Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa

Vierailija
04.07.2018 |

https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…

Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!

Viiminen sammuttakoon valot.

Kommentit (318)

Vierailija
21/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hoitoalan palkkauksesta kohistaan liikaa, kun suurempi ongelma on organisoinnissa. Yleensä hoitajan työ itsessään ei ole kohtuuttoman raskasta, vaan se, kuinka pienellä henkilöstöllä se työmäärä pitää tietyssä ajassa saada hoidettua.

Mieluummin ottaisin itse hoitajan työpaikoille lisää hoitajia vuoroihin kuin palkankorotuksen itselleni. Isompi palkka ei korvaa kiirettä, stressiä, liian tiukasta aikataulusta koituvia vaaratilanteita ja hoitajien loppuunpalamisia.

Ongelma usein on, ettei lisää hoitajia ole koska ei kukaan halua tuota työtä tehdä tuolla palkalla. Jos maksettaisiin isompaa palkkaa, olisi varmasti enemmän työntekijöitäkin. 

Vierailija
22/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtää hyvin. Kuka haluaa pienellä palkalla maksimaalisen raskaaseen työhön?

Itsekin opiskelin lastenhoitajaksi ja olin töissä vain puoli vuotta.

Vuorotöissä pääsee lisillä lähes maaherran ansioihin! 4000€ kuussa lapaan kun vähän pusertaa 👍

Mun mielestä vuorotyölisiä hehkutetaan aivan turhaan. Kuka haluaa olla illalla, yöllä tai pyhinä töissä?

Kyllä minä haluan olla vapaalla illat ja viikonloput kuten normaalit ihmiset, sosiaalinen elämä kärsii valtavasti 3vuorotyöstä.

Etenkin kun niillä tavallisilla työajoilla eri alalla saa helposti saman kuin vuorotyössä olemalla ne kaikki illat ja viikonloput töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotöissä pääsee lisillä lähes maaherran ansioihin! 4000€ kuussa lapaan kun vähän pusertaa 👍

Kerrotko missä olet töissä ja annatko takuun että pääsen joka kuukausi tuohon 4000 e/kk, niin tulen teille töihin.

Ei ole normaalia noin iso palkka hoitajille.

Vierailija
24/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pyhäviikonloppu niin semmoset hillot ettei tiedä mihin tuhlais! Juhannus taas sateinen niin käärin hyvät rahat kun muut kärvisteli mökillä. Ei tämä työ niin erityisen raskasta ole 👍

Vierailija
25/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vuorotyölisiä hehkutetaan aivan turhaan. Kuka haluaa olla illalla, yöllä tai pyhinä töissä?

Kyllä minä haluan olla vapaalla illat ja viikonloput kuten normaalit ihmiset, sosiaalinen elämä kärsii valtavasti 3vuorotyöstä.

Minä haluan. Päihteet ja bailaaminen eivät kuulu elämäntapaani, joten ei ole mikään uhraus. Työpaikalla on paljon rauhallisempaa öisin ja viikonloppuisin, tykkään olla.

Vierailija
26/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 6 vuotta alalla takana ja sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. En voi kuvitellakaan palaavani vanhaan työhöni. Itse työ on mielenkiintoista ja potilaat mukavia mutta työn organisointi ja huono johtaminen suuri ongelma.

Itsekin potilaana huomannut, että lääkärit, hoitajat ja tekniikka hyvää, mutta terveydenhuollon organisointi ja byrokratia aiheuttavat hankaluuksia kaikille.

Vierailija
27/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotöissä iltavuoro on oikeastaan paras jos vähänkään introvertti. Saa töiden jälkeen vielä katsoa telkkaria. 8-9 tunnin yöunet ja aamusta ehtii vielä tekemään ja harrastamaan ennen töihin lähtöä 👍

Vierailija
28/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijavalinta tiukemmaksi

Vierailija
29/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain nyt kouluun hoitoalalle, mutta varasijoille jäin tällä kertaa. Ajatuksen tasolla hoitoala tuntuu olevan kutsumustyö, en tiedä näyttääkö käytäntö toisin... 😅 Uutta yritystä ensi vuonna.

Vierailija
30/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijavalinta tiukemmaksi

Jos näin tehdään niin ei riitä pian opiskelijoitakaan

Vierailija
31/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoidossa ainakin leppoista vaikka pitkää vuoroa tehdään. Palkka on kohtuullinen. Kesällä kruisaillaan lanssilla naiskolleegan kanssa luu ulkona aurinkolasit päässä ja käydään lounaalla tai jäätelöllä kun aikaa. Muutama pikkukeikka ja lähinnä päivystämistä. Naiset ensihoidossa on lähes poikkeuksetta ilosilmälle mikä lisää työviihtyvyyttä 😉

T: Liksaan tyytyväinen lanssimies 😎

Vierailija
32/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan aina sanoo hoitajille, kertoipa nämä mistä epäkohdasta vain, että "ammatinvalintakysymys". Sitä saa mitä tilaa...

