Taas 1.5 tuntia keittiössä töiden jälkeen laittamassa ravitsevaa ja edullista ruokaa
Kauanko teillä menee keittiössä ilman eineksiä ja kun laitetaan edullista perusruokaa. Huoh! Ei kyllä jaksaisi tätä. 1.5 tuntia väkersin. Huomenna uudestaan, koska jämät syö teinit lounaalla. Kiitos älkää vastata, jos mies laittaa ruuan.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitus olikin kehuskella kuinka hyvä äiti on kun huhkii keittiössä tuntitolkulla ja tekee ruuat alusta alkaen itse. Jopa kasvattaa vihanneksetkin. Hei, ei ne lapset pilalle mene vaikka joskus käyttää puolivalmisteita. Eikä ne mee pilalle siitäkään, että teineinä joutuvat tekemään ruokaa. Mutta tietysti hyvä äiti ei lapsiaan orjatyöhön pakota vaan tarjoilee gourmeeaterian nenän alle viisi kertaa päivässä. Muutoin mussukka saa traumoja.
Muistakaa nyt ehdottomasti pyyhkiä niiden lastenne takapuoletkin.
Kolahti vissiin?
Kyllä mä söin näin jo aikaa ennen lapsia, hyvä ja terveellinen ruoka on aikas tärkeää, eikö?
Ja ruokin siinä sivussa monta aikuista suutakin, eipä ole valituksia tullut.
Meni noin 30min. Tein vuohenjuusto salaattin paahdetuilla parsnipseillä (En muista mikä suomeksi on...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.
Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.
Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.
TOLLO! Jauhis otetaan jääkaappiin sulamaan edellisenä päivänä. Sen voi ottaa lämpenemään paistoa varten ja sillä aikaa kerätään tarvikkeet valkokastiketta varten kuten myös salaattitarpeet. Jauhelihan ruskistuessa toisella levyllä voi tehdä sen valkokastikkeen koska jauhista ei tarvitse hämmentää joka sekunti. Samoin jauhiserien paistuessa voi alkaa valmistella sitä salaattia ja raastaa juuston. Kun lasagne on kasattu ja uunissa, tehdään salaatti loppuun, laitetaan se hetkeksi jääkaappiin ja siivotaan keittiö, katetaan pöytä.
Sula on vähän vielä treenaamista. Mä en saa mitenkään kahta tuntia menemään tuohon. Opettele ennakoimaan ja miettimään työjärjestys loogisesti niin että kaiken odotteluajan voi käyttää hyödyksi.
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa. Ei mun tälläisiä kellekkään tarvitsisi selittää mutta olen maatalon emäntä joka tekee töitä aamusta iltaan ja meillä on hyvin vaihteleva porukka täällä. En tiedä edes aamulla vielä onko meitä 2 vai 20 syöjää. En todellakaan ota ruokaa pilaantumaan turhaan jos en tarvitsekaan isoja määriä. Ruokin monta kertaa päivässä perheen ja ylimääräisiä suita töiden lomassa, voin sanoa että olen kyllä tehokas, suurkeittiötyöntekijä olen ollut aiemmin. Mitä nyt vaivaiset 20 vuotta olen täällä itse ruokani lihasta ja kasviksista asti kasvattanut itse. Mutta hyvän ruoan valmistamiseen ja keittiön siivoamiseen nyt vaan menee aikaa vaikka kuinka tehokkaasti tekee. Esim salaattia tein eilen melkein 10 litran astian, myös kastikkeen siihen. Voin sanoa että siinä ajassa mitä ruskistelin lihoja, pilkoin kyllä kasviksia ihan kiitettävän määrän.
Joskus olisi kiva nähdä miten sellainen mamma jolle suuri määrä ruokaa on kippo salaattia, kilo perunoita ja 400 g pärjäisi näillä määrillä. Voin kertoa että aika kasvaa sitä mukaa kuin määrätkin, ei se mene siinä sivussa..
