Suoritan palkatonta AMK-harjoittelua, mut jätettiin kuukaudeksi yksin
Kaikki musta vastaavat ihmiset lähti lomilleen ja mut jätettiin yksin todella vastuulliseen hommaan. Osaan tavallisimmat hommat tehdä erittäin hyvin, mutta epätavalliset hommat ahdistaa, kun mulla ei ole paikalla ketään jolta kysyä neuvoa. Välillä joudun soittamaan ohjaajalleni, joka vastaa vihaisena kun keskeytän kesälomansa.
En haluaisi olla hankala, mulle olisi erittäin varmasti työpaikka tiedossa kun harjoitteluni suoritan.
Tänäänkin mulla tuli äkillisiä menoja kouluun liittyen, en voi ilmoittaa kenellekään joten toivon ettei kukaan tarvitse mua ja kuuntelen mahdolliset haukut jos joku mulle sattuu soittamaan.
Teen seen IT-hallinnointiesimiehen hommia, mutta nyt kun oon yksin olen lähinnä IT-tukari jolle soitetaan jos tulee ongelmia...
Suoritan samalla kesäkurssia ja oon vielä raskaana. Poissaoloista sanoin jo etukäteen ohjaajalle, mutta eipä sillä ollut mitään väliä kun hän karkasi jo lomalle...
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala. Mä luulin, että on paha kun mut on jätetty silleen yksin, että mun ohjaaja on lähtenyt kesken päivän kotiin mutta tavoittettavissa on ollut toisen osaston henkilöitä joilta voi hätätapauksissa kysyä.
Siis oletko oikeasti tosissasi? Minä olen AMK harjoittelussa ollut nyt ja välillä ohjaaja on monta päivää tavoittamattomissa ja vaikka olisikin tavoitettavissa, hän ei osaa vastata kysymyksiin vaan ainoastaan ohjaa aina kysymään joltain muulta joka ei myöskään tiedä ja ohjaa kysymään seuraavalta jne.
Käytännössä opin hyvin nopeasti että pakko selvittää itse käytännössä kaikki asiat miten joku asia tehdään jne., ohjaajalta kysellään ainoastaan silloin jos pitää esim. ostaa joku kalliimpi tavara johonkin että voiko sen hankkia ja jos voi niin mistä.
Joo olen. Joudun myös olemaan pidempää päivää kun sovittiin ja hoitamaan ohjaajani työtehtäviä kun hän tekee muitä töitä (aka. lukee lehteä omalla työpisteellään :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala. Mä luulin, että on paha kun mut on jätetty silleen yksin, että mun ohjaaja on lähtenyt kesken päivän kotiin mutta tavoittettavissa on ollut toisen osaston henkilöitä joilta voi hätätapauksissa kysyä.
Siis oletko oikeasti tosissasi? Minä olen AMK harjoittelussa ollut nyt ja välillä ohjaaja on monta päivää tavoittamattomissa ja vaikka olisikin tavoitettavissa, hän ei osaa vastata kysymyksiin vaan ainoastaan ohjaa aina kysymään joltain muulta joka ei myöskään tiedä ja ohjaa kysymään seuraavalta jne.
Käytännössä opin hyvin nopeasti että pakko selvittää itse käytännössä kaikki asiat miten joku asia tehdään jne., ohjaajalta kysellään ainoastaan silloin jos pitää esim. ostaa joku kalliimpi tavara johonkin että voiko sen hankkia ja jos voi niin mistä.
Toi on kyllä sitten ala-arvoinen harjoittelupaikka. Ilmoita opettajallesi ja koulullesi tuosta, ja pistä harjoitteluraporttiisi (teilläkin varmaan on tulevana lukukautena esitykset harjoitteluista?)
Noin ei missään nimessä harjoittelupaikka ja ohjaaja saa toimia. Ettekö saaneet harjoitteluun liittyvää infopakettia?
AMK harkat on niin nähty. Olin aina aamuvarhain yksinäni aloittelemassa hommat ennen kuin isäntäväki ilmaantui paikalle. Valitin koululle etten tällä systeemillä mitään voi oppia, kun ei kukaan kerro miten minkäkin aineksen määrät lasketaan ja paljonko mitäkin pitää milloinkin laittaa. Ohjaava opettaja piti tilannetta normaalina, eikä siihen puuttunut. Harjoittelija on yhtä kuin hyödyke näinä päivinä.
Minä jättäisin epävarmat asiat tekemättä. "No can do - olen vain harjoittelija".
Jos ei ole ketään, keltä kysyä eikä muutakaan keinoa selvittää oikeaa toimintatapaa, ei harjoittelijan kannata lähteä ottamaan riskejä. Jos virheen sattuessa ei sitten itse osaa myöskään korjata virhettä, eikä edelleenkään ole ketään keltä kysyä, on parempi antaa sen hetkisen ongelman olla, kuin mahdollisesti aikaansaada vielä isompia ongelmia (kuten järjestelmien kaatuminen).
Esimiehet/ohjaajat ovat ilmeisesti sitä mieltä, että IT-asiantuntijaa ei kesällä tarvita, joten harjoittelijan ei tarvitse sellaista esittää. Tekee sen minkä osaa ja mitä on ehditty ennen lomia neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
nyt on kyllä niin paksua valetta että. Ensinnäkin työpaikalla on aina toimitusjohtaja tai hänen sijaisensa paikalla eli se "puljun korkein pomo". Toiseksi firmassa jokaisella henkilöllä on aina HR-vastuullinen esimies paikalla. Jos näin ei ole niin firma on sen verran vastuuttomasti hoidettu että tulee poistumaan yritysten joukosta tavalla tai toisella hyvin pian.
Jos joku harjoittelija tuollaisessa tilanteessa törttöilee että paikalla ei ole vastuullisia, se vastuu kyllä seuraa vaikka he olisivat lomilla ja miljoonatappiot menee firman piikkiin ja pahimmillaan näiden henkilöiden henkilökohtaiseen vastuuseen.
Ei ole. Mä en ole harjoittelija, mut meillä on pieni firma ja pomoja on yksi. Meillä on myös itse tehtyjä sovelluksia, joihin ei netissä ohjeita ole. Harjoittelijaa ei voitu ottaa, kun on tilanteita, että kukaan ei ole paikalla.
Jos sut on oikeesti jätetty yksin niin lopeta sitten saman tien ennen kuin tapahtuu mitään. Koulusta ei taideta tykätä jos olet harjoittelussa yksin. Koulu vakuuttaa oppilaan harjoittelun aikana ja harjoittelijaa ei saisi jättää yksin vastaamaan asioista ilman taustatukea. Työharjoittelusopimus ja työsopimus on kaksi eri asiaa. Olet itse tehnyt amk harjoittelussa vastuullisia hommia, mutta aina oli joku jolta kysyä ja pitikin kysyä. Homman nimihän oli se, että harjoittelen joten en voi olla 100% vastuussa. Toisessa harjoittelussa mulle tehtiin ihan työsopimus, silloin oli homma tietenkin eri. Sain myös palkan. Soittaisin sinun jo heti huomenna vastuu opettajalle ja kysyisin, että mitäs tehtäisiin.
fjdksalöjgk kirjoitti:
Jos sut on oikeesti jätetty yksin niin lopeta sitten saman tien ennen kuin tapahtuu mitään. Koulusta ei taideta tykätä jos olet harjoittelussa yksin. Koulu vakuuttaa oppilaan harjoittelun aikana ja harjoittelijaa ei saisi jättää yksin vastaamaan asioista ilman taustatukea. Työharjoittelusopimus ja työsopimus on kaksi eri asiaa. Olet itse tehnyt amk harjoittelussa vastuullisia hommia, mutta aina oli joku jolta kysyä ja pitikin kysyä. Homman nimihän oli se, että harjoittelen joten en voi olla 100% vastuussa. Toisessa harjoittelussa mulle tehtiin ihan työsopimus, silloin oli homma tietenkin eri. Sain myös palkan. Soittaisin sinun jo heti huomenna vastuu opettajalle ja kysyisin, että mitäs tehtäisiin.
Mitä ihmettä? Siis AMKssa lähtökohtaisesti oletus on se, ettei opiskelija osaa tai voi osata yhtään mitään ilman että joku on jatkuvasti katsomassa ja valvomassa, jos jää yksin niin pitää lopettaa heti ennen kuin tapahtuu mitään?
Miten ihmeessä tällaiset AMKn hedelmät pärjää työelämässä, kun siellä pitäisi ihan oikeasti kyetä itsenäiseen työhön ja vastaamaan päätöksiensä seuraamuksista eikä vaan piiloutua ohjaajan selän taakse ja lopettaa hommat heti jos joutuu vastuuseen mistään?
Ei noin saa edes tehdä. Harjoittelija ei ikinä korvaa työntekijää. Mun koulu (yliopisto) jopa harjoittelusopimuspaperissa ilmaisi, että jos harjoittelija jätetään yksin se ei silloin ole harjoittelua vaan siitä pitää maksaa palkka.
Jatkan vielä, että se kielto olla jättämättä vastuuseen johtuu ihan jo vakuutuksista. Jos valvomatta toheloi esim. itsensä sairaalaan. Eli jos jätetään yksin silloin pitää olla vakuus siitä, että koulu ei joudu kuseen vaan se on silloin mun ja firman välistä ja olen firman työterveyden piirissä, koska olen siellä silloin työntekijänä. Ja näistä saa tietysti kieltäytyä, jos ei koe olevansa valmis ja korvata myöhemmin.
-112
Vierailija kirjoitti:
fjdksalöjgk kirjoitti:
Mitä ihmettä? Siis AMKssa lähtökohtaisesti oletus on se, ettei opiskelija osaa tai voi osata yhtään mitään ilman että joku on jatkuvasti katsomassa ja valvomassa, jos jää yksin niin pitää lopettaa heti ennen kuin tapahtuu mitään?
Miten ihmeessä tällaiset AMKn hedelmät pärjää työelämässä, kun siellä pitäisi ihan oikeasti kyetä itsenäiseen työhön ja vastaamaan päätöksiensä seuraamuksista eikä vaan piiloutua ohjaajan selän taakse ja lopettaa hommat heti jos joutuu vastuuseen mistään?
ÖÖÖÖÖ. Kun puhutaan asiantuntija hommista, niiden opetteluun menee ainakin vuosi. Se, että mokaat voi maksaa yritykselle esim. 10 000e, terveydenhuoltoalalla jopa hengen. Kun olet harjoittelussa, niin harjoittelet työtä, ET OLE TYÖSUHTEESSA, ET SAA EUROAKAAN. Mulla ainakin oli koulun kautta vakuutukset ym. harjoittelun ajalle, koska harjoittelut olivat opintojen vuoksi pakolliset. Eikä se sitä tarkoita, että joku on koko ajan niskassa katsomassa mitä teet ja et vastaa mistään. Vaan sitä ettei sua voida pistää vastaamaan sellaisista asioita täysin yksin joista muille maksetaan ja virheestä voi olla seuraukset. Aivan sama pätee ammattikoulun kautta harjoitteluissa oleville. Pitäiskö terveydenhoitoalalla olevan hajoittelijan pistää vastaamaan koko osastosta ja lääkejaoista? Asia on perjaatteessa sama, mutta hengen osalta voit virheen ansiosta pistää firman rahoja tuhka tulee tuhansia euroja. Ja niin, jos opiskelet ammattikorkeakoulussa niin et varmaankaan opiskele siellä sitä varten, että menet kaupan kassalle ja kysyt alaikäisltä papereita? vai mitäs mahdoit kuvitella....
Vierailija kirjoitti:
fjdksalöjgk kirjoitti:
Juu heti kun on tutkintotodistus kourassa ja työsopimus allekirjoitettu vastaamme kaikesta. Mutta jos menen johonkin harjoittelemaan sitä työtä, niin mähän harjoittelen. Miksi on työharjoitteluja jos niiden aikana pitäisi olla jo samalla viivalla kuin muut vuosia työkokemusta omaavat muut työntekijät? Ottaisitko itse täyden vastuun ja tekisit kuten kaikki muut jos palkka on Kelan maksama opintotuki opintolainoineen ? Kerroppa piruuttasi vielä oma koulutustasosi?
Vierailija kirjoitti:
Miten luullet lapsesta selviän kun et yhdestä työstäkään selviä?
Tuolla perusteella aika harva mies selviää työstään.
Ap, miksi ihmeessä haluaisit tehdä töitä yrityksessä, jonka tapa kohdella työntekijöitä on tämä? Tajuatko että mitään hyvää ei ole tiedossa?
Itsellä oli myös surkea työharjoittelu amk:ssa. En tajunnut, että ohjaajallani (myös yrityksen pomo) oli niin kiire, ettei harjoittelijaa olisi pitänyt palkata. Olin käytännössä google-hakukone, vaikka pyysin muita tehtäviä ja tein ammattialani ohjelmistoilla sellaisia ongelmanratkaisuja joihin ohjaajani ei pystynyt. Ohjaaja unohti tapaamisia ja saapui niistä lähes jokaiseen myöhässä.
Koin harjoittelun hyvin turhauttavana mutten jaksanut myöskään valittaa, kodka opiskelin viimeisiä kuukausia. Sen sijaan kirjoitin totuudenmukaisen harjoitteluraportin. Ja meidän koulussa näitä luetaan joten eiköhän se siitä
Minulla sama homma!
Työ on kuitenkin ylsinkertaista toimistohommaa niin varmaan siksi. Pomoni tulee paikalle soittamalla jos tulee ongelma. Koululle en ole kertonut vielä, koska tutoropettajani on lomalla.
Mulla myös kävi joskus harjottelussa niin, että toinen minua aiemmin aloittanut harjoittelija pistettiin perehdyttämään. Jos häneltä jotain kysyin, vastaus oli " en tiedä". Jos kysin joltain muulta niin vastaus kerrottiin kahdella sanalla. Keskeytin harjoittelun jossain kohtaa, kun alkoi sen verran ahdistamaan, kun piti tehdä, mutta ongelma oli se etten osannut. Olin tosin tämän harjoittelun aikana vielä sen verran nuori, että en osannut vaatia. Tunsin itseni tyhmäksi sekä osaamattomaksi., ja pelkäsin kokoajan tekeväni jonku kamalan virheen osaamattomuuteni takia. Sain onneksi koulun kanssa asian sovittua niin, että sain suoritettua harjoittelut toisessa paikassa, missä sain kunnon perehdytyksen. Oli aivan eri meninki, ja harjoittelu oli jopa kivaa. Myöhemmin ajateltuna hajoittelupaikassa oli aivan liian kiireistä sille, että sinne ylipäätään voidaan ottaa joku osaamaton harjoittelemaan. Tarkoitan osaamattamalla sitä, ettei ole koskaan tutustunut saatikka käyttänyt tilaus/asiakashallinta/varastointi yms. ohjelmistoja.
Eli suomeksi firmaan on otettu palkaton harjoittelija hoitamaan kesäloman aikana töitä, joista pitäisi maksaa palkkaa kesätyöntekijälle. Lisäksi koulu vastaa vakuutuksista, joten niissäkin säästetään.
Todella väärin.
uteliasss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fjdksalöjgk kirjoitti:
Juu heti kun on tutkintotodistus kourassa ja työsopimus allekirjoitettu vastaamme kaikesta. Mutta jos menen johonkin harjoittelemaan sitä työtä, niin mähän harjoittelen. Miksi on työharjoitteluja jos niiden aikana pitäisi olla jo samalla viivalla kuin muut vuosia työkokemusta omaavat muut työntekijät? Ottaisitko itse täyden vastuun ja tekisit kuten kaikki muut jos palkka on Kelan maksama opintotuki opintolainoineen ? Kerroppa piruuttasi vielä oma koulutustasosi?
Mahdollisuudet sen työsopimuksen allekirjoittamiseen paranee huomattavasti, jos näyttää siltä että kykenee tekemäänkin jotain ja ottamaan vastuuta asioista jo harjoittelussa. Kuka palkkaa henkilöä, joka lopettaa työt heti kun pomo poistuu näkyviltä ja perustelee sitä sillä, ettei uskalla tehdä mitään ettei vaan sattuisi mitään.