Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas 1.5 tuntia keittiössä töiden jälkeen laittamassa ravitsevaa ja edullista ruokaa

Vierailija
02.07.2018 |

Kauanko teillä menee keittiössä ilman eineksiä ja kun laitetaan edullista perusruokaa. Huoh! Ei kyllä jaksaisi tätä. 1.5 tuntia väkersin. Huomenna uudestaan, koska jämät syö teinit lounaalla. Kiitos älkää vastata, jos mies laittaa ruuan.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.

Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.

Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.

Kannattaa käyttää tuoreita raaka-aineita eikä pakastettuja.

No kannattaisi. Meille tulee kerralla noin 200-300 kiloa jauhelihaa joten pikkupakko pakastaa. Ne on ohuina levyinä ja paras tapa sulattaa on ne kuumassa vedessä. Sillä välin kun lihat suli, ehdin leikata sipulin, valkosipulin ja osan salaatin aineista. Kun tekee ruokaa ilman eineksiä, siinä menee aikaa. Lapsi sentään kävi salaatit kasvimaalta keräämässä ja tomaatit kasvihuoneesta.

Vierailija
22/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.

Muut vetää kaksia päikkäreitä 8 tunnin yöunien päälle....

Perunoiden pesussa 10min???

.

En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on omaa tyhmyyttä jos ottaa raaka-aineen sulamaan vasta kun ruokaa alkaa valmistamaan.

Kokkina vinkkini on esivalmistelu ja ruokalistan suunnittelu.

Ostakaa myös edes yksi kunnon veitsi ei siinä kauaa mene kasvisten pilkkomisessa kun on kunnon välineet.

Vierailija
24/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.

Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.

Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.

TOLLO! Jauhis otetaan jääkaappiin  sulamaan edellisenä päivänä. Sen voi ottaa lämpenemään paistoa varten ja  sillä aikaa kerätään tarvikkeet valkokastiketta varten kuten myös salaattitarpeet. Jauhelihan ruskistuessa toisella levyllä  voi  tehdä sen valkokastikkeen koska jauhista ei tarvitse hämmentää joka sekunti. Samoin jauhiserien paistuessa voi  alkaa valmistella sitä salaattia ja raastaa juuston. Kun lasagne on kasattu ja uunissa, tehdään salaatti loppuun, laitetaan se hetkeksi jääkaappiin ja siivotaan keittiö, katetaan pöytä.

Sula on vähän vielä  treenaamista. Mä  en saa mitenkään kahta tuntia menemään tuohon. Opettele ennakoimaan ja miettimään työjärjestys loogisesti  niin että kaiken odotteluajan voi  käyttää hyödyksi.

Vierailija
25/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisi. Meille tulee kerralla noin 200-300 kiloa jauhelihaa joten pikkupakko pakastaa. Ne on ohuina levyinä ja paras tapa sulattaa on ne kuumassa vedessä. Sillä välin kun lihat suli, ehdin leikata sipulin, valkosipulin ja osan salaatin aineista. Kun tekee ruokaa ilman eineksiä, siinä menee aikaa. Lapsi sentään kävi salaatit kasvimaalta keräämässä ja tomaatit kasvihuoneesta.

Miksi sä et ota aamulla jauhelihaa jääkaappiin sulamaan?

Vierailija
26/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, menihän tuon ruuan valmistumiseen useampi tunti, mutta aktiivisesti tein sitä alle 30min. Eli aamupäivästä otin kokonaisen kanan jääkaapista, maustoin sen ja laitoin haudutuspataan. Meni ehkä 10 min.

Iltapäivällä laitoin riisit kiehumaan ja pistin kakarat tekemään salaatin. Siinä se. Kastike tuli kanan paistumisen aikana syntyneestä liemestä. Riitti kaikille.

Vierailija
27/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi! Tämä taisikin olla sellainen toisenlainen humblebrag-aloitus.

"Kun ruokaa tekee ilman eineksiä, siinä menee aikaa."

Vierailija
28/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no jos nyt haluaa tehdä "oikeaoppista" tagliatelle alla ragù niin saahan siihen aikaa menemään. Eli ei muuta kuin ragù tulelle perjantai-iltana kotiin tullessa, niin sitten ruoka on jo ihan heti maanantai iltana syötävissä ja voi marttyyrina sanoa että ruuanlaitto vie koko viikonlopun. Ja muutenkin haudutus/uunissaoloajat eivät ole aktiivista ruuanlaittoaikaa, paitsi ehkä av-palstan idiooteilla.

Vierailija
29/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitat 2kg jauhelihaa lasagneen? Eihän se mahdu uuniinkaan

Ei siinä aikaa mene. Kai jokainen ymmärtää ettei lasagne ole pikaruoka. Aikaa kulu7 mm kun se juustokastike kiehuu. Tai tomaattikastike kypsyy. Mutta ei se mikään kova homma ole

Ihan kaikki jauhelihat voi sulattaa jääkaapissa....

Vierailija
30/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amatööri. Vai montako tonnia sipuleita leikkasit.  Puolessa tunnissa pilkkoo varuskunnalle ruoka-aineet.

Vierailija
31/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastakastike punaviinillä otti kolme tuntia valmistuakseen - itse pasta kypsyi viidessä minuutissa...

Vierailija
32/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.

.

En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.

