Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Ei ole mitään eroa loppujen lopuksi. On vain erilaista älykkyyttä. Jos on yhtä lajia enemmän, on vähemmän toista.
Mieheni. Hän osaa korjata perämoottorin, ruohonleikkurin, rakentaa terassin, maalata talon ja kaataa puun. Hän erottaa suppilovahveron herkkusienestä ja tietää viljalajit. Hänellä on hienoimmat ja tarkimmat kädet, mitä tiedän. Hän rakastaa ruuanlaittamista ja hyvää viiniä. Hänellä on valtava ystäväpiiri ja hän auttaa heitä aina tarvittaessa. Hän tietää mikä tässä elämässä on tärkeintä ja miten siitä selvitään. Sitä minä kutsun älykkyydeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään eroa loppujen lopuksi. On vain erilaista älykkyyttä. Jos on yhtä lajia enemmän, on vähemmän toista.
Näin minäkin sen näkisin. Ja joku laji on vain arvostetumpaa ja käyttökelpoisempaa nykymaailmassa. Ja tiedän myös ainakin yhden ihmisen, joka on kyllä nero työssään ja matemaattisesti lahjakas, mutta monesti arkielämässä hoksottimet vähän hitaat. Voi tehdä ihan hölmöjä töppäyksiä tai käsittää yksinkertaisia jokapäiväisiä asioita väärin. Ehkä joku erikoisosaaminen vie niin paljon kapasiteettia, että se on pois jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli psykologin tekemästä laajasta kognitiivisten kykyjen testistä keskitasoa paremmat tulokset ja joillain osa-alueilla jopa huipputulokset, siis aivan asteikon yläpäässä. Tarkkaa älykkyysosamäärä en tiedä. Oli vähän yllätys, koska olen pitänyt itseäni välillä tyhmänä, ja minua on jopa haukuttu tyhmäksi. Normaali elämä ei oikein onnistu, en tule toimeen toisten ihmisten kanssa, masentaa ja ahdistaa. Peruskoulussa olin koko koulun priimus, keskiarvo lähenteli kymppiä. Sitten tuli sarjana traumaattisia tapahtumia ja pää ei kestänyt. Nykyään kuntoutustuella opiskelen omaan tahtiin yliopistossa. Opintoja takana monelta eri alalta, on ollut tosi vaikeaa päättää mitä haluan tehdä. Kavereita ei juuri ole, eikä omaa perhettä. Olen epäillyt että mulla on Asperger, mutta mua hoitaneet ihmiset on olleet eri mieltä. Tunnen myös yhden kahdeksan ällän ylioppilaan, hänellä tuntuu olevan hyvin elämä hallussa. On korkeakoulutettu, paljon kavereita ja hyvä työpaikka.
Kannattaa myös huomioida, että toisille on tie tasoitettu enemmän valmiiksi kuin toisille. Helppo käydä lukio, jos äiti pakkaa repun ja joku muu maksaa laskut. Myöhemmin verkostolla on kans väliä.
Niinpä. Kai se on niin, että älykkyys ei suinkaan ole ainoa tekijä, joka vaikuttaa menestymiseen työelämässä tai elämässä yleensä. Älykkyyden tai lahjakkuuden lisäksi siihen varmaan tarvitaan tarpeeksi hyvät lähtökohdat elämälle, muutenkin hyvät olosuhteet ja mahdollisuudet toteuttaa itseään, riittävä sosiaalisuus, motivaatiota, työtä, hyvää onneakin ynnä muuta. Kaikki ei ole yksilöstä itsestään kiinni, vaan ympäristön ja yhteiskunnankin pitäisi toimia tarpeeksi hyvin.
Kyllä. Ja sitten myös ihan sattumalla ja tuurilla on myös osaltaan sormensa pelissä. Kyllä se menestys tai mikä elämänkulku onkin, on näiden kaikkien tekijöiden yhteissekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?
Ymmärrän, että sinua harmittaa mikäli sait vain 105 tulokseksi.
Minä sain98 , eikä harmita.
Olen nätti ja sosiaalinen.
Luin paljonkirjoja lapsena ja nuorena.
Kovalla työllä tein itselleni uran aikuisena
suurin osa ihmisistä on keskivertoja, kai?
Onko tutkimusta kuinka monta prosenttia on alle 70%?
Ei tee töitä, ei ole tämän valtion orja.
Miten jakauma menee?
Vajokit= %
normiälyiset= %
fiksut = %
nerot= %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan testeihin nyt voi uskoa yhtä paljon kuin horoskooppeihin. Ei kai kukaan niitä oikeasti pidä älykkyyden mittarina?
se on paljon kirjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on paljon kirjoja
niinhän se on...?:)
Voiko älykkyydestään kertova ihminen olla mukava?
Kävin muuten Mensan testissä ja olen todella älykäs. Eivät kai mukavat ihmiset tuollaisia kertoile, koska tarve korostaa itseään liittyy lähes poikkeuksetta pyrkyryyteen tai heikkoon itsetuntoon tai haluun käyttää sosiaalista valtaa.
EDIT: Mukavat ihmiset tuskin edes menevät älykkyystestiin.
Vaimoni on älykkäin tuntemani ihminen. Mensan testeillä mitattuna harvinaisen älykäs. Hän tekee perus kaupankassa hommia silloin tällöin ja nyt hoitaa lastamme kotona. Ihanin ja hyväsydämmisin ihminen mitä tiedän. Ainut ihminen johon oikeasti luotan. Hän on oivaltanut elämästä selvästi enempi ku monet meistä, hän on aina hyvällä tuulella eikä hän provoisoidu muiden kiukuttelusta koskaan.
Käyttäjä12242 kirjoitti:
Voiko älykkyydestään kertova ihminen olla mukava?
Kävin muuten Mensan testissä ja olen todella älykäs. Eivät kai mukavat ihmiset tuollaisia kertoile, koska tarve korostaa itseään liittyy lähes poikkeuksetta pyrkyryyteen tai heikkoon itsetuntoon tai haluun käyttää sosiaalista valtaa.
EDIT: Mukavat ihmiset tuskin edes menevät älykkyystestiin.
Minä tein mensan pikatestin ihan omalla tietokoneella?
Eikö kelpaa..tulos 98..mitä odotinkin
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on älykkäin tuntemani ihminen. Mensan testeillä mitattuna harvinaisen älykäs. Hän tekee perus kaupankassa hommia silloin tällöin ja nyt hoitaa lastamme kotona. Ihanin ja hyväsydämmisin ihminen mitä tiedän. Ainut ihminen johon oikeasti luotan. Hän on oivaltanut elämästä selvästi enempi ku monet meistä, hän on aina hyvällä tuulella eikä hän provoisoidu muiden kiukuttelusta koskaan.
Mitä hyötyä on älykkyydestä?
tohon hommaan riittää pilu ja tidsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on älykkyydestä?
tohon hommaan riittää pilu ja tidsit?
Vaimon älykkyydestä on hyötyä. Älykäs vaimo ei nalkuta. Älykäs vaimo antaa piparia kun sitä tarttee ja ymmärtää tehdä sellaisia palveluksia miehelle mistä mies nauttii. Älykäs nainen ratkoo ongelmia mihin tyhmempi mies ei pysty jne. Älykäs vaimo on hyvä kaveri. En ikinä ottaisi vaimoksi nalkuttavaa harakkaa piparin ja tissien takia. Niillä eväillä kelpaa kertatyöstöksi. Älykäs nainen hyvillä tisseillä ja muodokkaalla pepulla oli mun haave ja nyt toteutunut sellainen. :) Tinderistä löysin.
Olen mensalainen, mutta ympärillä on koko ajan niin paljon niin helkutan älykkäitä ihmisiä töissä ja vapaalla, että eipä sitä pääse itsestään koskaan yhtään mitään luulemaan. Tutkijana kun tekee töitä, ei omassa ''erinomaisuudessaan'' kerkeä hirveästi paistattelemaan, maailma on suuri ja mystinen ja itse vain vähäpätöinen hiekanjyvä, joka loppujen lopuksi tietää aivan helv**in vähän mistään
Kirjava kissa kirjoitti:
Mieheni. Hän osaa korjata perämoottorin, ruohonleikkurin, rakentaa terassin, maalata talon ja kaataa puun. Hän erottaa suppilovahveron herkkusienestä ja tietää viljalajit. Hänellä on hienoimmat ja tarkimmat kädet, mitä tiedän. Hän rakastaa ruuanlaittamista ja hyvää viiniä. Hänellä on valtava ystäväpiiri ja hän auttaa heitä aina tarvittaessa. Hän tietää mikä tässä elämässä on tärkeintä ja miten siitä selvitään. Sitä minä kutsun älykkyydeksi.
Miehesi kuulostaa normaalilta ihmiseltä, mikä on ihan hyvä asia, muttei älyköltä siinä mielessä miten älykkyys perinteisesti määritellään. Toisaalta älykkyyttä voi määritellä eri tavoin, ehkä niinkin että se on kykyä selviytyä elämästä. Vai voiko? Jokin tuossa särähtää ehkä korvaan. Ensinnäkin, elämä voi olla hyvin erilaista eri kulttuureissa. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa selviytyminen on eri asia kuin länsimaissa, ja siellä selviytymiseen tarvitaan varmasti erilaisia ominaisuuksia kuin länsimaissa. Suomessa hyvin selviytyä ihminen ei välttämättä siellä pärjäisi. Muuttuuko suomalainen sitten tyhmemmäksi Afrikassa? No ei varsinaisesti. Tuli myös mieleen sodan kokeneet traumatisoituneet ihmiset, jotka eivät enää yhtä hyvin selviä normaalissa elämässä. Tekikö sota heidät tyhmemmäksi? Ei varmaankaan. Siis selviytyminen ei voi olla älykkyyden ainoa kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Olen mensalainen, mutta ympärillä on koko ajan niin paljon niin helkutan älykkäitä ihmisiä töissä ja vapaalla, että eipä sitä pääse itsestään koskaan yhtään mitään luulemaan. Tutkijana kun tekee töitä, ei omassa ''erinomaisuudessaan'' kerkeä hirveästi paistattelemaan, maailma on suuri ja mystinen ja itse vain vähäpätöinen hiekanjyvä, joka loppujen lopuksi tietää aivan helv**in vähän mistään
Tämä
tyhmät hengaa tyhmien kanssa:)
fiksut fiksujen
2 miestä, toinen insinööri, perusti 2 muun opiskelijakaverinsa kanssa toimiston ja 10 v myöhemmin myivät sen 20 miljoonalla.
Käy nyt töissä vanhassa työpaikassaan. Yritti jäädä eläkkeelle, mutta pää ei kestänyt.
Toinen on lääkäri ja käy säännöllisesti leikkaamassa Amerikassa. Tykkää mm olla mökillään. Olisi miljönääri, jos muuttaisi Amerikkaan, mutta tykkää olla Suomessa.