Suoritan palkatonta AMK-harjoittelua, mut jätettiin kuukaudeksi yksin
Kaikki musta vastaavat ihmiset lähti lomilleen ja mut jätettiin yksin todella vastuulliseen hommaan. Osaan tavallisimmat hommat tehdä erittäin hyvin, mutta epätavalliset hommat ahdistaa, kun mulla ei ole paikalla ketään jolta kysyä neuvoa. Välillä joudun soittamaan ohjaajalleni, joka vastaa vihaisena kun keskeytän kesälomansa.
En haluaisi olla hankala, mulle olisi erittäin varmasti työpaikka tiedossa kun harjoitteluni suoritan.
Tänäänkin mulla tuli äkillisiä menoja kouluun liittyen, en voi ilmoittaa kenellekään joten toivon ettei kukaan tarvitse mua ja kuuntelen mahdolliset haukut jos joku mulle sattuu soittamaan.
Teen seen IT-hallinnointiesimiehen hommia, mutta nyt kun oon yksin olen lähinnä IT-tukari jolle soitetaan jos tulee ongelmia...
Suoritan samalla kesäkurssia ja oon vielä raskaana. Poissaoloista sanoin jo etukäteen ohjaajalle, mutta eipä sillä ollut mitään väliä kun hän karkasi jo lomalle...
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta koko teksti tai sitten olet todella tyhmä, jos et ole oitis puljun korkeimpaan pomoon yhteydessä.
En olisi ottanut paikkaa jos olisin tiennyt että kaikki lähtee lomilleen yhtä aikaa ja mut jätetään ihan yksin. Puljun korkein pomo on siis minun toinen vastuuhenkilöni, myös lomalla.
Ap
Mitä ohjaava opettajasi sanoi, kun kerroit hänelle tilanteesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa jo vakuutus- ja vastuuasiat on niin päin prinkkalaa. Harjoittelijaa nyt vaan ei saa jättää yksin, ei edes amk-harkkaa, vaikka olisi kuinka vastuullinen ja innokas. Ison riskin ottavat, jos jotain mokaat tai muuta menee vikaan. Eri asia jos sulla ois soppari ja saisit palkkaa niiltä tunneilta ku oot yksin.
Mitkä ihmeen vakuutus- ja vastuu? AP on aikuinen ihminen, joka on ihan itsestään vastuussa. Ja ilmeisesti kyseessä on toimistoduuni, missä ei edes ole mitään vaarallisia koneita yms. Harjoittelun kannaltahan ei tietenkään ole asiallista, että kukaan ei ole ohjaamassa.
Ota yhteyttä kouluun. Puheet vakituisesta työpaikasta harjoittelun jälkeen kuulostaa varmasti houkuttelevalta, mutta olen oppinut että työelämässä puhe on vain puhetta niin kauan kunnes on nimet paperissa. Ja tässä tapauksessa taitaa olla jopa keino pitää harjoittelija puuttumatta epäkohtiin. Ja mieti rehellisesti haluaisitko itsekään olla töissä paikassa, jossa vastuunkanto ja yrityksen toiminta on noin retuperällä.
Samanlaista hyväksikäyttöä kuin 9e työläisten kohdalla monesti.
Aika usein luvataan vaikka mitä mutta paikka jää saamatta, ja tilalle astuu uusi harjoittelija.
Itsekin suoritin koulutukseeni kuuluvan 3kk harjoittelujakson kesällä. Heinäkuussa, kun muut olivat lomalla, hoidin yksin menestyksellisesti muutaman kiireellisen huolto ja korjauskeikan. Kun porukat tulivat lomilta, olivat he kovin otettuja saavutuksistani ja sain vakipaikan saman tien. Olin siellä duunissa sitten yli 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaisia juoruämmiä ei kenenkään pitäisi ottaa töihin tai harjoittelen. Saavat enemmän hallaa aikaa ja noiden virheiden palkkaaminen maksaa aikaa ja rahaa. Mitä täällä pilaat yrityksen mainetta. Soita pomollesi ja kerro että et suoriudu töistä ja haluat lopettaa.
Tuollaisiin paskayrityksiin ei kenenkään pitäisi mennä töihin eikä varsinkaan palkattomaan harjoitteluun. Pyörittäkööt mulkut firmaansa yksin, varsinkin kun kesälomittajillekaan ei haluta maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohan on laitonta!
Kyllä harjoittelijalla p i t ä ä olla koko ajan joku ohjaaja, muutenhan se ei ole harjoittelua, vaan olet työntekijä työntekijän vastuilla.
Nyt kyllä voisi olla aika näiden yritysten ja kuntien työntekijöiden kesätuuraajiksi hommattujen ”harjoittelijoiden” nostaa metakka. Täysin laitonta hommaa, eikä opiskelujen harjoittelun tarkoitus ole olla varsinaisena työntekijänä.
Eh-kä siel-lä on mui-ta-kin pai-kal-la?
Huhuu ap...onko koko talo tyhjänä?
Minun osastoltani kyllä. Yksin pyöritän showta. Enkä voi lähteä läksimäänkään kun
1)harjoitteluaikataulut ei anna myöten 2) en saa ketään vastuuhenkilöistäni kiinni ennen kuin palaavat lomilta (eli loppukuusta)Miten minä olen nyt se typerys? Mut vaan jätettiin yksin, setvimään tätä kaaosta. Melkein tekisi mieli jättää vaan menemättä kun kerran ohjaajiakaan ei saa kiinni...
Ap
Täällä haukkuvat ne, joilla ei ole tietynlaisista asiantuntijan toimenkuvista mitään käsitystä. Ei näytä harjoittelu miksikään muuttuneen vuosikymmeniin. Minua ei harjoitteluaikana vastuulliseksi mainittu halunnut opastaa, kysymyksiin ei saanut asiallisia vastauksia. Kun sitten lopetin kysymisen ja tein itse päätökset, haukkui vastuuhenkilö liian itsenäiseksi. Ja nimenomaan tuota sanaa käytti.
Ymmärrän sinua ap hyvin. Ei sinun auta muu kuin tehdä se mihin kykenet, jos firma kärsii, ei se ole sinun syysi.IT-tukari ei oo mitään asiantuntijahommaa vaan perus duunarityötä mikä amk opiskelijan pitäisi kyllä osata
IT-tukari voi firmasta riippuen tarkoittaa ihan eri tason hommia kuin jossain muualla. Toisessa paikassa juokset selvittelemässä tulostusongelmia ja resetoit salasanoja ja autat MS Officen kanns. Toisessa paikassa hoidat noiden lisäksi myös verkko-ongelmia, sovellusten rajapintaongelmia, palvelinylläpitoa. Ja jossain kaikkien e.m. päälle ylläpidät reskontrat, toiminnanohjausjärjestelmät, CRM:t, tuotannonohjausjärjestelmät, palkkiksen ohjelmat jne, teknisessä mielessä siis. Kärjistäen usein: mitä pienempi firma, sitä laajempi tehtäväkenttä. Ja tässä nyt kuulostaa, että AP on harjoittelussa pikkufirman IT:ssä, missä pitäisi tietää "kaikesta kaikki".
Juuri noin, ja minkään tuosta ei pitäisi olla palkatta tehtävää työtä.
Mikä sekopää avohoitopotilas täällä oikein riehuu, selvästi saman henkilön näppäimiltä kaikki nuo kommentit. Vai onko se pomo jolla alkaa olla pssskat housussa 😂
Vierailija kirjoitti:
Mikä sekopää avohoitopotilas täällä oikein riehuu, selvästi saman henkilön näppäimiltä kaikki nuo kommentit. Vai onko se pomo jolla alkaa olla pssskat housussa 😂
Varmaan joku ”yrittäjä”, jonka firmassa yli puolet työstä teetetään palkattomilla harjoittelijoilla ja työkokeilijoilla.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan ymmärtänyt harkkalaisten vinkumista siitä kun kerrankin annetaan sitä vastuuta. Oisitte iloisia.
Kyllähän sitä vastuuta niille harkkalaisille voi antaa, ei se harkkalainen loppujenlopuks kusessa ole vaan ihan joku muu.
Harjoittelijalla ei tule olla tuollaista vastuuta, koska harjoittelija ei ole palkkatyösuhteessa harjoittelupaikan kanssa. Eri asia olisi, jos sinulle maksettaisiin siitä muutama mukava tuhatlappunen palkkaa, että saat häärätä yksin ja pähkäillä kuinka pidät paikan pystyssä, mutta kun harjoittelijoille ei makseta palanutta puupenniä. Vastuu on työpaikkaohjaajilla siinäkin tapauksessa, että "vahingossa" ;) aiheutat hieman hämminkiä kun ovat poissa. Anna heille opetus tekemällä jotain mokia ja sen lisäksi ilmoita koululle ja amattiliittoon, miten siellä harjoittelijoita käytetään hyväksi.
Minuakin eräässä harjoittelupaikassa yritettiin sälyttää vastuuuhenkilöksi loman ajaksi, mutta sanoin, että jos ei palkkaa tipu, niin ei tipu vastuutakaan sen enempää kuin on harjoittelijalla pakko olla. Ei tullut ilmaista lomaa heille, mutta ei kyllä tullut sopimustakaan, mistä toisaalta olen iloinen. Parempiakin työpaikkoja on olemassa. Ja lopuksi: Tuo vakkarityöpaikalla lupailu on maailman suurin vale.
Joku ahne pikkupomo täällä kätisee näköjään, kun eivät kaikki taivu ilmaisiksi orjiksi, mutta annas olla kun itse joutuvat harjoittelijoiksi, niin johan on toinen ääni kellossa. Kyllä sitten ruvetaan puolustelemaan harjoittelijan oikeuksia siihen asti, kun oma harjoittelu on ohi ja pääsee taas hyväksikäyttämään. Itsekeskeisyys on monilla pomoilla tunnettu sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Teen seen IT-hallinnointiesimiehen hommia
Tuommoisia hommia, yksin, palkatta?
Normaalisti kai vaatii koulutuksen ja useamman vuoden työkokemuksen. Ei niinkään siksi että homma olisi mahdottoman vaativaa, vaan koska kilpailu vastaavanlaisista töistä on kovaa. Sinut on valittu tehtävään jonkun kokeneemman sijaan, koska firman ei tarvitse maksaa palkkaa. Sellainen firma ei palkkaa vastavalmistunutta pienen lapsen äitiä, ellet sitten suostu töihin 2000 €/kk hommaan josta joku toinen pyytää 4000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin suoritin koulutukseeni kuuluvan 3kk harjoittelujakson kesällä. Heinäkuussa, kun muut olivat lomalla, hoidin yksin menestyksellisesti muutaman kiireellisen huolto ja korjauskeikan. Kun porukat tulivat lomilta, olivat he kovin otettuja saavutuksistani ja sain vakipaikan saman tien. Olin siellä duunissa sitten yli 8 vuotta.
Mitähän minä tein väärin, kun pelkkiä alapeukkuja tullut jo toistakymmentä?
Tuskin palkkaavat ketään kun kerran ilmaistyöntekijöitä on tarjolla. Se on Suomen meininki. En ikinä ole ollut ilmaiseksi työssä. Jo harjoittelu aikana minulle maksettiin oikeasta työstä oikeaa palkkaa. Naurettavaa touhua Suomessa. Onneksi en asu siellä.
Hui kamala. Mä luulin, että on paha kun mut on jätetty silleen yksin, että mun ohjaaja on lähtenyt kesken päivän kotiin mutta tavoittettavissa on ollut toisen osaston henkilöitä joilta voi hätätapauksissa kysyä.
AP: koululle ilmoitus heti tuosta. Pistävät poikki tuon harjoittelusi ilman, että joudut kärsimään siitä (pääset toiseen paikkaan), ja laittavat firman mustalle listalle eli sinne ei jatkossakaan anneta harjoittelijoita. Tuollainen on laitonta ja työharjoittelusopimuksen vastaista toimintaa. Firman edustajien on turha pullikoida vastaan, säännöt ovat ehdottomat ja selvät.
Terveisin itsekin AMK:ssa opiskellut, työharjoittelut vuosina 2010 ja 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohan on laitonta!
Kyllä harjoittelijalla p i t ä ä olla koko ajan joku ohjaaja, muutenhan se ei ole harjoittelua, vaan olet työntekijä työntekijän vastuilla.
Nyt kyllä voisi olla aika näiden yritysten ja kuntien työntekijöiden kesätuuraajiksi hommattujen ”harjoittelijoiden” nostaa metakka. Täysin laitonta hommaa, eikä opiskelujen harjoittelun tarkoitus ole olla varsinaisena työntekijänä.
Eh-kä siel-lä on mui-ta-kin pai-kal-la?
Huhuu ap...onko koko talo tyhjänä?
Minun osastoltani kyllä. Yksin pyöritän showta. Enkä voi lähteä läksimäänkään kun
1)harjoitteluaikataulut ei anna myöten 2) en saa ketään vastuuhenkilöistäni kiinni ennen kuin palaavat lomilta (eli loppukuusta)Miten minä olen nyt se typerys? Mut vaan jätettiin yksin, setvimään tätä kaaosta. Melkein tekisi mieli jättää vaan menemättä kun kerran ohjaajiakaan ei saa kiinni...
Ap
Täällä haukkuvat ne, joilla ei ole tietynlaisista asiantuntijan toimenkuvista mitään käsitystä. Ei näytä harjoittelu miksikään muuttuneen vuosikymmeniin. Minua ei harjoitteluaikana vastuulliseksi mainittu halunnut opastaa, kysymyksiin ei saanut asiallisia vastauksia. Kun sitten lopetin kysymisen ja tein itse päätökset, haukkui vastuuhenkilö liian itsenäiseksi. Ja nimenomaan tuota sanaa käytti.
Ymmärrän sinua ap hyvin. Ei sinun auta muu kuin tehdä se mihin kykenet, jos firma kärsii, ei se ole sinun syysi.IT-tukari ei oo mitään asiantuntijahommaa vaan perus duunarityötä mikä amk opiskelijan pitäisi kyllä osata
Ap kertoo, että harjoittelu olisi nimenomaan it hallintoesimiehen tehtävään (tietohallintoasiantuntija), mutta joutuu nyt tekemään it- tuen hommia, kun muut saman osaston ihmiset ovat lomalla. Osa vastaajista ei näytä ymmärtävän mistä kyse. Kyllä varmaan it-tukihommat sujuvatkin.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan ymmärtänyt harkkalaisten vinkumista siitä kun kerrankin annetaan sitä vastuuta. Oisitte iloisia.
Öh, jos yritykset käyttää vaan harkkareita niin muille ei riitä töitä. Kokonaisia työpaikkoja pyöritetään harkkareilla, mikä on sairasta.
IT-tukari voi firmasta riippuen tarkoittaa ihan eri tason hommia kuin jossain muualla. Toisessa paikassa juokset selvittelemässä tulostusongelmia ja resetoit salasanoja ja autat MS Officen kanns. Toisessa paikassa hoidat noiden lisäksi myös verkko-ongelmia, sovellusten rajapintaongelmia, palvelinylläpitoa. Ja jossain kaikkien e.m. päälle ylläpidät reskontrat, toiminnanohjausjärjestelmät, CRM:t, tuotannonohjausjärjestelmät, palkkiksen ohjelmat jne, teknisessä mielessä siis. Kärjistäen usein: mitä pienempi firma, sitä laajempi tehtäväkenttä. Ja tässä nyt kuulostaa, että AP on harjoittelussa pikkufirman IT:ssä, missä pitäisi tietää "kaikesta kaikki".