus-ja-koulutus/leikki-ja-avoin-toi…
Ja näitä on ollut vuosikymmeniä ja myös meidän lapset ovat olleet täällä ja tykänneet kovasti.
Googlen vilkaisulla, kesäkerhoja löytyy ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ei tuollaisia ole.
Ainakin Vantaan esitteessä on "päiväleirit (kesäkerhot)". Uskoisin tällaisia olevan Helsingissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Googlaamalla löytyy:
Ja näitä on ollut vuosikymmeniä ja myös meidän lapset ovat olleet täällä ja tykänneet kovasti.
Kiitos. Tuollahan se lukee. KesäLEIREJÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Tässä seurakunnan kesäkerhot, pk-seutu
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kesaleirit-ja-kerhot-voivat-pelastaa-…
Omat vanhempani iäkkäitä ja asuvat eri kauoungissa, tosin läheisessä kauoungissa. Auttavat kerran viikossa viemällä taaperon ulos pariksi tunniksi, silloin yleensä nukun. Olen yksinhuoltaja vaikean kroonisen siarauden kanssa, jonka lapsen isä tiesi vuosia ennen lapsen saantia. Hän itse kovasti halusi lasta. Mieli muuttui synnytyslaitoksella, että näinkö paljon vaivaa onkin. Suuttui, kun en ollut täydellä tohinalla terve SYNNYTYSYÖTÄ SEURAAVANA PÄIVÄNÄ. Hänen vanhempansa ovat auttaneet nolla sekuntia ja miehen itsensäkin auttaminen hyvin hiton hankalaa. Nolla yötä hoitanut lasta, vie välillä päiväkotiin kiukutellen mulle omaa ryyppäämisestä johtuvaa uupumustaan (heitin pihalle vauvavuonna ihan oman ja vauvan turvallisuuden nimissä, oli kauheaa ja on kauheaa, koska olen niin uupunut, mutta ei siitä tullut mitään).
Vanhemmat ottavat joskus yökylään ja tulevat hätätilassa apuun, jos saan siaraskohtauksen yms. Kilometrin päässä asuva lapsen isä ei tule.
Kadehdin niitä, joilla neljä kivaa, tervettä isovanhempaa auttelemassa, tosin omat haasteensa siinäkin voi olla, jos kovin päällepäsmäröiviä isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Googlaamalla löytyy:
On myös kesäKERHOJA. Kirjoita sana Googleen, niin näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Googlaamalla löytyy:
Ei ole Helsingin leikkipuistoissa kuten väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mummolassa olo itsellä 80-luvulla oli juurikin sitä, että yksikseen jotain leikin ja välillä sai ruokaa. Ei siihen aikaan lapsia viihdytetty ja heidän kanssaan vietetty laatuaikaa. Muutenkaan ihan pienenä en siellä missään hoidossa ollut, juurikin vähän isompana kun osasi jo olla itsekseen. Silti oli kivaa, mummolassa oli paljon tutkittavaa, tuli metsä tutuksi, sai valvoa niin pitkään kuin jaksoi ja karkkia sain niin paljon kuin jaksoin syödä.
Nykyään hoitoon liitetään niin paljon odotuksia. On 6 sivua toiveita mitä lapsen kanssa pitää tehdä. Auta armias, jos unohtui aurinkolasit ulos mennessä tai päiväunet myöhästyi 15min tai ruoka ei ole juuri sen hetken muotidieetin mukaista... Kasvatukseen ei tietenkään saa puuttua edes puolikkaan sanan verran. Tai pyytää kylään silloin kun itsellä olisi aikaa ja jaksamista.
Että miksiköhän isovanhemmat nihkeämmin nykyään hoitavat.
Niin. Juuri tuohan se lapsenkasvatuksen tilanne nyt on. Vaatimuslista on loputon. Siksi vanhemmat on niin uupuneita, koska lastenhoidosta on yhteiskunnan taholta tehty ydinfysiikkaa.
Nojaa. Itsellä on kolme alle kouluikäistä. En niuhoa ruokailuista, nukkumisista, tv:n katselusta, ulkoilusta, vimpan päälle olevista vaatteista, oikeanalaisista virikkeistä tms. Kunhan nyt tulee ruokittua, ovat kutakuinkin puhtaita ja siistejä (ainakin jos mennään ihmisten ilmoille) ja ulkoilevat enemmän kuin viettävät aikaa ruudun äärellä ja menevät väsyneenä nukkumaan. Leikin jos jaksan, olen kyllä läsnä ja kuuntelen. Enkä koe että tämä olisi ydinfysiikkaa nähnytkään. Monesti tuntuu, että vanhemmat ihan itse tekevät touhusta niin kamalan hankalaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Googlaamalla löytyy:
Ei ole Helsingin leikkipuistoissa kuten väitettiin.
Minä en ole sellaista väittänyt. Olen se, joka ensimmäisenä mainitsi kesäkerhot. Ja onhan kesäkerhoja voitu joinakin vuosina pitää leikkipuistossakin, vaikka tänä kesänä ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kesäkerho?
Ei tuollaisia ole.
Ei ole. Minun lapseni on olleet 18 kesäleirillä ja ne on kaikki juurikin päivällä. Ei yövytä.
Nuo ovat päiväleirejä.
Normaaleilla leireillä yövytään.