HS: Enemmistö suomalaisista vastustaa ”aktiivimalli kakkosta”
Jari Lindström (sin) lähetti hallituksen esitysluonnoksen lausuntokierrokselle torstaina.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhee valitus kun pitäisi jopa mennä töihin saadakseen rahaa elääkseen. Kaikki pitäisi saada varastettua verojen maksajilta kun itse maataan sohvalla eikä edes jakseta hakea YHTÄ paikkaa per viikko. Itse aikanaan hain jopa kymmeniä työpaikkoja per päivä kun tarvitsin työpaikan.
Kaikki tuet pois ja jokanen pitää omat rahansa ja jokanen saa tehdä mitä lystää (vaikka kuolla kylmään/nälkään) jos ei ole rahaa itseään elättää.
Jos tällainen malli toteutuu niin toivon että sairastut tai loukkaannut vakavasti. Sitten työkyvyttömänä voit lähettää niitä kymmeniä hakemuksia ja tiedät jo etukäteen ettei sairasta/vammautunutta kukaan työnantaja palkkaa. Sitten voit asua sillan alla ja kuolla nälkään.
Tiedätkö miksi ihmiset ovat historiassa ja edelleen muualla maailmassa säästäneet pahan päivän varalle? Tai tehneet lapsia.
Vierailija kirjoitti:
"-Toimeentulotuki, asumistuki ja lapsista maksettavat etuudet kattavat hyvin asumisen vuokralla 300 neliön omakotitalossa.
Kirjoittajan mukaan hänen oman alansa palkka ”ei missään kohtaa riittäisi” kattamaan asumismenoja.
– Vuokrasopimus on tehty kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Kerrostaloon muutto taas on mahdotonta jo sen vuoksi, että meillä on useampi kissa. Paras pysyä työttömänä"
IS: lukijan kertomaa
Tää on niin tätä. Työssäkäyvä voi vain haaveilla omakotilaloasumisesta
Vierailija kirjoitti:
"-Toimeentulotuki, asumistuki ja lapsista maksettavat etuudet kattavat hyvin asumisen vuokralla 300 neliön omakotitalossa.
Kirjoittajan mukaan hänen oman alansa palkka ”ei missään kohtaa riittäisi” kattamaan asumismenoja.
– Vuokrasopimus on tehty kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Kerrostaloon muutto taas on mahdotonta jo sen vuoksi, että meillä on useampi kissa. Paras pysyä työttömänä"
IS: lukijan kertomaa
Hyi olkoon. Kyllä tulee mirrille hintaa
En ihmettele että sitä vastustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhee valitus kun pitäisi jopa mennä töihin saadakseen rahaa elääkseen. Kaikki pitäisi saada varastettua verojen maksajilta kun itse maataan sohvalla eikä edes jakseta hakea YHTÄ paikkaa per viikko. Itse aikanaan hain jopa kymmeniä työpaikkoja per päivä kun tarvitsin työpaikan.
Kaikki tuet pois ja jokanen pitää omat rahansa ja jokanen saa tehdä mitä lystää (vaikka kuolla kylmään/nälkään) jos ei ole rahaa itseään elättää.
Jos tällainen malli toteutuu niin toivon että sairastut tai loukkaannut vakavasti. Sitten työkyvyttömänä voit lähettää niitä kymmeniä hakemuksia ja tiedät jo etukäteen ettei sairasta/vammautunutta kukaan työnantaja palkkaa. Sitten voit asua sillan alla ja kuolla nälkään.
Tiedätkö miksi ihmiset ovat historiassa ja edelleen muualla maailmassa säästäneet pahan päivän varalle? Tai tehneet lapsia.
No kerro. Panetus?
Vierailija kirjoitti:
vartsu ja sen lakeijat tekee näitä aloituksia, joissa pyrkii syyllistämään kaikki duunittomat samaan kastiin ja pelkän rangaistusuhkien kohteeksi. hävytön naku sössöttäjä torkkupeittoviiinlipittäjä!
Vartsu ja Jartsa ne yhteen soppii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hauska.
Suomessahan haukutaan etenkin ne työttömät, jos niillä on lapsia.
Nyt hallitus on ylittänyt jo minun sietokykyni! Laitanko 500 hakemusta arpomalla valitsemiini työpaikkoihin ja niistä yksittäiset kopiot työvoimaviranomaiselle? Että hitokseen nyt niitä ämpäreitä jakoon ja kansa kadulle, ämpäreistä voi sitten rakentaa barrikaadeja ja sementoida ne katuun, saa laborantti keksiä konstin, millä ne irrottaa. Eihän tuosta hallituksen touhusta synny kuin rikollisuutta!
lol
Kyllä nämä lähes kaikki ministerit tekevät itsestään pellejä. Ei heillä ole mitään käytännön kokemusta työttömyydestä. Kokeilisi heistä edes joku olla työtön, että miten vaikeaa on. Tuleppa sitten toimeen, kun käteen jää 200€/kk jos sitäkään. Ja en puhu itsestäni, raadan niskalimassa joka päivä saadakseni 1800€/kk. Ei voi muuta sanoa kun, että on kyllä hyvin vieraantunut ajattelumaailma tosi tilanteista, eikä voi oikeestaan muuta odottaakaan, kun itse ajelee ilmaiseksi takseilla ja nostaa aivan kohtuutonta kk palkkaa tuohon työhön nähden, vieläpä kun eivät ymmärrä mistään todellisuudesta yhtään mitään. Kermapullat on valmiina. Sairasta touhua!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä lähes kaikki ministerit tekevät itsestään pellejä. Ei heillä ole mitään käytännön kokemusta työttömyydestä. Kokeilisi heistä edes joku olla työtön, että miten vaikeaa on. Tuleppa sitten toimeen, kun käteen jää 200€/kk jos sitäkään. Ja en puhu itsestäni, raadan niskalimassa joka päivä saadakseni 1800€/kk. Ei voi muuta sanoa kun, että on kyllä hyvin vieraantunut ajattelumaailma tosi tilanteista, eikä voi oikeestaan muuta odottaakaan, kun itse ajelee ilmaiseksi takseilla ja nostaa aivan kohtuutonta kk palkkaa tuohon työhön nähden, vieläpä kun eivät ymmärrä mistään todellisuudesta yhtään mitään. Kermapullat on valmiina. Sairasta touhua!
Tämä.
Parin vuoden takaa juttu, mutta…
https://www.sitra.fi/uutiset/vain-joka-neljas-suomalainen-tyollistynyt-…
https://www.hrmpartners.fi/content/uploads/2016/06/Uuden_työn_valmiude…
”Miten hakeuduit nykyiseen työtehtävääsi?”
– TE-toimiston kautta 4%
Avointa työpaikkaa hakemalla on työllistynyt vain alle joka neljäs (23%) ja julkisten työnhakupalveluiden kautta alle kymmenesosa (eli onko se nyt tuo 4%(?), jos on niin onpas kaunisteltu).
Parin vuoden takaisen tutkimuksen mukaan julkiset työnhakupalvelut (TE-toimisto?) ovat erittäin epätehokas kanava löytää töitä. Näiden palveluiden kauttako jatkossa työttömän on löydettävä töitä joita hakea hyväksyttävästi, että välttää akti II:n? Saati saada töitä, optimitilanteessa ja täydellisessä maailmassa ihan oikeita kokoaikatöitä, saati edes jotain jolla välttää akti I.
Ovatko julkiset työnhakupalvelut oikeasti näin huonoja? Onko tässä työttömien syyllistämis ja piiskaamis kiimassa esitetty mitään millä näitä julkisia työnhakupalveluita saataisiin kenties paremmiksi, jos ne oikeasti näin huonoja ovat? Useasta tuutista kuulee juttuja verkostojen ja suhteiden merkityksestä, kuten linkittämässäni Sitran tutkimuksessakin ehkä mainittiin. Tällähän ei tietenkään ole merkitystä, vaan akti II tulee ja puree, kun työtön hakee töitä VÄÄRIN.
Mitä näitä nyt on, lillukanvarpuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hallitus on ylittänyt jo minun sietokykyni! Laitanko 500 hakemusta arpomalla valitsemiini työpaikkoihin ja niistä yksittäiset kopiot työvoimaviranomaiselle? Että hitokseen nyt niitä ämpäreitä jakoon ja kansa kadulle, ämpäreistä voi sitten rakentaa barrikaadeja ja sementoida ne katuun, saa laborantti keksiä konstin, millä ne irrottaa. Eihän tuosta hallituksen touhusta synny kuin rikollisuutta!
lol
Eiköhän ne vastaukset pidä toimittaa myös ja mihin tahansa et voi hakea vaan hakemus tulee kohdistaa työpaikkaan johon tulet suurella todennäköisyydellä valituksi
Suomessa TE-palvelut on eräänlainen työttömien kirjaamo, ei muuta. Ei sieltä käytänössä mitään apua työllistymiseen saa (kokemusta on). Esim. paljon puhutussa Tanskan mallissa työtön saa henk.koht. virkailijan joka ihan oikeasti auttaa etsimään töitä tai auttaa uudelleenkoulutukseen hakeutumisessa – Tanskassa kun kurssitetaan ihmiset ihan oikeilla ammattikursseilla uuteen ammattiin josta on jo etsitty työpaikka valmiiksi. Suomessa istutaan 1-2 kertaa muutama tunti kuuntelemassa jokin ”kädettömän” konsulentin työhakuohjeita ja istutaan kerran kasvokkain ”oman” TE-virkailijan kanssa pari tuntia keskustelemassa työllistymissuunnitelmasta, siinä ne ”palvelut” sitten ovat. Omalle virkailijalle ei voi soittaa, konsulenttien käsipäivää rahastuskursseille ei pääse jne. Ihan itse pitää kaikki tehdä, ja siihen ei kaikilla riitä osaamista.
Onhan tuo hallituksen touhu täysin perseestä, syvältä ja poikittain. En ole asianosainen noissa ”aktiivimalleissa” mutta kukaan täysjärkinen ei niitä voi hyväksyä. Pitää mennä ainakin satavuotta taaksepäin löytääkseen vastaavaa politiikkaa. Pyörääkö tämä hallitus keksii uudestaan. Vai että oikein omatoiminen työnhakumalli. Eikös se ole ollut aina voimassa, mutta tyhjän saa hakemattakin.
Työttömyyden syyt ovat huipulla, mutta paska valuu aina alaspäin, politiikassakin. Ihmisyhteisöt ovat vaan sellaisia. Kun tehdään köyhiä ja kurjia, harvat niitä auttavat. Jotkut tuntevat paremmuutta siitä kun potkivat köyhiä päähän, lyövät lyötyä. Heikommat eivät pysty lyömään takaisin, siitä se nautinto. Hulluhan vahvemman kimppuun käy. Siinä tulee turpiin. Politikko tosin erotetaan vain ”ryhmästä”, liksa juoksee vielä, mutta tulevaisuus ei ole enää turvattu. Pahimmassa tapauksessa otetaan vielä saunan avaimetkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Se enemmistö oli 20% tuossa jutussa
Toivon hartaasti että et itse ole töissä, taisi ihan peruskoulukin jäädä kesken...
Tämä sataa taas vuokratyönvälitysfirmojen laariin, kun kukaan ei uskalla enää ilmoittaa avoimesta työstä. Näiden yritysten liikeidea lienee kait työn hinnan ja työehtojen polkeminen. Erittäin huono asia ay-liikkeelle, jos ajatuksena on että työllä voisi saada elämiseen tarvittava toimeentulon.
Hätäaputöissä Kekkosen aikaan annettiin 80% ammattimiehen palkasta ja töitä. Se oli itseasiassa aika reilua.
Pitäisi saada vielä yritysmaailmalle oma aktiivimalli, verot tuplaksi kun niitä työpaikkoja ei ole syntynyt ja on vaan loisittu yritystuilla vuodesta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, mulla on säästöjä kyllä, itse asiassa sen verran etten kuolisi muutamaan vuoteen nälkään vaikka kaikki tuet lopetettaisiin. Mutta käsi sydämellä, kuinka monella on niin paljon säästöjä että niillä elää jopa loppuikänsä, monta kymmentä vuotta ilman mitään muuta tulonlähdettä? Tätähän alkuperäinen kommentoija halusi, että kaikki omilleen. Sitten jos joudut työkyvyttömäksi niin kuinka kauan ne säästöt riittävät ennen kuin joudut sinne sillan alle ja kuolet nälkään?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa TE-palvelut on eräänlainen työttömien kirjaamo, ei muuta. Ei sieltä käytänössä mitään apua työllistymiseen saa (kokemusta on). Esim. paljon puhutussa Tanskan mallissa työtön saa henk.koht. virkailijan joka ihan oikeasti auttaa etsimään töitä tai auttaa uudelleenkoulutukseen hakeutumisessa – Tanskassa kun kurssitetaan ihmiset ihan oikeilla ammattikursseilla uuteen ammattiin josta on jo etsitty työpaikka valmiiksi. Suomessa istutaan 1-2 kertaa muutama tunti kuuntelemassa jokin ”kädettömän” konsulentin työhakuohjeita ja istutaan kerran kasvokkain ”oman” TE-virkailijan kanssa pari tuntia keskustelemassa työllistymissuunnitelmasta, siinä ne ”palvelut” sitten ovat. Omalle virkailijalle ei voi soittaa, konsulenttien käsipäivää rahastuskursseille ei pääse jne. Ihan itse pitää kaikki tehdä, ja siihen ei kaikilla riitä osaamista.
Kokemus menneisyydestä:
Minulta kysyttiin työkkärissä, että onko jokin työ mihin en voi mennä .Sanoin, että siitepölyallergian takia en voi tehdä esim. ruohonleikkuuta tai muuta vastaavaa työtä. Viikon päästä minulle tuli työhön osoitus puutarhuriksi kaupungille. Tämä tarina on tosi
Vierailija kirjoitti:
Työttömien naisten kakkoset aktivoitava, heh heh.
t. irstas sika
Miksi ei myös miesten. Voisit tehdä aloitteen
Multakerros päällä lämmittää kummasti