Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suoritan palkatonta AMK-harjoittelua, mut jätettiin kuukaudeksi yksin

Vierailija
03.07.2018 |

Kaikki musta vastaavat ihmiset lähti lomilleen ja mut jätettiin yksin todella vastuulliseen hommaan. Osaan tavallisimmat hommat tehdä erittäin hyvin, mutta epätavalliset hommat ahdistaa, kun mulla ei ole paikalla ketään jolta kysyä neuvoa. Välillä joudun soittamaan ohjaajalleni, joka vastaa vihaisena kun keskeytän kesälomansa.

En haluaisi olla hankala, mulle olisi erittäin varmasti työpaikka tiedossa kun harjoitteluni suoritan.

Tänäänkin mulla tuli äkillisiä menoja kouluun liittyen, en voi ilmoittaa kenellekään joten toivon ettei kukaan tarvitse mua ja kuuntelen mahdolliset haukut jos joku mulle sattuu soittamaan.

Teen seen IT-hallinnointiesimiehen hommia, mutta nyt kun oon yksin olen lähinnä IT-tukari jolle soitetaan jos tulee ongelmia...

Suoritan samalla kesäkurssia ja oon vielä raskaana. Poissaoloista sanoin jo etukäteen ohjaajalle, mutta eipä sillä ollut mitään väliä kun hän karkasi jo lomalle...

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin tietämäni tapaus oli sellainen, että pikkufirman kaikki 2 työntekijää ja toimari lähtivät lomalle yli kuukaudeksi ja harjoittelija jätettiin pyörittämään koko pakettia siksi aikaa. Harvinaisen tyhmä tuo harjoittelijakin oli, kun ei valittanut vaan hampaat irvessä kesti tuon. Hänellekin oli sanottu että saat töitä jos teet hommat hyvin, ei saanut.

Vierailija
62/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan ymmärtänyt harkkalaisten vinkumista siitä kun kerrankin annetaan sitä vastuuta. Oisitte iloisia.

Joo, kunnes jotain sattuu koska on jätetty epäpätevä yksin selviytymään.

Olen amk-harkassa jäänyt joskus hetkeksi yksin päivystämään jos on ollut hiljaista, mutta viereisillä osastoilla on jatkuvasti ollut ihmisiä, joihin ottaa yhteys jos ongelmaa olisi tullut. Ja nuokin yksinolot oli vain max pari tuntia.

Siinä on sopivasti vastuunantoa harkkaajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta, sanoisin.

Vierailija
64/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun liittyviä menoja heinäkuussa?

Suoritan kesäkursseja samalla kuten mainitsin. Suurimmaksi osaksi hoituvat etänä, mutta muutama lähipäiväkin on jolloin on oltava paikalla.

Ap

Ja töissäkö ei tarvitse olla? Huhhuh, mistä sulle maksetaan? Koulussa istumisesta?

Nopeammin sinne töihin pääsee kun nopeuttaa opintoja kesäkursseilla. Ja kesäkursseista saa opintotuen, ihan niinkuin vaikka lokakuussa opiskellessa.

Vierailija
65/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luullet lapsesta selviän kun et yhdestä työstäkään selviä?

Anteeksi nyt, mutta mulle ei ole annettu valmiuksia selvitä kaikista hommista. Mun pitäisi siis ihan itsestään oppia kaikki talon sisäiset järjestelmät.

Ap

Sitä kutsutaan itsenäisyydeksi ja aikuudeksi. Ja työelämäksi. Äitiydessäkin sinun pitää itse oppia kaikki, eikä ne mitenkään itsestään tai luonnostaa tule levittämällä vain jalkojasi jollekin miehelle. Kuten ei tule työelämän valmiudetkaan sillä, että joku on koko ajan ohjaamassa vaan se vastuu pitää ottaa itse.

Joo. Mitä kukaan mitään koulutuksia tarvitsee, kun näppituntumalla kaikki vaan tekemään.

Sinulla itselläsi btw ei taida juuri koulutustaustaa olla?

Vierailija
66/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua siellä työpaikka odota, harjoittelijoita höynäytetään jatkuvasti vastaavilla lupauksilla. :(

Vierailija
67/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella omituista käytöstä työnantajaltasi. Jos jostain pakottavasta syystä itse työnantajana joutuisin tekemään näin, niin harjottelijalla olisi kyllä lupa soittaa tai lähettää sähköpostia ja siihen vastattaisiin lomallakin. Koita tehdä vain rutiinihommat ja jos tulee jotain uutta ja erikoista, missä et koe pärjääväsi yksin, lähetä sähköpostia esimiehillesi. Sitten on mustaa valkoisella, että olet yrittänyt saada neuvoja.

Vierailija
68/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ohjaajaksesi nimitetty saa korvauksen ohjauksesta, eli on velvoitettu hoitamaan hommansa vaikka lomalta käsin.

Sinuna tekisin ihan tikusta asiaa ja soittelisin jatkuvasti ohjaajalle, jos ei vastaa niin ylemmälle henkilölle.

Opiskelen itse eri alaa ammattikorkeassa ja suutin painotus joka harkassa on ollut, että kysy paljon. Eli omatoimisesti kyselee ohjaajalta, koska siten saa enemmän irti. Ja tämä ohjeistus siis harkkapaikoista itseltään.

Eli ei kun toteuttamaan tuota ja puhelin laulanmaan. "Mitä tapahtuu jos painan tätä näppäintä?" 😁

Vierailija
69/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näköjään osa luulee että esimerkiksi yrityksen ohjelmistot kaikki ovat tyyliin MS office työkalut. Meilläkin itseasiassa valtaosa töistä tehdään järjestelmillä jotka ovat 30-40 vuotta vanhoja. Yhdessäkin ohjelmassa valtaosa asioista tehdään laittamalla kenttiin kolmikirjaimisia koodeja. Ja tällaistako ohjelmaa tuosta noin vain osaa käyttää jos osaa lukea. Epäilen. Noita koodeja on on satoja ja oikeat koodit pitää osata laittaa kenttiin joissa ei ole ihan itsestään selviä otsikoita. Ja näitä vastaavia ohjelmia on muissakin firmoissa, ja niitä muuten ei korvatakaan tuosta vain. Näitä ohjelmistoja ei osteta mistään "atk-liikkeen hyllystä" ja maksaa muuten sitten satoja miljoonia korvata...

Vierailija
70/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti tilanteesta ja vedä lonkkaa.

Käy vaikka uimarannalla.

Vierailija
71/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en yhtään ihmettele että nykyään työelämä on niin vinksallaan. Jos siellä työpaikoilla oikeasti on ihmisiä joiden mielestä on ihan turhaa vinkumista kun harjoittelija jätetään ilman asianmukaista perehdytystä yksin hoitamaan vastuullista työtä.

Että nöyränä ja tyytyväisenä nyt siellä teet niitä töitä johon sut on palkattu.... Hitto palkaton harjoittelu, herätkää nyt tajuamaan omat oikeutenne ja velvollisuutenne.

Vierailija
72/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanteesi on totta, niin laita hyvä ihminen tänne sen firman nimi. Järjestän tunnissa asian niin ettei sinun tarvitse olla siellä yksin.

Vierailija
73/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuohan on laitonta!

Kyllä harjoittelijalla p i t ä ä olla koko ajan joku ohjaaja, muutenhan se ei ole harjoittelua, vaan olet työntekijä työntekijän vastuilla.

Nyt kyllä voisi olla aika näiden yritysten ja kuntien työntekijöiden kesätuuraajiksi hommattujen ”harjoittelijoiden” nostaa metakka. Täysin laitonta hommaa, eikä opiskelujen harjoittelun tarkoitus ole olla varsinaisena työntekijänä.

Eh-kä siel-lä on mui-ta-kin pai-kal-la?

Huhuu ap...onko koko talo tyhjänä?

Minun osastoltani kyllä. Yksin pyöritän showta. Enkä voi lähteä läksimäänkään kun

1)harjoitteluaikataulut ei anna myöten 2) en saa ketään vastuuhenkilöistäni kiinni ennen kuin palaavat lomilta (eli loppukuusta)

Miten minä olen nyt se typerys? Mut vaan jätettiin yksin, setvimään tätä kaaosta. Melkein tekisi mieli jättää vaan menemättä kun kerran ohjaajiakaan ei saa kiinni...

Ap

Täällä haukkuvat ne, joilla ei ole tietynlaisista asiantuntijan toimenkuvista mitään käsitystä. Ei näytä harjoittelu miksikään muuttuneen vuosikymmeniin. Minua ei harjoitteluaikana vastuulliseksi mainittu halunnut opastaa, kysymyksiin ei saanut asiallisia vastauksia. Kun sitten lopetin kysymisen ja tein itse päätökset, haukkui vastuuhenkilö liian itsenäiseksi. Ja nimenomaan tuota sanaa käytti.

Ymmärrän sinua ap hyvin. Ei sinun auta muu kuin tehdä se mihin kykenet, jos firma kärsii, ei se ole sinun syysi.

Vierailija
74/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulle on sanottu sun tehtävistä? Teet ne ja annat kaiken muun olla. Et voi tehdä enempää kuin mihin on ohjeistettu. Kaikenlainen sooloilu ja itsenäisyys eivät nyt ole sun edun mukaista. Sun esimiehet on edelleen vastuussa hommistaan vaikka lomalla olisivat. Kaikissa muissa tapauksissa sanot, että vastaava henkilö ei ole paikalla, jos joku erehtyy sulta jotain pyytämään. Jos on jotain todella kriittistä, niin soitat pomollesi. Olethan saanut heidän numerot sitä varten? Ps. Ei kukaan sua palkkaa ko. firmaan ja olisi myös järkevää etsiä jokin vastuullisempi työnantaja.

Vierailija
75/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luullet lapsesta selviän kun et yhdestä työstäkään selviä?

Anteeksi nyt, mutta mulle ei ole annettu valmiuksia selvitä kaikista hommista. Mun pitäisi siis ihan itsestään oppia kaikki talon sisäiset järjestelmät.

Ap

Sitä kutsutaan itsenäisyydeksi ja aikuudeksi. Ja työelämäksi. Äitiydessäkin sinun pitää itse oppia kaikki, eikä ne mitenkään itsestään tai luonnostaa tule levittämällä vain jalkojasi jollekin miehelle. Kuten ei tule työelämän valmiudetkaan sillä, että joku on koko ajan ohjaamassa vaan se vastuu pitää ottaa itse.

Mikä ihmeen sekopää pätijä täällä vastailee? Oletko niin aikuinen, että työhön perehdytys on sinulle täysin vieras asia? Ihme nillitystä ja alkuperäisen tekstin vääntelyä. Ei kukaan ole vaatinut, että koko ajan ohjataan. Ja vastuuta otetaan normaalissa työpaikassa sitten kun HARJOITTELIJALLE on tehtävät selvitetty ja hän ne hallitsee.

Mitä tulee äitiyteen oppimiseen: Siihenkin saa tukea ja neuvoja mm. synnäriltä (ihan kädestä pitäen) neuvolasta, ystäviltä, tuttavilta, sukulaisilta ja terveydenhuollosta.

Vierailija
76/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuohan on laitonta!

Kyllä harjoittelijalla p i t ä ä olla koko ajan joku ohjaaja, muutenhan se ei ole harjoittelua, vaan olet työntekijä työntekijän vastuilla.

Nyt kyllä voisi olla aika näiden yritysten ja kuntien työntekijöiden kesätuuraajiksi hommattujen ”harjoittelijoiden” nostaa metakka. Täysin laitonta hommaa, eikä opiskelujen harjoittelun tarkoitus ole olla varsinaisena työntekijänä.

Eh-kä siel-lä on mui-ta-kin pai-kal-la?

Huhuu ap...onko koko talo tyhjänä?

Minun osastoltani kyllä. Yksin pyöritän showta. Enkä voi lähteä läksimäänkään kun

1)harjoitteluaikataulut ei anna myöten 2) en saa ketään vastuuhenkilöistäni kiinni ennen kuin palaavat lomilta (eli loppukuusta)

Miten minä olen nyt se typerys? Mut vaan jätettiin yksin, setvimään tätä kaaosta. Melkein tekisi mieli jättää vaan menemättä kun kerran ohjaajiakaan ei saa kiinni...

Ap

Täällä haukkuvat ne, joilla ei ole tietynlaisista asiantuntijan toimenkuvista mitään käsitystä. Ei näytä harjoittelu miksikään muuttuneen vuosikymmeniin. Minua ei harjoitteluaikana vastuulliseksi mainittu halunnut opastaa, kysymyksiin ei saanut asiallisia vastauksia. Kun sitten lopetin kysymisen ja tein itse päätökset, haukkui vastuuhenkilö liian itsenäiseksi. Ja nimenomaan tuota sanaa käytti.

Ymmärrän sinua ap hyvin. Ei sinun auta muu kuin tehdä se mihin kykenet, jos firma kärsii, ei se ole sinun syysi.

IT-tukari ei oo mitään asiantuntijahommaa vaan perus duunarityötä mikä amk opiskelijan pitäisi kyllä osata

Vierailija
77/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostuisi ottamaan työpaikalla vastuuta ilman palkkaa. Työtehtävien harjoittelu on asia erikseen. Taitaa tuo olla laitontakin, kysyisin liitosta, onko kyseessä työsuhde, vaikka se peitetään harjoittelunimikkeen alle. 

Vierailija
78/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta koko teksti tai sitten olet todella tyhmä, jos et ole oitis puljun korkeimpaan pomoon yhteydessä.

Ei lainkaan paskapuhetta, ainakin julkisella sektorilla.

Minusta ap. kertomus on uskottava. Minä kerran onnittelin ystävääni, kun näin netissä hänen nimensä ja virkanimeeksä ja ihmettelin hän saaneen viran, vaikka opinnot oli vielä kesken ja kuvittelin hänen olevan vain palkattomassa työharjoittelussa.

Ystäväni oli kuin puulla pähän lyöty, kun onnittelin ja oli itsekin jo jokun aikaa ihmetellut mistä asiakkaat tietävät soittaa suoraan hänen työpuhelimeensä. Hän hoiti itsenäisesti virkatehtäviä, vaikka oli palkattomassa työharjoittelussa.

Tosin, kun hän valmistui ja virka meni hakuun, niin häntä pyydettiin hakemaan sitä, mutta ystäväni työllistyi muualle.

Eli ao. aloitus on oikeassa elämässä täysin mahdollinen.

Vierailija
79/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti palkattomat harjoittelut ovat totaalista riistoa ja hyväksikäyttöä. Erilaiset paskapuljut tuota harrastavat.

Vierailija
80/119 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisia juoruämmiä ei kenenkään pitäisi ottaa töihin tai harjoittelen. Saavat enemmän hallaa aikaa ja noiden virheiden palkkaaminen maksaa aikaa ja rahaa. Mitä täällä pilaat yrityksen mainetta. Soita pomollesi ja kerro että et suoriudu töistä ja haluat lopettaa.