Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko te muut saatte apua taaperoiden isovanhemmilta? Kysyy väsynyt äiti...

Vierailija
10.07.2018 |

Meillä on vilkas taapero, jonka molemmat isovanhemmat ”ovat jo omansa hoitaneet”. Kaipaisin apua tähän taapetoarkeen, etenkin isovanhemmilta, joille lapsi on tärkeä, mutta kun tapaamme, he haluavat vain seurustella, eivät auttaa.

Asumme maalla, ja miehen työpäivät ovat matkan takia pitkiä. Tyypillistä arkeamme on, että olen yksin lapsen kanssa suurimman osan ajastamme kotona. Yrittäjävanhempani ovat suurimmaksi osin eläkkeellä ja asuvat melko lähellä. Silti voi usein mennä parikin viikkoa ettemme näe. Tyypillinen tervehdyskäynti on se, että minä teen ruokaa kaikille, isovanhemmat ja isä viihtyvät lapsen kanssa.

Kuuntelen kateudesta vihreänä miten monet saavat arkista apua isovanhemmilta, että pääsevät säännöllisesti harrastamaan, viettämään parisuhdeaikaa, tai jopa viihteelle!!! Kunpa itsekin pääsisi edes joskus johonkin kaksin, tai voisi jättää lapsen hetkeksi isovanhempiensa hoitoon, niin että voisi käydä vaikka jumpassa.

Itse olimme tosi paljon hoidossa mummolassa lapsena, kun vanhemmat tekivät ulkomaanmatkoja ym, ensimmäisen kerran olen jäänyt mummon hoitoon viikoksi yksivuotiaana.

Molemmat isovanhemmat kyllä ovat kiintyneitä lapseen, mutta koskasn eivät ehdota apua. Muutama viikko sitten kysyin äidiltäni, voisiko poika jäädä hoitoon, jos menisimme miehen kanssa joskus ulos syömään, mummon vastaus oli kysymys, miksi meidän pitäisi lähteä ulos syömään.

Ja ihan fiksut, koulutetut, ulkomailla ja riennoissa käyvät isovanhemmat siis kyseessä.

En olisi koskaan uskonut että meilläkin tämä menee näin. :’(

Lapsesta kyllä pidetään, mutta mitään sitoutumista tai vaivaa ei omaan elämään enää haluta. :(

Kommentit (501)

Vierailija
421/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10-v kesäleirillä yksin.

Kesti viikon, yövyttiin teltoissa.

Vierailija
422/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on kesäkerho?

Ala-asteikäisille lapsille tarkoitettu kerho, jossa ollaan vanhempien työpäivän ajan.

Ei tuollaisia ole.

Kesäleirejä on. Yleensä ne on kello 9-15.

Googletapa sana "kesäkerho". Kesäkerhoja on lähes jokaisella paikkakunnalla.

Kesäleirit ovat niitä joissa yövytään.

Ei ole. Minun lapseni on olleet 18 kesäleirillä ja ne on kaikki juurikin päivällä. Ei yövytä.

Nuo ovat päiväleirejä.

Normaaleilla leireillä yövytään.

Juuri näin. Päiväleiri=kesäkerho. Kesäleirillä yövytään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap mene töihin? Silloin sinulla olisi omakin elämä.

Lapsi on minusta vielä liian pieni hoitoon. Ehkä vuoden sisällä.

Ap

Turha sitten valittaa jaksamattomuutta. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, kuka tahansa saa laittaa lapsensa päivähoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona. Silti ulistaan isovanhemmista. MIKSI?

Vierailija
424/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein mitään. Mutta en aio sitten itsekään auttaa.

Vierailija
425/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2v ollut kerran yökylässä mummollaan. Ja sellaiser parin tunnin vahtimiset on varmaan laskettavissa yhden käden sormilla kaikkien isovanhempien osalta.

