Tuore tutkimus kertoo huolestuttavasta ilmiöstä: Nuorten naisten perhehaaveet vaarassa miesten takia
ttps://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/tuore-tutkimus-kertoo-huolestuttavasta-ilmiosta-nuorten-naisten-perhehaaveet-vaarassa-miesten-takia/
"Koulutetut miehet eivät halua enää lapsia, Väestöliiton perhekysely paljastaa. Lapsettomien määrä kasvaa tulevaisuudessa, tutkija ennustaa. "Nämä ovat dramaattisia lukuja." "
"Hän on huolissaan etenkin hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevien miesten aikeista.
Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.
Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.
Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä."
Niin. Nyt löytyi iso syy siihen, miksi syntyvyys laskee Suomessa.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako, kun väitteesi siitä, että naiset haluavat miehiltä vain rahaa, näin osoittautuu pelkäksi harhaiseksi höpinäksi?
Naiset vaativat mieheltä järjestäänsä työssäkäyntiä tai vähintään työnhakua. Se todistaa aika aukottomasti, että nimenomaan rahaa mieheltä haluavat.
Joo, niin haluan. Minulle parisuhde on suhde, jossa tehdään asioita yhdessä; käydään yhdessä elokuvissa, ulkona syömässä, matkustellaan, retkeillään, käydään konserteissa. Toki myös erikseen ja omien ystävien kanssa ilman puolisoa, mutta kuitenkin on tärkeää, että molemmilla on varaa myös noihin yhteisiin tekemisiin. Siksi en olisi tyytynyt vähempään kuin puolisoon, jolla on kiinnostusta ja varaa samoihin asioihin kuin minullakin.
En jaksaisi yhtään tuollaista jatkuvaa yhdessä oloa. "Molemmilla varaa", haloo! Kyse on pääsääntöisesti sinun haluistasi.
No sehän nyt on ihan selvää että jokainen valitsee kumppaninsa omien halujensa, tarpeidensa ja odotustensa pohjalta. Poislukien pakkoavioliitot tms tietysti. Kuinka se kumppani sinun mielestäsi pitäisi sitten valita?
Minä minä minä. Minun haluni ja tarpeeni, toinen ihminen vain minun halujani ja tarpeitani varten.
Voi vi#ttu teitä "ihmisiä"
Juuri tuolla tavallahan suurin osa naisista miehen valitsee. Ensisijainen tarve on raha ja ei todellakaan kelpaa, jos sitä ei saa mieheltä tarpeeksi.
Loinen se jaksaa ruikuttaa kuinka naiset eivät vapaaehtoisesti suostu hyväksikäytettäväksi.
Suhteet ovat kyllä päättyneet siihen, etten ole alistunut ahneiden naisten hyväksikäytettäväksi.
Veikkaampa että näillä naisilla (jos sellaisia nyt on edes ollut) olisi varmasti ihan toisenlainen tarina kerrottavanaan.
Minäkin uskon tuon aivan täysin.
Eihän naisessa ole koskaan vikaa, olkoon asia mikä tahansa ja mennyt miten tahansa niin se on varmaa; että nainen on syytön ja vika on muissa.Tätähän tarkoitit rehellisenä ihmisenä viestissäsi.
(Eri)
Näinhän se menee.
Nainen valittaa paskoista miehistä = asiallista ja aiheellista kritiikkiä.
Mies valittaa paskoista naisista = paska mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako, kun väitteesi siitä, että naiset haluavat miehiltä vain rahaa, näin osoittautuu pelkäksi harhaiseksi höpinäksi?
Naiset vaativat mieheltä järjestäänsä työssäkäyntiä tai vähintään työnhakua. Se todistaa aika aukottomasti, että nimenomaan rahaa mieheltä haluavat.
