Taas 1.5 tuntia keittiössä töiden jälkeen laittamassa ravitsevaa ja edullista ruokaa
Kauanko teillä menee keittiössä ilman eineksiä ja kun laitetaan edullista perusruokaa. Huoh! Ei kyllä jaksaisi tätä. 1.5 tuntia väkersin. Huomenna uudestaan, koska jämät syö teinit lounaalla. Kiitos älkää vastata, jos mies laittaa ruuan.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.
Muut vetää kaksia päikkäreitä 8 tunnin yöunien päälle....Perunoiden pesussa 10min???
.
En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.
Perunat altaaseen, vettä tulemaan ja käsin pyörittää niitä perunoita voimakkaasti altaassa. Puhdasta isosta kasasta perunoita noin 3 minuutissa.
Tulee jos tulee. Itse yritin tuota isossa kattilassa ja kokeilunpa suihkuttaa sillä suihkun "hieronta" asetuksella paineella (niin kuin mummolassa perunat pestiin puutarhaletkulla sankossa) mutta niin vaan oli multa tiukassa että päädyin näyttämään niitä käsin yksitellen.
Seuraavalla kerralla ostin valmiiksi pestyä.
eli testasitko, pari kiloa perunoita altaaseen ja sinne se vesi virtaamaan mukaan. Sitten koko satsi pyörimään altaassa. Ne perunat hankaavat itsensä puhtaaksi toisia perunoita vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.
Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.
Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.
TOLLO! Jauhis otetaan jääkaappiin sulamaan edellisenä päivänä. Sen voi ottaa lämpenemään paistoa varten ja sillä aikaa kerätään tarvikkeet valkokastiketta varten kuten myös salaattitarpeet. Jauhelihan ruskistuessa toisella levyllä voi tehdä sen valkokastikkeen koska jauhista ei tarvitse hämmentää joka sekunti. Samoin jauhiserien paistuessa voi alkaa valmistella sitä salaattia ja raastaa juuston. Kun lasagne on kasattu ja uunissa, tehdään salaatti loppuun, laitetaan se hetkeksi jääkaappiin ja siivotaan keittiö, katetaan pöytä.
Sula on vähän vielä treenaamista. Mä en saa mitenkään kahta tuntia menemään tuohon. Opettele ennakoimaan ja miettimään työjärjestys loogisesti niin että kaiken odotteluajan voi käyttää hyödyksi.
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa.
----Jaa se kahen kilon jauhalihaköntti vaikka neljään osaan, taputtele jokainen pala litteäksi ja pakasta tiiviissä pakastepussissa. Sulaa nopeasti.
En, laitan kilon vakuumipakkauksiin, on noin reilun sentin paksuinen ja sulaa nopsaan.
Joku mietti mitä tein sillä välin kun lihat oli sulamassa. No tyhjensin tiskikoneen, pesin käsin tiskattavat astiat, pyyhin pöytiä, olin puhelimessa, otin tarvikkeita esiin, laitoin astioita kaappiin, annoin koiralle ruokaa... mitä sitä nyt keittiössä touhutaan että se pysyy siistinä. Työmiehet oli käyneet iltapäiväkahvilla aiemmin ja jättäneet sotkua jälkeensä.
Menee kyllä pilkun viilaamiseksi, tarkoitus oli vain todeta aapeelle että meitä on muitakin jotka ei selviä perheen ruokahuollosta alle puolessa tunnissa per päivä. No ehkä huomenna, teen kaupan perunoista ja makkaroista keittoa, siinä ei mene tuntiakaan mutta paistan siinä samalla ruoalle sämpylät... enkä ihan puolen litran taikinasta ajatellut :D
Kommentoin sille, joka sanoi, että ei 2 kiloa jauhelihaa sula puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.
Muut vetää kaksia päikkäreitä 8 tunnin yöunien päälle....Perunoiden pesussa 10min???
.
En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.
Perunat altaaseen, vettä tulemaan ja käsin pyörittää niitä perunoita voimakkaasti altaassa. Puhdasta isosta kasasta perunoita noin 3 minuutissa.
Tulee jos tulee. Itse yritin tuota isossa kattilassa ja kokeilunpa suihkuttaa sillä suihkun "hieronta" asetuksella paineella (niin kuin mummolassa perunat pestiin puutarhaletkulla sankossa) mutta niin vaan oli multa tiukassa että päädyin näyttämään niitä käsin yksitellen.
eli testasitko, pari kiloa perunoita altaaseen ja sinne se vesi virtaamaan mukaan. Sitten koko satsi pyörimään altaassa. Ne perunat hankaavat itsensä puhtaaksi toisia perunoita vasten.
Olen pessyt aika paljon perunoita elämäni aikana. Toiset lähtee puhtaaksi tuolla metodilla, toiset ei ja niitä saa sitten nyhrätä käsin. Riittävän paljon en vielä selvästikään ole pessyt kun en osaa etukäteen noita pottuja toisistaan erottaa, mutta tämä vain kommenttina siihen ettei perunanpesuun tarvitsisi käyttää 10 min. Joskus täytyy.
Vaikka tälle nyt varmaan alapeukutetaaan mutta ostin eilen hyvää jauhelihaa puoli kiloa ja kuullotin sen valmiiksi leikattujen pakaste sipulien kanssa. Tein siitä lasagnea siitä knorrin valmiista pussista, kaikille maistui. Lasagne oli uunissa sen 40 min ja sillä aikaa tein viher-melonisalaatin ja paiston patongit. Arkena on joskus kiire ja en tunne olevani sen huonompi äippä kuin muutkaan.
Tänään tein ruokaa johon meni 8min + n.20min uunissa. Ensin uuni päälle ja paistinpannu levylle lämpenemään. Pilkoin 3 broilerfilettä kuutioiksi ja laitoin pannulle paistumaan. Samaan aikaan kun kanat paistuivat kuorin bataatin ja porkkanoita ja pilkoin ne ja valmiiksi pestyjä uusia perunoita (joita en kuorinut) Laitoin kasvikset pellille päälle öljy+ suola+pippuri ja jotain yrttisekoitusta sitten lisäsin kanapalat päälle ja pilkoin vielä halloumia lisäksi. Tässä ajassa uuni oli ehtinyt lämmetä eli laitoin pellin uuniin. Lautaselle lisäksi tomaattia ja kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa. Ei mun tälläisiä kellekkään tarvitsisi selittää mutta olen maatalon emäntä joka tekee töitä aamusta iltaan ja meillä on hyvin vaihteleva porukka täällä. En tiedä edes aamulla vielä onko meitä 2 vai 20 syöjää. En todellakaan ota ruokaa pilaantumaan turhaan jos en tarvitsekaan isoja määriä. Ruokin monta kertaa päivässä perheen ja ylimääräisiä suita töiden lomassa, voin sanoa että olen kyllä tehokas, suurkeittiötyöntekijä olen ollut aiemmin. Mitä nyt vaivaiset 20 vuotta olen täällä itse ruokani lihasta ja kasviksista asti kasvattanut itse. Mutta hyvän ruoan valmistamiseen ja keittiön siivoamiseen nyt vaan menee aikaa vaikka kuinka tehokkaasti tekee. Esim salaattia tein eilen melkein 10 litran astian, myös kastikkeen siihen. Voin sanoa että siinä ajassa mitä ruskistelin lihoja, pilkoin kyllä kasviksia ihan kiitettävän määrän.
Joskus olisi kiva nähdä miten sellainen mamma jolle suuri määrä ruokaa on kippo salaattia, kilo perunoita ja 400 g pärjäisi näillä määrillä. Voin kertoa että aika kasvaa sitä mukaa kuin määrätkin, ei se mene siinä sivussa..
Aijai kun sädekehä kiiltää 😇
Kannattaako sitä jauhelihaa pakastaa 2kg köntteinä, jos et koskaan tiedä etukäteen, teetkö siitä ruokaa kahdelle vai kahdellekymmenelle?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tälle nyt varmaan alapeukutetaaan mutta ostin eilen hyvää jauhelihaa puoli kiloa ja kuullotin sen valmiiksi leikattujen pakaste sipulien kanssa. Tein siitä lasagnea siitä knorrin valmiista pussista, kaikille maistui. Lasagne oli uunissa sen 40 min ja sillä aikaa tein viher-melonisalaatin ja paiston patongit. Arkena on joskus kiire ja en tunne olevani sen huonompi äippä kuin muutkaan.
aika ällöttävää jos kuullotat jauhelihan sellaiseksi harmaaksi massaksi. Jos taas ruskistat sen jauhelihan niin se ei ole kuullottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Onnistuu myös ilman juoksevaa vettä, kun laittaa perunat ja vettä sankoon ja vaikka puisella kapustalla pyörittelee. Ei todellakaan mene montaa minuuttia isommassakaan määrässä perunoita.
Älkää tehkö sellaisia ruokia, joiden valmistukseen menee tuntikausia.
Itse valmistin viimeksi pastaa linssi-tomaattikastikkeessa. Linssejä liotan 10 min ennen käyttöä, sillä välin makaronit kiehumaan ja silputaan sipulit pannulle kuullottumaan. Makaroni valmistuu 10 minuutissa. Sipuleiden kaveriksi pannulle tomaattimurskaa ja loraus ruokakermaa ja linssit. Lopuksi mausteet ja valmista. Koko hommaan menee ehkä 20 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Olen pessyt aika paljon perunoita elämäni aikana. Toiset lähtee puhtaaksi tuolla metodilla, toiset ei ja niitä saa sitten nyhrätä käsin. Riittävän paljon en vielä selvästikään ole pessyt kun en osaa etukäteen noita pottuja toisistaan erottaa, mutta tämä vain kommenttina siihen ettei perunanpesuun tarvitsisi käyttää 10 min. Joskus täytyy.
Olen 50 ja minulle perunanpesu on pikkuhomma. Vaikka olen ihan täysi amatööri
Vierailija kirjoitti:
Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.
Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.
Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.
Hiustenkuivaajallako sulatit? Kun piti ihan aikaa käyttää. Fiksu nostaisi edellisiltana jääkaappiin sulamaan.
Yleensä keitän kasvikset tai teen salaatit ja lisukkeeksi paista kalaa, kanaa, pihviä, ankkaa jne..
Linssit valmistuu nopeasti, tänään tein kastikkeen kikherneille ja siihen meni varmaan 15 min.
Wokkipannussa paistuu nopeasti kaali ja jauheliha. Tai sitten teen jotain uuniruokaa, jonka esivalmisteluihin ei mene kauaa, mutta sitten se kypsyy ihan itsekseen uunissa.
Työlain ruoka mulle on bolognesekastike, johon menee 1,5 tuntia. Sitä kastiketta pitää kuitenkin vahtia koko ajan vaikka ihan rauhassa liedellä kuitenkin porisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitus olikin kehuskella kuinka hyvä äiti on kun huhkii keittiössä tuntitolkulla ja tekee ruuat alusta alkaen itse. Jopa kasvattaa vihanneksetkin. Hei, ei ne lapset pilalle mene vaikka joskus käyttää puolivalmisteita. Eikä ne mee pilalle siitäkään, että teineinä joutuvat tekemään ruokaa. Mutta tietysti hyvä äiti ei lapsiaan orjatyöhön pakota vaan tarjoilee gourmeeaterian nenän alle viisi kertaa päivässä. Muutoin mussukka saa traumoja.
Muistakaa nyt ehdottomasti pyyhkiä niiden lastenne takapuoletkin.
Kolahti vissiin?
Kyllä mä söin näin jo aikaa ennen lapsia, hyvä ja terveellinen ruoka on aikas tärkeää, eikö?
Ja ruokin siinä sivussa monta aikuista suutakin, eipä ole valituksia tullut.
Eli terveellinen ruoka = mahdollisimman pitkä valmistusaika. Kaikki alle tunnin tehtävä ruoka on epäterveellistä. Ok.
Ja ei kolahtanut, lähinnä huvittaa. Kun pitää sitä omaa häntäänsä nostaa sillä, että kokkaa mahdollismman kauan. Ja passaa miehelle ja teineille kaiken suoraan nenän alle.
Aijai, meilläpä vasta käytetäänkin aikaa ruoanlaittoon, kun talvisin hyödynnetään lämmityksen jälkeen leivinuunin jälkilämmöt. Semmonen 4h menee lihapadassa, pistäkääs mammat paremmaksi!
Oikeasti ei mikään ole nopeampaa ruuanvalmistusta. Lihat, vesi, mausteet, kuutioidut juurekset ja sipulit pataan, aikaa menee n. 15min. Perunoiden keitto, 5min. Odotusaikaa en ikinä laske ruoanvalmistukseen käytetyksi ajaksi, lihapadan hautuessa kun mennään vaikka pulkkamäkeen. Aa joo tässäkin lopputiskit, 5min. Hitsi kun oli työläs ruoka, meni 4h. Saanko jonkun mitalin?
Ihan tosi hei, se kypsymisaika missään ruoassa ei ole ruoanlaittoa vaikka kuinka pitäis hämmentää. Sinä aikana tehdään miljoona muutakin asiaa eikä aktiivisesti huhkita keittiössä. Mulle työläs ruoka on merimiespihvi: sipulien kuorinta ja kuullotus, perunoiden pesu/kuorinta/viipalointi, lihan paloittelu ja esipaisto ja sit vielä uuniin 2,5h. Siinä menee jo esivalmisteluihin eli aktiiviseen keittiössä heilumiseen helposti 1,5h.
Mulla meni alle 5 minuuttia kun avasin muropaketin ja maitotölkin ja kaadoin kulhoon. :D Samaan aikaan sain myös mahdutettua kirsikkacola- ja jallupullojen avaamisen (vähän iltahömpsyä).
Vierailija kirjoitti:
Älkää tehkö sellaisia ruokia, joiden valmistukseen menee tuntikausia.
Itse valmistin viimeksi pastaa linssi-tomaattikastikkeessa. Linssejä liotan 10 min ennen käyttöä, sillä välin makaronit kiehumaan ja silputaan sipulit pannulle kuullottumaan. Makaroni valmistuu 10 minuutissa. Sipuleiden kaveriksi pannulle tomaattimurskaa ja loraus ruokakermaa ja linssit. Lopuksi mausteet ja valmista. Koko hommaan menee ehkä 20 min.
No kun sen terveellisen ruuan tekemiseen menee tuntitolkulla, justhan sen joku aiemmin selitti. Mitä kauemmin huhkit keittiössä sitä parempi äiti ja emäntä olet. Teidän perheestä pitäis tehdä lasu. Tuollainen 20min. ruoka ei voi olla kuin moskaa. Alapa petrata tätä hommaa, huomenna oot keittiössä ainakin 2 tuntia.
Helposti menee reilu tunti - niin kuin vaikka tänäänkin, kun laitoin pinaattista tonnikalalasagnea ja katkarapusalaattia. Siis salaattia aloin väsätä, kun lasagne meni uuniin. Pilkkomiset, soossien sekoittelut, kerrosten levitykset, juuston raastaminen, katkarapujen ja herneiden sulatukset... Mutta nam!! Syöjinä kaksi aikuista, teini ja alle kouluikäinen, ja kaik män :)
Kyllä se vaan niin on että moni ruoka tarvitsee pitkä kypsennysajan tai uunissa olon ennenkuin on valmista. Siis monet, ei kaikki mutta jos joskus haluaa syödä niitä uunissa tunnin muhivia ei sitä ruokaa vaan niin nopeasti saa pöytään. Me teemme paljon ruokia joissa menee aikaa mutta ei niinkään sen ruuan laittoon vaan siihen kypsennykseen ennenkuin on valmista. Eli vaikka viideltä aloitat valmista kuudelta. Ehtiihän siinä välissä vaikka pyykit hoitaa tai keittiön siivota mutta ennen klo kuutta ehtii kuulua jo onks ruoka valmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vaikka kielsit: mies ja teinit tekevät myös ruokaa. Mä ostan jonkun verran töistä, olen lounaskokki.
Tämän kesän puolen tunnin ruokia: kanasalaatti, spaghetti ja bolognesekastike, siskonmakkarakeitto, munakas...
2+2
Kuka juntti syö spaghettia ja bolognesekastiketta? bolognesekastikkeen kanssa ei syödä spaghettia.
Söin juuri eilen, hyvin onnistui
Ei tuo ole siihen ruuanlaittoon liittyvää mitenkään
Tämäkin on outoa että sinä kerrot TYÖSTÄSI