Vierailija
426/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta vanhemmiltani en juuri ollenkaan, ehkä kerran vuodessa oma äitini on illan ollut lapsiemme kanssa, jotta olemme päässeet miehen kanssa kahdestaan muutamaksi tunniksi ulos syömään. 

Miehen vanhemmilla esikoisemme (4v) on ollut kaksi yötä elämänsä aikana. Nuorin (2v) ei ole ollut kertaakaan. Esikoisellamme on allergioita, joita miehen puolelta isovanhemmat eivät valitettavasti kunnioita ja antavat kiellettyjä ruokia :( Ja muutenkin vähättelevät allergioita. Miehen äiti välillä kysyy, milloin lapset tulisivat, mutta tosiaan.. en oikein uskalla antaa, kun molemmilla kerroilla on tullut kauhea show ja kaikki ovat vain pahoittaneet mielensä.. myös ne kerrat, kun on ollut muutaman tunnin "päivähoidossa", on tullut vain vähättelyä ja ihmettelyä allergioista. Mielestäni olen selkesti heille selittänyt ja kertonut, olen jopa laittanut omia ruokia mukaan! 

Vierailija
427/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: varamummo -palvelua olen miettinyt, mutta tiedän, että siitä(kin) varmasti vain mieli pahoitettaisiin. Apua arkeen olisi mukava saada.

Vierailija
428/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ap mene töihin? Silloin sinulla olisi omakin elämä.

Lapsi on minusta vielä liian pieni hoitoon. Ehkä vuoden sisällä.

Ap

Turha sitten valittaa jaksamattomuutta. Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, kuka tahansa saa laittaa lapsensa päivähoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona. Silti ulistaan isovanhemmista. MIKSI?

Jos lapsen laittaa päivähoitoon, menettää sen kotihoidontuen. Eikä silti pääse edes palaamaan työhönsä jos on ilmoittanut jatkavasa kotona tiettyyn päivään.

Varmaankin siksi.

Vierailija
429/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on kesäkerho?

Ala-asteikäisille lapsille tarkoitettu kerho, jossa ollaan vanhempien työpäivän ajan.

Ei tuollaisia ole.

Kesäleirejä on. Yleensä ne on kello 9-15.

Googletapa sana "kesäkerho". Kesäkerhoja on lähes jokaisella paikkakunnalla.

Kesäleirit ovat niitä joissa yövytään.

Ei ole. Minun lapseni on olleet 18 kesäleirillä ja ne on kaikki juurikin päivällä. Ei yövytä.

Nuo ovat päiväleirejä.

Normaaleilla leireillä yövytään.

Juuri näin. Päiväleiri=kesäkerho. Kesäleirillä yövytään. 

PäiväLEIRI. KesäLEIRI. Ei kesäkerho.

Vierailija
430/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut koskaan mitään apua. Omat vanhempani ovat kuolleet ja miehen vanhemmat asuvat ulkomailla. Mieheni on vielä yrittäjä ja tekee pitkää työpäivää.

Jotenkin vaan ihmeesti selvisin. Nyt lapset teini-iässä ja toivon todella, etteivät tee koskaan lapsia!! Mulla on tuo hoitokiintiö niin täynnä. Haluan vain loppu elämäni keskittyä omaan hyvinvointiini.

Vierailija
431/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys edelliseen: varamummo -palvelua olen miettinyt, mutta tiedän, että siitä(kin) varmasti vain mieli pahoitettaisiin. Apua arkeen olisi mukava saada.

Miksi ihmeessä turvaverkoston luominen on niin vaikeaa ja se pitäisi tulla suoraan tarjoamaan koti-ovelle.

Mites olisi ystävien ja naapurien kanssa yhteinen hoitorinki ja palkkanustannukset voi vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.

Vastavuoroinen naapuri- ja ystävien apu

4H nuorien palkkaaminen

MLL-liitto

Martta-yhdistys

Eläkeliitto

Ystävien, naapurien, työkaverin teinit hoitavat mielellään pientä korvausta vastaan.

Oma ilmoitus someen

Vierailija
432/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu isovanhemmat kahdessa eri maassa kaukana toisistaan. Eli apua ei ikinä ole tullut ja siihen tottuu. Toisaalta jos siellä lähellä on niin aika hurjaa etteivät edes ehdota, jos itse ovat laittaneet teitä viikko kaupalla hoitoon. Mutta sekin kertoo jotain...

Vierailija
433/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä turvaverkoston luominen on niin vaikeaa ja se pitäisi tulla suoraan tarjoamaan koti-ovelle.

Mites olisi ystävien ja naapurien kanssa yhteinen hoitorinki ja palkkanustannukset voi vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.

Vastavuoroinen naapuri- ja ystävien apu

4H nuorien palkkaaminen

MLL-liitto

Martta-yhdistys

Eläkeliitto

Ystävien, naapurien, työkaverin teinit hoitavat mielellään pientä korvausta vastaan.

Oma ilmoitus someen

Meillä esim naapuruston kanssa meni aina niin että me kylöä teimme, mutta vastavuoroisuutta ei tullut. Pakko lopettaa.

Mll:n hoitajia käytimme.

Mikä on Eläkeliitto?

Teinejä ei ollut kellään. Tuntemattoman kouluttamattoman teinin palkkaamiseen jo kynnys.

Vierailija
434/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhden taaperon kanssa on niin väsynyt, että tarvitsee säännöllistä hoitoapua? Ylisuoritatko vanhemmuutta ja elämää? Onko koko ajan miljoona rautaa tulessa ja ahdistaa pysähtyä vain olemaan sen lapsen kanssa hetkessä?

Ja riittäisikö hoidoksi se, että taapero ruokitaan, pestään ja annetaan kasa leluja eteen? Vai pitääkö hänelle keksiä koko valveillaoloajaksi viihdykettä, kokata luomuvegaanipöperöä ja onko joka toimintaan tuhat eri huomioitavaa juttua?

En sano tätä siksi etteikö äiti saisi väsyä ja toivoa apua ja myös aikuista seuraa. Vaan jotta voi miettiä voiko sille väsymykselle ja myös potentiaalisen hoitajan hoitohalukkuudelle tehdä jitain.

Vierailija
435/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut koskaan mitään apua. Omat vanhempani ovat kuolleet ja miehen vanhemmat asuvat ulkomailla. Mieheni on vielä yrittäjä ja tekee pitkää työpäivää.

Jotenkin vaan ihmeesti selvisin. Nyt lapset teini-iässä ja toivon todella, etteivät tee koskaan lapsia!! Mulla on tuo hoitokiintiö niin täynnä. Haluan vain loppu elämäni keskittyä omaan hyvinvointiini.

Vähän sama olo, tosin itsellä kaksi teiniä ja kaksi alle kouluikäistä (vahinkokaksoset). Hoitoapuja ei ole juurikaan ollut ja epäilen vahvasti, etten itsekään ole kovin innokas hoitaja, jos nämä joskus lapsia tekevät. Ei sillä etten haluaisi omille lapsille helpompaa elämää kuin mitä itse olen elänyt, mutta lähtökohtaisesti sen aktiivimummouden pitää perustua siihen, että haluaa olla pienten kanssa ja nauttii siitä. Toki hätätilanteissa autan jos pyydetään, kuten nyt normaalit perheet tekevät.

Vierailija
436/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhden taaperon kanssa on niin väsynyt, että tarvitsee säännöllistä hoitoapua? Ylisuoritatko vanhemmuutta ja elämää? Onko koko ajan miljoona rautaa tulessa ja ahdistaa pysähtyä vain olemaan sen lapsen kanssa hetkessä?

Ja riittäisikö hoidoksi se, että taapero ruokitaan, pestään ja annetaan kasa leluja eteen? Vai pitääkö hänelle keksiä koko valveillaoloajaksi viihdykettä, kokata luomuvegaanipöperöä ja onko joka toimintaan tuhat eri huomioitavaa juttua?

En sano tätä siksi etteikö äiti saisi väsyä ja toivoa apua ja myös aikuista seuraa. Vaan jotta voi miettiä voiko sille väsymykselle ja myös potentiaalisen hoitajan hoitohalukkuudelle tehdä jitain.

Hoidin aikoinaan siskoni lapsia todella paljon. Molemmilla oli sekä allergioita että astma. Nyt toisella heistä on pieniä lapsia ja alussa lasten vanhemmat olisivat antaneet pitkän listan, miten heidän lapsiaan pitää hoitaa. Torppasin homman välittömästi ja sanoin, että jos kerran hoidin aikoinaan lasten isää niin huonosti, että nyt tarvitaan täysin terveiden nassikoiden hoitoon ohjelista, niin taidan olla epäpätevä koko tehtävään. Lista hävisi taivaan tuuliin välittömästi ja minä olen hoitanut nassikoita varsin usein.

Vierailija
437/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin aikoinaan siskoni lapsia todella paljon. Molemmilla oli sekä allergioita että astma. Nyt toisella heistä on pieniä lapsia ja alussa lasten vanhemmat olisivat antaneet pitkän listan, miten heidän lapsiaan pitää hoitaa. Torppasin homman välittömästi ja sanoin, että jos kerran hoidin aikoinaan lasten isää niin huonosti, että nyt tarvitaan täysin terveiden nassikoiden hoitoon ohjelista, niin taidan olla epäpätevä koko tehtävään. Lista hävisi taivaan tuuliin välittömästi ja minä olen hoitanut nassikoita varsin usein.

Nykyään ne listat tulee kyllä ihan neuvoloista ja sosiaaliviranomaisilta jne. Ei ne ole vanhempien keksimiä.

Ja kai sonäkin sentään tajuat että esim allergiat ei ole kaikki samanlaisia ja astmankin hoito on kehittynyt...

Vierailija
438/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ne listat tulee kyllä ihan neuvoloista ja sosiaaliviranomaisilta jne. Ei ne ole vanhempien keksimiä.

Ja kai sonäkin sentään tajuat että esim allergiat ei ole kaikki samanlaisia ja astmankin hoito on kehittynyt...

Tietenkin tajuan. Olen ammatiltani sairaanhoitaja. Jos mun kykyäni hoitaa terveitä taaperoita epäillään, silloin on syytä etsiä lapsilleen pätevämpi hoitaja.

Vierailija
439/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai neuvolat ja sossut keksivät, että lapsi ei saa syödä vaikka perunaa ja katsoa pikkukakkosta, eikä tälle voi antaa mitään sokeria sisältävää ennen kuin täyttää 10v ja ulkona pitää olla juuri tietynlaiset haalarit, joita ei saa liata ja aurinkolasit ja nukkumaan pitää mennä tasan 20.10, eikä lasta saa kieltää jajaja....

Vierailija
440/501 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä julmia vastauksia. :’(

Yksin siis pitäisi jaksaa?

Ei saisi väsyä, jos on vain yksi lapsi?

Eikös sekä meissä aikuisissa että lasten haastavuudessa ole eroja?

Itse koen äitiyden ihanana mutta raskaana, taspero keskeyttää lähes kaikki ajatukseni ja tekemiseni tuhat kertaa. Yöt ovat sina olleet katkonaisia. Nyt on päiväunilla, saa nähdä kuinka kauan...

Eikö pienen lapsen äiti todellakaan saa väsyä? Apua ei saa pyytää, tai on huono vanhempi?

Haluaisin säännöllistä pikku apua juuri siksi, että jaksaisin olla hyvä äiti.

Lisää lapsia ei ole suunnitteilla, yksi rakas riittää.

Auttaako tuomjulma puhe teistä minua nyt jotenkin, vai mikä pointti siinä on?

Ap

Yksin ei tarvitse jaksaa, mutta apua pitää hakea muualta kuin isovanhemmilta. Heillä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsiasi. Et myöskään voi olettaa, että olisi.