No ymmärrät varmaan, että sinun tilanteesi on hyvin erilainen kuin keskivertoperheenäidin tai -isän. Aika harva hakee kaikki kasvikset omasta maasta, pakastaa omista naudoista jauhetun jauhelihan 2kg levyissä ja ruokkii rutiinisti 20 ihmistä yhdellä aterialla. Kyllä mä hyvin voin uskoa, että tällöin ruoanlaittoon menee valtavasti aikaa. Suurin osa täällä kuitenkin varmaan puhuu normitöissä käyvä pariskunta + 2 lasta -kombosta ja ruoanlaitosta sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän siinä aikaa. Mä en ymmärrä mitä ruokia ihmiset oikein vääntää puolessa tunnissa.
Eilen tein lasangea. Sulatin 2 kiloa jauhelihaa, jo siinä meni yli puoli tuntia. Sitten niiden paisto ja valkokastike, salaatti, yli 2 tuntia meni kun oltiin syömässä. Toki tänään en sitten tarvinnut tehdä ruokaa mutta eipä ole kotonakaan oltu juurikaan.
Mä en saa 6 hengelle valmistettua mitään ruokaa puolessa tunnissa. Tunti on pikaruokaa.
TOLLO! Jauhis otetaan jääkaappiin sulamaan edellisenä päivänä. Sen voi ottaa lämpenemään paistoa varten ja sillä aikaa kerätään tarvikkeet valkokastiketta varten kuten myös salaattitarpeet. Jauhelihan ruskistuessa toisella levyllä voi tehdä sen valkokastikkeen koska jauhista ei tarvitse hämmentää joka sekunti. Samoin jauhiserien paistuessa voi alkaa valmistella sitä salaattia ja raastaa juuston. Kun lasagne on kasattu ja uunissa, tehdään salaatti loppuun, laitetaan se hetkeksi jääkaappiin ja siivotaan keittiö, katetaan pöytä.
Sula on vähän vielä treenaamista. Mä en saa mitenkään kahta tuntia menemään tuohon. Opettele ennakoimaan ja miettimään työjärjestys loogisesti niin että kaiken odotteluajan voi käyttää hyödyksi.
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa. Ei mun tälläisiä kellekkään tarvitsisi selittää mutta olen maatalon emäntä joka tekee töitä aamusta iltaan ja meillä on hyvin vaihteleva porukka täällä. En tiedä edes aamulla vielä onko meitä 2 vai 20 syöjää. En todellakaan ota ruokaa pilaantumaan turhaan jos en tarvitsekaan isoja määriä. Ruokin monta kertaa päivässä perheen ja ylimääräisiä suita töiden lomassa, voin sanoa että olen kyllä tehokas, suurkeittiötyöntekijä olen ollut aiemmin. Mitä nyt vaivaiset 20 vuotta olen täällä itse ruokani lihasta ja kasviksista asti kasvattanut itse. Mutta hyvän ruoan valmistamiseen ja keittiön siivoamiseen nyt vaan menee aikaa vaikka kuinka tehokkaasti tekee. Esim salaattia tein eilen melkein 10 litran astian, myös kastikkeen siihen. Voin sanoa että siinä ajassa mitä ruskistelin lihoja, pilkoin kyllä kasviksia ihan kiitettävän määrän.
Joskus olisi kiva nähdä miten sellainen mamma jolle suuri määrä ruokaa on kippo salaattia, kilo perunoita ja 400 g pärjäisi näillä määrillä. Voin kertoa että aika kasvaa sitä mukaa kuin määrätkin, ei se mene siinä sivussa..
Laitoit 2kg jauhelihaa. Kuinka paljon muuta?
Jos olet kovin tehokas, miksi kerroit sen puolen tunnin sulatuksen. Eihän se ole mikään työtehtävä
Joskus olisi kiva nähdä miten sellainen mamma jolle suuri määrä ruokaa on kippo salaattia, kilo perunoita ja 400 g pärjäisi näillä määrillä. Voin kertoa että aika kasvaa sitä mukaa kuin määrätkin, ei se mene siinä sivussa..[/quote][/quote]
Aijai kun sädekehä kiiltää 😇
Vierailija kirjoitti:
Meni noin 30min. Tein vuohenjuusto salaattin paahdetuilla parsnipseillä (En muista mikä suomeksi on...)
30 min salaatin tekoon ? Parsnip on palsternakka. Vai onko tuo paahtoaikakin tossa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Ahvenfileitä oli 12kpl ja niin suuria että paistoin kaksi kerrallaan. Eli meni ehkä se vartti pannulta lautasille. Perunat oli omasta maasta. Mullan pois pesussa menee aikaa ja keittoajan arvioin ja silläaikaa pilkoin vihanneksia uuniin ja salaattiin. Kolmelta aloitin ruoan laiton (5 hlölle) ja viideltä poistuin keittiöstä. Aika sisälsi ruoanlaiton, syömisen, siivoamisen ja yhden vessakäynnin. Otanko aikaa terveyssiteen vaihdosta? Jos joku alittais?
Olet kyllä hassu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa.
----
Jaa se kahen kilon jauhalihaköntti vaikka neljään osaan, taputtele jokainen pala litteäksi ja pakasta tiiviissä pakastepussissa. Sulaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mun nopein ruoka on spagetti/makaronit/pasta ja jauhelihakastike (jauheliha ja tomaattikastike). 10 min. Salaattia vähän viereen. Uppoaa aina lapsille. Kinkku-, kana- tai sienikastike ruokakerman kanssa on myös nopea.
Teen paljon uuniruokia, kuten broilerinkoivet riisipedillä, lihapala ja juureksia yms. Uuniriisipuuro on tosi helppo ja maistuu lapsille.
En kyllä kauaa seiso lieden ääressä kuin viikonloppuisin.
Meillä hyvä jos keitinvesi kiehuu kymmenessä minuutissa, ja jauheluhakastikettakin pitää keitellä kymmenminuuttinen sen jälkeen kun on paistanut lihan, lisännyt nesteen ja saanut uudelleen kiehumaan. En ihan oikeasti usko että 10 minuutissa olisi tarjoiluvalmiina tuo pöperö.
Puolessa tunnissa pitäisi _teoriassa_ ehtiä tehdä mitä vain, mutta käytännössä siihen sisältyy niin paljon keskeytyksiä (äiti mä en yltä liimaan, äiti kato mitä mä piirsin, äiti pyyhkimään, äiti Ville aikoo lyödä mua, äiti apua tää putoaa, äiti saadaanko mennä pihalle, äiti Kaisa ei yltä lippikseen, äiti kato kato kato miten hieno mato me löydettiin, äiti mitä tässä lukee) että joskus tuntuu fiksuimmalta tilata pizza ja mennä lasten kanssa pihalle ja kuunnella niiden juttuja oikeasti eikä koko ajan takaisin keittiöön pyristellen. Varsinkin kun itse käy töiden jälkeen niin hitaalla että huomaa välillä pyörivänsä keittiössä puoliksi kuorittu porkkana kourassa että mitäs mä olinkaan tekemässä.
Me söimme tänään kuhafileitä, kasvispaistosta ja salattia.
Valmistus. Tarvikkeet pöydälle, esivalmistelu (kasvisten pesu ja kuorinta) 5 min. pannu kuumenemaan voin kanssa 2 min, kasvisten kuullotus ja maustaminen sekä hautumaan laittaminen, 4 min.
Salaatin valmistus 3 min. Astiapesukoneen tyhjennys ja täyttö 4 min, toinen pannu voin kanssa kuumenemaan paistovalmiiksi 2 min. Kuhafileet pannulle nahkapuole 1,5 min kääntö ja 30 se, yhteensä 2 min. Pintamauste pintaan, 10 sek ja ruoka valmis. Yhteensä noin 25 minuuttia ja hyvää tuli. Vielä pannujen pesu ja loppusiivous max 5 min. Eli ruuan valmistus siivouksineen vei max 30 min eikä mitenkään ollut rasittava operaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.
Muut vetää kaksia päikkäreitä 8 tunnin yöunien päälle....Perunoiden pesussa 10min???
.
En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.
Perunat altaaseen, vettä tulemaan ja käsin pyörittää niitä perunoita voimakkaasti altaassa. Puhdasta isosta kasasta perunoita noin 3 minuutissa.
Tulee jos tulee. Itse yritin tuota isossa kattilassa ja kokeilunpa suihkuttaa sillä suihkun "hieronta" asetuksella paineella (niin kuin mummolassa perunat pestiin puutarhaletkulla sankossa) mutta niin vaan oli multa tiukassa että päädyin näyttämään niitä käsin yksitellen.
Seuraavalla kerralla ostin valmiiksi pestyä.
Spagetti & jauheliha/tonnikala/kinkku/makkara/lohi/vuohenjuustokastike, Kalakeitto, kanakeitto, borsch, minestrone, nuudeliwokit, riisiä + thaikastikkeita tai intialaista, chili, tortillat, makaronilaatikko, spagettivuoka, lihapullat, kinkkukiusaus, janssoninkiusaud. Näitä meillä arkena, menee 4-30 min. Jos on kiire niin tuorepastaa ja Carbonara tai vihanneksia ja pestoa. Pinaattilettuja ja maksista joskus syödään. Ei meillä kukaan edes arki-iltana pysty odottamaan ruokaa noin pitkään. Mitään jälkkäreitä en tee, hedelmiä tai marjoja on. En siivoa jos laitan ruuan, monesti siivotaan vasta lasten mentyä nukkumaan jos ei miestäkään huvita. Ehkä tajuan sitten kun lapset on teinejä. Saavat kyllä alkaa itse kokkaamaan heti kun innostuvat. 3 v tykkää jo laittaa italianpataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nopein ruoka on spagetti/makaronit/pasta ja jauhelihakastike (jauheliha ja tomaattikastike). 10 min. Salaattia vähän viereen. Uppoaa aina lapsille. Kinkku-, kana- tai sienikastike ruokakerman kanssa on myös nopea.
Teen paljon uuniruokia, kuten broilerinkoivet riisipedillä, lihapala ja juureksia yms. Uuniriisipuuro on tosi helppo ja maistuu lapsille.
Meillä hyvä jos keitinvesi kiehuu kymmenessä minuutissa, ja jauheluhakastikettakin pitää keitellä kymmenminuuttinen sen jälkeen kun on paistanut lihan, lisännyt nesteen ja saanut uudelleen kiehumaan. En ihan oikeasti usko että 10 minuutissa olisi tarjoiluvalmiina tuo pöperö.
Puolessa tunnissa pitäisi _teoriassa_ ehtiä tehdä mitä vain, mutta käytännössä siihen sisältyy niin paljon keskeytyksiä (äiti mä en yltä liimaan, äiti kato mitä mä piirsin, äiti pyyhkimään, äiti Ville aikoo lyödä mua, äiti apua tää putoaa, äiti saadaanko mennä pihalle, äiti Kaisa ei yltä lippikseen, äiti kato kato kato miten hieno mato me löydettiin, äiti mitä tässä lukee) että joskus tuntuu fiksuimmalta tilata pizza ja mennä lasten kanssa pihalle ja kuunnella niiden juttuja oikeasti eikä koko ajan takaisin keittiöön pyristellen. Varsinkin kun itse käy töiden jälkeen niin hitaalla että huomaa välillä pyörivänsä keittiössä puoliksi kuorittu porkkana kourassa että mitäs mä olinkaan tekemässä.
Laita vesi vedenkeittimessä
Just joo..
Lasagne 5 hlö*2 ateriaa:
Sipuli, valkosipuli, chili ja yrtit leikkurilla silpuksi (sis. kuorimisen) 5 min
Ne ja jauheliha pannussa ruskistus 5 min
Tomaattimurskat sekaan ja pannulla olo 20 min (Samalla aikaa salaatin teko ja juuston raasto+pöydän kattaminen ja siivous)
Lasagnen koonti jauheliha-tomaattikastikkeesta, juustoraasteesta ja esim. kolmen juusto kermasta 5 min
Yhteensä 30 min aktiivista työtä + 45 min sohvalla lokoilua ja odotusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, toinen tollo siellä. Ensinnäkin, 2 kiloa jauhelihaa ei sula jääkaapissa vuorokaudessa.
----Jaa se kahen kilon jauhalihaköntti vaikka neljään osaan, taputtele jokainen pala litteäksi ja pakasta tiiviissä pakastepussissa. Sulaa nopeasti.
En, laitan kilon vakuumipakkauksiin, on noin reilun sentin paksuinen ja sulaa nopsaan.
Joku mietti mitä tein sillä välin kun lihat oli sulamassa. No tyhjensin tiskikoneen, pesin käsin tiskattavat astiat, pyyhin pöytiä, olin puhelimessa, otin tarvikkeita esiin, laitoin astioita kaappiin, annoin koiralle ruokaa... mitä sitä nyt keittiössä touhutaan että se pysyy siistinä. Työmiehet oli käyneet iltapäiväkahvilla aiemmin ja jättäneet sotkua jälkeensä.
Menee kyllä pilkun viilaamiseksi, tarkoitus oli vain todeta aapeelle että meitä on muitakin jotka ei selviä perheen ruokahuollosta alle puolessa tunnissa per päivä. No ehkä huomenna, teen kaupan perunoista ja makkaroista keittoa, siinä ei mene tuntiakaan mutta paistan siinä samalla ruoalle sämpylät... enkä ihan puolen litran taikinasta ajatellut :D
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vaikka kielsit: mies ja teinit tekevät myös ruokaa. Mä ostan jonkun verran töistä, olen lounaskokki.
Tämän kesän puolen tunnin ruokia: kanasalaatti, spaghetti ja bolognesekastike, siskonmakkarakeitto, munakas...
2+2
Kuka juntti syö spaghettia ja bolognesekastiketta? bolognesekastikkeen kanssa ei syödä spaghettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut aikaa mutta taitaa samoissa mennä! Perunoiden pesussa jo pelkästään 10min, kiehuivat n 20min. Salaatin teko, vihannesgratiinin valmistus ja ahvenfileiden paisto niin meni lähemmäs tuntia. Jälkkäri rahkan töräytin ehkä 5 min. Sit siivoukset päälle. Lenkille, suihkuun ja nyt alkaa iltapalan vääntö. Aamulla soi kello 3.45 töihin.
Muut vetää kaksia päikkäreitä 8 tunnin yöunien päälle....Perunoiden pesussa 10min???
.
En ole tuo aiemmin kirjoittanut, mutta jos multaisen uudet perunat peset kuorettomiksi niin kyllä siinä isommalle porukalle perunoita pestessä menee tuo 10 min. Eri asia sitten kannattaako niitä ostaa sen vuoksi, että vähän halvempia ovat. Itse poimin niitä tuota pellosta, niin kyllähän niitä aika kauan jynssätä saa silloin jos on isompi porukka syömässä.
Perunat altaaseen, vettä tulemaan ja käsin pyörittää niitä perunoita voimakkaasti altaassa. Puhdasta isosta kasasta perunoita noin 3 minuutissa.
Tulee jos tulee. Itse yritin tuota isossa kattilassa ja kokeilunpa suihkuttaa sillä suihkun "hieronta" asetuksella paineella (niin kuin mummolassa perunat pestiin puutarhaletkulla sankossa) mutta niin vaan oli multa tiukassa että päädyin näyttämään niitä käsin yksitellen.
Seuraavalla kerralla ostin valmiiksi pestyä.
Osta ne pesuhanskat
Tai tee kone akkuporakoneesta ja vessaharjasta
Ei ole mikään iso homma pestä perunoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä! Mikäs siinä jos saisi valmistella, ajatella keskeytyksettä ja kehittää hyvät häiriöttömät rutiinit, mutta kun joku papattaa koko ajan korvan juuressa ja pastasiivilä on kadonnut barbileikkeihin ja alkaessasi tehdä porkkanaraastetta huomaat että joku on syönyt kaikki porkkanat ja pitääkin alkaa keitellä kukkista, niin mun henkisten kykyjen rajallisuus tekee hommasta hidasta. Moni muu varmaan selviää nopeammin mutta mulla menee homma varsinkin väsyneenä sellaiseksi räpellykseksi.
Kyllä sä nyt ap teet tarkoituksella elämästäs vaikeaa, 5 hengelle ruoan teko ei kestä 2h ellet tee jtn mitä pitää hauduttaa pitkään.