Joo, niin haluan. Minulle parisuhde on suhde, jossa tehdään asioita yhdessä; käydään yhdessä elokuvissa, ulkona syömässä, matkustellaan, retkeillään, käydään konserteissa. Toki myös erikseen ja omien ystävien kanssa ilman puolisoa, mutta kuitenkin on tärkeää, että molemmilla on varaa myös noihin yhteisiin tekemisiin. Siksi en olisi tyytynyt vähempään kuin puolisoon, jolla on kiinnostusta ja varaa samoihin asioihin kuin minullakin.
En jaksaisi yhtään tuollaista jatkuvaa yhdessä oloa. "Molemmilla varaa", haloo! Kyse on pääsääntöisesti sinun haluistasi.
No sehän nyt on ihan selvää että jokainen valitsee kumppaninsa omien halujensa, tarpeidensa ja odotustensa pohjalta. Poislukien pakkoavioliitot tms tietysti. Kuinka se kumppani sinun mielestäsi pitäisi sitten valita?
Minä minä minä. Minun haluni ja tarpeeni, toinen ihminen vain minun halujani ja tarpeitani varten.
Voi vi#ttu teitä "ihmisiä"
Juuri tuolla tavallahan suurin osa naisista miehen valitsee. Ensisijainen tarve on raha ja ei todellakaan kelpaa, jos sitä ei saa mieheltä tarpeeksi.
Loinen se jaksaa ruikuttaa kuinka naiset eivät vapaaehtoisesti suostu hyväksikäytettäväksi.
Suhteet ovat kyllä päättyneet siihen, etten ole alistunut ahneiden naisten hyväksikäytettäväksi.
Veikkaampa että näillä naisilla (jos sellaisia nyt on edes ollut) olisi varmasti ihan toisenlainen tarina kerrottavanaan.
Minäkin uskon tuon aivan täysin.
Eihän naisessa ole koskaan vikaa, olkoon asia mikä tahansa ja mennyt miten tahansa niin se on varmaa; että nainen on syytön ja vika on muissa.Tätähän tarkoitit rehellisenä ihmisenä viestissäsi.
(Eri)
Naisten tarinan luotettavuutta voidaan arvioida sitten jos heistä joku palstalle ilmottautuu ja tarinansa tuo julki. Tästä vuosia palstalla jankanneesta kaverista taas meillä on jo sen verran materiaalia saatavilla että sen perusteella voi melko turvallisesti todeta että tuo kaveri syyttäisi kaikesta mieluummin vaikka omaa äitiään jos vaihtoehtona olisi peiliin katsominen ja vastuun ottaminen itse.
Oisko syynä kuitenkin se, ettei ihmiset vain enää nykyisin halua lapsia niin paljon? Elämä on täynnä erilaisia asioita ja unelmia. Mitä enemmän laajaa kiinnostusta, monesti myös koulutusta, sitä enemmän nähtävää.
Nuorehkona korkeasti koulutettuna miehenä sanoisin, että tilanteeseen vaikuttaa myös miehen henkinen etäisyys lapsen konkreettisesta saamisesta. Lapsi syntyy toisen ihmisen kautta, ja jos mielenkiinnon vangitsevaa naista ei sattuman tai elämäntilanteen myötä ole lähellä, on lapsi ja sen syntymä yhtä etäällä kuin toinen ihminen - tavallaan kokonaan toisen ihmisen asia.
Koska muutos näkyy koulutettujen miesten kohdalla, on tämä ensimerkki laajemmasta miesten "feminismin" noususta joka keskittyy korostamaan miesten positiivista voimaantumista ja irtaantumista perinteisen miehen roolista, mitä "toksinen maskuliinisuus" ja myös perinteisesti käyttäytyvät naiset ovat tukeneet.
Vanhaa maailmaa kuvaa myös se että siellä oli miesten vastuulla lähestyä naisia ja ottaa ensi askel parisuhteeseen. Nyt kehityksen kärjessä muuttuneet ja kultivoituneet korkeasti koulutetut miehet odottavat myös naisten toimivan ja ottavan aloitteen omiin käsiinsä. Naiselta ei odoteta enää kliseisesti ulkonäköä, vaan erityisyyttä, mielenkiintoisuutta, älyä, kykyä olla äiti.... Se on hyvä ja tasa-arvoinen muutos.
Kyse on miesten vapautumisesta ja irtisanoutumisesta perinteisistä arvoista laajemmassa kuvassa. Lapsi on nyt ajattelevalle, vastuulliselle ja tasa-arvoiselle miehelle yhtä suuri riski kuin se on ollut naiselle aina.
Vierailija kirjoitti:
Tästä vuosia palstalla jankanneesta kaverista taas meillä on jo sen verran materiaalia saatavilla että sen perusteella voi melko turvallisesti todeta että tuo kaveri syyttäisi kaikesta mieluummin vaikka omaa äitiään jos vaihtoehtona olisi peiliin katsominen ja vastuun ottaminen itse.
En ole syytellyt ketään mistään. Minkäs sille voi jos raha on naiselle niin tärkeää, että sen takia erotaan. Ei silloin kannata jatkaa. Se on kuitenkin jokaisen oma asia.
Mua sen sijaan syytellään siitä, etten suostu alistumaan naisten ahneisiin, miestä esineellistäviin vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä vuosia palstalla jankanneesta kaverista taas meillä on jo sen verran materiaalia saatavilla että sen perusteella voi melko turvallisesti todeta että tuo kaveri syyttäisi kaikesta mieluummin vaikka omaa äitiään jos vaihtoehtona olisi peiliin katsominen ja vastuun ottaminen itse.
En ole syytellyt ketään mistään. Minkäs sille voi jos raha on naiselle niin tärkeää, että sen takia erotaan. Ei silloin kannata jatkaa. Se on kuitenkin jokaisen oma asia.
Mua sen sijaan syytellään siitä, etten suostu alistumaan naisten ahneisiin, miestä esineellistäviin vaatimuksiin.
Sinua on siis pyydetty maksamaan oma osuutesi ruokaostoksista tai tiskaamaan välillä. Sinä olet tehnyt velttoilusta taidetta.
Vihdoin alkaa mennä perille viesti että ihmisiä on liikaa, eikä lapsi välttämättä tee elämää yhtään sen onnellisemmaksi. Ei voi silti mustavalkoisesti sanoa etteikö lapsi toisi elämään myös hyviä puolia, mutta joka tapauksessa lapsi tietää paljon vastuuta kuin myös ylimääräistä huolta. Täydellisessä maailmassa jokainen pohtisi ennen lisääntymistä, onko ylipäätänsä oma mielenterveys ja luonteenlaatu lapsen kasvatukselle otollinen. Kykeneekö säilyttämään mielenrauhan kun tiukka paikka tulee. Esim. mitä jos lapsi menehtyy ennenaikaisesti. Jos jo koiran kuolema tuntuu maailmanlopulta, niin miten sitten oman lapsen kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvarit riistää, naiset ahneine vaatimuksineen yrittää riistää ja siltä kuitenkin se joka elää täysin muiden lompakolla olet sinä. Jatkuvasti syytät muita ahneiksi vaikka ahnein olet sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvarit riistää, naiset ahneine vaatimuksineen yrittää riistää ja siltä kuitenkin se joka elää täysin muiden lompakolla olet sinä. Jatkuvasti syytät muita ahneiksi vaikka ahnein olet sinä itse.
Eiköhän ahne ole se joka menee rahan takia töihin eikä se joka tyytyy vähempään.
Vaihtoehtoja olen kyllä tarjonnut, mutta ne ei kelpaa.
Raha, ulkonäkö ja materia ovat nykyään naiselle kaikki kaikessa. Mennään melko ohuella kaistaleella, jos mikään muu kuin pinnallinen viehätysvoima, status ja luksus ei merkitse mitään. Senhän näkee jo tinderin kuvauksista, insta beibeistä ja lifestyle bloggereista, että jatkuvasti pitäisi ratsastaa prinssi uljaan kanssa ympäri palloa, ostella hyödyttömiä tavaroita ja lipittää jotain viiniä tai trendikahvia. Naiset samaistuvat näihin esikuviinsa ja pyrkivät kaikin keinoin elämään samanlaista elämää tavoitellessaan hyväksyntää. Miehen on hankalaa löytää paikkansa tuollaisessa kuviossa.
Kyllä töissä täytyy käydä. Eihän kukaan nainen ala elättämään laiskaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Raha, ulkonäkö ja materia ovat nykyään naiselle kaikki kaikessa. Mennään melko ohuella kaistaleella, jos mikään muu kuin pinnallinen viehätysvoima, status ja luksus ei merkitse mitään. Senhän näkee jo tinderin kuvauksista, insta beibeistä ja lifestyle bloggereista, että jatkuvasti pitäisi ratsastaa prinssi uljaan kanssa ympäri palloa, ostella hyödyttömiä tavaroita ja lipittää jotain viiniä tai trendikahvia. Naiset samaistuvat näihin esikuviinsa ja pyrkivät kaikin keinoin elämään samanlaista elämää tavoitellessaan hyväksyntää. Miehen on hankalaa löytää paikkansa tuollaisessa kuviossa.
Siskosi, naapurisi, työkaverisi... ovatko he kaikki tinderissä, instabeibejäa ja lifestyle-bloggareita? Kumma juttu. Itse tunnen monen ikäisiä naisia eikä kukaan heistä ole instabeibe tai fanita jotain lifestyle-bloggareita.
Mutta siinä kai se onkin, kun et edes huomaa niitä tavallisia naisia ympärilläsi vaan vain nuo fitnesskissat ja instabeibet sekä heidän faninsa. Kokeile joskus jutella sen naapurin naisen kanssa, jolla ei ole mustat trikoot jalassa vaan joka lähtee ihan tuulipuvussa lenkille tai tulee lökäverkkareissa pyykkituvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on viisastuneet. Kukaan järkevä ei halua siihen perinteiseen loukkuun. Naimisiin-lapsia-asuntovelkaa-pirusti töitä-vaimo nalkuttaa kun et "osallistu"- ero-lisää velkaa-jne.
Itse lankesin tuohon, oli elämäni tyhmin veto! Ja tunnen monta muutakin miestä jotka ajattelevat samoin.Ymmärrän muuten, mutta tuo nalkutus. Miehet eivät tunnu käsittävän sitä että siihen perhe-elämään todellakin kuuluu osallistua. Ei se vastuu perheestä lopu siihen kun se lapsi saa alkunsa tai jatku vain taloudellisella puolella. Tässä ei ole kyse vain vaimosta silloin vaan myöskin siitä, että olet lasten elämässä läsnä. Olet auktoriteetti, turvallinen läheinen aikuinen joka huolehtii lapsista. Sellaista suhdetta ei synny, jos et ole mukana. Lisäksi se talokin pitää hoitaa. Mistä se oletus tulee, että se on vain naisen tehtävä ja miehet voivat joskus auttaa? Yleinen tyyli on se, että joutuu aina pyytämään tekemään jotai, koska mikään perusasia ei tapahdu automaattisesti. Oletus on aina että vaimo hoitaa ja pyytää kyllä apua jos tarvitsee, vaikka sen pitäisi automaattisesti olla niin että kaikki työt menevät puoliksi/niin että se on oikeasti tasan.
Toki se ylimääräinen nalkutus on oma juttunsa, mutta kyllä nuo yllämainitut asiat ovat sellaisia nalkutuksen aiheita, jotka ovat paikallaan jos homma ei toimi. Ei nainen ole mikään 24/7 pyörivä kone. Sama koskee myös toisin päin. On myös niitä perheitä joissa roolit ovat päinvastoin. Mies hoitaa kaiken yksin ja nainen vain pyydettäessä.
Pitäisi sitten antaa vielä isoa kiitosta isolle lapselle, kun hän nyt hienosti tyhjensi pyykkikoneen 4 pyynnön jälkeen...
NIIN TÄMÄ! Läheltä kun seuraa näitä perheitä, niin pakosta tulee mieleen että ajatteleeko miehet että sen mällin laukaiseminen rööriin vain riittää?
Ei vaihdeta vaippoja, ei auteta ruokailuissa, ei kodinhoidossa, ei missään.Kuka järkevä haluaa lapsen/lapsia, kun joudut olemaan ainut aikuinen koko perheessä?
On niitä miehiä jotka siivoo.tekee ruokaa.pesee mattoja.käy kaupassa.huolehtii lapsista jne . Käyvät työssä tai opiskelee
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töissä täytyy käydä. Eihän kukaan nainen halua maksukyvytöntä miestä.
Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ahne ole se joka menee rahan takia töihin eikä se joka tyytyy vähempään.
Vaihtoehtoja olen kyllä tarjonnut, mutta ne ei kelpaa.
Kyllä se joka elelee täysin vastikkeettomasti muiden siivellä on ilman muuta ahneempi kuin ne jotka tuon touhun mahdollistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Taas lähdit tälle muiden kirjoitusten vääristelyn tielle kun ei ego kestä myöntää tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Taas lähdit tälle muiden kirjoitusten vääristelyn tielle kun ei ego kestä myöntää tosiasioita.
Eiköhän se vääristelyn ilmentymä, että ehdottomasti vaaditaan mieheltä työssäkäyntiä ja tienaamista, mutta silti kehdataan kirkkain silmin väittää, ettei kyse ole rahasta.
Hyvä aviomies ja isäaines on mielestäni sellaista, jonka kanssa voi turvallisin mielin perustaa perheen. Tällainen mies pitää huolen perheestään, kiikuttaa kotiin niin ansionsa, varallisuutensa kuin työpanoksensakin ja ihan omasta tahdostaan. Tällainen mies pitää itsestään selvänä, että isän rooli lasten elämässä on vähintään yhtä iso kuin äidin. Isä siis on läsnä, harrastaa ja leikkii lastensa elämässä. Tietenkin tällaisella miehellä pitää olla perheelleen annettavaa. Hyvät geenit ovat positiivinen juttu, samoin kuin sosiaalinen, kulttuurinen ja rahallinen pääoma. Hyvä isä ei kasvata lapsestaan metsäläistä vaan sivistyneen ihmisen, joka pärjää elämässään. Sellaisesta isä antaa itse esikuvan lapselleen. Onneksi tällaisia miehiä on.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aviomies on mielestäni sellainen, joka tekee työtä käskettyä ja kiikuttaa rahat naiselle. Tällainen mies pitää huolen maksukyvystään, kiikuttaa hänelle niin ansionsa, varallisuutensa kuin työpanoksensakin ja ihan käskemättä. Tällainen mies pitää itsestään selvänä, että miehen rooli naisen elämässä on vähintään yhtä iso palkkapussi kuin naisella, mielellään isompi. Mies siis on rahasampo, mahdollistaa ja kustantaa naisen materialistiset vaatimukset. Tietenkin tällaisella miehellä pitää olla naiselle annettavaa. Rikkaat vanhemmat ovat positiivinen juttu, samoin kuin kiinteä ja rahallinen pääoma. Hyvä mies ei kyseenalaista naisensa ahneutta, vaan toteuttaa nöyrästi vaatimuksia. Sellainen mies antaa itse rahansa naiselleen. Toivottavasti tällaisia miehiä on.
Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi.
Feministit puuttuu aina seksistiseen kieleen ja puheenparsiin, mutta jotenkin se ilmaisu "maksumies" ei kuulu kiellettävien listalle.
No mikset sitten hanki sellaista suhdetta minkä itse haluat (jos suhdetta haluat)? Mitä väliä mitä muut tekevät tai ovat.