Suoraan pellosta menee muutama

ninuutti pestä

Ei ole iso homma

Vierailija
33/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkoitus olikin kehuskella kuinka hyvä äiti on kun huhkii keittiössä tuntitolkulla ja tekee ruuat alusta alkaen itse. Jopa kasvattaa vihanneksetkin. Hei, ei ne lapset pilalle mene vaikka joskus käyttää puolivalmisteita. Eikä ne mee pilalle siitäkään, että teineinä joutuvat tekemään ruokaa. Mutta tietysti hyvä äiti ei lapsiaan orjatyöhön pakota vaan tarjoilee gourmeeaterian nenän alle viisi kertaa päivässä. Muutoin mussukka saa traumoja.

Muistakaa nyt ehdottomasti pyyhkiä niiden lastenne takapuoletkin.

Vierailija
34/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Perunat altaaseen, vettä tulemaan ja käsin pyörittää niitä perunoita voimakkaasti altaassa. Puhdasta isosta kasasta perunoita noin 3 minuutissa.

Vierailija
35/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TOLLO! Jauhis otetaan jääkaappiin  sulamaan edellisenä päivänä. Sen voi ottaa lämpenemään paistoa varten ja  sillä aikaa kerätään tarvikkeet valkokastiketta varten kuten myös salaattitarpeet. Jauhelihan ruskistuessa toisella levyllä  voi  tehdä sen valkokastikkeen koska jauhista ei tarvitse hämmentää joka sekunti. Samoin jauhiserien paistuessa voi  alkaa valmistella sitä salaattia ja raastaa juuston. Kun lasagne on kasattu ja uunissa, tehdään salaatti loppuun, laitetaan se hetkeksi jääkaappiin ja siivotaan keittiö, katetaan pöytä.

Sula on vähän vielä  treenaamista. Mä  en saa mitenkään kahta tuntia menemään tuohon. Opettele ennakoimaan ja miettimään työjärjestys loogisesti  niin että kaiken odotteluajan voi  käyttää hyödyksi.

Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa. Ei mun tälläisiä kellekkään tarvitsisi selittää mutta olen maatalon emäntä joka tekee töitä aamusta iltaan ja meillä on hyvin vaihteleva porukka täällä. En tiedä edes aamulla vielä onko meitä 2 vai 20 syöjää. En todellakaan ota ruokaa pilaantumaan turhaan jos en tarvitsekaan isoja määriä. Ruokin monta kertaa päivässä perheen ja ylimääräisiä suita töiden lomassa, voin sanoa että olen kyllä tehokas, suurkeittiötyöntekijä olen ollut aiemmin. Mitä nyt vaivaiset 20 vuotta olen täällä itse ruokani lihasta ja kasviksista asti kasvattanut itse. Mutta hyvän ruoan valmistamiseen ja keittiön siivoamiseen nyt vaan menee aikaa vaikka kuinka tehokkaasti tekee. Esim salaattia tein eilen melkein 10 litran astian, myös kastikkeen siihen. Voin sanoa että siinä ajassa mitä ruskistelin lihoja, pilkoin kyllä kasviksia ihan kiitettävän määrän.

Joskus olisi kiva nähdä miten sellainen mamma jolle suuri määrä ruokaa on kippo salaattia, kilo perunoita ja 400 g pärjäisi näillä määrillä. Voin kertoa että aika kasvaa sitä mukaa kuin määrätkin, ei se mene siinä sivussa..

Vierailija
36/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenfileitä oli 12kpl ja niin suuria että paistoin kaksi kerrallaan. Eli meni ehkä se vartti pannulta lautasille. Perunat oli omasta maasta. Mullan pois pesussa menee aikaa ja keittoajan arvioin ja silläaikaa pilkoin vihanneksia uuniin ja salaattiin. Kolmelta aloitin ruoan laiton (5 hlölle) ja viideltä poistuin keittiöstä. Aika sisälsi ruoanlaiton, syömisen, siivoamisen ja yhden vessakäynnin. Otanko aikaa terveyssiteen vaihdosta? Jos joku alittais?

Vierailija
37/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka kielsit: mies ja teinit tekevät myös ruokaa. Mä ostan jonkun verran töistä, olen lounaskokki.

Tämän kesän puolen tunnin ruokia: kanasalaatti, spaghetti ja bolognesekastike, siskonmakkarakeitto, munakas...

2+2

Vierailija
38/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei kyllä oikeasti voi olla totta. Annan joskus lapsille eineksiä, mutta yleensä teen tuoreista raaka-aineista ruoan ja en yksinkertaisesti pystyisi käyttämään sen tekemiseen kovin paljon yli 30min, mulla on pienet lapset joiden kanssa haluan myös leikkiä ja olla iltaisin, ja tehdä omiakin juttujani. Ja aivan hyvin pystyn tekemään monipuolisesti terveellisiä ja hyviä ruokia tuohon puoleen tuntiin.

Toki on ruokia joihin menee se 2h mutta en tee niitä tässä elämänvaiheessa koska en pidä sitä järkevänä.

Vierailija
39/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amatööri. Vai montako tonnia sipuleita leikkasit.  Puolessa tunnissa pilkkoo varuskunnalle ruoka-aineet.

Totta. Itse kuorin ja pilkon sipulit ja raastan porkkanat samala kun paistan jauhelihan

Vierailija
40/80 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oijoi! Tämä taisikin olla sellainen toisenlainen humblebrag-aloitus.

"Kun ruokaa tekee ilman eineksiä, siinä menee aikaa."

Ja sitten vielä  tuli kertomaan ettei  osaa toimia tehokkaasti köökissä. Jokseenkin noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä