Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuore tutkimus kertoo huolestuttavasta ilmiöstä: Nuorten naisten perhehaaveet vaarassa miesten takia

Vierailija
09.07.2018 |

ttps://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/tuore-tutkimus-kertoo-huolestuttavasta-ilmiosta-nuorten-naisten-perhehaaveet-vaarassa-miesten-takia/

"Koulutetut miehet eivät halua enää lapsia, Väestöliiton perhekysely paljastaa. Lapsettomien määrä kasvaa tulevaisuudessa, tutkija ennustaa. "Nämä ovat dramaattisia lukuja." "

"Hän on huolissaan etenkin hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevien miesten aikeista.

Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.

Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.

Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä."

Niin. Nyt löytyi iso syy siihen, miksi syntyvyys laskee Suomessa.

Kommentit (466)

Vierailija
281/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa..."

- Mistä lähtien _miehelle_ on ollut olennaista pariutua yhtä koulutetun naisen kanssa? Yleensä miehet pariutuvat matalampituloisen, jopa työväenluokkaisen kanssa.

"etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä"

- Mistä lähtien kelkka on muka kääntynyt niin, että koulutetut ja hyvätuloiset _naiset_ olisivat vauvapuutteessa? Eikö jo pitkään ole todettu, että koulutus ja ura laskevat lapsihalukkuutta?

Että mitä pskaa tämä nyt on.

Suomessa miehet pariutuvat ylöspäin enemmän kuin naiset.

Ei todellakaan pidä paikkaansa! Joissain vaiheessa oli tehty tutkimus, jonka mukaan Suomessa vain 0,5% parisuhteista on sellaisia, joissa nainen on korkeasti koulutettu ja mies duunari. Eli duunarimiehen ja korkeasti koulutetun naisen välinen suhde on Suomessa todellakin jo suuri harvinaisuus.

Sen sijaan jo Ruotsissa ja monissa Länsi-Euroopan maissa on paljon, PALJON Suomea yleisempää sellainen, että koulutettu nainen voi pariutua vähemmän koulutetun miehen kanssa.

Vierailija
282/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa..."

- Mistä lähtien _miehelle_ on ollut olennaista pariutua yhtä koulutetun naisen kanssa? Yleensä miehet pariutuvat matalampituloisen, jopa työväenluokkaisen kanssa.

"etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä"

- Mistä lähtien kelkka on muka kääntynyt niin, että koulutetut ja hyvätuloiset _naiset_ olisivat vauvapuutteessa? Eikö jo pitkään ole todettu, että koulutus ja ura laskevat lapsihalukkuutta?

Ei todellakaan pidä paikkaansa! Joissain vaiheessa oli tehty tutkimus, jonka mukaan Suomessa vain 0,5% parisuhteista on sellaisia, joissa nainen on korkeasti koulutettu ja mies duunari. Eli duunarimiehen ja korkeasti koulutetun naisen välinen suhde on Suomessa todellakin jo suuri harvinaisuus.

Tutkimuksissa on todettu, että raha on suurenevissa määrin naisille todella tärkeä juttu ja yleisesti se tärkein kriteeri miehessä, mutta kumma kyllä, sitä ei kuitenkaan pidetä huolestuttavana ilmiönä. Ahneus on miehelle pahe, mutta naiselle se on hyve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa on todettu, että raha on suurenevissa määrin naisille todella tärkeä juttu ja yleisesti se tärkein kriteeri miehessä, mutta kumma kyllä, sitä ei kuitenkaan pidetä huolestuttavana ilmiönä. Ahneus on miehelle pahe, mutta naiselle se on hyve.

Pakko sitä rahaa on ajatella, jos haluaa lapsia. Sinkku saa elää vaikka auringonvalosta, mutta perheellinen ei.

Vierailija
284/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on samanlaisesta ilmiöstä, kuin mitä tulee "itsenäisiin naisiin". Naisen aseman parantumisen, kouluttautumisen ja taloudellisen riippumattomuuden myötä aloimme nähdä vahvoja ja itsenäisiä naisia. Sellaisia, jotka kasvattivat lapset itse, jos kasvattivat edes ja olivat menestyneitä ja voimaantuneita.

Miehenkään ei enää tarvitse mahtua noihin ahtaisiin muotteihin. Moderni yläluokkainen mies on vapaa ja liberaali. Vapaa vanhan maailman odotuksista, mitä perhe-elämään ja miehen silloiseen rooliin tuli. Näemme jatkossa yhä enemmän näitä voimaantuneita miehiä, jotka välttelevät lisääntymistä ja tyhjänpäiväisiä vastuita ja odotuksia keskittyen yhä enemmän heille itselleen tärkeiden asioiden toteuttamiseen.

Vierailija
285/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallo kiittää. Oma poikani kuuluu tuohon koulutettujen kolmekymppisten luokkaan, mutta tietääkseni hänellä ja vaimollaan lapsettomuus on ihan yhteinen päätös. Ura, matkailu, koira ja harrastukset ovat ainakin toistaiseksi ne, mihin panostavat. Hyvä ratkaisu. Itse halusin ja sain yhden lapsen (ko. pojan) ja se oli minulle paras mahdollinen ratkaisu.

Jos totta puhutaan niin varsinkin tuolla matkailulla on jo vissiin ollut isompi hiilijalanjälki kuin liudalla kakaroita.

Okei eli oletetaan vaikka että kyseinen pariskunta tekee kaksi matkaa vuodessa, se tekee neljä lentoa. Mitäpä veikkaat lapsen kulutuksesta vuoden aikana? Kannetaan kaupasta selkä vääränä rompetta, joka on - yllätys yllätys - lennätetty tänne toiselta puolelta maapalloa. Ruoasta lähtien. Miten mä vähän veikkaan että pari laskua ja nousua lentokoneella ei ihan yllä länsimaisen ihmisen vuosikulutuksen hiilijalanjäljen tasolle.

Vierailija
286/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maapallo kiittää. Oma poikani kuuluu tuohon koulutettujen kolmekymppisten luokkaan, mutta tietääkseni hänellä ja vaimollaan lapsettomuus on ihan yhteinen päätös. Ura, matkailu, koira ja harrastukset ovat ainakin toistaiseksi ne, mihin panostavat. Hyvä ratkaisu. Itse halusin ja sain yhden lapsen (ko. pojan) ja se oli minulle paras mahdollinen ratkaisu.

Jos totta puhutaan niin varsinkin tuolla matkailulla on jo vissiin ollut isompi hiilijalanjälki kuin liudalla kakaroita.

Okei eli oletetaan vaikka että kyseinen pariskunta tekee kaksi matkaa vuodessa, se tekee neljä lentoa. Mitäpä veikkaat lapsen kulutuksesta vuoden aikana? Kannetaan kaupasta selkä vääränä rompetta, joka on - yllätys yllätys - lennätetty tänne toiselta puolelta maapalloa. Ruoasta lähtien. Miten mä vähän veikkaan että pari laskua ja nousua lentokoneella ei ihan yllä länsimaisen ihmisen vuosikulutuksen hiilijalanjäljen tasolle.

Ne jotka ei tee lapsia syö vain paikallisesti tuotettua ruokaa. Sitten ne jotka tekee lapsia syö kaukomailta saastuttavilla lentokoneilla tänne roudattua ruokaa.

Vierailija
287/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen olisi pakko saada mieheksi joku 190 cm pankkirilääkäri, jos haluaa parisuhteen ja perhettä?

Jos nainen on itse sellainen kouluarvosanalla arvioituna seiska puol nainen, joku löllykkä pylly toimistoduunari amk-tutkinnolla ja huonolla siiderimaulla, niin miksei kelpaa 175 senttinen automekaanikko tai IT help desk mies?????

??????

?????

Ihmettelen samaa. Oon maisterimiehenä huomannut, että mitä alemmaksi koulutustasossa mennään, niin sitä kiinnostuneempia naiset on musta. Akateemisille naisille olen ilmaa, amk-taustaisilla esiintyy välillä jo jotain kiinnostusta, mutta sitä alempana on kiinnostusta paljon enemmän. Ilmeisesti akateemisille naisille ja amismiehille jää tässä musta pekka käteen. Naisille siksi, että ei löydy tarpeeksi hyvää miestä ja miehille siksi, että ei ole naista, joka heidät kelpuuttaisi

Vierailija
288/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisen olisi pakko saada mieheksi joku 190 cm pankkirilääkäri, jos haluaa parisuhteen ja perhettä?

Jos nainen on itse sellainen kouluarvosanalla arvioituna seiska puol nainen, joku löllykkä pylly toimistoduunari amk-tutkinnolla ja huonolla siiderimaulla, niin miksei kelpaa 175 senttinen automekaanikko tai IT help desk mies?????

??????

?????

Ihmettelen samaa. Oon maisterimiehenä huomannut, että mitä alemmaksi koulutustasossa mennään, niin sitä kiinnostuneempia naiset on musta. Akateemisille naisille olen ilmaa, amk-taustaisilla esiintyy välillä jo jotain kiinnostusta, mutta sitä alempana on kiinnostusta paljon enemmän. Ilmeisesti akateemisille naisille ja amismiehille jää tässä musta pekka käteen. Naisille siksi, että ei löydy tarpeeksi hyvää miestä ja miehille siksi, että ei ole naista, joka heidät kelpuuttaisi

Maisterinaisena minua kiinnostavat tohtorit. Jos heitäkin on tarjolla, miksi tyytyisin vähempään?

Vierailija
289/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aviomies on mielestäni sellainen, joka tekee työtä käskettyä ja kiikuttaa rahat naiselle. Tällainen mies pitää huolen maksukyvystään, kiikuttaa hänelle niin ansionsa, varallisuutensa kuin työpanoksensakin ja ihan käskemättä. Tällainen mies pitää itsestään selvänä, että miehen rooli naisen elämässä on vähintään yhtä iso palkkapussi kuin naisella, mielellään isompi. Mies siis on rahasampo, mahdollistaa ja kustantaa naisen materialistiset vaatimukset. Tietenkin tällaisella miehellä pitää olla naiselle annettavaa. Rikkaat vanhemmat ovat positiivinen juttu, samoin kuin kiinteä ja rahallinen pääoma. Hyvä mies ei kyseenalaista naisensa ahneutta, vaan toteuttaa nöyrästi vaatimuksia. Sellainen mies antaa itse rahansa naiselleen. Toivottavasti tällaisia miehiä on.

Suomeksi.

Fiksu mies ymmärtää, että pääomaa on myös muutakin kuin materiaalista. Minä arvostan miehessä isänä myös sitä, että lukee lapsensa kanssa kirjoja tai harjoittelee viulunsoittoa yhdessä.

Vierailija
290/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??????

?????

Maisterinaisena minua kiinnostavat tohtorit. Jos heitäkin on tarjolla, miksi tyytyisin vähempään?

Tässäpä se ongelma onkin, kun maisterinaisia on niin paljon enemmän kuin tohtorimiehiä

Vierailija
291/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aviomies on mielestäni sellainen, joka tekee työtä käskettyä ja kiikuttaa rahat naiselle. Tällainen mies pitää huolen maksukyvystään, kiikuttaa hänelle niin ansionsa, varallisuutensa kuin työpanoksensakin ja ihan käskemättä. Tällainen mies pitää itsestään selvänä, että miehen rooli naisen elämässä on vähintään yhtä iso palkkapussi kuin naisella, mielellään isompi. Mies siis on rahasampo, mahdollistaa ja kustantaa naisen materialistiset vaatimukset. Tietenkin tällaisella miehellä pitää olla naiselle annettavaa. Rikkaat vanhemmat ovat positiivinen juttu, samoin kuin kiinteä ja rahallinen pääoma. Hyvä mies ei kyseenalaista naisensa ahneutta, vaan toteuttaa nöyrästi vaatimuksia. Sellainen mies antaa itse rahansa naiselleen. Toivottavasti tällaisia miehiä on.

Suomeksi.

Fiksu mies ymmärtää, että pääomaa on myös muutakin kuin materiaalista. Minä arvostan miehessä isänä myös sitä, että lukee lapsensa kanssa kirjoja tai harjoittelee viulunsoittoa yhdessä.

Juu-u, muutakin pääomaa on kuin materiaalista, mutta silti materiaalinen on se juttu. Jos sitä ei ole eikä ole kiinnostusta hankkia sitä, muulla pääomalla ei ole mitään väliä. Materiaalista pääomaa pitää olla tai ainakin halua hankkia sitä, muuten ei kelpaa. Käytännössä siis ainoastaan materiaalinen pääoma ratkaisee.

Vierailija
292/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??????

?????

Tässäpä se ongelma onkin, kun maisterinaisia on niin paljon enemmän kuin tohtorimiehiä

Tuolla pukkaa maailman yliopistot niitä markkinoille minkä ennättävät.

Vierailija
293/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??????

?????

Eikä kaikille riitäkään niitä hyvätuloisia rahasampoja?

Vierailija
294/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet ovat varmaan heränneet siihen tosiasiaan, että oma lisääntyminen on käytännössä merkityksetöntä. Jos haluaa elää hyvän vanhuuden, niin ratkaisu siihen ei ole ainakaan lisääntyminen. Helpommin siihen pääsee keskittymällä itseensä ja vaurastumalla kuin perhe-elämällä.

Esim. jos haluaa nähdä lapsia, niin voi käydä sukulaisten luona kylässä. Uskon, että tulevaisuudessa Suomessa lisääntyminen hoituu enemmän alempien yhteiskuntaluokkien ja muualta tänne tulevien toimesta. Vähän kuin muurahaisyhteisö, jossa kaikille on vähän kaikkea.

Vierailija
295/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole vaan syytä hankkia lapsia, maailman väkiluku on jo tarpeeksi suuri sekä lasten hoito vie turhaan aikaa ja rahaa. Mielummin kuluttaa aikaa johonkin tärkeämpään asiaan.

Vierailija
296/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aina lukea tätä vänkäystä siitä ettei korkeasti koulutettuja naisia kiinnosta vähemmän koulutetut miehet, samalla kun itse maisterina ja väitöskirjaprosessista haaveilevana seurustelen ammattikoulun käyneen taiteilijan kanssa, jonka duunit on satunnaisia ja tulot noin 1/3 omista tuloista. :D Ainiin, ja toivotaan lasta!

T. maisterisnainen

Vierailija
297/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin miehille uran ja perheen yhteensovittamisessa ei ollut mitään ongelmaa, koska vaimo hoiti kodin ja  lapset. Nykyisin miehen pitää osallistua samalla panoksella lasten ja kodin hoitoon kuin naisenkin. Korkeasti koulutetuista miehistä melko suuri osa haluaa luoda uraa eikä jäädä samaan rividuuniin kuin missä oli heti valmistumisensa jälkeen. Uran luominen edellyttää joustavuutta ja sitä ei ole, jos on sidoksissa päiväkotien aukioloaikoihin, lasten harrastuksiin kuljettamiseen, erilaisiin vanhempainiltoihin sekä kotitöihin. Vanhemmuuden tasapuolisessa jakamisessa ei ole mitään vikaa, mutta minusta on ihan ymmärrettävää, jos yhä useampi mies alkaa miettiä, onko ura ja perhe todellisuudessa mahdollinen vai pitääkö luopua toisesta. 

Vierailija
298/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska aina lukea tätä vänkäystä siitä ettei korkeasti koulutettuja naisia kiinnosta vähemmän koulutetut miehet, samalla kun itse maisterina ja väitöskirjaprosessista haaveilevana seurustelen ammattikoulun käyneen taiteilijan kanssa, jonka duunit on satunnaisia ja tulot noin 1/3 omista tuloista. :D Ainiin, ja toivotaan lasta!

T. maisterisnainen

Korkeasti koulutettu akateeminen nainen tietäisi mitä tarkoittaa anekdoottinen todiste.

Vierailija
299/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. maisterisnainen

Korkeasti koulutettu akateeminen nainen tietäisi mitä tarkoittaa anekdoottinen todiste.

Haha tottakai tiedän, että isoon joukkoon mahtuu monen monta tarinaa. Lähinnä tietenkin tarkoitan, että nimenomaan OMASTA näkökulmasta on hauska lukea toistuvasti tätä tarinaa, joka OMALLA kohdalla ei laisinkaan pidä paikkansa. Ehkä vaikutusta on myös omalla työväentaustaisuudella. 

Tunnen paljon maisterinaisia, jotka seurustelevat esim. AMK-miehen kanssa, koska yliopiston miesmäärä on huomattavasti pienempi kuin naisten määrä. Ja toisaalta oman 5-vuotisen yliopistouran aikana olen havainnut, että on olemassa suht iso joukko yliopistossa käyviä miehiä, jotka eivät kelpaa yliopiston naisille sosiaalisten taitojen puuttuessa. Pelkkä yliopistokoulutus tai miehen iso palkkakaan ei houkuttele naisia, jos edessä seisoo katsetta välttelevä ja suutaan avaamaton mies.

Vierailija
300/466 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä yliopistokoulutus tai miehen iso palkkakaan ei houkuttele naisia, jos edessä seisoo katsetta välttelevä ja suutaan avaamaton mies.

Tarpeeksi isot ja tasaiset tulot ovat kuitenkin se pääpointti. Sitten ei supliikki kelpaa, jos osoita halua tienata rahaa ja ostaa niillä rahoilla naista.