Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?

Vierailija
04.07.2018 |

Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.

Kommentit (843)

Vierailija
81/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on montaa lajia, kuten tässä on jo todettu. Minusta älykkyys ja viisaus ovat eri asioita eivätkä useinkaan yhdisty samassa ihmisessä. Viisaus edustaa minulle tunneälyä, sosiaalisia taitoja, empatiaa yms inhimillisiä taitoja siinä missä älykkyys luonnontieteellisiä taitoja. Tunnen ydinfyysikko-tutkijatohtorin joka on epäilemättä todella älykäs, mutta ei kovin viisas mitä tulee esim.ihmissuhteisiin. Alko-ongelmakin löytyy.

Itse olen mensan mukaan älykkäämpi kuin 97% muusta väestöstä ja olenkin joissain asioissa ihan hyvä jopa omasta mielestäni. Pidän tutkimisesta ja asioiden selvittämisestä suuresti. Tykkään tietää asioita. Toisaalta en omaa juurikaan tunneälyä, on välillä tosi vaikea ymmärtää miltä muista tuntuu, joskin tätä yritän harjoittaa. Koulutukseni on AMK, ja vaikka välillä harmittelen etten pystynyt enkä pysty elämäntilanteen vuoksi toteuttamaan tiettyjä ammatillisia unelmia, olen tähän tyytyväinen. Käyn töissä ihan mielelläni, mutta teen sen vain rahan vuoksi eikä minulla ole minkäänlaisia hinkuja edetä uralla, jottei tule lisävastuita jotka veisi aikaa pois tärkeämmiltä asioilta. Mikään raha ei korvaa sitä jos on aina oltava töissä tai vähintään stressattava työn vuoksi. Olen perheellinen ja vaikka sosiaaliset tilanteet ovat minulle hiukan haastavia, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, joitakin ystäviäkin on. Olen kömpelö ja minua riivaa keskittymishäiriö.

Veljeni on minua älykkäämpi. Molemmat olemme menestyneet hyvin koulussa, mutta hänellä esim yo-kirjoituksissa muutama laudatur enemmän kuin minulla. Toisaalta minä olin raskaana kun kirjoitin ja kärsin kovasti pahoinvoinnista joka saattoi vaikuttaa asiaan mutta tämä voi yhtä hyvin olla myös selittelyä. Hän on DI, mutta tehtyään jokusen vuoden koulutustaan vastaavaa johtoporsastyötä luopui siitä ja teki rakkaasta harrastuksestaan ammatin. On perheellinen, mutta ovat molemmat vaimoineen hiukan sulkeutuneita. Sanotaan että mukavia ihmisiä omalle pienelle sisäpiirilleen ja omien kapea-alaisten arvojensa mukaisesti ymmärtäväisiä. Muutoin melko tunnekylmää porukkaa.

En tiedä onko näihin vedettävissä mitään absoluuttista kaavaa. Ihmismieli ja -aivot ovat niin monimutkaiset ja niihin vaikuttaa niin moni asia että lie mahdotonta luoda mitään yksiselitteistä päätelmää mistään. Sekin vielä, että suuri osa ihmisistä ei käytä olemassaolevasta aivokapasiteetistaan kuin pienen murto-osan.

Älykäs nainen ei harrasta seksiä miehen kanssa, eikä myöskään tule raskaaksi jos aikeena on opiskella. Nainen jolla on älyä, ei suostu miehen panoleluksi tai spermavaasiksi. Tässä on monilla naisilla opittavaa.

Vierailija
82/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee väitöskirjaa mutta on myös erinomainen muusikko. Ajattelee laatikon ulkopuolelta, uppoutuu syvällisesti asioihin. Aina on joku projekti kesken, ei makaa paikallaan. Saa ihmiset lumoihinsa ja osaa manipuloida heitä. On myös todella kova naistenmies. Kokee olevansa sääntöjen ja lakien yläpuolella ja käyttää mm. paljon psykedeelisiä huumeita.

Eli ei sittenkään kovin älykäs, eikä ainakaan viisas ihminen kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vastauksia lukiessa alkaa tuntua, että moni vastaaja ei taida edes tuntea kovin älykkäitä ihmisiä. Itse tunnen monia tutkijoita ym., ja he ovat kaikki älykkäitä, mutta muuten melko tavallisia, ja vaikea heitä on esim. laittaa älykkyysjärjestykseen. Älykkään vaikutelman itsestään osaavat parhaiten antaa ne, joille on siunaantunut paljon myös sosiaalista lahjakkuutta.

Vierailija
84/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat kaikki miehiä

Mitä oikein odotit? Naisissa mahdollinen älykkyys ei näy mitenkään. Ne mensanaiset ovat ihan samanlaisia miehen kautta itsensä määritteleviä pikkurouvia. En ole varmaan koskaan tavannut naista jolla olisi innovaatiota tai omia ideoita. Ehkä muutaman, mutta ei ole mitenkään näkyvä ryhmä. Nainen ei erota edes isän ja aviomiehen sukunimiä toisistaan, joten miten tällainen sukupuoli voisi olla älykäs?

Sun "ajatukset" ovat aika älyttömiä, suurelta osin jotain tunnevaltaista naisvihahöpinää, eivätkä loogista analyysiä mistään. Ei osoita kovinkaan suurta älykkyyttä. Jos sinä olet saanut Mensan testissä korkeat pisteet, niin silloin ko. testi taitaa olla aika ala-arvoinen.

Vierailija
85/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on montaa lajia, kuten tässä on jo todettu. Minusta älykkyys ja viisaus ovat eri asioita eivätkä useinkaan yhdisty samassa ihmisessä. Viisaus edustaa minulle tunneälyä, sosiaalisia taitoja, empatiaa yms inhimillisiä taitoja siinä missä älykkyys luonnontieteellisiä taitoja. Tunnen ydinfyysikko-tutkijatohtorin joka on epäilemättä todella älykäs, mutta ei kovin viisas mitä tulee esim.ihmissuhteisiin. Alko-ongelmakin löytyy.

Itse olen mensan mukaan älykkäämpi kuin 97% muusta väestöstä ja olenkin joissain asioissa ihan hyvä jopa omasta mielestäni. Pidän tutkimisesta ja asioiden selvittämisestä suuresti. Tykkään tietää asioita. Toisaalta en omaa juurikaan tunneälyä, on välillä tosi vaikea ymmärtää miltä muista tuntuu, joskin tätä yritän harjoittaa. Koulutukseni on AMK, ja vaikka välillä harmittelen etten pystynyt enkä pysty elämäntilanteen vuoksi toteuttamaan tiettyjä ammatillisia unelmia, olen tähän tyytyväinen. Käyn töissä ihan mielelläni, mutta teen sen vain rahan vuoksi eikä minulla ole minkäänlaisia hinkuja edetä uralla, jottei tule lisävastuita jotka veisi aikaa pois tärkeämmiltä asioilta. Mikään raha ei korvaa sitä jos on aina oltava töissä tai vähintään stressattava työn vuoksi. Olen perheellinen ja vaikka sosiaaliset tilanteet ovat minulle hiukan haastavia, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, joitakin ystäviäkin on. Olen kömpelö ja minua riivaa keskittymishäiriö.

Veljeni on minua älykkäämpi. Molemmat olemme menestyneet hyvin koulussa, mutta hänellä esim yo-kirjoituksissa muutama laudatur enemmän kuin minulla. Toisaalta minä olin raskaana kun kirjoitin ja kärsin kovasti pahoinvoinnista joka saattoi vaikuttaa asiaan mutta tämä voi yhtä hyvin olla myös selittelyä. Hän on DI, mutta tehtyään jokusen vuoden koulutustaan vastaavaa johtoporsastyötä luopui siitä ja teki rakkaasta harrastuksestaan ammatin. On perheellinen, mutta ovat molemmat vaimoineen hiukan sulkeutuneita. Sanotaan että mukavia ihmisiä omalle pienelle sisäpiirilleen ja omien kapea-alaisten arvojensa mukaisesti ymmärtäväisiä. Muutoin melko tunnekylmää porukkaa.

En tiedä onko näihin vedettävissä mitään absoluuttista kaavaa. Ihmismieli ja -aivot ovat niin monimutkaiset ja niihin vaikuttaa niin moni asia että lie mahdotonta luoda mitään yksiselitteistä päätelmää mistään. Sekin vielä, että suuri osa ihmisistä ei käytä olemassaolevasta aivokapasiteetistaan kuin pienen murto-osan.

Älykäs nainen ei harrasta seksiä miehen kanssa, eikä myöskään tule raskaaksi jos aikeena on opiskella. Nainen jolla on älyä, ei suostu miehen panoleluksi tai spermavaasiksi. Tässä on monilla naisilla opittavaa.

Sulla ei näytä olevan lainkaan älyä siihen, että sulla olis mitään kanttia opettaa mitään kenellekään.

Vierailija
86/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla tapaa paljon älykkäitä ihmisiä, mutta yksi tuntemani henkilö tähän mennessä on erottautunut sillä että on korkean älykkyyden lisäksi ensinnäkin nainen,  lisäksi vieläpä luonteeltaan aika vaatimaton ja empaattisen oloinen tyyppi. Tällaista sekoitusta en ole ketään muuta tavannut tähän mennessä. Yleensä älykkäät tyypit ovat hyvin itsetietoisia.

Vierailija
87/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettitestistä sain äoksi 162

Vaan ei käy flaks

Vierailija
88/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla tapaa paljon älykkäitä ihmisiä, mutta yksi tuntemani henkilö tähän mennessä on erottautunut sillä että on korkean älykkyyden lisäksi ensinnäkin nainen,  lisäksi vieläpä luonteeltaan aika vaatimaton ja empaattisen oloinen tyyppi. Tällaista sekoitusta en ole ketään muuta tavannut tähän mennessä. Yleensä älykkäät tyypit ovat hyvin itsetietoisia.

Kaverin tyttöystävä on juuri tälläinen, IT-alalla.

Vierailija
89/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako näin moni tosiaan nimetä "älykkäimmän tuntemansa henkilön"? Vielä jonkun "peräkammarin pojan", jota tuskin tuntee kovin hyvin. Tiedän kyllä joitakin Mensan testin läpäisseitä, mutta en osaa laittaa heitä järjestykseen. Lisäksi tunnen ihmisiä, jotka eivät tietääkseni ole olleet Mensan testissä, mutta arvioisin heidän yhtä älykkäiksi kuin nuo "testatut". Yhteistä kyllä näille minun tuntemilleni "huippuälykkäille" on se, että kaikilla on kyllä korkea (luonnontieteen alan) koulutus. Vain yksi nainen. Kaikki perheellisiä (osa voi olla nyt jo eronneita) paitsi tuo nainen, ei koskaan halunnut lapsia.

Vierailija
90/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ihminen ei osallistu tämmöisten sivujen "keskusteluihin"

Miksi ei? Vaikka olisikin viisautta pysyä poissa, niin ei osallistuminen ainakaan tyhmennä.

Vierailija
91/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat kaikki miehiä

Mitä oikein odotit? Naisissa mahdollinen älykkyys ei näy mitenkään. Ne mensanaiset ovat ihan samanlaisia miehen kautta itsensä määritteleviä pikkurouvia. En ole varmaan koskaan tavannut naista jolla olisi innovaatiota tai omia ideoita. Ehkä muutaman, mutta ei ole mitenkään näkyvä ryhmä. Nainen ei erota edes isän ja aviomiehen sukunimiä toisistaan, joten miten tällainen sukupuoli voisi olla älykäs?

No, sinä et ainakaan ole huippuälykäs:DDD

Vierailija
92/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden tutkijan assistentti ja ei voinut kuin ihailla hänen älykkyyttään. Tosin hänellä oli/on  alkoholiongelma. 

Useilla älykkäillä on runsas alkoholinkäyttö. Eivät kestä maailmaa selvinpäin.

