Hoitoalan huono ilmapiiri, mitä pitäisi tehdä?
Olen lähihoitaja ja teen vanhustenhoitotyötä... pidän työstäni ja vanhuksista, mutta työilmapiiri on hirveän kireä ja kamala. Olen itse päättänyt, etten halua osallistua toisten haukkumiseen ja mollaamiseen, vaan jos on palautetta, niin mieluusti sitten kahden kesken sen haluan sanoa. Ilmeisesti se ei ole kuitenkaan yleinen käytäntö. Kyllästyttää moni ongelma mikä liittyy juuri työilmapiiriin... on kiusaamista paljon.
Sain opiskelupaikan sairaanhoitajaksi, mutta mietin auttaako se mitään? Onko kenelläkään kokemuksia että onko sairaanhoidollisemmassa työssä ja sairaanhoitajien kesken samaa ilmiötä, kun monissa vanhainkodeissa?
Onko ylipäätään kokemusta aiheesta tai kiusaamisesta hoitoalalla? Kysyn siksi tähän alaan liittyen erityisesti, kun työkavereiden kanssa joutuu olemaan koko ajan tiiviisti työpäivän aikana.
Mietin jos hakisin ensikeväänä terveydenhoitajakoulutukseen, onko kenelläkään kokemusta terveydenhoitajan työstä? Millaista se käytännössä on ja onko se enemmän yksilötyötä?
Saa myös vastata, jos joku osaa sanoa, miten voisi parantaa ilmapiiriä. Jos esim. kuulee työkaveria mollattavan kovasti, niin mitä sanoa siihen? Itse olen ollut vaan hiljaa, en löydä rohkeutta enkä uskalla oikeen puuttua tai sanoa mitään, tiedän että seuraavaksi haukuttavaksi joutuisin sitten minä.
Kommentit (74)
Kyseessä on noidankehä. Ilmapiirin myrkyttäjät voivat itse huonosti, mutta koska ilmapiiri on niin paska, eivät uskalla pyytää apua, koska oman epätäydellisyyden myöntäminen antaisi muille myrkyttäjille aseet itseä vastaan. Niinpä sitä pahaa oloa puretaan sitten kiusaamalla itse muita niin paljon kuin sielu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Aina tämä sama vinkuminen. Vaihtaisitte alaa saatana, mutta ettehän te siihenkään kykene.
Silloin sinne jää vain pahimmat psykopaatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastonhoitaja on vastuussa osaston työilmapiiristä. Jos oh ei osaa olla pomo, on helvetti helposti irti.
Olen itse sijaisaikana työskennellyt hyvän oh:n osastolla, ja ilmapiiri oli todella hyvä ja tasa-arvoinen. Olen työskennellyt myös sellaisen oh:n osastolla, joka itse oli myrkyttäjä.
Uskon myös, että nykyään sekin vielä kiristää ilmapiiriä, että henkilökuntaa vähennetään, sijaisia ei saa ottaa, työtahti kiristyy äärimmilleen.
Nykyään asun ulkomailla ja olen kotirouvana. Työhön paluuta en harkitse.
Milläs rahalla sitä kotirouvana ollaan? Katsos kun kaikilla ei ole mahdollisuutta alkaa lokeiksi, vaan on pakko mennä sinne töihin että saa elannon. Sinuna en tulisi tänne leveilemään, koska asia ei sinua enää liikuta.
Toistan kysymyksen: millä/kenen rahoilla olet kotirouvana? Ilmeisesti hoitoalan palkoista saamillasi säästöillä, vai?
Paskajonne tuli taas ulisemaan.
Johtaminen ja esimiestyöskentely laitettava kuntoon. Epäpätevä johto ja esimiehet koulutukseen. Jos se ei auta, niin vaihtoon. Johtaminen tarkoittaa mm. sitä, että työyhteisön ongelmiin puututaan, hankalat ihmeset laitetaan ruotuun. Ja ennen kaikkea sitä, että esimiehet kantavat vastuun eivätkä ja työntekijöitä selvittelemään ongelmia keskenään.
Seuraavaksi organisoidaan työt ja resurssien käyttö järkeväksi. Työntekijät mukaan töiden organisointiin ja suunnitteluun.
Jos tämänkän jälkeen eivär resurssit riitä, niin pestataan lisää resursseja. Jos tähän ei ole varaa, niin sitten priorisoidaan. Priorisoinnista ottaa selkeän vastuun johto. Priorisointi myös toedotetaan selkeästi asiakkaille ja poliittisille päättäjille.
Sivusta hyvin läheltä alaa seuranneena väitän, että nuo ovat ensisijaiset korjauskohteet. Julkinen sektori on täynnä epäpäteväiä johtajia ja esimiehiä, jotka ovat kyvyttömiä tehtäväänsä
Sote-alan johtaja tässä. Olen johtajana pohjoissuomessa sotepiirissä, sen tarkemmin en kerro tunnistettavuuden takia. Olen ollut sekä julkisella että yksityisellä, olen terveys- ja yht.kunt.tieteiden maisteri.
Syy ksikkeen huonoon ilmapiiriin on huono johtaminen ja huonot prosessit. Ei mikään muu. Ei ne naiset tai hoitajat.
Toki ne nokkii toisiaan ja kiusaa toisiaan mutta se syy siihen on ne rakenteet.
Olen ollut parissakin yksityispuolen terveyspuolen isossa firmassa ja oli suuri JÄRKYTYS miten perässä kuntapuoli tulee. Ei kunnon talousjohtamista, ei lastusertifikaattia, ei prosessikuvauksia, roadmappeja, kunnon strategiaa... ei mitään.
Johtsjat nynnyjä ja osaamattomia, luottarit vastustaa kaikkea ja harraa uudistuksia vastaan. Meno jostain 60-luvulta johtamistaidon osalta.
Vaihdan asap yksityiselle heti kun voin sillä noin suurta tehottomuutta ja surkeaa toimintaa ei vasn kestä katsoa. Ja edelleen toistan että syy on johdon ja taustapiruna kuntapoliitikkojen. Ei työntekijöiden. Naiset ovat hyvin johdettuna hyviä työkavereita ja tulevat hyvin toimeen. Tällaisesta ei vasn kunnassa ole kellään mitään kokemusta.
Julkisella sektorilla meininki on osittain hurlumheitä. Varsinkin epäpätevät johtajat ovat yliedustettuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastonhoitaja on vastuussa osaston työilmapiiristä. Jos oh ei osaa olla pomo, on helvetti helposti irti.
Olen itse sijaisaikana työskennellyt hyvän oh:n osastolla, ja ilmapiiri oli todella hyvä ja tasa-arvoinen. Olen työskennellyt myös sellaisen oh:n osastolla, joka itse oli myrkyttäjä.
Uskon myös, että nykyään sekin vielä kiristää ilmapiiriä, että henkilökuntaa vähennetään, sijaisia ei saa ottaa, työtahti kiristyy äärimmilleen.
Milläs rahalla sitä kotirouvana ollaan? Katsos kun kaikilla ei ole mahdollisuutta alkaa lokeiksi, vaan on pakko mennä sinne töihin että saa elannon. Sinuna en tulisi tänne leveilemään, koska asia ei sinua enää liikuta.
Toistan kysymyksen: millä/kenen rahoilla olet kotirouvana? Ilmeisesti hoitoalan palkoista saamillasi säästöillä, vai?
Eihän sillä ole mitään merkitystä millä rahoilla. Katteelliset ihmiset ovat aika myrkkyä missä vain.
Kyllä sillä on aika paljon merkitystä millä se vapaarouvan elämä rahoitetaan. Kupataanko yhteiskuntaa, miestä vai sukua? Missään nimessä hän ei ole itse rahojaan hankkinut, se on selvä. Eli moraalisesti ja käytännössäkin tarkasteltuna hän on pelkkä lokki, joka jeesustelee keskustelupalstoilla ja jakelee ohjeitaan kuin olisi siihen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella sektorilla meininki on osittain hurlumheitä. Varsinkin epäpätevät johtajat ovat yliedustettuina.
Et ole tainnut paljon yksityisen sektorin paikkoihin tutustua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään merkitystä millä rahoilla. Katteelliset ihmiset ovat aika myrkkyä missä vain.
Kyllä sillä on aika paljon merkitystä millä se vapaarouvan elämä rahoitetaan. Kupataanko yhteiskuntaa, miestä vai sukua? Missään nimessä hän ei ole itse rahojaan hankkinut, se on selvä. Eli moraalisesti ja käytännössäkin tarkasteltuna hän on pelkkä lokki, joka jeesustelee keskustelupalstoilla ja jakelee ohjeitaan kuin olisi siihen oikeutettu.
Paskajonne elementissään.
Vierailija kirjoitti:
Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?
Ei ole yleistä. Tutkitusti naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti. Hoitoala on poikkeus, koska siellä työskentelevät kaikki ex-koulukiusaajat, nykyiset työpaikkakiusaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No argumentoi hänet sitten nurin, jos kykenet.
Menkää mainosalalke, it alalke tai teollisuuteen! Siellä paljon naisia ja ilmapiiri hyvä! Ei riitoja vasn upeaa yhteistyötä ja toisen sparraamista. Hyvin johdettu firma ja kaikki tietää mitä tehdä. Siinäpä se miksi joissain paikoissa homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?
Ei ole yleistä. Tutkitusti naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti. Hoitoala on poikkeus, koska siellä työskentelevät kaikki ex-koulukiusaajat, nykyiset työpaikkakiusaajat.
Olisikin noin mutta sama ilmiö löytyy kyllä myös kaupan alalta.. siellä samat perus raamit ilmapiiri ongelmille: liian isot työyhteisöt joista liian moni naisia, ja soppa on valmis ( siis myrkky on keitetty paremminkin :D )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut paljon yksityisen sektorin paikkoihin tutustua? :D
Vaihdoin juuri julkiselta puolelta yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No argumentoi hänet sitten nurin, jos kykenet.
Katsos minulla on varakas mies. Olen perinyt omaisuutta. Olen taidokas sijoittaja. Voin elää kuten haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työni puolesta tutustunut moniin suurkeittiöiden toimintatapoihin, niissä melkein kaikki työntekijät ovat naisia. Työpaikkakiusaamista ja olen todistanut yllättävänkin useasti. Muutama on ollut erittäin myrkyllinen työpaikka kelle tahansa. Mitä olen kuullut niin sekatyöpaikoilla ongelmia on vähemmän. Miesvaltaisista aloista ei ole kokemusta, eikä niistä liiemmin edes puhuta, varkauksia lukuunottamatta, ja niissäkin asialla ovat yleensä ulkomainen työvoima.
Terveydenhoitajan työ on yksilötyötä. Yhteistyötä voi olla esim. Psykologien ja lääkäreiden kanssa. Itse työ kuitenkin yksilötyötä ja terveydenhoitaja on se asiantuntija. Kollegoita ei välttämättä ole yhtäkään saman katon alla. Itsenäinen päätöksentekotaito erittäin oleellista terkalle.
Olen itse sairaanhoitaja ja erittäin hyvässä työpaikassa. Meillä on todella hyvä työilmapiiri! Työskentelen sairaalassa eräällä osastolla.
Vanhainkodeissa on monesti ikävä työilmapiiri ja se on mielestäni kamalaa... Ihan kamalaa vanhuksille! Semmoset hirveät ihmiset hoitaa vanhuksia.. kammottavaa :(
Mukavat hoitajat eivät vanhainkodeissa viihdy huonon työilmapiirin vuoksi.... Itsekin rakastaisin työskennellä vanhainkodissa, mutta työilmapiirin takia ei todellakaan mahdollista.