Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalan huono ilmapiiri, mitä pitäisi tehdä?

lähihoitaja240321
03.07.2018 |

Olen lähihoitaja ja teen vanhustenhoitotyötä... pidän työstäni ja vanhuksista, mutta työilmapiiri on hirveän kireä ja kamala. Olen itse päättänyt, etten halua osallistua toisten haukkumiseen ja mollaamiseen, vaan jos on palautetta, niin mieluusti sitten kahden kesken sen haluan sanoa. Ilmeisesti se ei ole kuitenkaan yleinen käytäntö. Kyllästyttää moni ongelma mikä liittyy juuri työilmapiiriin... on kiusaamista paljon.

Sain opiskelupaikan sairaanhoitajaksi, mutta mietin auttaako se mitään? Onko kenelläkään kokemuksia että onko sairaanhoidollisemmassa työssä ja sairaanhoitajien kesken samaa ilmiötä, kun monissa vanhainkodeissa?

Onko ylipäätään kokemusta aiheesta tai kiusaamisesta hoitoalalla? Kysyn siksi tähän alaan liittyen erityisesti, kun työkavereiden kanssa joutuu olemaan koko ajan tiiviisti työpäivän aikana.

Mietin jos hakisin ensikeväänä terveydenhoitajakoulutukseen, onko kenelläkään kokemusta terveydenhoitajan työstä? Millaista se käytännössä on ja onko se enemmän yksilötyötä?

Saa myös vastata, jos joku osaa sanoa, miten voisi parantaa ilmapiiriä. Jos esim. kuulee työkaveria mollattavan kovasti, niin mitä sanoa siihen? Itse olen ollut vaan hiljaa, en löydä rohkeutta enkä uskalla oikeen puuttua tai sanoa mitään, tiedän että seuraavaksi haukuttavaksi joutuisin sitten minä.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla kannattaa olla terveydenhoitaja, röntgenhoitaja tai bioanalyytikko!

Vierailija
42/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?

Kyllä taitaa hyvin yleistä olla naisten keskuudessa minunkin kokemuksen mukaan. Onneksi olen nykyisin sekatyöpaikassa jossa sekä miehiä että naisia eikä mitään ilmapiiriongelmia vaan työt hoituvat oikein sulassa sovussa :)

Ei riipu sukupuolesta, vaan älyllisestä kapasiteetista. Esimerkiksi hoitoalalla nämä ongelmat keskittyvät usein nimenomaan sinne vanhuspuolelle, johon valuu se hoitajien ei niin kyvykäs joukko. Erikoissairaanhoidossa ongelmia on vähemmän. 

Aha, kiitos vaan taas tästä, tervetuloa minun työpaikalleni vähemmän älykkäiden alaihmisten joukkoon, jossa henki on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoidossa ainakin pääosin erittäin hyviä työpaikkoja ja ihania työkavereita! :)

Vierailija
44/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää RAHAA, RAHAA, RAHAA.

Vierailija
45/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako tuhatta ketjua tästäkin aiheesta on tällä palstalla ja vuodesta toiseen? Ei se ilmapiiri siitä ikinä miksikään muutu, koska alalla työskentelee liian iso prosentti yksinkertaista väkeä.

Tarkoitat, että liian iso prosentti naisia (yli 90%).

Vierailija
46/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehostetussa palvelutalossa töissä, ja meillä on tosi hyvä porukka ja ilmapiiri. Meillä on myös todella hyvä ja inhimillinen esimies, joka osaa olla tarpeen tullen napakka ja hyvin selkeä. Vastaava sairaanhoitaja on myös todella mahtava tyyppi, tekee tasapuolisesti työvuorolistat ja toisaalta osallistuu paljon myös ihan hoitotyöhön.

Väittäisin, että reiluuden ja tasapuolisuuden kokemus tekee työilmapiiristä hyvän. Kukaan ei ala kukkoilemaan, kun esimies on pätevä ja rohkea puuttumaan epäasialliseen käytökseen.

Vierailija
47/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono johtajuus ja epäreilu kohtelu pomon toimesta alaisia kohtaan on kyllä omiaan myrkyttämään työilmapiirin. Esimerkkejä: hoitsu A:n ei tarvitse tehdä iltavuoroja, hoitsu B taas pääsee lipeämään viikonloppuvuoroista, hoitsu C taas on kolmatta vuotta putkeen koulujen syys- ja hiihtoloman ja heinäkuun vuosilomalla. Samalla hoitsut D, E, F ja G alkaa olla burnoutissa koska eivät näe koskaan lapsiaan, kuuntelevat toki kun A ja B valittavat kuudessa viikossa yhdestä iltavuorosta (heillä on vain 15 samassa ajassa) ja kuinka C:llä oli taas niin mukavaa heinäkuun lomalla, oma loma kun on taas elo-syyskuun vaihteessa. Sijainen H taas menetti vuosilomansa kun sopimus pätkittiin kolmatta vuotta putkeen. A ja C ovat toki paljon sairaslomilla, E ja F ovat vaihtaneet työvuorojaan jatkuvasti eikä taaskaan mennyt yksi ainoa vuorotoive läpi, kun C:llä oli ”tärkeämpää menoa”.

Ei siinä kauaa jaksa D, E, F, G ja H olla iloisella mielellä. Ja nämä on ihan oikeita tilanteita eri työpaikoista, syrjintää tapahtuu tosi paljon. Kiusaamista esimiestaholta joka heijastuu sitten muuhun työilmapiiriin. Jos työpaikkansa haluaa pitää ja laskunsa maksaa ei näistä voi vetää liittoon ja työsuojeluun, pääset äkkiä yt:ssä pihalle. Juu kyllä, soten yksityistämisen myötä nekin on jo arkipäivää hoitoalalla.

Vierailija
48/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono johtajuus ja epäreilu kohtelu pomon toimesta alaisia kohtaan on kyllä omiaan myrkyttämään työilmapiirin. Esimerkkejä: hoitsu A:n ei tarvitse tehdä iltavuoroja, hoitsu B taas pääsee lipeämään viikonloppuvuoroista, hoitsu C taas on kolmatta vuotta putkeen koulujen syys- ja hiihtoloman ja heinäkuun vuosilomalla. Samalla hoitsut D, E, F ja G alkaa olla burnoutissa koska eivät näe koskaan lapsiaan, kuuntelevat toki kun A ja B valittavat kuudessa viikossa yhdestä iltavuorosta (heillä on vain 15 samassa ajassa) ja kuinka C:llä oli taas niin mukavaa heinäkuun lomalla, oma loma kun on taas elo-syyskuun vaihteessa. Sijainen H taas menetti vuosilomansa kun sopimus pätkittiin kolmatta vuotta putkeen. A ja C ovat toki paljon sairaslomilla, E ja F ovat vaihtaneet työvuorojaan jatkuvasti eikä taaskaan mennyt yksi ainoa vuorotoive läpi, kun C:llä oli ”tärkeämpää menoa”.

Ei siinä kauaa jaksa D, E, F, G ja H olla iloisella mielellä. Ja nämä on ihan oikeita tilanteita eri työpaikoista, syrjintää tapahtuu tosi paljon. Kiusaamista esimiestaholta joka heijastuu sitten muuhun työilmapiiriin. Jos työpaikkansa haluaa pitää ja laskunsa maksaa ei näistä voi vetää liittoon ja työsuojeluun, pääset äkkiä yt:ssä pihalle. Juu kyllä, soten yksityistämisen myötä nekin on jo arkipäivää hoitoalalla.

Niin totta ja kaikenmaailman kikyt ja yleistyöajat ym syövät jaksamista. Käskyt tulevat ylemmältä taholta ja he eivät todellisuudessa edes koskaan ole käyneet työpaikalla katsomassa minkälaista työtä siellä tehdään.  Työ on myös todella fyysistä, heikoimmat eivät vaan pärjää.

Vierailija
49/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen noita tutkimuksia joissa väitetään että naisvaltaisilla aloilla on huonompi ilmapiiri kuin miesvaltaisilla. Kun kuuntelee duunarimiesten juttuja työkavereista, jotka eivät puhu työpäivän aikana mitään, pomoja, jotka huutavat ja kiroilevat, ihme pilkkanimiä työkavereille jne jne.

Epäilen, että naiset vain valittavat työoloista helpommin.

Kaikki kesätyöt mukaan lukien olen ollut hyvin erilaisissa työpaikoissa ainakin kahdessa kymmenessä, paskin paikka on ollut työpaikka, jossa oli miehiä ja naisia, miespomo, jonka mielestä jopa 17v lukiolaispoika tiesi ja osasi hommat paremmin kuin pitkään koulutetut ja työskennelleet naiset, jotka oikeasti paikkasivat pojan töppejä, pomon tietäessä tämän.

Nykyisin olen vanhainkodissa, paras henkisin työpaikka, joka minulla on ollut. Hyvä naispomo, jonka itseluottamus ja taito riittää antamaan vastuuta ja kantamaan sitä itse.

Vierailija
50/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä AP. Luulen että tosiaan hakeudun sitten terveydenhoitajaksi jos vain pääsen. Työ on henkisesti raskasta ja hoidettavat osaavat olla vaikeita, niin on hirveää tehdä työtänsä jos työyhteisökin on vaikea. Itsellä on kokemusta neljästä hoitoalan työpaikasta, kaikissa esimiehet olivat kiukkuisen oloisia, ymmärrän kyllä että stressaavaa työ on, ei siinä mitään. Viimeisin esimies vaan on tosi ihmeellinen, ei puutu juurikaan selän takana haukkumiseen ja itsekin puhuu alentavasti joistain työntekijöistä.

Toki sekin on totta, että moni tekee hoitoalan työtä vain saadakseen palkan, ei tarvitse olla kutsumusta että olisi hyvä hoitaja, työstään voi tykätä osittainkin ja hoitaa sen hyvin. Itseä vaan alkaa ärsyttämään ettei kyetä olemaan työkavereita kohtaan edes "neutraaleja" vaan osaa haukutaan ja toinen osa on sitten taas hyviä ystäviä. Omalla työpaikalla aikuiset ihmiset supisee korviin ja hihittelee... Ja jos ei osallistu haukkumiseen niin suljetaan piirin ulkopuolelle. Luulin että ala olisi mieluinen, ja työ onkin mieluista, mutta en vaan jaksa enää tälläisiä työyhteisöjä!

- AP

Vierailija
51/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen noita tutkimuksia joissa väitetään että naisvaltaisilla aloilla on huonompi ilmapiiri kuin miesvaltaisilla. Kun kuuntelee duunarimiesten juttuja työkavereista, jotka eivät puhu työpäivän aikana mitään, pomoja, jotka huutavat ja kiroilevat, ihme pilkkanimiä työkavereille jne jne.

Epäilen, että naiset vain valittavat työoloista helpommin.

Kaikki kesätyöt mukaan lukien olen ollut hyvin erilaisissa työpaikoissa ainakin kahdessa kymmenessä, paskin paikka on ollut työpaikka, jossa oli miehiä ja naisia, miespomo, jonka mielestä jopa 17v lukiolaispoika tiesi ja osasi hommat paremmin kuin pitkään koulutetut ja työskennelleet naiset, jotka oikeasti paikkasivat pojan töppejä, pomon tietäessä tämän.

Nykyisin olen vanhainkodissa, paras henkisin työpaikka, joka minulla on ollut. Hyvä naispomo, jonka itseluottamus ja taito riittää antamaan vastuuta ja kantamaan sitä itse.

Nämähän ovat muiden kokemuksia, joista sinun kokemukset poikkeavat. Paska pomo om tehokas ilmapiirin saastuttaja.

Vierailija
52/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit vielä vaihtaa, niin opiskele tervydenhoitajaksi. Olen työskennellyt monella alalla, eikä missään muualla ollut niin kammattavia ihmisiä töissä kuin hoitoalalla esimiestä myöten. Esimies karjui, töni, pilkkasi työntekijöitä, kohteli henkilöstöä eriarvoisesti, kertoi salassapidettäviä asioita julkisesti. Hoitajat jättivät hoitamatta asukkaita, joista eivät pitäneet tai joitten vastuuhoitajista eivät pitäneet. Hoitajat väärensivät  mm virtsan stixaustuloksen, jotta voisivat syyttää toista hoitajaa asukkaan kaatumisesta.  Lista on loputon. Palkka on hyvä hoitoalalla verrattuna moneen muuhun alaan niin, että siitä ei voi valittaa.

Vierailija
53/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väärensivät virtsatestin? Ihan sairasta, samoin nuo esimiesjutut. Uskon kyllä, mutta ihan uskomatonta.

Vierailija
54/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan ihmisille pitäisi antaa humanistista koulutusta. Tulisi vähän ihmisläheisempi, sovittelevampi ja positiivisempi ihmiskuva niin hoitajille kuin lääkäreillekin. Nöyrää palveluasennetta olisi vara kehittää sekä henkilökunnan kesken että potilaiden suuntaan.

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Hoitotyön pitäisi olla mitä suurimmassa määrin humanistista työtä, jossa ihmisiin suhtaudutaan suvaitsevaisesti, lempeästi ja arvostaen. Silti koulutuksessa ei lainkaan käsitellä hoitotyön filosofiaa ja arvopohjaa.

Vierailija
55/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?

Ei ole yleistä. Tutkitusti naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti. Hoitoala on poikkeus, koska siellä työskentelevät kaikki ex-koulukiusaajat, nykyiset työpaikkakiusaajat.

Olen työni puolesta tutustunut moniin suurkeittiöiden toimintatapoihin, niissä melkein kaikki työntekijät ovat naisia. Työpaikkakiusaamista ja olen todistanut yllättävänkin useasti. Muutama on ollut erittäin myrkyllinen työpaikka kelle tahansa. Mitä olen kuullut niin sekatyöpaikoilla ongelmia on vähemmän. Miesvaltaisista aloista ei ole kokemusta, eikä niistä liiemmin edes puhuta, varkauksia lukuunottamatta, ja niissäkin asialla ovat yleensä ulkomainen työvoima.

Itseäni enempää paljastamatta: äitini oli vuorotteluvapaalla ja teki tietyn ajan alkuperäistä ammattiaan, eli lähihoitajan työtä.

Selkäänpuukottamista ja panettelua sekä uskomatonta kateutta. Asialla naiset. Palasi ilomielin vuorotteluvapaalla takaisin normityöhön. Äidistäni kertoo jotain se, että häntä pyydettiin jatkamaan työtään eläkeiässä. Jatkoi.

Erästä miestuttavaa pyydettiin naisvaltaiseen pankkiin johtajaksi, koska työilmapiiri oli huono.

Eräs toinen miestuttava työskenteli naisvoittoisessa järjestössä, koska naiset eivät tulleet toistensa kanssa toimeen.

Kyllä näitä valitettavasti löytyy.

Vierailija
56/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole alalla, mutta muutama kaveri on. Molemmat ovat juuri kertoneet tästä huonosta ilmapiiristä. Työ olisi muuten mukavaa ja asiakkaat kivoja, mutta homman pilaa joko työkaveri tai sitten esimies. Ihmiset ovat kuulemma koppavia ja katsovat varsinkin alalla uusia kieroon. Ei ole varmaankaan kauhean kivaa mennä uutena ja kokemattoma paikkaan missä sua pidetään enemmän taakkana kuin, että olisit tullut oikeasti osaksi työyhteisöä. Ei kuulemma moikata, katsota päin, töksäytellään ja ollaan kuin henkilö ei olisi edes läsnä. Jännä tässä on, että molempien tuttavieni kertomukset ovat hyvin samankaltaisia. 

En itse käsitä tällaista. Jos meille tulee töihin uusi niin multa saa tulla kysymään ja ohjeistan mielelläni. Itse en tule koskaan unohtamaan sitä, millaista on tulla täysin uutena uuteen paikkaan ja kuinka tärkeää se on, että sua jeesitään alkuun ja ollaan mukavia. Jos johonkin paikkaan tulee jatkuvasti uusia ja vanhat lähtee niin voisi katsoa oman napaan, jos vaikka siellä olisi se syy. Tiedän ettei kaikki pysty asettumaan toisen asemaan, mutta alalla missä pitäisi olla empatiakykysä sitä puuttuu eniten.

Vierailija
57/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja olen ollut jo ties kuinka monessa harjoittelupaikassa.. nopea arvio 6-7 hyvin erilaista harjoittelupaikkaa. Jaksojen pituudet 4-10 viikkoa. Kaikissa paikoissa otettu hienosti vastaan, esimiehet olleet asiallisia (jopa mukavia) ja kahvitelleet harjoittelijoiden ja työntekijöiden kanssa samassa pöydässä. Myös on ruokailtu samassa pöydässä ja vaihdettu kuulumisia. Sairaalassa ihan osaston ylilääkärikin jutteli kanssani iloisesti, vaikka olin "vaan" tämmöinen harjoittelija. Lääkäreiden, sairaanhoitajien ja osastonhoitajan välinen kommunikointi vaikutti asialliselta ja homma tuntui pelaavan hyvin.

Toki harkkapaikoissa on ollut eroja. Missään ei ole ollut huono ilmapiiri, mutta toisissa selkeästi parempi kuin toisissa. Silti olen viihtynyt ihan hyvin kaikissa paikoissa ja aina ollut hyvä vastaanotto. 😊

Vierailija
58/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan ihmisille pitäisi antaa humanistista koulutusta. Tulisi vähän ihmisläheisempi, sovittelevampi ja positiivisempi ihmiskuva niin hoitajille kuin lääkäreillekin. Nöyrää palveluasennetta olisi vara kehittää sekä henkilökunnan kesken että potilaiden suuntaan.

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Hoitotyön pitäisi olla mitä suurimmassa määrin humanistista työtä, jossa ihmisiin suhtaudutaan suvaitsevaisesti, lempeästi ja arvostaen. Silti koulutuksessa ei lainkaan käsitellä hoitotyön filosofiaa ja arvopohjaa.

Höpö höpö. Hoitotyön opiskelijat kaipaavat nimenomaan KLIINISTÄ OPETUSTA! Pistämistä, kanylointia,katetrointia jne halutaan opiskella koulussa paljon enemmän. Nimenomaan_koulussa_ ei harkkapaikoissa!!! Koulussa pitäisi olla kliinistä opetusta todella paljon nykyistä enemmän! Kaiken maailman eettistä ajattelua on kuule vaikka ja minkä edestä. Ei ole tilaa kliiniselle harjoittelulle tarpeeksi! Mieluummin sitä kanylointia opettelee koulussa tekokäteen tai luokkakaverille kuin sairaalassa oikealle ihmiselle! Katetrointiakin hyvä harjoitella monta kertaa nukelle ennenkumenee oikeaa ihmistä sorkkimaan!

Vierailija
59/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Hoitotyön opiskelijat kaipaavat nimenomaan KLIINISTÄ OPETUSTA! Pistämistä, kanylointia,katetrointia jne halutaan opiskella koulussa paljon enemmän. Nimenomaan_koulussa_ ei harkkapaikoissa!!! Koulussa pitäisi olla kliinistä opetusta todella paljon nykyistä enemmän! Kaiken maailman eettistä ajattelua on kuule vaikka ja minkä edestä. Ei ole tilaa kliiniselle harjoittelulle tarpeeksi! Mieluummin sitä kanylointia opettelee koulussa tekokäteen tai luokkakaverille kuin sairaalassa oikealle ihmiselle! Katetrointiakin hyvä harjoitella monta kertaa nukelle ennenkumenee oikeaa ihmistä sorkkimaan!

Itse valmistuin viime vuonna ja allekirjoitan tuon, että olisi ollut mahtavaa opetella kanylointi koulussa. Mutta ei meillä myöskään ollut mitään eettistä ajattelua millään kurssilla. Kuolemasta puhuttiin sillä syvällisyystasolla, että juu, kuolevalle ei olisi kohteliasta tuputtaa omia uskonnollisia käsityksiä...

En ihmettele, että terveydenhoidossa on liukuhihnameininki ja potilas siinä tietenkin joko se liukuhihnatuote tai sitten palikka rattaissa. Ihmisenä häntä harvoin kohdataan.

Vierailija
60/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla kannattaa olla terveydenhoitaja, röntgenhoitaja tai bioanalyytikko!

Kaikille näille on yhteistä se, että potilas/asiakaskontaktit ovat rajoitettuja, eivätkä tapahdu 24/7. Ei tarvitse palaa loppuun nyrkkiä heiluttavien potilaiden ja keljujen omaisten kanssa. Lisäksi ovat ns. "asiantuntijahommia" hoitoalalla, eli joku jopa saattaa kuunnella mitä hoitajalla on sanottavana. Huomattava merkitys omaan jaksamiseen.