Vierailija
93/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on kyllä turhaakin turhempia vertailuita. Miten muka kykenet päättelemään kaveriporukastasi sen 'viisaimman'? Mensan testitkin ovat vain suuntaa antavia, ja mittaavat vain tietyn tyyppistä älykkyyttä. Ja onko joku onnellisempi kuin toinen, pelkästään älykyyden perusteella?

Yhtä hyvin voisimme kysyä miten menee ihmisellä, jolla on kaikkein sinisimmät silmät?

Vierailija
94/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli psykologin tekemästä laajasta kognitiivisten kykyjen testistä keskitasoa paremmat tulokset ja joillain osa-alueilla jopa huipputulokset, siis aivan asteikon yläpäässä. Tarkkaa älykkyysosamäärä en tiedä. Oli vähän yllätys, koska olen pitänyt itseäni välillä tyhmänä, ja minua on jopa haukuttu tyhmäksi. Normaali elämä ei oikein onnistu, en tule toimeen toisten ihmisten kanssa, masentaa ja ahdistaa. Peruskoulussa olin koko koulun priimus, keskiarvo lähenteli kymppiä. Sitten tuli sarjana traumaattisia tapahtumia ja pää ei kestänyt. Nykyään kuntoutustuella opiskelen omaan tahtiin yliopistossa. Opintoja takana monelta eri alalta, on ollut tosi vaikeaa päättää mitä haluan tehdä. Kavereita ei juuri ole, eikä omaa perhettä. Olen epäillyt että mulla on Asperger, mutta mua hoitaneet ihmiset on olleet eri mieltä. Tunnen myös yhden kahdeksan ällän ylioppilaan, hänellä tuntuu olevan hyvin elämä hallussa. On korkeakoulutettu, paljon kavereita ja hyvä työpaikka.

Vierailija
95/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava kysymys, koska älykkyyttä on niin montaa eri lajia. Exäni mainosti miten äo on 168 ja luultavasti korkeampikin, mutta kaikkia hänet tuntevia nauratti tulos. Kukaan ei tunne niin tyhmää ja mutkat suoraksi laittavaa miestä, joka ihmettelisi niin päivänselviä asioita. Hän mietti aivan vakavissaan onko turun linnan puulattia muka alkuperäinen ja hän jaksoi taputella sitä ikuisuuden pohtiessaan tätä asiaa koko muun seurueen odottaessa. Sanoin kolme kertaa, että se on juuri rempattu ja perille meni vasta kun opas sanoi saman asian.

Toinen älynväläys oli, että "mitä järkeä mennä finnkinoon katsomaan vauvan kanssa leffaa mistä se ei tajuu mitään" kun hän näki baby bion mainoksen. Näitä näytöksiä ei kai ole enää, mutta olisi kelvannut itselleni ihan vähän aikaa sitten kun olin vielä äitiyslomalla ja mietin päivisiksi tekemistä.

It- ala kovasti kiinnosti, mutta hän onnistui vain sekoittamaan kaikki asetukset ja resetoimaan salasanat kaikkialle.

Että tällaisia älyköitä. En tiedä miten tulos on mitattu, mutta jos tuo on virallinen niin ihmettelen. Toisaalta nerot ovat aina olleet erikoisia, mutta olen mielelläni tyhmä.

Vierailija
96/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli psykologin tekemästä laajasta kognitiivisten kykyjen testistä keskitasoa paremmat tulokset ja joillain osa-alueilla jopa huipputulokset, siis aivan asteikon yläpäässä. Tarkkaa älykkyysosamäärä en tiedä. Oli vähän yllätys, koska olen pitänyt itseäni välillä tyhmänä, ja minua on jopa haukuttu tyhmäksi. Normaali elämä ei oikein onnistu, en tule toimeen toisten ihmisten kanssa, masentaa ja ahdistaa. Peruskoulussa olin koko koulun priimus, keskiarvo lähenteli kymppiä. Sitten tuli sarjana traumaattisia tapahtumia ja pää ei kestänyt. Nykyään kuntoutustuella opiskelen omaan tahtiin yliopistossa. Opintoja takana monelta eri alalta, on ollut tosi vaikeaa päättää mitä haluan tehdä. Kavereita ei juuri ole, eikä omaa perhettä. Olen epäillyt että mulla on Asperger, mutta mua hoitaneet ihmiset on olleet eri mieltä. Tunnen myös yhden kahdeksan ällän ylioppilaan, hänellä tuntuu olevan hyvin elämä hallussa. On korkeakoulutettu, paljon kavereita ja hyvä työpaikka.

Kannattaa myös huomioida, että toisille on tie tasoitettu enemmän valmiiksi kuin toisille. Helppo käydä lukio, jos äiti pakkaa repun ja joku muu maksaa laskut. Myöhemmin verkostolla on kans väliä.

Vierailija
97/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäin tuntemani ihminen on veljeni vaimo. Työskentelee vanhempana asiantuntijana ja tutkijana ympäristöasioiden parissa. Väitellyt tohtoriksi. Todella mukava ja sydämellinen ihminen. Hyvästä perheestä (joskin perfektionistisesta) Hänessäkin tätä piirrettä, mutta oikeastaan yllättävän humaani ihminen. Antaa tuloistaan 10-30 % hyväntekeväisyyteen. Elämäntavoiltaan vegaani.

Vierailija
98/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani älykkö on todella erikoinen tyyppi, semmoinen että miettii onko hän yksinkertainen vai huippuälykäs. Vaatimaton, nöyrä, keskustelee normiasioita, mutta sopivassa seurassa äly tulee esille. Nopea ajatuksenjuoksu, osaa kuitata tarvittaessa viiltävästi. Omanlaatuinen nopea huumorintaju, heitot naurattaa kuulijoita vähän myöhemmin kun tajuaa ajatella kauemmin. Omaa maisterintutkinnon, paikka olisi yliopistolla jatkaa gradusta väitöskirjaksi. Hän laskelmoi ettei kannata tehdä väitöskirjaa, kun se ei tuo minkäänlaista sisällöllistä lisäarvoa elämään juuri nyt.  Laskelmoinnit kuulostaa joskus jotenkin "kylmiltä".  Antaa ennemmin aikaa lapsilleen tässä elämänvaiheessa. On introvertti luonteeltaan.  Tulee ryhmässä hyvin toimeen, mutta on miellellään yksin. Tekee piensijoituksia, matkustelee ja urheilee vapaa-ajallaan. Lämmin ja välittävä ihminen läheisilleen. Tekee kaiken perinpohjaisesti, kiivastuu systemaattisuuden ja suunnittelemattomuuden puutteesta. Utelias, tiedon janoinen, haastava analysoija, täysin oman polun itsepäinen kulkija. Nainen on tämä ihminen. 

Vierailija
99/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden tutkijan assistentti ja ei voinut kuin ihailla hänen älykkyyttään. Tosin hänellä oli/on  alkoholiongelma. 

Useilla älykkäillä on runsas alkoholinkäyttö. Eivät kestä maailmaa selvinpäin.

Korkea älykkyys on merkittävä riskitekijä päihdeongelmissa ja erilaisissa mt-ongelmissa. Ahdistus ja masennus on yleistä älykkäillä. Samoin poikkeavat vuorokausirytmit eli yökukkuminen, joka myöskin osaltaan vaikeuttaa sopeutumista yhteiskuntaan.

Vierailija
100/843 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös huomioida, että toisille on tie tasoitettu enemmän valmiiksi kuin toisille. Helppo käydä lukio, jos äiti pakkaa repun ja joku muu maksaa laskut. Myöhemmin verkostolla on kans väliä.

Niinpä. Kai se on niin, että älykkyys ei suinkaan ole ainoa tekijä, joka vaikuttaa menestymiseen työelämässä tai elämässä yleensä. Älykkyyden tai lahjakkuuden lisäksi siihen varmaan tarvitaan tarpeeksi hyvät lähtökohdat elämälle, muutenkin hyvät olosuhteet ja mahdollisuudet toteuttaa itseään, riittävä sosiaalisuus, motivaatiota, työtä, hyvää onneakin ynnä muuta. Kaikki ei ole yksilöstä itsestään kiinni, vaan ympäristön ja yhteiskunnankin pitäisi toimia tarpeeksi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme