Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko te muut saatte apua taaperoiden isovanhemmilta? Kysyy väsynyt äiti...

Vierailija
10.07.2018 |

Meillä on vilkas taapero, jonka molemmat isovanhemmat ”ovat jo omansa hoitaneet”. Kaipaisin apua tähän taapetoarkeen, etenkin isovanhemmilta, joille lapsi on tärkeä, mutta kun tapaamme, he haluavat vain seurustella, eivät auttaa.

Asumme maalla, ja miehen työpäivät ovat matkan takia pitkiä. Tyypillistä arkeamme on, että olen yksin lapsen kanssa suurimman osan ajastamme kotona. Yrittäjävanhempani ovat suurimmaksi osin eläkkeellä ja asuvat melko lähellä. Silti voi usein mennä parikin viikkoa ettemme näe. Tyypillinen tervehdyskäynti on se, että minä teen ruokaa kaikille, isovanhemmat ja isä viihtyvät lapsen kanssa.

Kuuntelen kateudesta vihreänä miten monet saavat arkista apua isovanhemmilta, että pääsevät säännöllisesti harrastamaan, viettämään parisuhdeaikaa, tai jopa viihteelle!!! Kunpa itsekin pääsisi edes joskus johonkin kaksin, tai voisi jättää lapsen hetkeksi isovanhempiensa hoitoon, niin että voisi käydä vaikka jumpassa.

Itse olimme tosi paljon hoidossa mummolassa lapsena, kun vanhemmat tekivät ulkomaanmatkoja ym, ensimmäisen kerran olen jäänyt mummon hoitoon viikoksi yksivuotiaana.

Molemmat isovanhemmat kyllä ovat kiintyneitä lapseen, mutta koskasn eivät ehdota apua. Muutama viikko sitten kysyin äidiltäni, voisiko poika jäädä hoitoon, jos menisimme miehen kanssa joskus ulos syömään, mummon vastaus oli kysymys, miksi meidän pitäisi lähteä ulos syömään.

Ja ihan fiksut, koulutetut, ulkomailla ja riennoissa käyvät isovanhemmat siis kyseessä.

En olisi koskaan uskonut että meilläkin tämä menee näin. :’(

Lapsesta kyllä pidetään, mutta mitään sitoutumista tai vaivaa ei omaan elämään enää haluta. :(

Kommentit (501)

Vierailija
501/501 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

Kirjoittelin tuolla jo aikaisemmin, että minusta on kyllä outoa jos hyväkuntoiset isovanhemmat eivät yhtään halua auttaa lastaan. Ja toki auttaminen on vastavuoroista, sitten kun on voimia enemmän, autetaan myös toiseen suuntaan.

Mutta vähän toista asiaa: kirjoitit, ettet ole nukkunut yhtään kokonaista yötä, taapero herättää joka yö muutaman tunnin välein. Oletan että kyseessä on terve lapsi. Jos näin on, unihygieniassa on jotain vikaa. Lapsi on mahdollista opettaa nukkumaan paremmin. Taaperon ei enää kuulu herättää noin usein ihan joka yö.

Toki nyt en tiedä, minkä ikäinen lapsi on kyseessä ja mitä tapahtuu.

Osaako lapsi nukahtaa yksikseen havahduttuaan yöllä hereille?

Hyvät yöunet olisivat kaikkien etu. Myös lapsen.

Hei,

On totta että olemme olleet liian väsyneitä puuttumaan asiaan, lapsi ei osaa nukahtaa herättyään itsekseen.

Kiitos sinulle, nyt yritämme yhdessä ottaa tämän projektiksi, kun olen tämän keskustelun myötä havshtunut asiaan.

Olen tämän myötä miettinyt myös elämäämme muuten, ja aion panostaa avun hankkimiseen ja omaan aikaan jatkossa.

(Tosin monella täällä oli väärä käsitys siitä, etteikö mies osallistuisi ollenkaan. )

Isovanhemmille koetan vielä selkosanaosesti kertoa tilanteestamme, katsotaan muuttuuko mikään.

Ap

Hyvä! Tiedän, väsyneenä ei oikein jaksa, menee siitä missä aita on matalin, vaikka pidemmän päälle ei kannattaisi...

Voimia teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla