Mitä vastinetta isotuloinen saa maksamistaan veroista?
Nehän ei käytä juuri lainkaan yhteiskunnan palveluja.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt vähän heppoisen vastineen saa veroilleen, sanotaan keskitasoa eurooppalaisittain. Suuri osa menee maatalous-, yritys- ja aluetukiin. 10-15 mrd/ vuosi. Se on valtava summa ja suuri osa budjettia. Yritystuista jos olis keväällä kyetty leikkaamaan, olisi voitu laskea veroja hieman. Tai sitten vaikka parempaan vanhustenhoitoon satsata, joka on siis täydessä katastrofissa tällä hetkellä Suomessa aiemmin tänä vuonna julkaistun vertailun pohjoismaihin nähden, mukaan. Nyt ollaankin oltu vaiti mediassa vanhushuollosta, se on varma merkki siitä, että asiat ovat huonosti vanhuksien hoitolaitoksissa; hyvä tila uutisoitaisiin. Liekö jo kellarissa pimeässä vanhukset resurssipulassa syömässä perunankuoria?
Suomalaiset ovat systemaattisen huijauksen kohteena niiltä osin, mihin heidän verovarojen väitetään kokonaisuudessaan menevän. Vain murto-osa menee siihen, mihin sanotaan. Puhuttaessa maataloustuista ja yritystuista, suomalaisten tietoisuudesta on tavallaan häivytetty se, että varat näihin tulevat veroista. Nyt tilanne on, että ne ikään kuin tupsahtavat jostain näihin tukiaisiin. Niistä ei tosiaan pidetä meteliä Suomessa, vaan vaivihkaa ujutetaan maataloudelle muutamat miljardit kenenkään kysymättä sitä kansalta, että haluatteko tätä, onko tämä arvojenne mukaista.
Suurituloisetkin saa lapsilisää. Ja maksatte verorahoista vaikkapa vanhojen ja sairaiden vanhempienne hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko joku suurituloinen todella, että veroja maksetaan sen takia, että saadaan itse samassa suhteessa jotain "vastinetta"? Siis että mitä enemmän maksaa veroja, sitä enemmän pitäisi itse saada yhteiskunnalta palvelua takaisin?
Voi voi. Ei vero ole mikään maksu itse käytetyistä palveluista, se on vero.
LOL
Voi pyhä yksinkertaisuus yksinkertaisuutenne kanssa. Totta kai niitä maksetaan, koska koetaan niistä saatavan vastinetta. Miksi ihmeessä sinä ajettelit ihmisten niitä maksavan? Minkälaisen kuvittelet ihmisten veronmaksumoraalin olevan, jos ihmiset eivät kokisi hyötyvänsä siitä mitään? Rajansa idiotismillakin hyvä ystävä.
Melkoinen ketju muutenkin taas täynnä taattua vauvaidiotismia sisältäen kuuluisat miljardien yritystuet ja maataloustuet (summa tyypilliseen tapaan omasta takapuolesta temmattu) ja kuuluisan aidattujen asuinalueiden myytin jos veroja Suomessa laskettaisiin. Hyvin te vedätte. Aivotoimintanne on ihailtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme viikkoa teholla, lukuisia tutkimuksia, leikkauksia ja muita toimenpiteitä, jälkitarkastus tutkimuksineen. Yhteensä noin 700 €. Sen jälkeen olen ollut iloinen veronmaksaja.
Jep... tällaiset terveydenhoidon supermenot ovat hyvä esimerkki siitä mitä veroilla saa kriisitilanteessa.
Oikeat kustanuksethan tuossa ovat minimissään 50 000 euroa todennäköisemmin lähemmäs satatonnia.
Mitä isommat tulot, sitä vähemmän vastinetta veroista saa. Suomen 10 tuloluokasta ylimmät 3 ovat tulonsiirtojen nettomaksajia, 7 alempaa nettosaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen hyvätuloinen, mutta tuskin vielä olen edes siirtynyt nettomaksajaksi. Mitä olen tähän mennessä saanut:
- neuvolapalvelut ja sairaalasynnytyksen, tämä palvelu alkoi jo ennen syntymääni
- päivähoidon, peruskoulun, lukion ja yliopisto-opinnot
- terveydenhuollon ja rokotukset
- infran: tiet, sillat, ojat, puistot, lukuisat ulkoilualueet, joilla ilmaiset tulipaikat ja polttopuut, lenkkipolut jne loputtomiin
- julkisen liikenteen, josta olen maksanut vain murto-osan kustannuksista
- oma raskaus- ja synnytyshoito. Siellä yksityistetyn hoidon luvatussa maassa (USA) olisin maksanut hyvälläkin vakuutuksella (jotka nekin maksaa valtavasti) monta tuhatta pelkästään siitä, että synnytin sairaallassa. Siihen kaikki toimenpide- ja lääkityskulut ja osastohoito päälle.
- hävyttömän halvan päivähoidon lapsilleni
- poliisin ja tuomioistuimen palvelut. Niitäkin on joutunut käyttämään. Ei maksanut mitään rikosasian käsittely.
Nämä nyt vain ensimmäisenä tulivat mieleen.
Ihan samat saa se pienituloinen tai tulotonkin +nipun tukia
Niin, ENTÄ SITTEN? Kysymys oli, mitä MINÄ, hyvätuloinen, saan. Jaa juu tuosta unohtuikin sopivasti pari asiaa:
- kun olin opiskelija, sain opintotukea.
- sain myös äitiys- ja vanhempainrahaa, ja sen jälkeen kotihoidontukea.
- pari kuukautta sain myös toimeentulotukea, kun oli todella huono tilanne sen hetken aikaa.
Se tuntuu kovasti olevan vaikea ymmärtää, että KAIKKI voivat elämänsä aikana olla sekä hyvä- että huono-osaisia. Ihan kuka tahansa voi kohdata sen henkilökohtaisen katastrofin. Lähtee omaisuus, perhe, terveys, työ. Sitten voikin ihmetellä, kuinka pieni se yhteiskunnan tuki loppuviimeksi on ja mihin se riittää. Minä osaan arvostaa nykyistä hyvinvointiani. Osaatko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä verojen ihannointi täälläkin on. Tietyillä valinnoilla Suomi voisi olla täysin veroton ja pitää yllä nykyisen kaltaista yhteiskuntaa julkisine menoineen. Mutta ei, kun vasemmisto hankkii kertaluontoisia kuluja vasten pysyviä menoja koko ajan. Tulevaisuudessa voitaisiin tähän päästä, mutta tuskimpa Suomella on pitkäjänteisyyttä, toisin kuin esim Norjalla.
Niin, mitäpä muista ihmisistä.
No nyt on mennyt kyllä verorahat hukkaan kun et lukemaankaan ole oppinut.
"Suomi voisi olla täysin veroton ja pitää yllä nykyisen kaltaista yhteiskuntaa julkisine menoineen"
Eli ei verojen tarvitse olla valtion ainoa tulonlähde. Eikö nykyään Suomessa välitetä muista ihmisistä?
En ehkä osaa lukea, enkä lisäksi ymmärrä miten ilman veroja tai siihen rinnastettavia maksuja tuollainen onnistuu. Kerro toki, niin yritän ymmärtää lukemani.
Sijoittamalla osa verotuloista säännönmukaisesti. Ei tarvitse edes hirveää riskiä ottaa, Hajauttaa maantieteellisesti ja ajallisesti. sijoitusten tuotoilla voitaisiin hyvinvointiyhteiskuntaa ylläpitää tulevaisuudessa. Norja tekee näin öljystä saataville verotuotoille ja jo nyt heillä on biljoonan dollarin rahasto, jonka vuosituotto on pitkällä aikavälillä 60 miljardia vuodessa eli suurempi kuin Suomen valtion budjetti. Norjalaiset on tätä rahastoa kasvattaneet vuodesta 90 eli noin 30 vuotta. Saman voisi Suomikin tehdä, toki pienemmillä summilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen hyvätuloinen, mutta tuskin vielä olen edes siirtynyt nettomaksajaksi. Mitä olen tähän mennessä saanut:
- neuvolapalvelut ja sairaalasynnytyksen, tämä palvelu alkoi jo ennen syntymääni
- infran: tiet, sillat, ojat, puistot, lukuisat ulkoilualueet, joilla ilmaiset tulipaikat ja polttopuut, lenkkipolut jne loputtomiin
- oma raskaus- ja synnytyshoito. Siellä yksityistetyn hoidon luvatussa maassa (USA) olisin maksanut hyvälläkin vakuutuksella (jotka nekin maksaa valtavasti) monta tuhatta pelkästään siitä, että synnytin sairaallassa. Siihen kaikki toimenpide- ja lääkityskulut ja osastohoito päälle.
- poliisin ja tuomioistuimen palvelut. Niitäkin on joutunut käyttämään. Ei maksanut mitään rikosasian käsittely.
Ihan samat saa se pienituloinen tai tulotonkin +nipun tukia
Mitä sen pienituloisen sitten pitäisi saada / ei pitäisi saada? Ja sama kysymys suurituloisen osalta.
Jos tämä herättää kateutta, voi esim. hommata itselleen jonkun sairauden tai vamman. Niin saa, ah niin ihania, tukia. --ohis
Vierailija kirjoitti:
Vittu kun on taas typeriä kirjoituksia. Katsokaa tampiot peiliin ja lakatkaa kadehtimasta muita. Jokainen voi lähettää työpaikkahakemuksensa isopalkkaiseen työhön. Jos ei tule valituksi, on se ihan oma vika, ei kenenkään muun. Kannattaa vähän miettiä miten asiansa hoitaa ja elämänsä elää. Eivät ne isopalkkaiset ole vahingossa päätyneet työpaikkoihinsa. Kukin menestyy ansioidensa mukaan.
Niin, ansioidensa mukaan. Jos ei vaikka sairastu tai vammaudu jne.
Suurituloisille maksetut sosiaalietuudethan on prosentuaalisesti yllättävän lähellä pienituloisille maksettujen kanssa. Syynä on ansiosidonnaisuus.
Verorahoja taitaa onneksi ainakin vielä mennä osin myös korkeakulttuuriin, julkiseen taiteeseen, museoihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi lapsilisän saa hyvätuloistenkin lapset. .
Hyviä esimerkkejä on annettu yhteiskunnan palveluista, joita myös hyvätuloiset käyttävät. Mutta kyllä hyvätuloinen silti suhteessa melkoisen paljon ylimääräistä maksaa verrattuna muihin. Turha sitä on kieltää.
En ole itse hyvätuloinen, mutta en ainakaan heiltä kiristäisi verotusta.
Ruumiillinen työ kuluttaa. Yli viisikymppisiä urakkanuurareita ei ole.