Vierailija
33/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuka valitsee tuon alan olen päässyt läheltä seuraamaan ja rankempaa on vain siivojan työ.Myöskin kokin hommat kannattaa kiertää kaukaa useat tuttuni kouluttautuivat tuohon muotialalle tajuamatta miten raskasta ja huonosti palkattua koirantyötä se onItse lopetin työnteon jo 7v sitten kun aloin funtsimaan iltavuorossa että mitä h....... mä oikein touhuun.Tuhoan ainutkertaisen elämäni työhön jota inhoan.Kun oppii niksit tulee pienellä rahalla loistavasti toimeen ja on vapaa

Vierailija
34/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensihoidossa ainakin leppoista vaikka pitkää vuoroa tehdään. Palkka on kohtuullinen. Kesällä kruisaillaan lanssilla naiskolleegan kanssa luu ulkona aurinkolasit päässä ja käydään lounaalla tai jäätelöllä kun aikaa. Muutama pikkukeikka ja lähinnä päivystämistä. Naiset ensihoidossa on lähes poikkeuksetta ilosilmälle mikä lisää työviihtyvyyttä 😉

Voitko kertoa että mistä tuo johtuu että ambulanssikuskinaiset on aika usein hyvännäköisiä ja treenatun näköisiä? Tiukat työhousut paljastaa tiukan takamuksen.

Vierailija
35/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt niin huono palkka ole hoitoalalla jos vaan pääsee semmoiseen yksikköön missä tulee hyvin yö ja viikonloppulisiä. Palkka on tuommoiset 4000e kk brutto. Toki pelkällä peruspalkalla SH ei oikein pärjää (2400e), mutta jos vaan saa noita viikonloppu ja yö töitä hyvin niin haittalisät nostaa palkan ihan mukavaksi. Toki silloin jää viikonlopun seuraelämät vähiin töitä tehdessä. Uhraus se on sekin.

Ihan mahdoton yhdistää tuollaista lapsiperhe-elämään. Siinä myös yksi syy miksi moni lähtee muihin hommiin. Ei äiti pysty olemaan töissä iltaa ja yötä ja pyhää ihan jatkuvalla syötöllä, ellei tukiverkko ole terästä.

Meidän lapsilla on isä. Lisäksi se hyvä puoli oli asiassa, että isä oli vastuussa puljun pyörittämisestä viikonloput, niin ei ole tarvinnut kotitöistä nalkuttaa, kun yksin hommaa pyörittäessä oppi ottamaan kokonaisvastuun kotitöistä, vaikka kotonaan niitä ei ollut tarvinnut tehdä. Lisäksi lapset ovat todella läheisiä myös isän kanssa, kun en ole ollut sorkkimassa koko ajan heidän välejään.

Eli meille sopi erittäin hyvin se, että tein viikonloppuja ja öitä paljon. Lisäksi olihan se kiva lisä perheen tuloihin, kun vuorolisiä rapsahti yli 1000 euroa tilille.

Vierailija
36/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan. Päihteet ja bailaaminen eivät kuulu elämäntapaani, joten ei ole mikään uhraus. Työpaikalla on paljon rauhallisempaa öisin ja viikonloppuisin, tykkään olla.

Päivystyksessä yöt ja viikonloput kaikkein kiireisimpiä. Arkipäivävuorot leppoisia.

Vierailija
37/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin hoitsukouluun lähinnä naisten perässä. Tulihan opiskeluaikana luokan naiset käytyä läpi ja muutama muiltakin luokilta. Nyt töissä sairaalassa ja päässyt lähinnä helppoihin hommiin. Infopisteellä päivystän ja välillä potkulautalähettinä, sitten hoitsuja nauratan kahviossa. Ei mulla kovin kummoinen palkka oo mutta toimeen tulen ja naisten kanssa kiva flirttailla 😉

M32

Vierailija
38/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pyhäviikonloppu niin semmoset hillot ettei tiedä mihin tuhlais! Juhannus taas sateinen niin käärin hyvät rahat kun muut kärvisteli mökillä. Ei tämä työ niin erityisen raskasta ole 👍

Olen nykyään ihan muissa hommissa, mutta kävin silti tekemässä pääsiäisen keikkahommina ja pari tonnia tuli tili kaikkine lisineen.

Vierailija
39/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa että mistä tuo johtuu että ambulanssikuskinaiset on aika usein hyvännäköisiä ja treenatun näköisiä? Tiukat työhousut paljastaa tiukan takamuksen.

Ensihoitajan pitää olla kovassa kunnossa ja jo linjalle pyrkiessä on kuntotestit, joten tuppaa muutenkin olemaan liikunnallista ja itsestään huolehtivaa porukkaa tuo lanssin väki.

Vierailija
40/318 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 25 kestäneen työurani aikana hoitoalan surkea johtaminen on erityisesti pistänyt silmään. En ole siis itse hoitaja. Oman kokemukseni perusteella kun hoitajasta tulee hoitajien esimies, alkaa ongelmia syntyä. Paska johtajuus lähtee liikkeelle huonosta lähiesimiehestä ja siitä se jatkuu ylemmäs.

Hoitoalalla tulisi ensisijaisesti johtajaksi palkata johtamisen osaaja. Myös työyhteisön "vapaamatkustajista" tulisi päästä eroon. Turhan saikuttajat ja lusmuilijat kaatavat työnsä muiden niskaan ja aiheuttavat kohtuutonta painetta työnsä tunnollisesti hoitaville. Koko, ainakin julkisen puolen, sairauslomakulttuuri pitäisi saada muutettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän